Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/
Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 19. fejezet 1360. nap
A megtért pogányok között az egyetemes gyűlésnek ez a
széles látókörű és nagy horderejű határozata feltétlen bizalmat keltett és
Isten művének javára szolgált. Az antiókhiai gyülekezet örömmel látta körében
Júdást és Silást, e két hírnököt, akik az apostolokkal együtt érkeztek vissza
Jeruzsálemből. Ezek az istenfélő férfiak, "maguk is próféták lévén, sok
beszéddel inték az atyafiakat és megerősíték." Egy ideig Antiókhiában is
maradtak. "Pál és Barnabás is Antiókhiában időzének, tanítva és prédikálva
másokkal is többekkel az Úrnak igéjét."
Midőn később Péter Antiókhiát meglátogatta, a pogányok
iránt tanúsított bölcs magatartásával sokak bizalmát nyerte meg. Egy ideig a
mennyből nyert világosság szellemében munkálkodott is; ösztönös előítéletét
annyira legyőzte, hogy a megtért pogányokkal egy asztalnál étkezett is. De
amikor bizonyos zsidók érkeztek Jeruzsálemből, akik a ceremoniális törvény
érdekében buzgólkodtak, oktalanul megváltoztatta magatartását a pogányok közül
megtértekkel szemben. Az Írásból tudjuk, hogy még több zsidó "vele képmutatóskodott",
"úgy, hogy Barnabás szintén elcsábíttatott az ő tettetésök által."
(Gal. 2,13-14.) A gyengeségnek ez a megnyilvánulása a vezetőkként tisztelt és
szeretett férfiak részéről, nagyon fájdalmasan hatott a hívőkké lett
pogányokra. Félő volt, hogy a gyülekezet kettészakad. Azonban Pál felismerte,
hogy milyen pusztító hatást gyakorolt a gyülekezetre Péter kétszínű
viselkedése, tehát nyilvánosan megrótta őt, igazi érzelmeinek ilyen álcázása
végett. A gyülekezet előtt megkérdezte Péten: "Ha te zsidó létedre pogány
módra élsz és nem zsidó módra; miként kényszeríted a pogányokat, hogy zsidó
módra éljenek"? (Gal. 2, 13. 14.)
Péter felismerte tévedését és azonnal igyekezett a
magatartásával okozott bajt lehetőleg ismét jóvátenni. Isten engedte meg, ki
eleitől kezdve ismeri a véget, hogy Péternek ezen jellemgyengesége
megnyilvánuljon. Ezáltal a megkísértett apostol belátta, hogy nincsen benne
semmi, amivel dicsekedhetne. Még a legjobb emberek is, mihelyt magukra
hagyatnak, elvesztik helyes ítélőképességüket. Isten azt is előre látta, hogy
később sokan megtévesztés áldozatai lesznek; ugyanis Péter és állítólagos utódai
számára olyan magas kiváltságokat követelnek, melyek egyedül Istent illetik
meg. Az apostol gyengeségének ez a leszögezése maradandó bizonyítéka hibáinak
és annak a ténynek, hogy semmivel sem állott a többi apostol fölött.
A helyes alapelvektől való eltérésnek e példáját az Írás
megőrizte, hogy ünnepélyes intelmül szolgáljon az Isten művében bizalmi
állásokat betöltő férfiak részére; nehogy lelépjenek a becsületesség útjáról,
hanem szorosan ragaszkodjanak az isteni alapelvekhez. Minél súlyosabb
felelősséget hordoznak az emberi közegek, minél több alkalmuk kínálkozik, hogy
szabályokat hozzanak és uralkodjanak, annál biztosabbak lehetnek, hogy csak
kárt okoznak, ha nem követik hűen az Úr útait, és ha cselekedeteik nincsenek
összhangban azokkal a határozatokkal, amelyeket a hívők összessége közös
tanácskozások alkalmával jóváhagyott.
Vajon nem megdöbbentő-e Péter viselkedése? Vereségei,
bukása és újbóli beiktatása, valamint hosszú szolgálata után? Vegyük ehhez
Krisztussal való bensőséges ismeretségét és annak tudatát, hogy a Megváltó
mindenkor becsületesen kiélte a helyesnek elismert alapelveket. Az a sok-sok
tanítás, melyben részesült és a képességek, melyeket az Úrtól kapott, továbbá
az Ige prédikálása és tanítása közben nyert ismerete és befolyása ellenére,
mégis képes volt arra, hogy emberfélelemből, vagy tekintélye megóvása
szempontjából képmutatóskodjék és feladja az Evangélium alapelveit!? Vajon nem
megdöbbentő-e, hogy abbeli elhatározásában, hogy csak az igazságot fogja
követni, mégis megingott? Vajha a jó Isten mindenkivel megismertetné saját
gyengeségét és tehetetlenségét, hogy életének kicsiny hajóját képtelen
egyenesen és biztosan a kikötőbe vezetni.
Prédikátori hivatásában Pál gyakran volt kénytelen
egymagában megállni. Isten külön oktatásban részesítette és nem mert olyan
engedményeket tenni, amelyek ellentétben állottak alapelveivel. Néha súlyosan
nehezedett rá a teher, de Pál keményen síkraszállt az igazságért. Tisztában
volt azzal, hogy a gyülekezetnek sohasem szabad emberi hatalom alá kerülnie.
Sem a hagyományok, sem az emberek által felállított alapelvek nem léptethetők a
kinyilatkoztatott igazságok helyébe. Egyesek előítélete, vagy önkényeskedése
bármilyen magas állást töltsenek is be a gyülekezet kebelében - ne álljon
útjában a gyülekezet haladásának.
Pál minden képességét Isten szolgálatára szentelte.
Közvetlenül a mennyből kapta az evangélium igazságait és prédikátori
tisztségének végéig élénk összeköttetése volt a mennyel. Isten tanította őt,
hogy a pogánykeresztényekre ne rakjanak fölösleges terheket. Amikor tehát az
antiókhiai zsidó hívők felvetették a körülmetélkedés kérdését, Pál már ismerte
a Szent Lélek akaratát ebben a kérdésben. Így képes volt álláspontja mellett
sziklaszilárdan kitartani és azt képviselni. Ennek elfogadása felszabadította a
gyülekezeteket a zsidó szertartások és ceremóniák alól.
Annak ellenére, hogy Isten személyesen oktatta Pált, nem
volt túlzott véleménnyel egyéni felelősségéről. Ámbár Istenhez fordult
közvetlen vezetésért, de kész volt mindenkor elismerni azt a tekintélyt,
amelyet a keresztény gyülekezethez tartozó hívők összessége képviselt. Érezte,
hogy tanácsra szorul, és ha lényegbe vágó kérdések merültek fel, szívesen tárta
a gyülekezet elé. Imában egyesült hittestvéreivel és Istentől kért
bölcsességet, hogy helyes határozatot hozzanak. Mert szerinte a
"prófétalelkek... engednek a prófétáknak. Mert az Isten nem a
visszavonásnak, hanem a békességnek Istene; miként a szentek minden
gyülekezetében". (1. Kor. 14, 32, 33.) Péterrel együtt azt tanította, hogy
mindazok, akik a gyülekezethez tartoznak, "egymásnak engedelmeskedjenek."
(1. Péter 5, 5.)
Mai Bibliai szakasz: 5
Mózes 20
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Az Ószövetséget és különösen ezt
a fejezetet figyelve, sok ember elgondolkodik azon, hogy Isten a háború
mellett, vagy ellene van. Isten Szent Igéjében miért van helye a háború
szabályainak? Ezek Isten sürgősségi beavatkozásai, amelyek tükrözik azt a
mélységet, amibe az ember belekerült. A háborúk az emberi önzés, a kapzsiság, a
büszkeség és a versenyszellem végső megnyilvánulásai, amelyek leírhatatlan
szenvedéseket okoztak a történelem folyamán. Isten gyűlöli a háborút, de ebben
a fejezetben olyan útmutatásokat ad, amelyek semlegesítik a háború néhány
szomorú következményét.
Egy napon a nagy Béketeremtő
megszületett Betlehemben. A harmincas évei elején élete derékba tört. Ő mondta:
„Én és az Atya egy vagyunk” (Jn
10:30), és azt is, hogy „Szeressétek
ellenségeiteket... jót tegyetek azokkal, akik titeket gyűlölnek” (Mt 5:44).
Háborúk régóta vannak. A
küzdelem, amelyet Lucifer a mennyben kezdett el Isten jelleme és kormányzása
ellen, az egyetlen módja annak, hogy megértsük, milyen az Isten; és a földi
háborúkat ennek összefüggésébe helyezhetjük. Sátánt kivetették a mennyből az
első és legnagyobb háborúban (Jel 12:7-10). A második jelentős csata – amelyet
Sátán elveszített – a golgotai kereszten folyt, ahol nem tudta legyőzni a világ
Megváltóját. A végső nagy harc Isten parancsolattartó népe ellen zajlik majd.
Az eredmény? Isten és népének győzelme. Sátán a vesztes.
Talán mi nem megyünk háborúba, de
meg kell szabadulnunk minden bosszútól, amely gyanútlanul belopakodik
magatartásunkba.
John
Ash
191. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 19-20. fejezeteihez (március 31 – április 6.).
A korai egyháznak
gondjai voltak az el- és befogadással. Nem ugyanezt ismételjük-e meg a mai
egyházunkban? Kizárunk-e embereket a köreinkből nemük, rasszuk, vagy társadalmi
helyük alapján? Ugyanazt az értéket tulajdonítjuk-e valamennyi embertársunknak,
mint ahogy Isten értékeli őket? Amikor így teszünk, akkor szívünkben ott él az
evangéliumból megismert szeretet. De ha olyasvalaki útjába állunk, aki Istenhez
próbál közeledni, akkor Jézust úgy feldühítjük, hogy asztalt tudna borogatni. .
Pál látta, hogy
Timóteus hűséges, állhatatos és igaz. Amikor alázatosan és teljesen Istennek
adjuk magunkat, Ő megadja a talentumokat, a védelmet és a bátorságot, amik
ahhoz szükségesek, hogy az Ő misszióját folytassuk. Isten szeretetéről akkor
tudunk meg a legtöbbet, ha odamegyünk és ott maradunk a kereszt lábánál. Amikor
képesek vagyunk másoknak megmutatni ugyanazt a szeretetet és elfogadást, amivel
Isten van irántunk, akkor osztottuk meg sikeresen az evangéliumot.
Azért imádkozom, hogy
elfogadó és szeretetteljes legyek mindenki felé, aki Istenhez szeretne közelebb
jutni. Remélem, hogy az emberek úgy látnak majd minket, mint egy befogadó
gyülekezet, ahol gondosan ápolják Isten valamennyi gyermekének közösségét.
Karen Ronk
Ima- és egészségügyi szolgálatok,
Csendes-Óceáni Unió és Észak-Csendes-Óceáni Unió
Fordította: Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésÁmen
VálaszTörlés