Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 57. fejezet 1511. nap
57.
Jelenések könyve
Az apostolok napjaiban a hívőket komolyság és lelkesedés
jellemezte. Oly fáradhatatlan buzgalommal munkálkodtak Mesterükért, hogy
országának drága evangéliuma, minden ellenállás ellenére, aránylag rövid idő
alatt, a föld minden lakott részében elterjedt. Jézus követőinek buzgalmát, az
ihletett Írásokban feljegyezték számunkra, és minden idők hívőinek
bátorítására. Az efézusi gyülekezetről, melyet az Úr Jézus szimbólum gyanánt
felhasznált, hogy az apostoli korszak keresztény egyházát szemléltesse, ezt
mondta a hű és igaz tanúbizonyság: "Tudom a te dolgaidat, és a te
fáradságodat és tűrésedet, és hogy a gonoszokat nem szenvedheted és
megkísértetted azokat, akik apostoloknak mondják magokat, holott nem azok, és
hazugnak találtad őket. És terhet viseltél, és béketűrő vagy, és az én nevemért
fáradoztál és nem fáradtál el." (Jel. 2, 3.)
Az efézusi gyülekezetet kezdetben gyermeki egyszerűség és
buzgó kegyesség jellemezte. A hívők komolyan igyekeztek Isten minden Igéjének
engedelmeskedni, és életükben bensőséges, őszinte szeretet nyilvánult meg
Krisztus iránt. Mivel az Üdvözítő állandóan szívükben élt, örömmel
teljesítették Isten akaratát. Megváltójuk iránti szeretettől késztetve, életük
legmagasztosabb céljának tartották, hogy lelkeket nyerjenek meg számára. Nem
volt szándékukban, hogy Krisztus értékes kegyelmi kincseit csupán maguknak
halmozzák fel. Elhivatásuk fontosságát átérezték; lelkükben égett üzenetük:
"A földön békesség és az emberekhez jóakarat!" Izzott bennük a vágy,
hogy elvigyék a megváltás örömhírét a föld legtávolibb részeibe is. A világ
pedig felismerte, hogy Jézussal voltak. Bizonyságul szolgáltak, hogy mint
bűnbánó, kegyelmet nyert bűnösök, mint megtisztított és megszentelt emberek,
közösségben élnek Istennel, Fia által.
Az egyház tagjai gondolatban és cselekedetben egyek voltak.
A Krisztus iránti szeretet alkotta azt az aranyláncot, mely összekötötte őket.
Igyekeztek az Urat minél tökéletesebben megismerni és életükben Krisztus öröme
és békéje nyilvánult meg. Látogatták az árvákat és özvegyeket nyomorúságukban;
tartózkodtak a világ szennyétől, mert jól tudták, hogy ennek elmulasztása
ellenkezne hitvallomásukkal, és Üdvözítőjük megtagadását jelentené.
A mű minden városban előrehaladt. Lelkek tértek meg, akik
szintén kötelességüknek tartották, hogy közöljék másokkal a már elnyert, a
felbecsülhetetlen értékű kincset. Nem nyughattak addig, míg a világosság, mely
elméjüket megvilágította, másoknak is fényt nem árasztott. Hitetlenek tömegei
ismerték meg a keresztény reménységének alapzatait. Isten Lelkének befolyására
személyes, bensőséges felhívások jutottak a tévelygőkhöz, az elesettekhez, sőt
az igazság állítólagos hitvallóihoz is, akik azonban jobban szerették a világ
gyönyöreit, mint az Örökkévalót.
Idővel azonban lanyhult a hívők buzgalma és az egymás
iránti szeretet is mindjobban csökkent. Elhidegülés volt tapasztalható az
egyházban. Egyesek elfeledkeztek arról, hogy milyen csodálatos körülmények
között fogadták el az igazságot. Lassan-lassan kidőltek a régi zászlóvivők. Az
ifjabb munkások közül sokan, kik hivatva lettek volna megosztani az úttörők
terheit, miáltal bölcs vezetőkké fejlődhettek volna, ráuntak a gyakran
megismételt igazságokra. Igyekezetükben, hogy valami újat, meglepőt hozzanak,
megkíséreltek új tantételeket bevezetni, amelyek ugyan a kedélyekre jobban
hatottak, de nem egyeztek az evangélium alapelveivel. Önhittségükben és lelki
vakságukban nem látták, hogy ezek az okoskodások sokakat megingatnak, a múlt
tapasztalatainak ellentmondanak és így zűrzavart és hitetlenséget szülnek.
A hamis tanok megvitatása, kényszerítése,
véleménykülönbségeket eredményezett és sokak tekintetét elvonta Jézusról, hitük
megkezdőjéről és bevégzőjéről. A jelentéktelen pontok megvitatása, valamint az
elmélkedés emberi képzelet szülte kellemes mesék felett, sok időt vett igénybe,
melyet az evangélium hirdetésére kellett volna fordítani. Tömegek, melyeket az
igazság meggyőzött és megtérített volna, nem hallhatták az üdvüzenetet. A
kegyes élet gyorsan tovatűnt, mindinkább Sátán nyert hatalmat azok fölött, akik
állították, hogy Krisztus követői.
Mai Bibliai szakasz: 2 Királyok
11
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Amikor Athália úgy
érezte, hogy ő irányít, hirtelen eljött a végső órája. Az Isten elleni
cselekvés mindenképpen bukáshoz vezet. Athália úgy gondolta, hogy mindenkit
megöletett, és a királyság élén a pozíciója megdönthetetlen, de nem vette
észre, hogy Isten Jóást már a születésétől fogva védelmezte. Isten nem engedte,
hogy a bűn győzedelmeskedjen.
Másrészről viszont, Isten irányítása csak addig érvényes, amíg mi is hajlandóak vagyunk együttműködni vele. Istennek megvan a kiválasztott népe minden időkben. A mai történetben Jójada volt Isten eszköze arra, hogy visszavezesse a királyságot Isten kiválasztott népének a törvényeihez. Jól kigondolt terve volt, hogy hogyan védje meg Jóást, és felülről kapott bölcsessége, hogy gondoskodjon Jóás megkoronázásáról, és átadja neki az ország irányítását.
Néha úgy gondoljuk, hogy mivel Isten irányít, megtehetjük, hogy mindent Istenre hárítsunk, abban bízva, hogy minden jól és gördülékenyen halad majd előre. Ez nem igazságos sem Istennel, sem embertársainkkal szemben, hogy mi magunk nem tervezünk, és nem szervezünk meg semmit. Valójában Isten akarata akkor teljesül legjobban, amikor mi is tesszük a saját dolgunkat.
Amikor a bűn vereséget szenved, fontos, hogy Istennel kössünk szövetséget, úgy, ahogy Jójada tette. „És kötést tőn Jójada az Úr, a király és a nép között, hogy ők az Úrnak népe lesznek" (17. vers). A földi ígéretek gyakran megbuknak, de az eltökéltség, hogy Istent követjük, és az Ő kiválasztott népéhez akarunk tartozni, az első lépés az Istennel való kibékülés útján.
Daniel Jiao
213. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 57. fejezetéhez (szeptember 1-7.).
Ellen G. White mesteri módon vezeti be a
Jelenések könyvét, míg közben alapvető értelmezési elveket is felállít. János
idejében az egyházban visszaesett a buzgalom, és hamis tanításokat is elfogadtak,
ahogy az Efézusbeliekhez írt levélből kiderül. Azonban amíg a hét ázsiai
gyülekezethez szóló könyvet írták, Ellen White világossá teszi, hogy „a hét
gyülekezet neve a keresztény kor különböző szakaszaiban az egyház jelképe”
(585. o.) A Jelenések feltárja, hogy Krisztust mélységesen és folytonosan
foglalkoztatta az egyháza, annak vezetői és szolgálói. Krisztus a feddés
szavait intézi egyháza felé, de a Szentírás legszebb ígéretei közül néhányat
szintén számára tartogat, tudván, hogy az egyház a megpróbáltatások nehéz
időszakain fog keresztülmenni.
A Jelenések könyvének középpontjában Krisztus
maga áll, akit úgy mutat be, mint Júda erős oroszlánját, de a szenvedő
bárányként is megjeleníti. A Jelenések a szemünk elé tárja Isten legmélyebb
rejtélyeit, és ez a betetőzése a Szentírásnak, ahol is a többi bibliai könyv
"találkozik" és összegződik. Az oldalain előrebocsátja Isten népének
győzelmét, akik a Megváltójuk uralkodását fogják élvezni és az új Jeruzsálem
örömeit a hátralévő időben, ami az örökkévalóság. A könyv rámutat arra, amikor
Isten végre sátorban lakozik a népével mindörökre, egy tökéletes szövetségi
kapcsolat összefüggésében.
Roy E. Graf
a rendszeres teológia tanára
Teológiai iskola és PhD fokozatot nyújtó
egyetemi képzés
Perui Unió Egyeteme
Fordította Gősi Csaba
Ámen🛐✝🙏
VálaszTörlésA "nagy küzdelem" folyamatosan zajlik, Isten türelme hosszú, megengedi, hogy megtörténjenek bizonyos dolgok, és teret enged a szabad akaratnak, de eljöhet az a pillanat, amikor valaki életében tapasztalja meg, milyen az, amikor az Úr közbelép és ítéletet mond valaki felett, legyen az egy egész nép, vagy akár csak egy királyi dinasztia, esetleg egy konkrét személy.
VálaszTörlésJéhú is egy királyi család - Aháb Izráeli király családjának - tagjait juttatta a holtak közé, de ezzel az Úr szándéka szerint cselekedett, amit az Úr előre megjelentetett az Ő embereinek próféciáiban, melyekre Jéhú a tettei - és a segítőinek tettei - közben mindvégig hivatkozott (9/25-26, 36-37), hogy mindenben úgy legyen, ahogyan az Úr akarata szerint való. Ehhez képest Ataljá az egyéni szándékai és döntései alapján irtotta ki családját - feltehetően, hogy a trónra ülhessen - és nem Istentől, vagy Isten emberén keresztül kapott rá vezetést.
De Jéhú cselekedetét helyesnek nevezte az Úr, míg Atalját 6 év után elérte az ítélet. Az ember döntései nem Isten döntései, a teremtmény mindig csak teremtmény marad, sosem lesz mérhető a Teremtőhöz. Az Úr megváltástervében mi eszközök vagyunk, nem pedig társszerzők, a kivitelezésbe viszont az Ő kegyelméből bennünket is bevon, mint "munkatársakat". A történet időkön átívelő - tehát mai nap is érvényes üzenete - számunkra az lehet, hogy maradjunk meg azon a szinten, amire Isten elhívott bennünket, és ne akarjuk magasabbra emelni a "saját trónunkat". Mindnyájunknak megvan a helye Isten megváltástervében, de ezt ne akrjuk önhatalmúlag megváltoztatni, és felülírni. Kérhetünk, és Isten megadhat számunkra, de nem vezethetjük a magunk akarata szerint Istent. Ő cselekszik értünk féltőn óvó szeretettel, s Ő tudja egyedül, hogy mi az, ami a legjobb számunkra, és Ő azt adja nekünk.
Ézs 55/9: "Mert amennyivel magasabb az ég a földnél, annyival magasabbak utaim a ti utaitoknál, és gondolataim a ti gondolataitoknál."