2018. november 11., vasárnap

Higgyetek az Ő prófétáinak - november 11 - VASÁRNAP - 1 Mózes 30


Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány – Jézus élete 78. fejezet 1217. nap

78. Golgota

Mikor pedig elmenének a helyre, amely Koponya helyének mondatik, ott megfeszíték Őt" (Lk 23:33). "Annakokáért Jézus is, hogy megszentelje az ő tulajdon vére által a népet, a kapun kívül szenvedett" (Zsid 13:12).
Isten Ádámot és Évát kiűzte Éden kertjéből, mert áthágták törvényét. Helyettünk Krisztusnak Jeruzsálem határain kívül kellett szenvednie. A kapun kívül halt meg, ott, ahol a gonosztevőket és a gyilkosokat szokták kivégezni. Mély értelme és nagy jelentősége van ezeknek a szavaknak: "Krisztus váltott meg minket a törvény átkától, átokká lévén érettünk" (Gal 3:13).

Jézust hatalmas sokaság követte a helytartó rezidenciájától a Golgotára. Elítéltetésének híre elterjedt egész Jeruzsálemben, és minden rendű és rangú emberek tömegesen siettek a keresztrefeszítés helye felé. A papokat és a főembereket kötötte az ígéretük, hogy nem zaklatják Krisztus követőit, ha Ő maga szolgáltatja ki magát Nekik. Ezért a tanítványok, a városból és a környékről összegyülekezett hívők is csatlakoztak az Üdvözítőt követő tömeghez.

Amikor Jézus kilépett a helytartó udvarának kapuján, összezúzott és vérző vállaira tették azt a keresztet, amelyet Barabbás számára készítettek. Ugyanekkor Jézussal együtt Barabbás két társának is el kellett szenvednie a halált, és ezért az ő vállaikra is keresztet raktak. Ez a teher túl nehéz volt a legyengült és szenvedő Üdvözítőnk számára. A tanítványaival együtt elfogyasztott húsvéti vacsora óta sem ételt, sem italt nem vett magához. A Gecsemáné kertben sátáni erőkkel kellett megbirkóznia. Azt a lelki fájdalmat is el kellett hordoznia, amit egyik tanítványának árulása okozott neki. Látnia kellett, hogy tanítványai cserbenhagyták és elmenekültek. Először Annáshoz vitték, azután Kajafáshoz, majd átadták Pilátusnak. Ő elküldte Heródeshez, aki visszaküldte Pilátushoz.

Bántalmazást bántalmazás, gúnyolódást újabb gúnyolódás követett, két ízben pedig ostorozással kínozták meg. Az éjszaka folyamán az események szédítő gyorsasággal követték egymást, hogy lelkét a legvégsőkig próbára tegyék. Krisztus azonban nem vallott kudarcot. Egy szót sem szólt azon kívül, amellyel Isten dicsőségét akarta szolgálni. A törvényszéki tárgyalást állhatatosan és méltósággal viselte el. A második megostoroztatás után azonban, mikor a keresztet rátették, emberi természete nem volt többé képes arra, hogy ezt a terhet is elhordozza. Ájultan esett össze a súlyos teher alatt.
Az Üdvözítőt követő tömeg látta erőtlen, tántorgó lépteit, de semmi szánalmat nem tanúsítottak iránta. Sőt kigúnyolták és ócsárolták, mert nem tudta cipelni a nehéz keresztet. Újból rátették a terhet, és Jézus ismét ájultan esett a földre. Kínzói ekkor felismerték, hogy lehetetlen számára a további teherhordozás. Zavarban voltak, mert nem tudták eldönteni, hogyan találjanak valakit, aki továbbvinné Jézus helyett a megalázó terhet. A zsidók ezt nem tehették meg, mert tisztátalanokká lettek volna, és így nem ünnepelhették volna meg a húsvétot. Még a Jézust követő csőcselékből sem alázkodott meg senki annyira, hogy hordozza a keresztet.

Ekkor egy idegen, név szerint czirénei Simon, vidékről jövet összetalálkozott a tömeggel. Hallotta a sokasághoz tartozók gúnyolódó és gyalázkodó beszédét. Hallotta a megvetően ismételt felszólítást: Helyet a zsidók királyának! Megállt és megdöbbenve szemlélte ezt a jelenetet. Mivel pedig szánakozást tanúsított, megragadták és a keresztet vállaira helyezték.
Simon hallott már Jézusról. Fiai hittek az Üdvözítőben. Ő maga azonban nem tartozott Jézus tanítványai közé. A kereszt Golgotára vitele mégis áldás lett számára. Élete végéig hálás volt ezért az isteni gondviselésért, amely arra indította, hogy Krisztus keresztjét önként felvegye, és ettől kezdve mindig örvendezéssel állt annak terhe alá.

Sok asszony is volt a tömegben, akik követték az ártatlanul elítéltet kegyetlen halála felé vezető útján. Figyelmüket egészen lekötötte Jézus. Néhányan közülük már előzőleg is látták Őt, ezek elvitték Hozzá beteg és szenvedő szeretteiket. Mások maguk gyógyultak meg, amikor Jézus megérintette őket, vagy szólt hozzájuk egy szót. A megtörtént események felidéződtek bennük. Ezek az asszonyok csodálkoztak az emberek Jézussal szemben tanúsított gyűlöletén, akiért életüket is készek lettek volna odaadni. Az őrjöngő tömeg viselkedése, a papok és főemberek haragos szavai ellenére ezek az asszonyok kifejezték részvétüket Jézus iránt. Mikor Jézus ájultan összeesett a kereszt súlya alatt, hangos, siralmas jajgatásba törtek ki. Ez volt az egyetlen dolog, ami felkeltette Jézus figyelmét. Ámbár sok fájdalom közepette hordozta a világ bűnét, mégsem vált közömbössé mások bánatával, szomorúságával szemben. Gyengéd szánalommal tekintett ezekre az asszonyokra, akik nem hittek Benne. Jézus tudta, hogy nem azért jajveszékeltek, siránkoztak miatta, mert felismerték személyében Isten küldöttét, hanem csak azért, mert az emberi szánalom megindította őket. Jézus nem vetette meg részvétüket, hanem éppen ez a részvét ébresztett fel szívében egy mélyebb rokonszenvet irántuk. "Jeruzsálem leányai - mondta - ne sírjatok én rajtam, hanem ti magatokon sírjatok és a ti magzataitokon" (Lk 23:28). Krisztus a szeme előtt lejátszódó eseményekből kiindulva előre tekintett Jeruzsálem pusztulására. Tudta, hogy az akkori szörnyű események következtében a most érette síró asszonyok közül sokaknak el kell majd pusztulniuk gyermekeikkel együtt.

Mai Bibliai szakasz: 1 Mózes 30

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:

Új protestáns fordítás:

A rosszul működő családok botrányos bemutatóját találjuk 1 Mózes 30-ban. Testvérek rivalizálása, többnejűség, irigység, manipuláció és ellenőrzés, megvesztegetés, harag – mind megtalálható itt

Figyeljük meg például Rákhel követelését: „Adj nekem gyermekeket, mert ha nem, meghalok!” Rákhel önmagáról alkotott képét arra alapozta, hogy vannak-e gyermekei vagy nincsenek. Saját szükségleteinek kielégítését keresve, lehetetlen követelményeket helyezett frusztrált férje vállaira. Boldogságát olyan külső körülményekre alapozta, amelyek felett nem volt uralma. Ha nem kapja meg, amit akar, inkább szeretne meghalni.

„Add meg, amit akarok, mert egyébként nem leszek boldog!” „Add meg, amit akarok, különben…” A tragikus indítékok önző szívet lepleznek le. A tragikus szavak ma is rombolják az otthonokat és az életeket.

Később Rákhel szavai: „nagy küzdelmem volt a nővéremmel és győztem” – mutatják, hogy őt jobban érdekelte a győzelem, mint a kapcsolat. Hány kapcsolat ment tönkre azért, mert valaki győzni akart, valaki azt akarta, hogy igaza legyen? Hányan próbálunk meg másokat úgy manipulálni, hogy a mi szükségleteink beteljesüljenek?

Amikor Istenre bízzuk szükségleteink kielégítését, olyan belső biztonságra és boldogságra lelünk, amilyen nem található mások manipulálásában és ellenőrzésében. Örömteli önazonosságunk Istenen alapul és nem ember-vezérelt.

Lory Engel

171. heti olvasmány a JÉZUS ÉLETE  78. fejezetéhez (november 11–17.).

Képzeld el a szívet tépő borzalmat!

Krisztus és az Ő Atyja egy örökkévalóságon keresztül élvezték a megszakítás nélküli, teljes bizalmon alapuló kapcsolatot. Egyikőjük sem tapasztalta soha sem a másik hiányát. Szeretetüket sohasem tartották vissza. Még amikor emberi testet öltött magára Krisztus, akkor is érzékelte Isten szeretetét és jóváhagyását. A testté válás korlátai ellenére is kitartott a kapcsolatuk.

Mégis, mikor a keresztre szegezték, a világ bűneivel eltakarva, Krisztus nem érzékelte az Atyja jelenlétét. Attól rettegett, hogy a bűn támadása örökre elválasztja Őt Istentől, és rendkívüli módon szenvedett. Az elképzelhetetlen kínok elnyomták a reményt. Krisztus érezte, hogy az örökkévaló szeretetköteléküket elszakította a bűn förtelmessége.

Bár Krisztus az Atyjának hiányát érzékelte, Isten és az angyalai közel voltak a kereszthez, és tanúi voltak minden csepp vérnek és a haláltusa során ki-kimaradó szívveréseknek. Bár Krisztus úgy érezte, elhagyták, nem volt egyedül. A bűn megakadályozta, hogy Krisztus érezze az Atya megnyugtató jelenlétét. Isten azonban ott volt.

A szenvedés gyakran megakadályozza, hogy érezzük Isten jelenlétét. Amikor a legsötétebb éjszakáink és legmélyebb völgyeink vannak, azon tűnődünk, vajon Isten miért hagyott el bennünket. Amikor a legjobban van rá szükségünk, gyakran akkor érezzük leginkább a hiányát. A fájdalom és az emberi korlátok által elvakítva azt hisszük, Ő cserbenhagyott minket. Pedig nem.

Amikor nem látjuk őt, Ő akkor is ott van. Amikor elhagyatottnak érezzük magunkat, Ő ott van. Isten sosem hagy el bennünket, bárhogyan is érezzük.

Isten ott volt Krisztussal a kereszten. És Ő ott van veled a megpróbáltatásaid kemencéjében is.

Még ha nem is érzed, hidd el!

Lori Engel
lelkész (jelenleg munkaképtelen)
Eugene, Oregon, USA
Fordította Gősi Csaba

1 megjegyzés: