Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Új olvasmány a fejezet végén a
Pátriárkák és próféták 72. fejezetéhez
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 72. fejezet 525. nap
72.
Absolon lázadása
"A
bárányért pedig négy annyit kell adnia" (2Sám 12:6) - hangzott Dávid
önmagára akaratlanul kimondott ítélete, miután meghallgatta Nátán próféta
példázatát. Saját döntése szerint lett megítélve. Négy fiának el kellett esnie.
Mindegyikük elvesztése atyjuk bűnének következménye volt.
Az
elsőszülött Amnon szégyentelen bűnét Dávid megdorgálatlanul és büntetlenül
hagyta. A törvény halálos ítéletet mondott ki a házasságtörőre. Amnont
természetellenes bűne kétszeresen bűnössé tette. Dávid azonban, akinek önmagát
is kárhoztatnia kellett saját bűnéért, nem tudta az igazságszolgáltatás elé
állítani a törvény megsértőjét. Absolon, aljasul megrontott húga természetes
védelmezője, két teljes esztendeig titkolta bosszúállási szándékát csak azért,
hogy biztosan sújthasson le. A király fiainak lakomáján az ittas, vérfertőző
Amnont, testvére parancsára megölték.
Kétszeres
csapás volt ez Dávid számára. Ezt a rettenetes hírt hozták neki: "Mind
megölte Absolon a király fiait, egy sem maradt meg közülök. Akkor felkele a
király, megszaggatá ruháit, és a földre feküvék, és az ő szolgái mindnyájan
megszaggatott ruhában állanak vala előtte" (2Sám 13:30-31). A király fiai,
miután aggodalmak közepette visszatértek Jeruzsálembe, feltárták atyjuk előtt
az igazságot: Egyedül Amnont ölték meg; és "[...] szavokat felemelvén,
sírának; és maga a király is és az ő szolgái mindnyájan felette igen
sírának" (2Sám 13:36). Absolon pedig elmenekült Talmaihoz, Gessur
királyához, anyja apjához.
Dávid
többi fiaihoz hasonlóan, Amnont is meghagyta önző élvezeteinek gyakorlásában.
Amnon szíve minden gondolatának és vágyának eleget akart tenni és nem vette
tekintetbe Isten követelményeit. Nagy bűne ellenére Isten még sokáig hosszútűrő
volt vele. Két évig Isten számos lehetőséget adott neki a bűnbánatra. Amnon
azonban folytatta bűnös életmódját, a vérfertőzés bűnével együtt ragadta el a
halál, hogy majd az ítélet bírói széke előtt feleljen tettéért.
Dávid
semmibe vette azt a kötelességét, hogy Amnon bűnét megbüntesse. Az atyának e
hűtlenségéért és Amnon bűnbánat-nélküliségéért Isten megengedte a dolgok
természetes menetét és nem tartotta vissza Absolont. Amikor a szülők és az
uralkodók semmibe veszik a bűn megbüntetésének kötelességét, akkor Isten maga
veszi kezébe az ügyet. Fékező erejét bizonyos mértékig visszavonja a gonosz
eszközeitől úgy, hogy a körülmények sorozata jön létre, amely bűnt bűnnel
büntet.
Dávid
igazságtalan, helytelen engedékenységének gonosz következményei Amnonnal
kapcsolatban nem értek véget, mert éppen ez volt az a pont, ahol Absolon
atyjától való elidegenedése elkezdődött. Miután Gessurba menekült, Dávid úgy
érezte, fia büntetést érdemel, és azzal büntette meg, hogy nem engedte
hazatérni. Ez az intézkedés inkább növelte, mint csökkentette azokat a
gonoszságokat, amelyek ennek következményeként a királyra zúdultak. Az erélyes,
becsvágyó és alapelvek nélküli Absolon, miután száműzetése kirekesztette az
ország ügyei intézésében való részvételből, veszedelmes cselszövésre adta
magát.
A
második év végén Joáb elhatározta, hogy kibékíti az apát a fiúval. E cél
érdekében a tékoai bölcs asszony segítségét vette igénybe. Joáb utasításának
megfelelően ez az asszony özvegyasszonyként ment el Dávidhoz. Elmondta, hogy
férje halála után két fia lett egyetlen vigasza és támasza. Egy veszekedés
alkalmával ezek közül az egyik megölte a másikat, és most a család rokonai mind
azt követelik, hogy az életben maradt fiút adják át a vérbosszulónak.
"[...] Így akarják eloltani a kicsiny szikrácskát" - mondta -
"amely nékem megmaradott, hogy az én férjemnek ne maradjon se neve, se
maradéka a föld színén" (2Sám 14:7). Ez a kérelem érintette a király
szívét és biztosította az asszonyt, hogy fia számára megadja a királyi
védelmet.
Miután
ismételten ígéreteket kért és kapott a fiatalember biztonságára, esedezni
kezdett a király elnézéséért. Kijelentette, hogy valójában úgy beszélt, mint
aki zavarban van és hibát követett el. Tulajdonképpen a király száműzöttéhez
kellene neki ezt az ígéretet hazavinnie. "Mert bizonyára meg kell
halnunk" - mondta - "és olyanok vagyunk, mint a víz, mely a földre
kiöntetvén, fel nem szedhető, és az Isten egy lelket sem akar elvenni, hanem
azt a gondolatot gondolja magában, hogy ne legyen számkivetve előtte az
eltaszított sem" (2Sám 14:14). Isten szeretetének ez a gyengéd és megkapó
ábrázolása a bűnös iránt - amely Joábtól, a durva katonától eredt - meglepő
bizonyítéka annak, hogy az izraeliták mennyire ismerték a megváltás nagy
igazságát. A király, aki maga is szükségét érezte Isten kegyelmének, nem állt
ellent a kérésnek. Parancsot adott Joábnak: "[...] Eredj el, és hozd haza
az én fiamat, Absolont" (2Sám 14:21).
Dávid
megengedte Absolonnak, hogy visszatérjen Jeruzsálembe, de nem engedte meg, hogy
megjelenjék a királyi udvarban, hogy találkozzék vele. Dávid kezdte meglátni
gyermekei iránt tanúsított engedékenysége gonosz kihatásait. Bár gyengéden
szerette ezt a szép és tehetséges fiát, de szükségesnek tartotta, hogy
tanulságként Absolon és a nép számára kinyilvánítsa az ilyen bűn iránt érzett
utálatát. Absolon két évig élt saját házában, de a királyi udvarban nem jelenhetett
meg. Húga is vele lakott, és az ő jelenléte elevenen tartotta emlékezetében az
Amnontól elszenvedett, jóvátehetetlen sérelmet. A nép szemében azonban Absolon
inkább hős volt, mint bűnös. Élt is ezzel az előnnyel és elhatározta, hogy
megnyeri magának a nép szívét. Személyes megjelenése olyan volt, hogy elnyerte
minden hódolójának csodálatát. "Nem vala pedig az egész Izráelben olyan
szép ember, mint Absolon, ki dicséretre olyan méltó volna; tetőtől fogva talpig
őbenne semmi hiba nem vala" (2Sám 14:25). A király részéről nem volt bölcs
dolog, hogy Absolont - ezt a becsvágyó, szenvedélyes és lobbanékony jellemű
férfiút - két évig hagyta vélt sérelmén tűnődni. És Dávid azzal a tettével,
hogy megengedte néki a Jeruzsálembe való visszatérést, de ugyanakkor elutasította,
hogy színe előtt megjelenhessék, a nép rokonszenvét fia mellé állította.
Mai Bibliai szakasz: Zsoltárok 48
Isten városának, a Sion hegyének
szépsége és dicsősége.
A zsoltáros azért imádkozik, hogy
Isten könyörüljön rajta az ő nagy szükségében.
Dávid azon zsoltára, amellyel a
múltat kívánja felidézni.
Ez egy „jeruzsálemi költemény”, amiben az imádat helyének felmagasztalása
egyenlő annak az Istennek a dicsőítésével, aki ott lakik. Vajon olyan ének volt
ez, amit a templomhegyre vezető szűk úton énekeltek a zarándokok, vagy „Kóráh
fiai” bátorították az éppen érkező utazókat, ezt a dalt énekelve? A nép
szabadsággá és várva-várt nyaralássá alacsonyította le a vallási zarándoklatot,
ezt az éneket azonban a kegyes utazók nem a városnézésük alatt ismerték meg, ők
ugyanis nem a látványosság miatt érkeztek Jeruzsálembe. Sőt, azért sem, hogy
vezekeljenek a bűnös viselkedésükért, sem nem jutalom reményében. Ezen az úton
a bűnösök oda mennek, ahol Isten tartózkodik, hogy az Ő jelenlétében legyenek,
és dicsőítsék Őt. Itt abban reménykednek, hogy menedéket találnak a lelkük
ellensége elől, mert maga Isten az Ő erősségük.
Talán a zsoltár Isten egy konkrét megszállótól való szabadítására utal,
mint például Szanhérib vagy a tengeren érkező ellenséges hadsereg. A zsoltáros
biztos abban, hogy ahogyan Isten a múltbeli veszély esetében már bizonyságot
tett megmentő erejéről, úgy örökké az ő védelmezőjük marad. A zarándok
meghívást kap a templomhoz való menetre, hogy ott dicsőítse Istent, és az ezt
követő, templom körüli körmenetre, hogy ezen a dicsőítési helyen felismerje a
nemzet biztonságának egyedüli forrását.
Ima. Atyám, megtapasztaltam a te
jóságodat, a te szerető szívességedet, a te igazságosságodat. De mivel a
korlátozott tapasztalatom miatt a te fenségednek csak egy részét látom, a
hangom csupán erőtlen síp a trónodat körülzengő hatalmas himnuszban. Mégis,
hozzáteszem a saját bizonyságomat az imádat énekéhez. Ámen.
Helen Pyke
73. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 72. fejezetéhez
(dec. 18-24.).
Dávid saját ítéletét mondta ki, amikor
négyszeres visszafizetést kiáltott Náthán próféta példatörténetét hallgatva.
Elvesztette Bethsabétől származó elsőszülöttjét, majd a saját fia, Amnon
követte el a förtelmes és természetellenes bűnt húgával, Dávid lányával. „Két
év alatt Amnonnak bőségesen lett volna alkalma a bűnbánatra, de kitartott önző
kívánságai mellett.”
Dávid megkísérelte megbüntetni Absolont a
tetteiért, amelyekre talán sosem került volna sor, ha Dávid rendesen
fegyelmezi, illetve vezeti a családját, úgy, ahogyan Isten elrendelte, hogy egy
családfőnek kell tennie. Dávid ezután elszenvedte a fia áruló cselekedeteit,
amikor Absolon megkísérelte átvenni a trónt és meggyilkolni a saját apját.
Dávidot egyik főtanácsnoka, Akhitófel is elárulta, akit a legrátermettebb és
legagyafúrtabb politikai vezetőnek tartottak. Akhitófelről megtudjuk, hogy
Bethsabé nagyapja, és ezért érezte szükségét a bosszúnak Dávid szégyentelen
cselekedete miatt. Tudván, hogy a cselekedeteit követően nincsen visszaút,
Akhitófel önkezével vetett véget életének, amikor rájött, hogy Dávid győzni fog
Absolon felett.
Azonban Isten még mindig szerette Dávid
királyt, és kegyeltjének hívta, aki a Zsidók 11-ben a hithősök között is
szerepel. Mi tartotta ezt a férfit Isten kegyében? Megbánta az összes és
valamennyi bűnét, őszintén, nyíltan, teljes szívével és lelkével. Elismerését
fejezte ki Isten igazságosságáért, és csakúgy, mint Jób, sosem szitkozódott
vagy panaszkodott a bűnös cselekedetei természetes következményei miatt. A
menny szereti a bűnöst, aki felvállalja bűnét, és alázatosan Istenhez fordul
kegyelemért és bocsánatért.
Cathy Zuver
Fordította: Gősi
Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése