Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 41. fejezet 387. nap
Az
Izraeliták, akiket nem tudott legyőzni a midiániták serege vagy varázslata, a
paráznák prédáivá váltak. Ilyen a Sátán szolgálatában igénybevett asszony
hatalma, aki lelkek tőrbeejtésén és elpusztításán fáradozik. "Mert sok
sebesültet elejtett, és sokan vannak, akik attól megölettek" (Péld 7:26).
Ily módon lett Séth fiainak becsületessége megrontva és a szent ivadék
romlottá. Ily módon lett József megkísértve. Így árulta el erejét - Izrael
védelmét - Sámson a filiszteusoknak. Ily módon botlott meg Dávid. És Salamon, a
királyok legbölcsebbje, akit háromszor említenek Isten kegyeltjének, rabja lett
e szenvedélynek és feláldozta becsületességét ugyanannak az elbűvölő erőnek.
"Mindezek
pedig példaképpen estek rajtok: megírattak pedig a mi tanulságunkra, akikhez az
időknek vége elérkezett. Azért aki azt hiszi, hogy áll, meglássa, hogy el ne
essék" (1Kor 10:11-12). Sátán jól ismeri az emberi szív anyagát, amellyel
munkálkodik. Ismeri minden jellem legkönnyebben sebezhető pontját, mert gonosz
igyekezettel ezt tanulmányozta évezredek óta; de egymást követő nemzedékeken át
azon dolgozott, hogy legyőzze a legerősebb embereket, Izrael fejedelmeit
ugyanazzal a kísértéssel, amely oly eredményes volt Bál-Peórnál. Minden korban
voltak jellemroncsok, melyek az érzéki engedékenység szikláin hajótörést
szenvedtek. Amint az idők végéhez közeledünk, s amint Isten népe a mennyei
Kánaán határánál áll, Sátán - mint egykor - megkettőzött erőfeszítéssel meg
akarja akadályozni, hogy Isten népe belépjen abba az országba. Minden léleknek
csapdát állít! Nem csupán a tudatlanoknak és műveletleneknek van szükségük
védelemre, előkészíti kísértéseit azok számára is, akik a legmagasabb
tisztségekben és legszentebb szolgálatban vannak. Ha ráveheti őket, hogy
jellemüket beszennyezzék, általuk sokakat dönthet romlásba. Most is azokat az
erőket alkalmazza, mint háromezer évvel ezelőtt. A világi barátság, a szépség
varázsa, a szórakozás, a gyönyör, a mulatság, a lakoma vagy a borospohár által
kísérli meg elérni a hetedik parancsolat áthágását.
Sátán
kicsapongásra csábította Izraelt mielőtt bálványimádásra vitte volna őket. Akik
megcsúfolják Isten képét és megfertőzik magukban az ő templomát, azok nem
haboznak Isten semminemű megcsúfolásától sem, ha az által kielégíthetik romlott
szívük kívánságát. Az érzéki bűn gyengíti az elmét, lealacsonyítja a lelket. A
szellemi és erkölcsi erőket érzéketlenné teszi, és megbénítja az állati
ösztönök kielégítésével. Így lehetetlen a szenvedélyek rabjának, hogy Isten
törvénye szent kötelezettségeit felfogja, az engesztelést méltányolja, helyesen
értékelje. A jóságot, a tisztaságot és az igazságot, istentiszteletet és a
szent dolgok szeretetét, a szent törekvést és a nemes vágyat, amely az embert a
mennyei világgal összeköti, megemészti az élvezetek tüze. A lélek sivár és
elhagyott pusztasággá, a gonosz lelkek lakhelyévé és "[...] minden
tisztátalan és gyűlölséges madárnak tömlöcévé" (Jel 18:2) lesz. Az Isten
képére teremtett ember állati színvonalra süllyed.
A
bálványimádókkal való társulás és ünnepeikbe való bekapcsolódás által a héberek
Isten törvényét áthágták és Isten ítéletét hozták a nemzetre. Így éri el Sátán
ma is a legnagyobb eredményeket. Ráveszi Krisztus követőit, hogy
istentelenekkel barátkozzanak és vegyenek részt kedvteléseikben.
"Annakokáért menjetek ki közülök, és szakadjatok el, azt mondja az Úr, és
tisztátalant ne illessetek" (2Kor 6:17). Isten ma is megkívánja, hogy népe
éppen úgy elkülönüljön szokásaiban, erkölcsében és alapelveiben a világtól,
mint annak idején. Ha Igéjének tanításait hűségesen követik, ez a különbség
fenn fog állni, ez nem lehet másként. A hébereknek a pogányokkal való elvegyülése
ellen adott figyelmeztetések éppoly nyíltak és határozottak voltak, mint a
keresztényeknek adott tiltások, hogy ne alkalmazkodjanak az istentelenek
lelkületéhez és szokásaihoz. Krisztus így szól hozzánk: "Ne szeressétek a
világot, se azokat, amik a világban vannak. Ha valaki a világot szereti, nincs
meg abban az Atya szeretete" (1Jn 2:15). "[...] a világ barátsága
ellenségeskedés az Istennel. Aki azért e világ barátja akar lenni, az Isten
ellenségévé lesz" (Jak 4:4). Krisztus követőinek el kell különülniük a
bűnösöktől, társaságukat csak akkor keressék, ha alkalom van a velük való
jócselekedetre. Így imádkozunk: "ne vígy minket a kísértetbe" (Mt
6:13). Kerüljük el a kísértést, amennyire csak lehet.
Az
izraelitákat akkor csábították bűnre, amikor külső nyugalomban és biztonságban
voltak. Nem tartották szüntelen maguk előtt Istent, elhanyagolták az imát és az
elbizakodottság lelkületét ápolgatták. A kényelem és a vágyak kielégítése
lelkük bástyáit őrizetlenül hagyta, s ezért lealacsonyító gondolatok lopakodtak
be oda. A falakon belüli árulók az elvek erődítményét legyőzték és elárulták
Izráelt Sátán hatalmának. Sátán még mindig keresi, hogy a lélek romjait
körülvegye. Hosszú és a világ előtt ismeretlen előkészítő folyamat megy a
szívben végbe, mielőtt a keresztény nyilvános bűnt követne el. A tisztaságból
és szentségből az értelem nem hirtelen zuhan alá a romlottságba, a bűnbe és a
gonoszságba. Időbe telik, hogy azok, akik az Isten képére lettek teremtve, az
állati vagy sátáni szintjére süllyedjenek. Szemlélődés által változunk el. A
tisztátalan gondolatok megtűrése által az ember úgy nevelheti értelmét, hogy az
egykor gyűlölt bűn kedves lesz számára.
Mai Bibliai szakasz: 2 Krónikák 21
Jórám király története, amit ebben a
fejezetben olvashatunk olyan, mint a tragédiának nevezett ókori görög
történetek. Azonban a görög történetek az összes gyásszal és balsorssal együtt
sem voltak olyan tragikusak, mint ez a Jórámról szóló fejezet. Ez azért van
így, mert a görög tragédiák kitalált történetek voltak, de ez a valós életről
szól, és igazi hús-vér emberek szerepelnek benne, nem csak papír és tinta.
Bár több oldalról is megközelíthetjük ezt a
szomorú történetet, számomra jelentős szempont, hogy a bűn által okozott
rombolás nem korlátozódik csupán a bűn elkövetőjére. Ez a történet elég
tragikus lenne akkor is, ha csak Jórám szánalmas végéről, fájdalmas haláláról –
„a belei kizáródtak” - szólna. Ám a bűn hatása szinte soha nem a bűn
elkövetőjével kezdődik és végződik. Ha a bűn, még a legalázatosabbunké is,
kiterjedhet és megbánthat másokat (gyakran a hozzánk közel állókat és sokszor
éppen azokat, akiket a legjobban szeretünk), gondoljuk csak el, mennyivel
ártalmasabb azoknak a bűne, akik hatalmi pozícióban vannak, és befolyásuk
széles körre terjed ki.
Ahogy ebben a fejezetben láthatjuk, Jórám erőszakossága – megölte összes fivérét – , valamint hitehagyása
és bálványimádása, amivel az izraeli Akháb példáját követte, nemcsak a saját
fejére hozott szenvedést, hanem közvetlen családjára és egész Júda népére is.
Ez igazságtalanságnak tűnik, de soha senki nem mondta, hogy a bűn igazságos,
ésszerű vagy megérthető. Ahogy Ellen White mondta: „A bűn eredetére lehetetlen olyan magyarázatot találni, ami
megindokolná létezését….A bűn ’betolakodó’, amelynek jelenlétét nem lehet
megindokolni. A bűn titokzatos, érthetetlen; mentegetése egyenlő volna
igazolásával” (Ellen G. White: A
nagy küzdelem. Budapest, 1985, H. N. Adventista Egyház. 438. oldal).
A bűnt nem tudjuk megmagyarázni. Csak annyit
tudunk – és ezt Jórám tragikus története is elmondja nekünk –, hogy Isten
erejét és áldását kell igényelnünk, aki „megőrizhet … a botlástól, és
dicsősége elé állíthat feddhetetlenségben ujjongó örömmel” (Júd 24 új prot.
ford.).
Justin McNeilus
a Fiatalok Jézusért szervezet elnöke
a Fiatalok Jézusért szervezet elnöke
53. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 41. és 42. fejezeteihez
(júl. 31-aug. 6).
Isten újra meg újra
megmutatta hűségét az Ő népe felé. Gondoskodott róluk, és életben tartotta őket
a sivatagban, megszabadította őket a természeti katasztrófákból és a környező
nemzetek kezéből, és egyik csodát adta a másik után. Mindent megtett, hogy elnyerje
ezeknek az embereknek a szívét, és mégis, amikor a moábita nők beléptek a
táborba, hogy megkísértsék őket, milyen könnyen elesett Izráel ismét!
Legyen ez emlékeztető számunkra, hogy mindig
őrt álljunk, hogy megvédjük a tálentumainkat. Körültekintőnek kell legyünk,
hogy kiben bízunk meg, hiszen csak Isten érdemes a bizalmunkra. Tudatában kell
lennünk, hogy mi tölti be szívünket és elménket. Hűségesnek kell legyünk Isten
parancsolataihoz, amely megkülönböztet minket a körülvevő népektől, és így az Ő
helyes tanúbizonyságát vihetjük a világnak.
Hogy Isten emlékeztesse Izráelt a helyére és
a kötelességére, Mózes, mielőtt felment volna a Piszga hegyére, a teljes
gyülekezet előtt elismételte történetüket és prófétált a jövőről. Egy éneket
írtak, melyet eljövendő generációk énekeltek és tanultak meg, mellyel eszükbe
véshették az embereknek „a törvény szentségét és az iránta való engedelmesség
fontosságát”. Szeretni fogják a törvényt és őrizni. És ami ennél is többet
jelent, szeretni a törvényadót és őrizni a különleges kapcsolatot vele.
Szentlélek, taníts minket bízni, szeretni, és
engedelmeskedni Urunknak.
Juliana Baioni
Imaszolgálat vezető
Spencerville Hetednapi
Adventista gyülekezet
Maryland, USA
Fordította: Gősi Csaba
Szüntelen imával kell kérni a Jóisten segítségét mert az ő ereje és segítsége nélkül, nem tudunk állva maradni a sátán kísértésével szemben!
VálaszTörlés