Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 19. fejezet 1359. nap
Jakab is nagyon határozottan tanúskodott arról, hogy Isten
a pogányokat is ugyanazon előnyökben szándékozik részesíteni, mint amilyenekben
a zsidók részesültek.
A Szentlélek jónak látta, hogy a pogányokat ne terheljék a
ceremoniális törvényekkel, és az apostolok véleménye e tekintetben megegyezett
Isten Lelkével. Ezen a tanácskozáson Jakab elnökölt és az ő végleges határozata
ez volt: "Azokáért én azt mondom, hogy nem kell háborgatni azokat, kik a
pogányok közül térnek meg az Istenhez."
A tanácskozások ezzel befejeződtek. Ez az esemény tehát
ellentmond a római egyház ama tantételének, hogy Péter az egyház feje.
Mindazok, kik azt állították, hogy Péter utódai, merész igényeikkel nem bibliai
alapon állottak. Péter életéből semmi sem igazolja azt az állítást, hogy Isten
helytartójaként testvérei fölé emeltetett volna. Ha mindazok, akiket Péter
utódainak neveztek, követték volna példáját, mindenkor megelégedtek volna
azzal, hogy hittestvéreikkel egyenrangúnak tekintették.
Ez alkalommal - úgy látszik - Jakab ismertette a gyűlés
által elfogadott határozatot. Ítélete úgy hangzott, hogy sem a ceremoniális
törvényt általánosságban, sem pedig a körülmetélkedést a pogányokra rákényszeríteni
nem szabad, sőt még ajánlani sem. Jakab igyekezett megértetni a testvérekkel,
hogy a pogányokkal szemben különösen óvatosaknak kell lenniük, mert életükben,
Istenhez való megtérésük által, amúgy is nagy változás áll be. Semmiféle zavaró
vagy vitás kérdéssel - különösen, ha azok csak másodrendűek - ne nyugtalanítsák
őket, nehogy elkedvetlenedjenek Krisztus követésében.
Azonban a megtért pogányok kerüljenek minden olyan szokást
vagy szertartást, amely a kereszténységgel össze nem egyeztethető. Ezért az
apostolok és vének megegyeztek abban, hogy levélileg oktatják ki a pogányokat,
hogy tartózkodjanak a bálványoknak áldozott dolgoktól, a vértől, a fúlvaholt
állatok élvezetétől és a paráznaságtól. Ehelyett azonban figyelmeztetni kell
őket, hogy tartsák be a törvényt és szent életet éljenek. Az apostolok
ezenkívül biztosították őket, hogy azok a férfiak, akik a körülmetélkedés
kötelező voltát hirdették, erre tőlük felhatalmazást nem kaptak.
Pált és Barnabást azután úgy ajánlották figyelmükbe, mint
akik életüket az Úrért kockára tették. Egyszersmind Júdást és Silást is
elküldték az apostolokkal, hogy közöljék a pogányokkal a gyűlés határozatát.
"Mert tetszék a Szent Léleknek és nekünk, hogy semmi több teher ne
vettessék ti reátok ezeken a szükséges dolgokon kívül: Hogy tartózkodjatok a
bálványoknak áldozott dolgoktól, a vértől, a fúlvaholt állattól és a
paráznaságtól; melyektől, ha megóvjátok magatokat, jól lesz dolgotok."
Istennek ezt a négy szolgáját küldték el Antiókhiába a levéllel és az
üzenettel, hogy vége szakadjon minden vitának, mert hiszen a kérdést maga a
Szentlélek döntötte el - mint a hit legnagyobb tekintélye a földön.
Az ügyet intéző tanácstestület apostolokból és tanítókból
állott. Részt vettek azon továbbá a zsidó és pogány gyülekezetek alapításában
kitűnt hívők, továbbá a különböző területek képviselői is. Így jelen voltak a
jeruzsálemi vének és az antiókhiai kiküldöttek; végül a legbefolyásosabb
gyülekezetek képviselői. A gyűlés az Istentől megvilágosított határozat alapján
és az Isten akarata szerint alapított gyülekezethez méltóan járt el.
Tanácskozásuk eredményeként mindnyájan belátták, hogy Isten maga döntötte el
ezt a kérdést, amikor a Szentlelket a pogányokra is kiárasztotta és így
világossá vált előttük, hogy nekik is kötelességük a Szentlélek vezetését
követni.
A keresztények összessége nem kapott felszólítást arra,
hogy ezt a kérdést szavazással döntse el. Az "apostolok és vének" -
befolyásos és jó ítélőképességű férfiak - fogalmazták meg és bocsátották ki a
határozatot, amelyet azután valamennyi keresztény gyülekezet elfogadott. A
határozat nem mindenkinek tetszett. Dicsvágyó és magukat sokra tartó
testvérekből pán alakult, kik nem helyeselték a döntést. Ezek a férfiak
merészen és saját felelősségükre kezükbe vették a párt vezetését. Panaszokkal
és kifogásokkal éltek, új terveket javasoltak és megkísérelték lerontani azon
férfiak munkáját, kiket Isten az evangélium hirdetésére rendelt.
Kezdettől fogva ilyen akadályokkal kellett Isten egyházának
megküzdenie; és ilyen nehézségei lesznek az idők végezetéig.
Jeruzsálem volt a zsidók fővárosa. Feltalálható volt ott a
legszigorúbb elkülönülés, vakbuzgóság és képmutatás. A zsidókeresztények ott
éltek a templom közelében és gondolatban sokat foglalkoztak a zsidóknak, mint
népnek juttatott rendkívüli kiváltságokkal. Amikor látták, hogy a keresztény
gyülekezet nem tartja be a ceremóniákat és ráeszméltek arra, hogy a zsidó
szertartásoknak tulajdonított szentséget az új hit fényében mihamar szem elől
tévesztik, sokan nehezteltek Pálra, mint e változás felidézőjére. Sőt voltak a
tanítványok között egyesek, kik nem akarták elfogadni szó nélkül a tanács
határozatát. Egyesek a ceremoniális törvényekért buzgólkodtak és elítélték
Pált, mivel úgy vélték, hogy a zsidó törvények betartásának követelményei felől
felületesen gondolkozik.
Mai Bibliai szakasz: 5
Mózes 19
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Mózesnek azt parancsolta Isten, hogy a
lévitáknak adott összesen 48 városból hatot nyilvánítsanak menedékvárosnak. A
menedékvárosok olyan helyek voltak, ahová azok a személyek menekülhettek, akik
véletlenül megöltek valakit. A város menedéket biztosított a menekülőnek, ahol
védelmet talált addig, amíg le nem folytatták a tárgyalást, ahol döntöttek
bűnös vagy ártatlan voltáról. Amennyiben a város véneinek ítélete szerint a
haláleset véletlenül történt, és nem szándékosan, a vádlott nyugodtan ott
maradhatott anélkül, hogy félnie kellett volna az elhunyt hozzátartozók
haragjától.
A menedékvárosok Istent tükrözik. Zsolt 46:2
azt mondja: „Isten a mi menedékünk és az
erőnk, nagyszerű támaszunk a szorongattatásban” (Szt. István Társulat
ford). A Zsoltárok egyéb helyen is, több mint ötvenszer beszélnek úgy Istenről,
mint menedékről.
A mi igazi menedékünk Jézus, akinek neve „velünk az Isten”. A menedékvárosok
elérhető közelségben voltak, és nyitva álltak mindenki előtt, nemcsak az
izraeliták számára. Ugyanez igaz Jézus személyére vonatkoztatva is. De van egy
lényeges különbség a menedékvárosok és a mi menedékünk, Jézus között. Az ősi
menedékvárosok csak az ártatlanoknak segítettek – azoknak, akik nem szándékosan
öltek meg valakit – de Jézushoz a bűnösök közeledtek. És ez érvényes ránk is,
mindannyiunkra, „Mert mindnyájan
vétkeztek, és szűkölködnek az Isten dicsősége nélkül” (Róm 3:23).
Drága
Istenünk, mi bűnösök vagyunk, és ezt elismerjük. Köszönjük, hogy elérhető
menedék vagy, ahová menekülhetünk. Nálad keresünk bocsánatot és megtisztítást (1Jn
1:9).
John
Ash
191. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 19-20. fejezeteihez (március 31 – április 6.).
A korai egyháznak
gondjai voltak az el- és befogadással. Nem ugyanezt ismételjük-e meg a mai
egyházunkban? Kizárunk-e embereket a köreinkből nemük, rasszuk, vagy társadalmi
helyük alapján? Ugyanazt az értéket tulajdonítjuk-e valamennyi embertársunknak,
mint ahogy Isten értékeli őket? Amikor így teszünk, akkor szívünkben ott él az
evangéliumból megismert szeretet. De ha olyasvalaki útjába állunk, aki Istenhez
próbál közeledni, akkor Jézust úgy feldühítjük, hogy asztalt tudna
borogatni. .
Pál látta, hogy
Timóteus hűséges, állhatatos és igaz. Amikor alázatosan és teljesen Istennek
adjuk magunkat, Ő megadja a talentumokat, a védelmet és a bátorságot, amik
ahhoz szükségesek, hogy az Ő misszióját folytassuk. Isten szeretetéről akkor
tudunk meg a legtöbbet, ha odamegyünk és ott maradunk a kereszt lábánál. Amikor
képesek vagyunk másoknak megmutatni ugyanazt a szeretetet és elfogadást, amivel
Isten van irántunk, akkor osztottuk meg sikeresen az evangéliumot.
Azért imádkozom, hogy
elfogadó és szeretetteljes legyek mindenki felé, aki Istenhez szeretne közelebb
jutni. Remélem, hogy az emberek úgy látnak majd minket, mint egy befogadó
gyülekezet, ahol gondosan ápolják Isten valamennyi gyermekének közösségét.
Karen Ronk
Ima- és egészségügyi
szolgálatok, Csendes-Óceáni Unió és Észak-Csendes-Óceáni Unió
Fordította: Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésHitelajánlataink
TörlésBe kell, hogy finanszírozza egy fontos projekt, vagy keres finanszírozást építeni vagy vásárolni otthonában? Ne kérjen több kérdést. Kínálunk ingatlan hitelek, autó hitelek és személyi kölcsönök, hogy segítsen.
alex.triadis1974@gmail.com
Ámen
VálaszTörlésHitelajánlataink
TörlésBe kell, hogy finanszírozza egy fontos projekt, vagy keres finanszírozást építeni vagy vásárolni otthonában? Ne kérjen több kérdést. Kínálunk ingatlan hitelek, autó hitelek és személyi kölcsönök, hogy segítsen.
alex.triadis1974@gmail.com