Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 45. fejezet 401. nap
Isten
hatalmas dolgokat akar cselekedni a benne bízókért. Ma Isten népének azért
nincs nagyobb ereje, mert saját bölcsességében bízik és nem ad alkalmat
Istennek, hogy hatalmát érette kinyilatkoztassa. ő minden szükségében segít a benne
hívő gyermekein, ha teljes bizalmukat belé helyezik és híven engedelmeskednek
neki.
Nemsokkal
Jerikó eleste után Józsué elhatározta, hogy megtámadja Ai városát, amely néhány
kilométerre a Jordán völgyétől nyugatra eső hegyszakadékok között épült kis
város. Az oda kiküldött kémek azt a hírt hozták, hogy Ai lakosa kevés és csak
kis sereg szükséges legyőzéséhez.
Az Isten
által számukra kivívott fényes győzelem magabízókká tette az izraelitákat.
Mivel Isten nekik ígérte Kánaán országát, erőseknek érezték magukat és nem
ismerték fel, hogy egyedül Isten segítsége hozhat sikert. Józsué maga is Isten
tanácsának kérése nélkül készített tervet Ai bevételére.
Izrael
kezdte felmagasztalni saját erejét és megvetéssel nézett ellenségeire. Könnyű
győzelmet reméltek, s a háromezer embert elegendőnek véltek a város
elfoglalására. Harcba siettek annak bizonyossága nélkül, hogy Isten velük lesz.
A városkapu közelébe mentek, hogy a legösszpontosítottabb ellenállással
találkozzanak. Az ellenség számától és alapos felkészültségétől megijedve,
zűrzavarban menekültek a lejtőn lefelé. A kánaániták felbőszülve "[...]
üldözék őket a kaputól kezdve [...] és levágták őket a lejtőn" (Józs 7:5).
Számszerint a veszteség kicsiny volt - harminchat embert vágtak le -, de a vereség
elcsüggesztette az egész közösséget. "[...] Azért megolvada a népnek
szíve, és lőn olyanná, mint a víz (Józs 7:5). Ez volt az első alkalom, amikor a
kanaanitákkal valóságos ütközetben találkoztak és ha e kis város védelmezői
elől menekülniük kellett, mi lesz az eredménye az előttük álló nagyobb
küzdelemnek. Józsué Isten nemtetszésének tartotta sikertelenségüket,
aggodalommal és félelemmel "[...] megszaggatá az ő ruháit, és földre
borula arccal az Úrnak ládája előtt mind estvéig, ő és Izráel vénei, és port
hintének a fejökre" (Józs 7:6).
Monda
Józsué: "Ah Uram Istenem! Miért is hozád által ezt a népet a Jordánon,
hogyha az Emoreus kezébe adsz minket, hogy elveszítsen: Oh Uram! mit mondjak,
miután meghátrált Izráel az ő ellenségei előtt! Ha meghallják a kananeusok és e
földnek minden lakói, és ellenünk fordulnak, és kiirtják nevünket e földről:
mit cselekszel majd a te nagy nevedért:" (Józs 7:7-9).
Isten
így válaszolt: "Kelj fel! Miért is borulsz te arcra? Vétkezett Izráel, és
általhágták szövetségemet is, amelyet rendeltem nékik" (Józs 7:10-11). Itt
volt az ideje a gyors és határozott cselekvésnek. Titkos bűn volt a táborban és
ezt ki kellett kutatni és el kellett távolítani, hogy újból részesülhessen a
nép Isten jelenlétének áldásában. "[...] Nem leszek többé veletek, ha ki
nem vesztitek magatok közül azt a nékem szentelt dolgot" (Józs 7:12).
Olyan
valaki szegte meg az Úr parancsát, aki Isten ítéletének végrehajtásával
bízatott meg. Az elkövető bűnéért a nemzet volt felelős. "[...] mert
elvettek a teljesen nékem szentelt dolgokból is, és loptak is és hazudtak is,
és edényeik közé is dugdostak" (Józs 7:11). Józsué utasítást kapott a
bűnös felderítésére és megbüntetésére. Sorsot kellett vetni a vétkező
felderítésére. A bűnösre nem mutattak rá közvetlenül. A gyülekezetet egy időre
bizonytalanságban hagyták, hogy a nép felelősséget érezzen a köztük lévő
bűnért, valamint szívük vizsgálatára és Isten előtti megalázkodásra legyenek
késztetve.
Kora
reggel Józsué előállatá Izrael seregeit törzsek szerint és elkezdődött az
ünnepélyes szertartás. A vizsgálat lépésről-lépésre haladt. A kör egyre
szorosabbra zárult. Először a nemzetséget, azután a családot, a háznépet, ezen
belül a férfiakat, majd végül Ákánt, Kármi fiát Júda nemzetségéből mutatta ki
Isten ujja Izrael megrontójaként.
Mai Bibliai szakasz: 2 Krónikák 35
Míg az ébredések során az
emberek vágyni kezdenek a megújult szív után, a reformáció során ez a
gyakorlatban is megvalósul. Egy döntés és annak végrehajtása két külön dolog,
de végül mindkettő a másiktól függ és együtt eredményezik az ébredést és a
reformációt. Az előző fejezetben nyomon kísérhettük, hogyan haladt végig Jósiás
a biblikus megújulás lépcsőin, e mostani fejezet alapján pedig a bibliai
reformáció három fontos összetevőjét ismerhetjük meg.
Az első a páska ünnepének visszaállítása. Ez egyike azon ünnepeknek, amelyek legtisztábban kifejezik Jézus Krisztus áldozatát. A páska ünnepének eredete egészen addig vezethető vissza, amikor Izrael megszabadult Egyiptomból. Ez annak jelképe, hogy Krisztus vére megszabadít a bűnből, a világi dolgok rabságából, és a Kánaán felé vezető útra állítja lábunkat. Jósiás reformja idején komoly erőfeszítéseket tettek azért, hogy visszaállítsák a Krisztusra mutató előképek rendszerét, az áldozatok bemutatását, a szolgálattévő papok munkáját egészen a legapróbb részletekig. „Ehhez hasonló páskát nem tartottak Izráelben Sámuel próféta ideje óta. Izráel királyai közül senki sem tartott olyan páskát, amilyent Jósiás tartott a papokkal, lévitákkal, az egész Júdával, az ott levő izráeliekkel meg Jeruzsálem lakóival” (2Krón 35:18 – új prot. ford.).
A reformáció másik lényeges eleme a korábbi írásokhoz való, következetes hűség. Jósiás ragaszkodott hozzá, hogy a reformáció Dávid (4, 15. vers), Salamon (4. vers), és Mózes írásai (6, 12. vers) szerint legyen. A király összekapcsolta a reformációt a régebbi írásokkal. Ez nem egy már kihalt hagyomány volt, hanem a jelenvaló igazság kinyilatkoztatása is, és ez jól látható Jósiás király parancsaiban (10, 16., vers). Ez a fajta reformáció nem csak a múltból nyerhető inspirációra épít, hanem a jelenbeli meggyőződésre is.
A harmadik fontos tényező, amit meg kell említenünk az, hogy a reformáció az egész népre vonatkozott. A páskabárány kiontott vére nem csak azt eredményezte, hogy a nép egységre jutott, hanem azt is, hogy az emberek feladták genetikai, lelki és személyes identitásukat azért, hogy Isten népe lehessenek. A korábban különálló törzsek közötti határok eltűnnek, az idegenek sem idegenek már többé, hanem mindnyájan új teremtések Krisztusban. Mindennek központja Isten: az időnek, az étrendnek, az önazonosságnak, az értékeknek, a pénzgazdálkodásnak, az érzelmeknek. A reformáció harmadik tényezője tehát a „MINDEN”. Minden ember, minden dologban Krisztust tartja elsőnek.
A reformáció nem egy új
parancs volt, hanem az eredeti rend visszaállítása. Habár a későbbi reformációs
folyamatok a részletekben különböznek attól, ami Jósiás idejében történt, az
alapvető jellegzetességek mégis megmaradnak: Krisztus kereszthalálának központi
szerepe, a hitelvek biblikus alapjai, és Isten személyének abszolút előtérbe
helyezése életünk minden területén.
Justin Kim
a Fiatalok Jézusért szervezet egyik alapítója és bizottsági tagja
a Fiatalok Jézusért szervezet egyik alapítója és bizottsági tagja
55. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 45. és 46. fejezeteihez
(aug. 14-20).
Miután Isten
dicsőséges módon az izrealiták kezére adta Jerikót, megdöbbentő volt a
vereségük Ainál. A modern olvasó számára ennek az oka különös és durva lehet:
egyetlen férfi, Ákán nem engedelmeskedett Isten egyértelmű utasításainak
Jerikóban, és Izráel egész nemzete elszenvedte a büntetést.
Néha úgy gondoljuk, a tízedik parancsolat:
„Ne kívánd” a legkevésbé fontos a tízből. Mindazonáltal, Ákán bűne – melynek
gyökere a kívánság volt –, és annak szörnyű következményei arra emlékeztetnek
minket, hogy milyen széles körű hatásai vannak annak, ha olyasmire vágyunk, ami
sosem volt nekünk szánva. Nem tudunk légüres térben bűnözni. Mindig vannak nem
szándékolt következmények, akármennyire ügyesen is próbáljuk rejtegetni a
törvényszegésünket.
Ákán története arra is erőteljesen rámutat,
hogy ha a bűnt valaki csak az után vallja meg, hogy az igazság nyilvánosságra
került, az nem mutat igazi megbánást, csak annak reményét, hogy a bűn összes
következményétől megvédje saját magát.
Manapság látjuk olyan emberek példáit, akik
magas pozícióban vannak, és nem ismerik be bűnüket, amíg a körülmények arra nem
kényszerítik őket, néha ezzel ártatlan embereknek és teljes szervezeteknek is
kárt okozva, és a saját hitelességüket is lerombolva. Mennyivel jobb nekünk
olyannak lenni, mint Dávid, aki Isten szerinti ember volt, és aki, bár
vétkezett, mindig megvallotta bűneit, és szívből jövő fájdalommal és alázattal
megbánta azokat.
Carla Baker
presbiter
Spencerville
Hetednapi Adventista gyülekezet
Maryland, USA
Fordította: Gősi Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése