Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 21. fejezet 1668. nap
A presbiteriánus egyház Rómától való elszakadásáról dr.
Guthrie így ír: "Háromszáz évvel ezelőtt egyházunk nyitott Bibliával a
zászlaján, okmányán pedig a ,kutasd az Írást' mottóval kivonult Róma
kapuin." Guthrie felteszi ezt a sokatmondó kérdést: "Vajon tisztán
jött ki Babilonból?".
"Az anglikán egyházat - mondja Spurgeon - mintha át-
meg átjárta volna a szakramentalizmus (szentségek kultusza), de a nonkonformistákat
is szinte ízekre bontja a filozofikus hitetlenség. Azok, akiket jobbnak
véltünk, sorban lépnek le a hit alapjairól. Úgy hiszem, Anglia szívét alaposan
átitatta az a szégyenletes hitetlenség, amely nyugodtan felmerészkedik a
szószékre, és kereszténynek nevezi magát. "
Honnan indult el a nagy hitehagyás? Hogyan kezdte az egyház
elhagyni az evangéliumi egyszerűséget? A pogányság szokásaihoz való
igazodásával, amellyel az volt a célja, hogy könnyebben el tudja fogadtatni a
kereszténységet a pogányokkal. Pál apostol már a maga korában elmondhatta:
"Működik... már a törvényszegés titkos bűne" (2Thessz 2:7). Míg az
apostolok éltek, az egyház többé-kevésbé tiszta maradt. De "a második
század vége felé a gyülekezetek többsége új formát öltött. Kezdeti egyszerűségük
eltűnt. Amikor az egykori tanítványok elhunytak, gyermekeik az új megtértekkel
együtt... észrevétlenül előtérbe léptek, és új formát adtak az ügynek. "6
A keresztény hit magas mércéjét leszállították, hogy híveket szerezzenek. Ennek
az lett a következménye, hogy az egyházba özönlő pogányok magukkal hozták
szokásaikat, rítusaikat és bálványaikat. " A keresztény vallást, amikor
már a világ urai pártfogolták és támogatták, tömegek fogadták el névlegesen. De
míg sokan látszatra keresztények voltak, "lényegében pogányok maradtak,
különösen abban, hogy titokban bálványaikat imádták".
Vajon nem ez a folyamat ismétlődött meg szinte minden
egyházban, amely magát protestánsnak nevezi? Amikor alapítóik, az igazi
reformációs lelkület hordozói eltávoznak az élők sorából, utódaik lépnek elő,
és "új formát adnak az ügynek". A reformátorok gyermekei egyrészt
vakon ragaszkodnak atyáik hitvallásához, és nem hajlandók elfogadni olyan
világosságot, ami atyáikét meghaladta, másrészt messze eltérnek atyáik alázatos,
önzetlen és világot megtagadó példájától. Tehát a kezdeti egyszerűség eltűnik.
"Amikor a világiasság elárasztja az egyházat, ez magával hozza a világ
szokásait, rítusait és bálványait. "
A világ barátságát, ami "ellenségeskedés az
Istennel", ó jaj, milyen félelmes mértékben ápolják Krisztus állítólagos
követői! Milyen messzire távoztak a keresztény világ nagy egyházai az
alázatosság, önmegtagadás, egyszerűség és kegyesség bibliai mércéjétől! Wesley
a pénz helyes felhasználásáról ezt mondta: "Ebből az értékes talentumból
semmit se pazaroljatok el csupán a szem kívánságainak kielégítésére, fölösleges
vagy költséges öltözetre, vagy szükségtelen díszekre. Semmit se pazaroljatok
házatok különleges felékesítésére; fölösleges vagy költséges bútorokra, drága
képekre, festményekre, aranyozásra! ... Semmit se költsetek az élet
kérkedésének kielégítésére, az emberek csodálatának vagy dicséretének
elnyerésére... ,Amíg jólétben vagy, addig az emberek jót mondanak rólad', amíg
,bíborba és patyolatba' öltözöl, ,mindennap dúsan vigadozván', kétségkívül
sokan megdicsérik ízléses eleganciádat, bőkezűségedet és vendégszeretetedet. De
ne vedd meg ilyen drágán dicséretüket! Inkább elégedj meg azzal a
tisztességgel, ami Istentől származik!". Ezt a tanítást azonban korunk
számos egyházában figyelmen kívül hagyják.
A vallásosság népszerű lett a világban. Hatalmasságok,
politikusok, jogászok, orvosok, kereskedők lépnek be az egyházba, hogy kivívják
a társadalom tiszteletét és bizalmát; hogy saját földi érdekeiket szolgálják.
Így próbálják igaztalan ügyeiket a kereszténység látszatával takarni. E
megkeresztelt világias emberek vagyonától és befolyásától megerősödött vallási
közösségek még nagyobb népszerűségre és pártfogásra tartanak igényt. Gazdagon
díszített, pompás templomok épülnek elegáns utcákban. A hívek költségesen és
divatosan öltözködnek. Jól megfizetik a tehetséges lelkészt, hogy
"szórakoztassa" és vonzza az embereket. A lelkésznek prédikációiban
nem szabad mindennapi bűnöket érintenie, hanem az előkelőség fülének kellemes
és tetszetős dolgokat kell mondania. Így előkelő bűnösök szerepelnek az egyház
névsorában, a kegyesség látszata pedig divatos bűnöket rejteget.
Mai Bibliai szakasz: Zsoltárok
4
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Az új protestáns
fordítás a következő megjegyzéssel kezdi ezt a zsoltárt: „A karmesternek:
Húros hangszerre. Dávid zsoltára.” Ez jelzés volt a karmesternek, hogy
húros hangszereken kísérjenek, amikor felolvassák, vagy eléneklik ezt a
zsoltárt. Pontosan, ahogyan bizonyos ételekhez bizonyos fajta italok illenek,
ehhez a zsoltárhoz a húros hangszerek illenek. Sajnos soha nem hallhatjuk, majd
csak a Mennyben, annak a hangszernek a hangját, amit Dávid eredetileg javasolt.
Nyomorúságában Dávid
Istenhez kiált, és úgy érzi, nem talál meghallgatásra. Valószínűleg még mindig
érzi Absolon ellene szőtt összeesküvésének csapását. Azzal vigasztalja magát, hogy értelmével
továbbra is bízik Istenben annak ellenére, hogy szíve még nem vigasztalódott
meg teljesen. Hittel imádkozza, amikor lefekszik: „Mert egyedül Te adod meg
nekem Uram, hogy biztonságban lakjam” (Zsolt 4:9 – új prot ford.).
Tapasztaljátok meg ma
az Úrban lakozás békességét és oltalmát!
Jackie
O Smith
235. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
21. fejezetéhez
(február 2-8.).
2018-ban a 15 éves Greta Thunberg megpróbálta felriasztani
a világot az érdektelenségből egy sürgős figyelmeztetéssel, amikor a legnagyobb
politikai és gazdasági globális csúcsokon mondott beszédet. Akár a Davosi
Világgazdasági Fórumon, akár az ENSZ-ben tette ezt, a legnagyobb befolyással
rendelkező embereket akarta sokkolni, és változtatni az egyirányú törekvésükön
a hatalom és gazdasági prosperitás növelésében.
Nem finomkodott, mikor azt mondta: „Azt akarom,
hogy pánikba essetek. Azt akarom, hogy ugyanúgy féljetek, ahogy én nap mint nap
és akarom, hogy cselekedjetek. Azt akarom, hogy úgy cselekedjetek, mintha
krízisben volnátok. Azt akarom, hogy úgy cselekedjetek, mintha a házatok égne.
Mert ég a házatok.”
William Milleren keresztül Isten erőteljesebb
figyelmeztetést adott, mint Greta figyelmeztetése volt a környezet
pusztításáról. A keresztény egyházakat fel kellene rázni, hogy felébredjenek,
és Isten utolsó figyelmeztetését mondják Babilonnak! De hogyan mondják az
utolsó figyelmeztetést annak a világnak, amelyhez alkalmazkodtak? Szerencsére,
mint Illés idején, Istennek még mindig voltak hűséges követői az egyházban,
akik nem voltak elégedettek a status quóval, és több világosságra vágytak.
Isten figyelmeztető üzenete végül el fogja érni
a célját. Vajon azok között leszünk, akik hirdetik a figyelmeztetést, vagy mi
is alkalmazkodunk a világhoz, és nem törődünk ezzel?
Boyan Godina
Professzor, Bogenhofen Teológiai Szeminárium,
Ausztria
Fordította Gősi Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése