Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 22. fejezet 1672. nap
A hivők felismerték, hogy a vőlegény jövetele Krisztus
eljövetelét szemlélteti, miként azt az első angyal üzenete meghirdette. A
Krisztus közeli eljövetelének hirdetése alatt végbemenő hatalmas reformáció
megfelelt annak a kijelentésnek, hogy a szüzek "kimenének". Ebben a
példázatban, akárcsak abban, amelyet Máté 24. fejezetében olvashatunk, két
osztály van. Mind a kettő vette a lámpását, a Bibliát, és fényénél elindultak a
Vőlegény elé. "Akik bolondok valának, mikor lámpásaikat elővevék, nem
vivének magukkal olajat; az eszesek... lámpásaikkal együtt olajat vivének az ő
edényeikben. " Az utóbbiak részesültek Isten ajándékában: a Szentlélek -
aki az Igét lábunk szövétnekévé és ösvényünk világosságává teszi - megújító,
megvilágosító erejében. Istenfélelemmel kutatták a Szentírást, hogy megismerjék
az igazságot, és buzgón igyekeztek szívüket és életüket megtisztítani.
Személyes tapasztalatokat szereztek: Istenbe és szavába vetett hit ébredt
bennük, amelyet nem vehetett el sem csalódás, sem késedelem. Mások pedig, akik
csupán az érzéseikre hallgattak, "amikor lámpásaikat elővevék, nem vivének
magukkal olajat". Az ünnepélyes üzenet hallatán megijedtek, de csak
testvéreik hitére támaszkodtak, és meg voltak elégedve a kellemes érzések
pislákoló fényével. Nem értették igazán az igazságot, és ezért Isten hatalma
nem tudta átalakítani szívüket. Elindultak, hogy találkozzanak az Úrral, és azt
remélték, hogy azonnal megkapják jutalmukat. De a késésre és csalódásra nem
voltak felkészülve. Amikor jöttek a próbák, nem volt elég hitük, és lámpájuk
csak pislákoló fényt adott.
"Késvén pedig a vőlegény, mindannyian elszunnyadának
és aluvának. " A vőlegény késése a csalódást, a látszólagos késedelmet
szemlélteti, azt, hogy elmúlt az az idő, amikorra az Urat várták. E
bizonytalanság közben a felszínes és lagymatag hivők érdeklődése csakhamar
alábbhagyott, és erőfeszítésük megcsappant. De azok, akiknek hite a Biblia
megismerésén nyugodott, sziklán álltak, amelyet a csalódás hullámai nem tudtak
a lábuk alól elmosni. "Mindannyian elszunnyadának és aluvának. " Az
egyik csoport közömbösen, hitét feladva; a másik csoport türelmesen, nagyobb
világosságra várva. Mintha azonban a próba éjszakáján az utóbbiak lelkesedése
és hitbuzgalma is kissé alábbhagyott volna. A lagymatagok és felszínesek pedig
nem támaszkodhattak már testvéreik hitére. Mindegyikük egyedül állt vagy
bukott.
Ez idő tájt megjelentek a fanatikusok is. Egyesek, akik az
üzenet lelkes híveinek mutatták magukat, nem tartották Isten Igéjét egyedüli,
csalhatatlan útmutatónak. Azt állítva, hogy a Lélek vezeti őket, saját
érzéseikre, benyomásaikra és elképzeléseikre hagyatkoztak. Olyanok is voltak,
akik elvakult buzgóságukban elítéltek mindenkit, aki nem szentesítette
eljárásukat. Fanatikus elgondolásaik és cselekedeteik nem találkoztak az
adventhivők nagy testületének rokonszenvével, és szégyent hoztak az igazságra.
Sátán így próbálta Isten ügyét meghiúsítani és
megsemmisíteni. Az adventmozgalom nagy hatással volt az emberekre. Ezrével
tértek meg a bűnösök, a hithű emberek pedig még a késlekedés ideje alatt is
buzgón hirdették az igazságot. A gonoszság fejedelme egyre több alattvalót
veszített el. Hogy gyalázatot hozzon Isten ügyére, megpróbálta elámítani és
szélsőségekbe kergetni azokat az embereket, akik hitet tettek az igazság
mellett. Követői kapva kaptak minden tévedésen, minden kudarcon, minden
szégyenletes cselekedeten, és a lehető legjobban eltúlozva mondogatták ezeket
az embereknek, hogy az adventistákat és hitüket gyűlöletessé tegyék. Minél több
olyan embert tudott Sátán rávenni a második adventben hivőkkel való látszólagos
azonosulásra, akiknek a szívében ő volt az úr, annál inkább tudta az
adventhivők egész közösségét befolyásolni.
Sátán "a mi atyánkfiainak vádolója", ő késztet
embereket arra, hogy az Úr népének tévedéseit és hibáit figyeljék és
kipellengérezzék, nemes tetteikről pedig hallgassanak. Mialatt Isten lelkek
megmentéséért fáradozik, Sátán is serénykedik. Amikor Isten fiai megjelennek az
Úr előtt, Sátán is közéjük lép, és igyekszik minden megújhodási mozgalomhoz
megszenteletlen szívű és zavart gondolkozású embereket is csatlakoztatni. Ezek
a megtéretlen emberek az igazság egyes pontjait elfogadva a hivők közé
kerülnek. Általuk Sátán olyan elméleteket visz a közösségbe, amelyek
megtévesztik a vigyázatlanokat. Nem biztos az, hogy valaki őszinte keresztény
pusztán azért, mert Isten gyermekei között található, még akkor sem, ha az
imádkozás házában van, vagy az Úr asztala körül ül velük. Sátán gyakorta jelen
van a legünnepélyesebb alkalmakon is azok személyében, akiket eszközeiként
felhasznál.
Mai Bibliai szakasz: Zsoltárok
8
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Legközelebb mikor és
milyen összefüggésben érezted magad jelentéktelennek? Vissza tudsz emlékezni
egy ilyen alkalomra? Én igen. Egyszer, amikor ellátogattam a washingtoni Air
and Space (Levegő és Űr) Múzeumba, megnéztem az IMAX 3D-s filmet a Hubble
űrteleszkópról. Az űr végtelen nagysága majdnem lebénított engem. Ahogy ott
ültem és a világmindenség nagyságán elmélkedtem, gondolataim a zsoltáros
szavainál kötöttek ki: „Mikor látom
egeidet, a te ujjaidnak munkáját; a holdat és a csillagokat, amelyeket
teremtettél: Micsoda az ember – mondom – hogy megemlékezel róla? és az embernek
fia, hogy gondod van reá?" (4-5. vers).
A 8. zsoltár alcíme
szerint Dávid szerezte ezt a zsoltárt. A körülményeket és a helyzetet, amelyben
szerezte, nem ismerjük, de miközben olvassuk, gondolatban el tudjuk képzelni,
hogy ez akkor történhetett, amikor fiatalon az édesapja juhait őrizte. Kint a
pusztában, éjszaka, egyedül, a csillagos eget szemlélve Dávid azt érezhette,
hogy milyen kicsiny és milyen jelentéktelen.
Azonban, ha
jelentéktelennek is érezte magát, Istent nagynak és hatalmasnak látta – ez
tükröződik ebben a zsoltárban. Ez az első dicsőítő ének – az első himnusz a
zsoltárok könyvében. Egyedi a többi dicsőítő zsoltár között abban, hogy a
teljes zsoltár egyes szám második személyben szólítja meg Istent. „Úrrá tetted őt kezeid munkáin, mindent
lábai alá vetettél” stb. A zsoltáros újra és újra közvetlen módon szólítja
meg az Istent. Tény az, hogy ez az egyetlen himnusz az egész Ótestamentumban,
amit úgy komponált meg szerzője, hogy közvetlenül szólítja meg az Istent.
E zsoltár egyik
maradandó üzenete az, hogy minél inkább elismerjük Isten nagyságát, annál
inkább megértjük véges voltunkat. És minél inkább elismerjük kicsinységünket,
annál nyitottabbak leszünk Isten nagyságának elismerésére.
„Ó, Urunk, mi Urunk!
Mily felséges a te neved az egész földön!” (1. vers - új prot. ford.).
Randy Roberts
236. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
22. fejezetéhez
(február 9-15.).
Kitartás! Új látóhatár felé tartunk.
Csalódás, zavarodottság és kétely állnak szemben
a próféciák beteljesülésének reményével és a várakozással. Ez volt a helyzet
1844-ben. És ugyanez van most is, amikor Krisztus eljövetelét várjuk.
Minél közelebb kerültek a milleriták 1844.
október 22-hez, annál inkább elragadta őket a szenvedély tüze. Sajnos azonban a
fanatizmus is virágkorát élte. Mi a helyzet velünk? 2011. május 21-én egy adventista
megkongatta a vészharangot az ausztriai Saalfelden kongresszusi központjában,
hogy több száz hívő társát figyelmeztesse a közelgő katasztrófára, amely a
kezdetét jelenti e bolygó utolsó heteinek. Semmi sem történt. Ma is sokan
vannak, akik túlbuzgóak, és szeretik azt, ami új és szenzációs, és túlértékelik
saját fontosságukat. Másokat pusztán az érzéseik, ösztöneik és benyomásaik
vezérlik. Véleményem szerint a legnagyobb kárt akkor okozza a fanatizmus, ha
hangsúlyozza az egyik igazságot, miközben a többit nem veszi figyelembe. A
fanatikusok sok különböző módon okoznak kárt az adventista hitnek.
Ezzel szemben az egyensúly része az optimista
lelkületünknek, amikor Jézus visszatérését várjuk. Az egyensúly pedig bibliai
állításokon alapul, nem feltételezéseken. Segít, hogy szilárdan álljunk az
igazság talaján. Krisztus visszatérésére elegendő bibliai dokumentáció
(prófécia) van. Ezért van az, hogy ez a kiegyensúlyozott hitnek egyik központi
része.
Addig, amíg a jelen és az örökkévalóság közti mezsgyén
élünk, abban a veszélyben vagyunk, hogy vagy félénkek vagy fanatikusok leszünk.
Mindenekfelett fontos, hogy a hitünket egyensúlyban tartsuk. Most van ideje,
hogy józanok és átgondoltak legyünk, mint ahogy 1844. október 22. előtt és után
volt.
Martin Pröbstle
Professzor, Bogenhofen Teológiai Szeminárium,
Ausztria
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésÁmen ✝️🛐🙏
VálaszTörlés