Itt
találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - PÁTRIÁRKÁK ÉS PRÓFÉTÁK 70. fejezet 516. nap
Udvarias
cselekedetét azonban rosszul értelmezték. Az ammoniták gyűlölték az egy igaz
Istent és elkeseredett ellenségei voltak Izraelnek. Náhás látszólagos
kedvessége Dávid iránt, Saul, Izrael királya elleni gyűlölete miatt volt. Dávid
üzenetét Hánon tanácsosai félremagyarázták: "Mondának az Ammon fiainak
vezérei Hánonnak, az ő uroknak: Vajon becsüli-é Dávid ezzel előtted a te
atyádat, hogy hozzád vigasztalókat küldött? Vajon Dávid nem inkább azért
küldötte-é hozzád szolgáit, hogy a várost megszemléljék és kikémleljék és
teljesen elpusztítsák" (2Sám 10:3). Fél évszázaddal előbb Náhásnak is a
tanácsosai mondták, hogy kegyetlen feltételeket szabjon Jábes-Gileád lakóinak,
amikor ők békét kértek tőle. Náhás azt követelte, hogy mindnyájuk jobb szemét
kinyomhassa. Az ammoniták élénken emlékeztek arra, hogy Izrael királya miként
akadályozta meg kegyetlen tervük végrehajtását és miként mentette meg azt a népet,
amelyet meg akartak alázni és csonkítani. Izrael iránt érzett ugyanez a
gyűlöletük még mindig sarkalta őket. Nem tudták megérteni azt a lelkületet,
amely Dávidot az üzenet elküldésére késztette. Amikor Sátán uralja az emberek
elméjét, akkor irigységet és gyanút akar ébreszteni, amely félremagyarázza
mások legjobb szándékát is. Tanácsosaira hallgatva Hánon kémeknek tartotta
Dávid hírnökeit, gúnnyal és sértéssel illette őket. Isten megengedte az
ammonitáknak szívük gonosz szándékainak akadály nélküli véghezvitelét, hogy
Dávid előtt teljesen világossá váljon igazi jellemük. Isten akarata nem az
volt, hogy Izrael szövetségre lépjen ezzel a hűtlen pogány néppel.
Az ősi
időkben éppen úgy, mint ma a követek tisztét sérthetetlennek tekintették. A
nemzetek egyetemes törvénye védelmet biztosított számukra mindenféle
személyüket érintő erőszakkal és sértéssel szemben. A követ mindenütt
uralkodója képviselőjeként jelent meg. Bármiféle megaláztatás, amelyben a
követet részesítették, azonnali megtorlást követelt. Tudták ezt az ammoniták
is, hogy ezért a sértésért, amelyet a követek ellen elkövettek, Izrael bosszút
fog állni és ezért felkészültek a háborúra. "Látván pedig az Ammon fiai,
hogy tisztességtelen dolgot cselekedtek vala Dáviddal, küldének Hánun és az
Ammon fiai ezer tálentom ezüstöt, hogy fogadjanak szekereket és lovagokat
Mesopotámiából, siriai Maakából és Sóbából. Fogadának azért magoknak
harminckétezer szekeret [...]Az Ammon fiai is összegyűlének az ő városaikból és
jövének az ütközetre" (1Krón 19:6-7).
Ez a
szövetség igen számottevő volt, mert az Eufrátesz folyó és a Földközi-tenger
között elterülő országok szövetségre léptek az ammonitákkal. Kánaánt északról
és keletről felfegyverzett ellenség vette körül, akik Izrael megsemmisítésére
egyesültek.
A héberek
nem várták meg, hogy országukba törjenek. Hadseregük Joáb vezetése alatt átkelt
a Jordánon és megindultak az ammoniták fővárosa felé. Amikor a héber vezető
seregével a célt elérte, ilyen szavakkal lelkesítette őket: "Légy erős,
sőt legyünk bátrak mindnyájan a mi népünkért és a mi Istenünk városaiért; az Úr
pedig cselekedje azt, ami néki tetszik" (1Krón 19:13). A szövetségesek
egyesült haderői az első ütközetben vereséget szenvedtek. De nem adták fel a
küzdelmet. A következő évben ismét kiújult a háború. Szíria királya
összegyűjtötte seregét és hatalmas erővel lépett fel Izrael ellen. Dávid
felfogta, hogy nagyon sok függ ennek a küzdelemnek a kimenetelétől, ezért a
csatát személyesen vezette és Isten segítségével vereséget mért a
szövetségesekre. Az ellenség teljes vereséget szenvedett. A szíriaiak
Libanontól az Eufráteszig nemcsak elálltak a harctól, hanem Izrael adófizetőivé
lettek. Az ammoniták ellen Dávid eredményesen tovább folytatta a háborút, míg
erődítményeik mind el nem estek és az egész terület Izrael uralma alá nem
került
Mai Bibliai szakasz: Zsoltárok 39
A zsoltáríró elhatározza, hogy ezentúl vigyáz a gondolatára
és irányelveire. Megkérdi, hogy még mennyi ideig fog élni, miközben elmereng az
élet rövidségén.
A legtöbb ember ösztönösen felfedezi, a gondja többnyire abból adódik, hogy túl sokat beszél akkor, amikor nem kellene. Emberi dolog értelmetlen fecsegéssel tölteni az időt. Szintén emberi vonás, hogy minden olyanba beleütjük az orrunkat, ami nem a mi dolgunk. Az emberek szeretik elmondani az „igazat” bárkiről, éppen akkor, amikor senkinek sincs szüksége arra, hogy a másik hibáját megtudja. Jakab apostol levele 3. fejezetének 2-3. verse figyelmeztet minket, hogy a nyelvünk olyan zabolátlan, mint egy ló, ami nincs még betörve. Dávid, érezve, hogy mennyire nem tudja féken tartani a nyelvét, inkább nem mond semmit, még akkor sem, amikor kellene. „Beragasztja” a száját; azonban mivel így sem oldotta meg a problémát, mert a szívét égeti a ki nem mondott panasz, elkezd imádkozni Istenhez. Kétségbeesésében bocsánatért kiált a balga beszéde és féktelen viselkedése miatt, és kéri Istent, hogy nyissa meg Dávid ajkait, és tudjon arra ügyelni, amit mond.
A legtöbb ember ösztönösen felfedezi, a gondja többnyire abból adódik, hogy túl sokat beszél akkor, amikor nem kellene. Emberi dolog értelmetlen fecsegéssel tölteni az időt. Szintén emberi vonás, hogy minden olyanba beleütjük az orrunkat, ami nem a mi dolgunk. Az emberek szeretik elmondani az „igazat” bárkiről, éppen akkor, amikor senkinek sincs szüksége arra, hogy a másik hibáját megtudja. Jakab apostol levele 3. fejezetének 2-3. verse figyelmeztet minket, hogy a nyelvünk olyan zabolátlan, mint egy ló, ami nincs még betörve. Dávid, érezve, hogy mennyire nem tudja féken tartani a nyelvét, inkább nem mond semmit, még akkor sem, amikor kellene. „Beragasztja” a száját; azonban mivel így sem oldotta meg a problémát, mert a szívét égeti a ki nem mondott panasz, elkezd imádkozni Istenhez. Kétségbeesésében bocsánatért kiált a balga beszéde és féktelen viselkedése miatt, és kéri Istent, hogy nyissa meg Dávid ajkait, és tudjon arra ügyelni, amit mond.
A 39. zsoltár segít
meglátni, hogy mennyire elesettek vagyunk, és mennyire elveszünk azon dolgok
között, amelyek csak egy pillanatig léteznek. A megbocsátás kéznél van. Isten a
konfliktusunkat az ellenőrzése alá szeretné vonni. Dávid felteszi a kérdést a
nyolcadik versben: „Most azért mit
reméljek, ó, Uram? Egyedül benned bízom.”
Ima: Atyánk! Mint minden férfi és nő az Éden óta, konfliktust kezdeményezek, és aztán nem tudok azzal mit kezdeni. Segíts, hogy elismerjem az ostobaságomat, és elfogadjam a segítségedet, mivel tudom, hogy nem tudok akkora zavart előidézni, amit te ne tudnál helyrehozni. Segíts a jövőben, hogy tudjam, mikor mit mondhatok. Az élet rövid ahhoz, hogy ugyanannak a véteknek az ismételgetésével töltsem el. Ámen.
Helen
Pyke
71. heti
olvasmány a PÁTRIÁRKÁK ÉS
PRÓFÉTÁK 70. fejezetéhez
(dec. 4-10.).
Uzza halálának körülményei miatt sokan
megkérdőjelezik Isten igazságosságát abban, ahogyan az emberekkel bánik. Hát
nem jót cselekedett Uzza, amikor odanyúlt, hogy megtámassza a frigyládát? Nem
látta Isten Uzza szívének szándékát? Akkor miért nem értékelte Isten, amit Uzza
tenni próbált, ahelyett, hogy halállal sújtja ott helyben, Dávid és az
izraeliták szeme láttára?
Salamon azt írta: „Van olyan út, mely helyesnek látszik az ember előtt, és vége a halálra
menő út” (Példabeszédek 14:12), Uzza történetében pedig felsejlik ennek
igazsága. Számunkra úgy tűnik, Isten nem a jelleme szerint cselekedett abban,
ahogy Uzzah cselekedetére felelt. Isten számára, aki ismeri a jellemünk és
szándékaink titkait, Uzza ott hibázott, hogy nem követte az egyértelmű
utasításokat, hogy kinek szabad megérinteni a frigyládát. Dávid maga sem
követte Isten utasításait, amelyet később helyrehozott, amikor a frigyládát a
rendeltetési helyére vitték három hónappal később. Ezúttal minden Istentől
kapott utasítást követett, ami a frigyládára vonatkozott, és az öröm és
dicsőítés légköre uralkodott.
Ebben található meg a lecke számunkra:
gyakran megyünk Istenhez, az általunk előnyben részesített módon, ahogyan
szeretnénk valamit csinálni, miközben az Ő szava világosan az engedelmességet
foglalja magába. Tesszük ezt büszkén és elővigyázatlanul, mondván, hogy Isten
ismeri a szándékainkat. Ez volt Lucifer alap bűne, ami a bukásához vezetett –
saját magát Isten fölé helyezni. Még a látszólag legjobb szándékaink sem
lehetnek egyenlőek soha azzal, hogy „Így
szól az Úr.”
Dean Waterman
fejlesztési igazgató
Southwestern
Adventist University
Fordította: Gősi
Csaba
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése