Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 45. fejezet 402. nap
Hogy
minden kétséget kizáróan megállapítsa, nem hagyván okot ama vádra, hogy
jogtalanul ítélték el, Józsué ünnepélyesen kérte Ákánt, ismerje be az
igazságot. A szerencsétlen ember vallomást tett bűnéről: "Bizony én
vétkeztem az Úr ellen, Izráel Istene ellen [...] Láték ugyanis a zsákmány közt
egy jó babiloni köntöst, kétszáz siklus ezüstöt és egy arany vesszőt, amelynek
súlya ötven siklus vala, és megkívántam ezeket, és elvevém ezeket, és íme
elrejtve vannak a földben, a sátramnak közepében" (Józs 7:20-21). Azonnal
embereket küldtek és "[...] ímé, elrejtve vala az az ő sátorában, és az
ezüst is alatta vala. Kivivék azért azokat a sátor közepéből, és vivék
Józsuéhoz és Izráelnek minden fiához, és lerakák azokat az Úr előtt" (Józs
7:22-23).
Kimondták
az ítéletet és azonnal végre is hajtották. "Miért rontottál meg
minket?" - kérdezte Józsué - "Rontson meg téged e napon az Úr".
Mivel Ákán bűnéért a népet felelősnek tartották és annak következményei miatt
szenvedtek, ezért képviselőik által részt kellett venniük a büntetés
végrehajtásában. "[...] És elborítá őt egész Izráel kövekkel" (Józs
7:25).
Azután a
nagy kőhalmot raktak föléje a bűn és a büntetés bizonyságául. Ezért nevezik ezt
a helyet Akor, azaz "megrontás völgyének". A Krónika könyvében emléke
le van írva: "Ákán, Izráelnek megrontója" (1Krón 2:7).
Ákán az
ő bűnét a legközvetlenebb és legünnepélyesebb figyelmeztetés és Isten hatalmának
leghatalmasabb kinyilatkoztatása ellenére követte el. "[...] el ne
vegyetek a teljesen néki szentelt dolgokból, hogy Izráel táborát átkozottá ne
tegyétek" (Józs 6:18). Ezt hirdették az egész Izraelnek. A parancs
közvetlen a Jordánon történt csodálatos átkelés, az isteni szövetség
elismeréseként a nép körülmetélkedése, a páska megünneplése és a szövetség
Angyalának: "az Úr Seregének Fejedelme megjelenése után adatott ki. Ezt
követte Jerikó elfoglalása, amely a pusztulás bizonyítékát adta, és amely
utoléri Isten törvényének minden áthágóját. Az a tény, hogy egyedül Isten
hatalma adott győzelmet Izraelnek és nem saját erejük által vették birtokba
Jerikót, ünnepélyes hangsúlyt adott annak a parancsnak, amely megtiltotta nekik
a zsákmányból való részesedést. Isten saját szava hatalmával győzte le az
erődítményt, övé volt a győzelem és a várost minden tartalmával neki kellett
szentelni.
Izrael
milliói közül csak egy ember volt, aki az ítélet és győzelem eme ünnepélyes
órájában át merte hágni Isten parancsolatát. Sineár drága köntösének láttára
felébredt Ákán kapzsisága. Még akkor is, amikor emiatt szembe került a halállal
"jó babiloni köntösnek" nevezte azt (Józs 7:21), Egyik bűnt követi a
másik. Eltulajdonította az Úr kincstárának szentelt aranyat és ezüstöt - és
meglopta Istent Kánaán földjének első gyümölcséből.
Az Ákán
vesztét okozó halálos bűn a kapzsiságban gyökerezett, mely a legáltalánosabbnak
és legkönnyebbnek tekintett bűnök egyike. Míg a többi bűnöket felderítik és
megbüntetik, a tizedik parancsolat áthágását alig dorgálják meg. E bűn
szörnyűségét és borzasztó következményeit bizonyítja Ákán története.
A
kapzsiság fokozatosan fejlődő bűn. Ákán addig dédelgette kapzsi vágyát, míg az
szokásává lett és bilincsbe verte őt, amit szinte lehetetlen volt széttörni.
Amíg a bűnnek hódolt, annak gondolata, hogy ezáltal szerencsétlenséget hoz
Izrael népére, döbbenettel kellett volna betöltse; de fogékonyságát a bűn
annyira eltompította, hogy amikor a kísértés jött, könnyű prédává vált.
Vajon
nem történnek-e még mindig hasonló vétkek az ünnepélyes és világos
figyelmeztetés ellenére is? Nekünk épp oly nyíltan meg van tiltva, hogy teret
engedjünk a fösvénységnek, mint ahogy Ákánnak a Jerikó zsákmányából való
eltulajdonítás. Isten a fösvénységet bálványimádásnak nyilvánította. Ezért int
bennünket: "[...] Nem szolgálhattok Istennek és a Mammonnak!" (Mt
6:24). "[...] eltávoztassátok a telhetetlenséget" (Lk 12:15).
"[...] fösvénység ne is neveztessék ti közöttetek" (Ef 5:3), Előttünk
van Ákán, Júdás, Anániás és Safira borzalmas sorsa. De mindezek előtt ott van
Luciferé, a hajnalcsillagé, aki magasabb méltóságra áhítozva, mindörökre
elvesztette a menny fényességét és gyönyörűségét. Mind e figyelmeztetések
ellenére kapzsiság uralkodik mindenütt.
Mai Bibliai szakasz: 2 Krónikák 36
Ebben a lehangoló
történetben számomra a következő szavak tűntek ki a legjobban – szavak, amelyek
oly’ nagyon jellemzik a szent történelmet: „És
az Úr, az ő atyáiknak Istene elküldé hozzájuk követeit jó idején, mert kedvez
vala az ő népének és az ő lakhelyének" (15. vers). Vagyis, az állandó
hitehagyás, eretnekség, bálványimádás és bűn közepette Isten még mindig
szerette azokat, akiknek hitük és ismereteik alapján nemesebben kellett volna
élniük; és mindent meg akart tenni megmentésükért, amit csak tudott.
Sajnos azonban nem
hagyhatjuk figyelmen kívül az utána következő verset sem, mert az szintén
nagyon jellemző a szent történelemre. „De
ők az Isten követeit kigúnyolták, az ő beszédeit megvetették, és prófétáival
gúnyt űztek; míglen az Úrnak haragja felgerjede az ő népe ellen, s többé nem
vala segítség" (16. vers).
Figyelemreméltó, hogy az a szó, amit „segítségként", „mentségként” fordítanak a magyar bibliafordítások, abból a héber gyökből ered, ami „gyógyítást" jelent. A bűn, és az azt kísérő bűnös cselekedetek sokasága egyfajta betegség, erkölcsi zavar, amit születésünktől fogva magunkban hordunk. Nem csoda, hogy Jézus kijelentette: „Újonnan kell születnetek." Miközben panaszkodunk a bűnre magunk körül, és csodálkozunk, hogy Isten népe közül is többen elutasítják szavait és „kigúnyolják" a prófétákat, önmagunkat is meg kellene vizsgálnunk, ahogy Pál mondta, hogy vajon hitben vagyunk-e még. A genetikailag öröklődő bűn mindnyájunkat sújt. De van egy segítség, aki a gyógyulást hozza: Jézus! Nekünk csak át kell adnunk magunkat Neki hitben és engedelmességben, miközben bízunk szeretetében, és igényeljük kegyelmét önmagunk számára. Ez az egyetlen segítség.
Justin McNeilus
a Fiatalok Jézusért szervezet elnöke
55. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 45. és 46. fejezeteihez
(aug. 14-20).
Miután Isten
dicsőséges módon az izrealiták kezére adta Jerikót, megdöbbentő volt a
vereségük Ainál. A modern olvasó számára ennek az oka különös és durva lehet:
egyetlen férfi, Ákán nem engedelmeskedett Isten egyértelmű utasításainak
Jerikóban, és Izráel egész nemzete elszenvedte a büntetést.
Néha úgy gondoljuk, a tízedik parancsolat:
„Ne kívánd” a legkevésbé fontos a tízből. Mindazonáltal, Ákán bűne – melynek
gyökere a kívánság volt –, és annak szörnyű következményei arra emlékeztetnek
minket, hogy milyen széles körű hatásai vannak annak, ha olyasmire vágyunk, ami
sosem volt nekünk szánva. Nem tudunk légüres térben bűnözni. Mindig vannak nem
szándékolt következmények, akármennyire ügyesen is próbáljuk rejtegetni a
törvényszegésünket.
Ákán története arra is erőteljesen rámutat,
hogy ha a bűnt valaki csak az után vallja meg, hogy az igazság nyilvánosságra
került, az nem mutat igazi megbánást, csak annak reményét, hogy a bűn összes
következményétől megvédje saját magát.
Manapság látjuk olyan emberek példáit, akik
magas pozícióban vannak, és nem ismerik be bűnüket, amíg a körülmények arra nem
kényszerítik őket, néha ezzel ártatlan embereknek és teljes szervezeteknek is
kárt okozva, és a saját hitelességüket is lerombolva. Mennyivel jobb nekünk
olyannak lenni, mint Dávid, aki Isten szerinti ember volt, és aki, bár
vétkezett, mindig megvallotta bűneit, és szívből jövő fájdalommal és alázattal
megbánta azokat.
Carla Baker
presbiter
Spencerville
Hetednapi Adventista gyülekezet
Maryland, USA
Fordította: Gősi Csaba
2 Krónikák 36
VálaszTörlésVajon ma hányan követnék Ákán példáját, no nem arra gondolok, hogy az Úr házából eltulajdonítunk valamit,
hanem a mai nyelvre lefordítva, találnánk egy tömött pénztárcát s mellette a tulajdont igazoló papírok.
Száz emberből mennyien vinnék el a talált pénztárcát a jogos tulajdonosának?! Vajon száz emberből( vagy hét milliárdból )mennyi ember mondaná azt, hogy jobban szeretem Istent, mint a gyermekemet, vagy mint az édesanyámat..?!Hm..?