Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 23. fejezet 1680. nap
Itt utalást találunk az újszövetség szenthelyére. Az első
szövetség szenthelyét ember építette: Mózes. Ezt azonban az Úr építette, nem
ember. Abban a templomban a földi papok végezték szolgálatukat; ebben pedig
Krisztus, a mi nagy Főpapunk szolgál Isten jobbján. Az első templom a földön
volt, a második pedig a mennyben van.
A Mózes által épített templom minta után készült. Az Úr ezt
parancsolta neki: "Mindenestől úgy csináljátok, amint én megmutatom néked
a hajléknak formáját, és annak minden edényeinek formáját." Majd ez a
parancs hangzott el: "Vigyázz, hogy arra a formára csináld, amely a hegyen
mutattatott néked" (2Móz 25:9.40). Pál pedig azt mondja: az első sátor
"példázat a jelenkori időre, mikor áldoznak... ajándékokkal és
áldozatokkal"; szent helyei "a mennyei dolgoknak ábrázolatain voltak;
a papok, akik a törvény szerint áldoztak ajándékokkal, "a mennyei dolgok
ábrázolatának és árnyékának" szolgáltak; és "nem kézzel csinált
szentélybe, az igazinak csak másolatába ment be Krisztus, hanem magába a
mennybe, hogy most Isten színe előtt megjelenjék érettünk" (Zsid 9:9.23;
8:5; 9:24).
A mennyei templom, amelyben Jézus értünk szolgál, az a
csodálatos eredeti, amelynek a Mózes által épített templom csak másolata volt.
Isten a földi templom építőit megáldotta Lelkével. Az a művészi képesség,
amelyről az építkezés során bizonyságot tettek, mennyei bölcsesség
megnyilatkozása volt. A falak úgy néztek ki, mintha tömör aranyból készültek
volna. Minden irányba visszaverték az arany gyertyatartó hét lámpájának fényét.
A szent kenyerek asztala és a füstölő oltár fényes aranyként csillogott. A
mennyezet díszes kárpitja, amelybe kék, bíborszínű és skarlátvörös angyalokat
hímeztek, növelte a látvány szépségét. A második függönyön túl volt a szent
sekina - Isten dicsőségének látható megmutatkozása -, amely elé csak a főpap
léphetett be úgy, hogy életben is maradt.
A földi templom páratlan pompája a mennyei templom
dicsőségére emlékeztette az embert, ahol Krisztus, a mi Útnyitónk szolgál értünk
Isten trónja előtt. A királyok Királyának lakóhelye, ahol ezerszer ezeren
szolgálnak neki, és tízezerszer tízezeren állnak előtte (Dán 7:10); az
örökkévaló trón dicsőségével betöltött templom, ahol a szeráfok, a trón fénylő
őrzői tisztelettel takarják el arcukat, csak halványan tudta visszatükröztetni
nagyságát és dicsőségét abban a pompás építményben, amelyet valaha emberi kéz
készített. A földi szenthely és a szolgálati rendszer fontos igazságokat
tanított a mennyei templomról és az ember megváltásáért a templomban folyó
szolgálatról.
A mennyei templom szent helyeit a földi templom két
helyisége szemlélteti. Amikor János apostol látomásban bepillanthatott Isten
mennyei templomába, látta, hogy "hét tűzlámpás ég vala a ,királyi szék
előtt" (Jel 4:5). Látott egy angyalt, aki arany tömjénezőt tartott,
"és adaték annak sok tömjén, hogy tegye mindenszenteknek könyörgéseihez az
arany oltárra, amely a királyi szék előtt vala" (Jel 8:3). A próféta
bepillanthatott a mennyei templom első helyiségébe, és látta a hét égő
"tűzlámpás"-t és "az arany oltárt"-t, amelyeket a földi
templom arany gyertyatartója és füstölő oltára jelképezett. És
"megnyilatkozék az Isten temploma" (Jel 11:19), és János bepillantott
a belső függönyön túl levő szentek szentjébe. Itt látta "az Ő szövetségének
ládáját", amelyet a Mózes által készített és az Isten törvényét magában
foglaló szent láda szimbolizált.
Akik tehát ezt a témakört tanulmányozták, kétségtelen
bizonyságát látták annak, hogy a mennyben van egy templom. Mózes a neki
megmutatott minta szerint készítette el a földi templomot. Pál azt tanítja,
hogy ez a minta az igazi templom, amely a mennyben van. És János látta ezt a
mennyei templomot.
Mai Bibliai szakasz: Zsoltárok
16
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Amikor körülöttünk
olyan sok a fájdalom és szenvedés, néha bűntudatot érzünk amiatt, hogy jól
mennek a dolgaink az életben. Ez a zsoltár arra emlékeztet, hogy mindig jó
dolog Istent dicsőíteni az életünkben levő örömért és gyönyörűségekért. „Osztályrészem kies helyre esett, örökségem
nagyon tetszik nekem" (6. vers - új prot. ford.). Rászokhatunk arra,
hogy köszönetet mondjunk Istennek azért, amit értünk tett.
Úgy tűnik, hogy ez a
zsoltár az újjáteremtett föld örömeinek ígéreteit is tartalmazza. Arra céloz,
hogy a jelenlegi örömeink kicsit előremutatnak arra, milyen lesz az, amikor
testünk nem romol meg és az Ő jobb kezénél „gyönyörűségek
vannak örökké”.
Így, amikor arra
számítunk, hogy a bűn miatt ez a világ tele lesz szomorúsággal és fájdalommal,
megélünk természetfeletti tapasztalatokat is, az újjáteremtett ország
előjeleit. Időnként lesznek örömeink, békés és gyönyörűséges pillanataink.
Ezeket az új ég és új föld ígéreteként értelmezzük.
Lisa Clark Diller
237. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
23. fejezetéhez
(február 16-22.).
Évekkel ezelőtt egy ismerősöm, aki akkor még
lelkész volt, ezt mondta nekem: „A mennyei szentély nem lehet valóságos. A
mennyben nincsen vér.” Elvetette az egész elgondolást.
Valamiért sehogy sem értette meg igazán a
szentély szimbolikus természetét, és hogy milyen tökéletesen mutatja be a földi
szentély a végső mennyei valóságot. Pedig ez a páratlan szépségű jelképrendszer
lélegzetelállító. Például, a kerubok, amelyek lefelé szegezik tekintetüket a
frigyláda tetejére, szemléltetik a mennyei angyalokat, ahogy csodálják és
eltűnődnek rajta, hogy Isten milyen tökéletesen összeillesztette a kegyelmet és
az igazságot a megváltás tervében. A szentély minden egyes részletében Isten
egy-egy mennyei folyamatot állított párba egy-egy földi valósággal. Ez segít
jobban megértenünk az Istentől származó helyreállítás üdvözítő folyamatát.
Tizennyolc évszázadon keresztül a mennyei
szentélyben Krisztus a vérével érvelt a szeretett elveszett gyermekeiért,
bizonyítékként bemutatván a megsebzett kezeit, lábait és oldalát, amelyek a
megváltásra igazolást nyújtottak. A vére elvégezte a megtisztítást.
Valamiképpen a barátom elmulasztotta felismerni
a szentély szépségének gyönyörű jelképrendszerét. Sosem fogta fel a megsebzett
Közbenjáró gyönyörű titokzatosságát, aki megadta a végső árat, hogy megváltsa
gyermekeit. Mindent emberi nézőpontból próbált ésszerűsíteni, és így elkerülte
a szentély üzenete. Végső soron a szentély rendszere Isten szívét tárja fel
előttünk, aki egy elképesztő, kockázatos tervet dolgozott ki arra, hogy
helyreállítson minket a meghittség legmagasabb, szent fokozatára, az
örökkévalóság számára.
A szentély üzenete gyönyörű bepillantást jelent
Isten szerető szándékaiba a jövőt illetően. Bölcs dolog részünkről, ha elmerünk
abban a titokzatosságban, amelyet az angyalok hódolattal csodálnak. Ahogyan
Einstein fogalmazott egyszer: „Meg akarom ismerni Isten gondolatait; a többi
csupán részletkérdés.”
Lori Engel
lelkész
Eugene, Oregon, USA
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésÁmen ✝️🛐🙏
VálaszTörlés