Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 20. fejezet 1362. nap
Pál szerette Timótheust, mint "igaz fiamat a
hitben." (1. Tim. 1, 2.) A nagy apostol gyakran vizsgáztatta fiatalabb
kísérőjét, amennyiben bibliai pontokra vonatkozó kérdéseket tett fel neki; és
miközben helységről helységre utaztak, gondosan kioktatta, hogyan végezhet
eredményes munkát. Pál és Silás mindig azon fáradoztak a Timótheussal való
érintkezésükben, hogy lelkében az evangélista munkájának szent és komoly
hivatásáról már életre keltett benyomásokat mindjobban elmélyítsék.
Timótheus viszont állandóan tanácsért és tanításért fordult
Pálhoz. Nem engedte, hogy pillanatnyi benyomásai vezessék, hanem higgadtan és
nyugodt megfontoltsággal cselekedett. Minden lépésénél feltette e kérdést:
Vajon Isten útja-e ez? A Szentlélek munkálkodhatott benne és építhette szent
templommá, amelyben Isten lakozik.
Ha a Biblia tanításait megvalósítjuk a mindennapi életben,
akkor annak mély és maradandó hatása jellemünkben megnyilvánul. Timótheus
ezeket a tanokat megtanulta és gyakorolta is. Nem volt ugyan rendkívüli, fényes
tehetség; de munkája értékes volt, mert képességeit a Mester szolgálatára
szentelte. Hitbeli tapasztalatainak mélységével tűnt ki hittestvérei közül és
ez biztosított befolyást számára.
Akik lelkekért munkálkodnak, szükséges, hogy Istennek
mélyebb, teljesebb és világosabb ismeretére jussanak. Ezt csupán közönséges
erőfeszítésekkel elérni nem lehet. Minden erejüket a Mester szolgálatába kell
állítaniuk.
Hivatásuk magasztos és szent; és ha jutalmul lelkeket
nyernek, Istenhez kell ragaszkodniuk és naponként kell erőt nyerniük az áldások
forrásából. "Mert megjelent az Isten idvezítő kegyelme minden embernek,
amely arra tanít minket, hogy megtagadván a hitetlenséget és a világi
kívánságokat, mértékletesen, igazán és szentül éljünk a jelenvaló világon,
várván ama boldog reménységet és a nagy Istennek és megtartó Jézus
Krisztusunknak dicsőséges megjelenését; aki önmagát adta mi érettünk, hogy
megváltson minket minden hamisságtól, és tisztítson önmagának kiváltképpen való
népet, jó cselekedetekre igyekezőt." (Titus 2, 11-14.)
Mielőtt Pál és társai új területekre indultak volna,
meglátogatták azokat a gyülekezeteket, amelyeket Pisadiában és annak környékén
alapítottak. "És amint általmentek a városokon, meghagyák nekik, hogy
tartsák meg a rendeléseket, melyeket végeztek a Jeruzsálemben lévő apostolok és
vének. A gyülekezetek azért erősödének a hitben, és gyarapodónak számban
naponként."
Pál apostol fokozott felelősséget érzett azokért a
lelkekért, akik munkálkodása következtében tértek meg. Mindenekelőtt azt
kívánta, hogy hűségesek legyenek, hogy dicsekedhessen majd a Krisztus napján:
"nem futottam hiába, sem nem fáradtam hiába". (Fal. 2, 16.) Aggódott
munkája eredményéért. Úgy érezte, hogy még saját üdvössége is veszélyben
forogna, ha kötelességét nem teljesítené és ha a gyülekezet nem dolgozna együtt
vele a lélekmentés munkájában. Tudta, hogy a prédikáció nem elegendő a hívők
kiképzésére, hogy az Élet Igéjét hirdethessék. Tudta, hogy "szabályra új
szabály, parancsra új parancs" következik; itt egy kicsi, ott egy kicsi.
(Ésa. 28, 10; Elberf. ford.) Így kell kioktatni őket az Úr művében való
tevékenykedésre.
Általános és egyetemes törvény, hogy az Istentől nyert erők
és képességek elsatnyulnak, elvesznek, ha azokat nem használják. Így az igazság
is elveszti éltető erejét, gyógyító hatalmát, ha nem élik ki és nem közlik
másokkal. Ettől félt az apostol is, hogy esetleg nem sikerül neki mindenben
"kiábrázolni a Krisztust". A mennyek országába vetett reménysége elborult,
ha arra gondolt, hogy esetleges hibája folytán a gyülekezet az isteni jelleg
helyett inkább az emberinek pecsétét hordaná. Minden tudása, szónoki képessége,
csodatételei, az örök dolgok szemlélése - amikor elragadtatott a harmadik
mennybe -, mindez nem segítene, ha akikért dolgozott, munkájában való
hűtlensége miatt elveszítenék Isten kegyelmét. Ezért mind szóban, mind levélben
kérte azokat, akik elfogadták Krisztust, "hogy legyetek feddhetetlenek és
tiszták, Istennek szeplőtlen gyermekei az elfordult és elvetemedett nemzetség
közepette..., mint csillagok e világon", akik "az életnek beszédét
tárják eléjük." (Fil. 2, 15. 16.)
Istennek minden őszinte szolgája súlyos felelősséget hord a
gondjaira bízott hívők lelki fejlődéséért és minden vágya, hogy Isten
munkatársai legyenek. Felismeri, hogy a gyülekezet fejlődése jórészt az
Istentől rábízott munka lelkiismeretes elvégzésétől függ. Arra gondol, hogy
minden új tag újabb eszköz a megváltás tervének megvalósítására; ezért komolyan
és fáradhatatlanul igyekszik a hívőkben vágyat ébreszteni, hogy lelkeket
nyerjenek meg Krisztus számára.
Miután Pál és Silás meglátogatták a Pisidiában és annak
közeli határain fekvő gyülekezeteket, Timótheussal együtt keresztülhaladtak
"Frigia és Galácia tartományán", ahol nagy erővel hirdették az üdv
örömhírét. Galata lakói bálványimádók voltak, de amikor hallották az apostolok
prédikációit, örömmel elfogadták az üzenetet, mely szabadulást ígért a bűn
rabságából. Pál és munkatársai a hit általi megigazulást hirdették nekik, melyet
Krisztus engesztelő halála szerzett. Úgy szemléltették Krisztust, mint aki
látta a bukott emberiség tehetetlen állapotát és lejött a földre, hogy
mindenkit megváltson; amennyiben Isten törvénye iránti engedelmes életet élt és
büntetésüket engedetlenségük miatt Magára vette. Ezután a kereszt fényében
sokak lelkében felderengett az Atya szeretetének nagysága, akik előbb az igaz
Istenről mit sem tudtak.
Mai Bibliai szakasz: 5
Mózes 22
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Nagyon sokan illetik
erős kritikával a Mózes ötödik könyve 22. fejezetét, mint ami, úgymond, egy elrémisztő
példája az ószövetségi törvény érzéketlenségének, amit a nemi erőszak áldozatai
iránt tanúsított. Ugyanakkor, ha közelebbről megvizsgáljuk a szövegkörnyezetet,
akkor ennek éppen az ellenkezője derül ki.
Ez a szakasz két olyan főbb helyet nevez meg, ahol a még
érintetlen lányokat az ókori Izraelben szexuális erőszak érhetett: a falvakat,
illetve a városokon kívüli elhagyatott területeket. Fontos megfigyelnünk, hogy
ezt a kettőt milyen döntő mértékben megkülönbözteti ez a törvény.
Ha egy nő egy városban vagy faluban élt illetve tartózkodott, a környezetében sok férfi volt, akik a segítségére siethettek. Ez sokat elmond nekünk arról, hogy milyen komolyan felkészültek Izraelben a férfiak és a felnőtt fiúk arra, hogy őrködjenek a nők erényei felett, és szükség esetén ott teremjenek, és megvédelmezzék őket bármi áron. Ne feledjük, hogy olyan településekről van szó, ahol az ablakokban nem volt üvegezés, a lakóépületek inkább csak kis kunyhószerű házikók voltak, gyakran közös falakkal. Ebből arra következtethetünk, hogy egy nőtől gyakorlatilag minden pillanatban mindössze néhány méterre volt a segítség. Továbbá, ez a törvény, amely ebben a kultúrában együtt járt a férfiak őrködő gondnokságával, azt az állandó biztonságérzetet adta a nőknek, hogy csak kiáltaniuk kell, és ott a segítség. Ezen a háttéren, ha egy nő csendben maradt, akkor ez azt jelentette mindazok számára, akik felelősek voltak érte, hogy készségesen belegyezett az aktusba.
Ha egy nő egy városban vagy faluban élt illetve tartózkodott, a környezetében sok férfi volt, akik a segítségére siethettek. Ez sokat elmond nekünk arról, hogy milyen komolyan felkészültek Izraelben a férfiak és a felnőtt fiúk arra, hogy őrködjenek a nők erényei felett, és szükség esetén ott teremjenek, és megvédelmezzék őket bármi áron. Ne feledjük, hogy olyan településekről van szó, ahol az ablakokban nem volt üvegezés, a lakóépületek inkább csak kis kunyhószerű házikók voltak, gyakran közös falakkal. Ebből arra következtethetünk, hogy egy nőtől gyakorlatilag minden pillanatban mindössze néhány méterre volt a segítség. Továbbá, ez a törvény, amely ebben a kultúrában együtt járt a férfiak őrködő gondnokságával, azt az állandó biztonságérzetet adta a nőknek, hogy csak kiáltaniuk kell, és ott a segítség. Ezen a háttéren, ha egy nő csendben maradt, akkor ez azt jelentette mindazok számára, akik felelősek voltak érte, hogy készségesen belegyezett az aktusba.
Ez az eset szöges
ellentéte annak a törvénynek, ami azokra a nőkre vonatkozik, akiket egy
elhagyatott helyen ért szexuális erőszak. Hogyha feltételezhető volt, hogy
senki sem hallhatta a segélykiáltását, az illető nőt automatikusan ártatlannak
tekintették, és felmentették a büntetés alól. Ellentétben sok korabeli
törvénnyel, a nemi erőszakra vonatkozó izraelita törvény nem írta elő, hogy
tanúk igazolják az ártatlanságot.
Habár nehéz megértenünk mai kultúránk hátterén, mégis sok nő
(mint pl. Támár a 2. Sámuel 13. fejezetében) inkább feleségül ment ahhoz, aki
erőszakot vett rajta, minthogy férjezetlen maradjon, és következésképpen
gyermektelen is egész életében.
Isten igazságos, és gondosan őrködik életünk minden apró részlete felett. Mint oly sok más szabály és törvény az Ószövetség fejezeteiben, ez a fejezet is igazolja Atyánk jellemét, aki hajunk szálát is számon tartja. Annak a kultúrának a sötétsége közepette, amely nem igazán tulajdonított a nőknek olyan értéket, amilyet Isten a teremtéskor nekik szánt, a Teremtő a nők védelmére kelt és megparancsolta, hogy védelmezzék őket, és higgyenek szavuknak.
Nicole Parker
191. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 19-20. fejezeteihez (március 31 – április 6.).
A korai egyháznak
gondjai voltak az el- és befogadással. Nem ugyanezt ismételjük-e meg a mai
egyházunkban? Kizárunk-e embereket a köreinkből nemük, rasszuk, vagy társadalmi
helyük alapján? Ugyanazt az értéket tulajdonítjuk-e valamennyi embertársunknak,
mint ahogy Isten értékeli őket? Amikor így teszünk, akkor szívünkben ott él az
evangéliumból megismert szeretet. De ha olyasvalaki útjába állunk, aki Istenhez
próbál közeledni, akkor Jézust úgy feldühítjük, hogy asztalt tudna borogatni. .
Pál látta, hogy
Timóteus hűséges, állhatatos és igaz. Amikor alázatosan és teljesen Istennek
adjuk magunkat, Ő megadja a talentumokat, a védelmet és a bátorságot, amik
ahhoz szükségesek, hogy az Ő misszióját folytassuk. Isten szeretetéről akkor
tudunk meg a legtöbbet, ha odamegyünk és ott maradunk a kereszt lábánál. Amikor
képesek vagyunk másoknak megmutatni ugyanazt a szeretetet és elfogadást, amivel
Isten van irántunk, akkor osztottuk meg sikeresen az evangéliumot.
Azért imádkozom, hogy
elfogadó és szeretetteljes legyek mindenki felé, aki Istenhez szeretne közelebb
jutni. Remélem, hogy az emberek úgy látnak majd minket, mint egy befogadó
gyülekezet, ahol gondosan ápolják Isten valamennyi gyermekének közösségét.
Karen Ronk
Ima- és egészségügyi
szolgálatok, Csendes-Óceáni Unió és Észak-Csendes-Óceáni Unió
Fordította: Gősi Csaba
Ámen
VálaszTörlés