Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 24. fejezet 1686. nap
A nép azonban még nem volt felkészülve arra, hogy Urával
találkozzék. Még hiányzott valami a felkészülésükhöz. Világosságra volt
szükségük, amely figyelmüket Isten mennyei templomára irányítja, hogy Főpapjuk
szolgálatának hitben való felismerése közben új feladatokat lássanak meg. Az
egyháznak további intő és eligazító üzenetet kellett kapnia.
Ezt mondja a próféta: "Kicsoda szenvedheti el az Ő
eljövetelének napját? És kicsoda áll meg az Ő megjelenésekor? Hiszen olyan Ő,
mint az ötvösnek tüze, és a ruhamosónak lúgja! És ül mint ötvös vagy
ezüst-tisztogató és megtisztítja Lévi fiait és fényessé teszi őket, mint az
aranyat és ezüstöt; és igazsággal visznek ételáldozatot az Úrnak" (Mal
3:2-3). Azoknak, akik akkor élnek a földön, amikor Krisztus befejezi
közbenjárását a mennyei templomban, a szent Isten színe előtt közbenjáró nélkül
kell megállniuk. Ruhájuknak hótisztának kell lennie, jellemüknek "a
meghintés vére" által meg kell tisztulnia a bűntől. Isten kegyelme és
kitartó emberi igyekezet által győzniük kell a bűn ellen vívott harcban.
Miközben a vizsgálati ítélet folyik a mennyben, és Krisztus a bűnbánó hivők
bűneit eltávolítja a templomból, a földön Isten népe között a tisztogatás, a
bűntől való szabadulás különleges munkájának kell végbemennie. Ezt a munkát még
világosabban megismerhetjük a Jel 14. fejezetében foglalt üzenetből.
E munka lezárulásakor Krisztus követői készen lesznek Uruk
fogadására. "És kedves lesz az Úrnak a Juda és Jeruzsálem ételáldozatja,
mint a régi napokban és előbbi esztendőkben" (Mal 3:4). Akkor az egyház,
amelyet Urunk magához fogad eljövetelekor, dicsőséges egyház lesz, amelyen nem
lesz "szeplő vagy sömörgözés, vagy valami afféle" (Ef 5:27). Akkor
olyan lesz, "mint egy hajnal, szép, mint a hold, tiszta mint a nap,
rettenetes, mint a zászlós tábor" (Énekek 6:7).
Arról az Úrról, aki eljön templomába, Malakiás azt is
megjövendöli, hogy másodszor is eljön a földre, hogy végrehajtsa az ítéletet.
Malakiás e szavakkal mondja ezt el: "Ítéletre indulok hozzátok, és gyors
tanú leszek a szemfényvesztők ellen, a paráznák és hamisan esküvők ellen, és
azok ellen, akik megrövidítik a munkásnak bérét, az özvegyet és árvát, és akik
nyomorgatják az idegent, és nem félnek engem, azt mondja a Seregeknek Ura"
(Mal 3:5). Júdás ugyanerről a jelenetről ezt mondja: "Ímé eljött az Úr az
Ő sok ezer szentjével, hogy ítéletet tartson mindenek felett, és feddőzzék
mindazok ellen, akik közöttük istentelenek, istentelenségüknek minden
cselekedetéért" (Jud 14-15). Ez az eljövetel és az, amikor az Úr az Ő
templomába jön el, két különböző és különálló esemény.
Mai Bibliai szakasz: Zsoltárok
22
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Ennek a zsoltárnak
kettős, sőt hármas alkalmazása is van: egyrészről, a képanyaga Dávidé, amelyben
közli saját gyászának és fájdalmának tapasztalatát, ugyanakkor bővelkedik az
Újszövetségben található, a Messiás jellemére való utalásokban, főleg a zsoltár
egyes részeiben (lásd: Mt 27:35, 39, 43, 46; Mk 15:24, 34; Lk 23:34, 35; Jn
19:24, 28).
Az elvek erőteljesek és
időtállóak, mivel a ma élő hívő emberek tapasztalatáról beszél. Az összefonódó
és többszörös alkalmazás könnyen észrevehető. A 22. zsoltár kétségtelenül az
egyik legszemléltetőbb és legmegragadóbb messiási profetikus zsoltár.
Többféle nézőpontból is
megközelíthető ez a zsoltár. Az egyik megközelítés az, hogy messiási
nézőpontból vizsgáljuk és betekintést kapunk abba, hogy min ment keresztül
Jézus a bűnös érdekében, és hogyan valósított meg egy lelki áttörést, amely a
kereszten való győzelemhez vezetett. De racionális, tapasztalati szemszögből is
tekinthető és gazdag betekintés nyerhető arról, hogyan kezeljük bonyolult
kapcsolatrendszerünket. Arról is elmélkedhet az ember, hogy maga a zsoltáros
milyen tapasztalatokon ment át, amikor ezt a zsoltárt megörökítette.
A 22. zsoltárnak
mélysége is és szélessége is van. Érintheti az embert érzelmileg, ha beleéli
magát Krisztus szenvedéseinek tapasztalatába és belemerül Krisztus szeretetébe
és önfeláldozásába. Ellen White arra bátorít, hogy gyakran foglalkozzunk
Megváltónk életének záró jeleneteivel. Körülvéve kísértésekkel, ahogyan Ő is
volt, tapasztalataiból értékes tanulságokat vonhatunk le. Hasznos lenne naponta
egy elmélkedésre szánt órát Jézus életének tanulmányozásával tölteni – a
bölcsőtől a Golgota keresztjéig. Tekintsük át pontról-pontra és hagyjuk, hogy a
képzeletünk élénken megragadjon minden jelenetet, különösen földi szolgálatának
utolsó jeleneteit. (Jézus élete 83. o. - az angolban)
Ha így elmélkedünk
Krisztus tanításain, szenvedésein és az emberiség megmentéséért hozott
áldozatán egyetemes és személyes szinten, három dolog fog megtörténni: 1)
megerősödik a hitünk, 2) felébred a szeretetünk és 3) mélyen átitatódunk azzal
a Lélekkel, amely Megváltónkat is segítette. Tehát minden okunk megvan arra,
hogy több időt és figyelmet szenteljünk ennek a zsoltárnak.
A zsoltár két részre
tagolódik: az első 21 vers a szenvedő tiltakozásával, panaszával és imájával
foglalkozik, az utolsó tíz vers (22-31) spontán hálaadásba kezd a szabadítás
után. Érdekes, hogy nincs átmenet a két rész között, csak egy hirtelen váltás a
reménytelenségből a dicsőítésbe.
Megjegyzés: Az olvasó jobban megértheti ennek a zsoltárnak
a messiási jellegét, ha elolvassa a négy evangéliumból Krisztus szenvedéseinek
a leírását és a Jézus élete című könyv 741-től 757-ig terjedő oldalait.
1. Messiási alkalmazás: A 22. zsoltárt a kereszt zsoltárának nevezik, mivel az
Újszövetség nyilvánvalóan utal erre a zsoltárra, amikor az írók Krisztus
szenvedéseire és kereszthalálára alkalmazzák az ott leírtakat. Megérinti az
ember szívét, amikor maga elé képzeli Krisztus szenvedéseit annak dacára, hogy
Istenben bízott; hogy az Atya elfordult tőle a bűnösökkel való azonosulása
miatt; és amiért magára vette annak a bűnnek a terhét, amely az övék volt.
Emlékezzünk arra, hogy ha részesülni akarunk a megváltásban, meg kell tanulnunk
a bűnbánat és a hit leckéjét a kereszt lábánál. Jézus megaláztatást szenvedett
azért, hogy megváltson bennünket az örök gyalázattól. Vállalta, hogy
rászakadjon a megvetés, a gúny és a durva bánásmód azért, hogy bennünket
megoltalmazzon. A mi bűnünk volt az, ami a sötétség fellegét összegyűjtötte
isteni lelke körül és előhívta belőle a kiáltást, mint olyanból, akit megvert
és elhagyott az Isten. Ő viselte a bánatunkat; Őt érte bánat a mi bűneinkért.
Önmagát bűnért való áldozatul adta, hogy Általa mi igazak lehessünk Isten
előtt. Az emberben levő nemes érzések rezonálni fognak a kereszten való
elmélkedésre.
2. Lelki alkalmazás: Az olvasót arra hívjuk, hogy szakítson időt
Jézus életének, tanításainak, szenvedéseinek, kereszthalálának és
feltámadásának a tanulmányozására. Elmélkedjünk a témákon és aztán gondolkodj
el azon, hogy ezek az események mit jelentenek számunkra miközben megküzdünk
azzal a kihívással, hogy üdvösségünket munkáljuk, és mások üdvösségéért
szolgálunk. Krisztus önzetlen és példás magatartása a szenvedések közepette új
lendületet ad az olvasónak, hogy szembe tudjon nézni azokkal a próbákkal,
amelyek keresztényi életében érik – Krisztus mindent megtett értem, én is meg
tudok és meg fogok tenni mindent Érte! Az Ó,
véráztatta szent fej című ének (114-es ének a Hitünk énekei énekeskönyvben) ékesen szól erről a kérdésről.
3. Tapasztalati
alkalmazás: Ennek a zsoltárnak a
hömpölygése segítő leírást ad arról, hogy az ember hogyan küzdhet meg az élet
fájdalmas kihívásaival. Például az 1-10-ig terjedő versekben a zsoltáros elismeri,
hogy küzdelmei vannak, így mi is elismerhetjük a problémák valóságos
természetét, amelyek nyomasztanak bennünket. A zsoltáros elhagyatottnak érzi
magát és elszakítottnak az erő és az életben maradás minden forrásától.
Értéktelennek és kigúnyoltnak érzi magát, és nincs hová segítségért fordulnia.
Mi is megélünk hasonló tapasztalatokat az életben. Mit tegyünk ilyenkor? A
zsoltároshoz hasonlóan, a borzasztó és fájdalmas küzdelmek közepette
felismerhetjük az ima hatékonyságát és Isten valóságos voltát, aki meghallgat
és megsegít bennünket. Ez után Istenhez fordulunk és megkérjük, hogy az a
csodálatos Személy legyen a mi társunk a próbáink közepette. A zsoltáros
bölcsen ehhez a csodálatos hatalomhoz fordult, mint ahogy Jónás is Istenhez
kiáltott a cethal gyomrából (Jón 2:1-9). Mi meg tudjuk ezt tenni?
4. Ima alkalmazás: Mélységes és természetes hitelesség található
ebben a zsoltárban. A gondolatainkat és az imaéletünket szólítja meg. A
zsoltáros fájdalmas szavakkal kiált Istenhez. Arról beszél, mennyire szüksége
van Isten közelségére, mert a bajok megfojtják és nincs emberi segítség
számára. Leírja, hogy milyen nagy szükségben van és milyen fájdalmai vannak.
Aztán rátér arra a felismerésre, hogy csak egy segítségforrás létezik, akihez
fordulhat és ez nem más, mint maga Isten. Aztán ott vannak a borzasztó és vad
ellenségei, akik annyira támadják, hogy minden energiája és életereje kiszárad.
Ellenségei sokan vannak és nagy az erejük. Mit tehet ebben a helyzetben? Hová
fordulhat? És mit tehetünk mi? Kihez fordulhatunk? A zsoltáros buzgón imádkozik
Isten jelenlétéért és oltalmáért. Miért? Azért, mert tudja, hogy ha Isten a
közelben van és beavatkozik, bármi történjék, minden rendben lesz. Hangsúlyozza
a bánatát és csüggedését a spontán és talán fegyelmezettnek mondható
válaszával: „De te, Uram, ne légy messze
tőlem; én erősségem, siess segítségemre. Szabadítsd meg lelkemet a kardtól, s
az én egyetlenemet a kutyák körmeiből. Ments meg engem az oroszlán torkából, és
a bivalyok szarvai közül hallgass meg engem” (20-22. vers), majd hozzáteszi
– bár még mindig a bajok közepette van –, hogy „Te meghallgattál engem.” (Ez
valóban hatalmas dolog. Ha követed ezt az utat, gazdag tapasztalatban lesz
részed. Én tudom, mert megtapasztaltam.)
5. Siker alkalmazás: Ez a probléma nagyszerű lezárása. Az élet
gyakran ilyen. Látszólag minden kikerül az irányításunk alól, de a hívők, akik
megtanulták a 22. zsoltár elveit, győzelmet hirdetnek már a győzelem
tulajdonképpeni kivívása előtt. Hogyan? Hitben dicsőítik és magasztalják
Istent, mivel hisznek Isten Szavában, Isten Szavának hatalmában és bíznak a
Gondviselő ígértéiben. Gondolják, hisznek, mondják, hirdetik. Nekik nincs
szükségük a látásra ahhoz, hogy higgyenek. Isten megmondta, és ez elég nekik.
Ez a messiási példa, Krisztus példája, és az a tapasztalat, ami a mienk is
lehet.
Debert W. Baker
238. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
24. fejezetéhez
(február 23-29.).
Lesújtó csalódás! Megsemmisítő fájdalom! Gyötrő
kérdések! Mit tettünk rosszul?
Imádkoztak, böjtöltek, időt, pénzt, energiát és
hírnevet áldoztak fel, hiszen annyira erősen hittek, hogy boldogan oda adták
volna az életüket is. És most mindez elmúlt. Eltűnt a ködben. A remények és
álmok halottak. Mit tartogathat a jövő egyáltalán egy ilyen fájdalmas dolog
után?
Ez történt, amikor Jézus meghalt. Ez történt
ismét, amikor Jézus nem jött el 1844-ben. Ezeket az eseményeket a nagy
megpróbáltatások időszaka követte, és sokan feladták hitüket, és elfordultak az
imádkozástól és a Biblia tanulmányozásától.
Ez nem egy kis döntés volt! Félreértették, hogy
mi történt, Isten azonban nem hagyta el az Ő népét. SOSEM tenné ezt. Azok
számára, akik hűségesek maradtak, figyeltek és imádkoztak, hogy megismerjék
Isten akaratát, feltárta a szentély nagyszerű igazságát, és annak a valóságát,
hogy mi is történt azon az 1844-es, prófétikus napon. Krisztus bámulatos
közbenjárása kezdődött el, amit értünk folytat ÉPPEN MOST! A dicsőséges remény
a jövő számára!
Ami a múltban történt, egy példa számunkra ma.
Krisztus még mindig közbenjár a mi nevünkben, és még mindig megvilágosítja
azokat, akik keresik a világosságot. Ha azt választjuk, hogy könnyelműek
leszünk, és figyelmen kívül hagyjuk a világosságot, amit adott, ha nem fogadjuk
el Krisztus jellemének átformáló esküvői ruháját, akkor a legszomorúbb
szavakkal fogunk szembenézni, amit csak valaha hallhatunk Jézustól: „Sohasem
ismertelek titeket!” (Máté 7:23)
Fogadjuk hát meg ma, hogy hűségesek leszünk,
kerül, amibe kerül.
Lisa Ward
Vidéki Élet
Hetednapi Adventista Egyház tisztviselője
Cleburne, Texas, USA
Fordította Gősi Csaba
Ámen 🔥 mij igazságok vannak itt elrejtve, köszönjük az nagyon jó tanács hogyan kezeljük a bonyolult hejzetett és a Krisztus jellem meg látható legyen kikben Ő Is központ Ámen 🔥
VálaszTörlésÁmen!
VálaszTörlésÁmen ✝️🛐🙏
VálaszTörlésKöszönöm szépen, az, Áldott tanítást !
VálaszTörlés