Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 24. fejezet 1378. nap
24.
Korinthus
Korinthus az őskeresztény korszak első századában nemcsak
Görögországnak, de az akkori világnak egyik vezető városa volt. Utcáin vegyes
tömeg tolongott: görögök, zsidók és rómaiak, más országbeli utazókkal együtt;
ezek lázasan törtettek üzleteik vagy élvezeteik után. Ezt a nagy kereskedelmi
gócpontot a római birodalom minden részéből könnyen elérhették; fontos központ
volt, ahol Isten és igazsága emlékműveit kellett megalapozni.
Korinthusban sok zsidó is letelepedett; ezek között volt
Akvilla és Priscilla, akik később Krisztus komoly munkatársaiként tűntek ki.
Miután Pál mindkettőjük jellemét kiismerte, "hozzájuk csatlakozék".
Pál mindjárt munkája kezdetén, mindenütt az előretörés
komoly akadályait vette észre e nagy forgalmú központban. Majdnem az egész
város a bálványimádásnak hódolt. Kedvenc istennőjük volt: Vénusz, kinek
tiszteletéhez sok erkölcstelen szokás és ceremónia kapcsolódott. A korinthusiak
durva erkölcstelensége még a pogányok között is feltűnt. Gondolkozásuk és
észjárásuk semmi másra sem terjedt ki, mint pillanatnyi élvezeteikre és
szórakozásaikra.
Mikor az apostol Korinthusban prédikálta az evangéliumot,
egészen más módszene tért át, mint amelyet athéni működése alatt követett. Ott
megkísérelte a hallgatók jelleméhez való alkalmazkodást: logikára logikával,
tudományra tudománnyal és filozófiára filozófiával válaszolt. Azonban, amikor
az eltöltött időre visszagondolt, rájött, hogy Athénben milyen kevés eredményt
ért el munkájával. Elhatározta tehát, hogy Korinthusban egészen más munkatervet
követ majd tanításainál, mellyel a felületesek és közönyösek figyelmét
igyekszik lekötni. Eltökélte, hogy minden tudományos érvelést és következtetést
kerülni fog; a korinthusiak között nem akar másról beszélni, mint Jézusról.
"Mert nem végeztem, hogy egyébről tudjak ti köztetek, mint a Jézus
Krisztusról, még pedig mint megfeszítettről." Úgy hirdette az Igét, hogy
"az én beszédem és az én prédikálásom nem emberi bölcsességnek hitető
beszédiben állott, hanem a léleknek és erőnek megmutatásában." (1. Kor. 2,
2. 4.)
Jézust, akit Pál Korinthusban a görögöknek mint Krisztust
akart hirdetni, alacsony származású zsidóként mutatta be, aki az
istentelenségéről hírhedt városban nevelkedett. Saját népe elvetette és végül
közönséges bűnösként keresztre feszítette. A görögök tanították, hogy az emberiséget
magasabb fokra kell emelni, azonban úgy vélték, hogy a bölcselet és a
tudományok tanulmányozása az igazi emelkedés és dicsőség egyedüli módja.
Lehetséges-e Pálnak meggyőzni őket, hogy ezen egyszerű zsidó hatalmába vetett
hit, minden tehetségüket és hajlamukat fejleszteni és nemesbíteni képes?
Mai Bibliai szakasz: Józsué
4
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Mindnyájunknak szüksége van egy Gilgálra.
Sőt, újra meg újra szükségünk van olyan helyekre az életünkben, ahol
emlékeztetőket helyezünk el, és megállunk, hogy azon gondolkodjunk, mit tett
Isten értünk a múltban, hogyan szabadított ki bennünket a különböző
megpróbáltatásokból, nehézségekből és bajokból.
Ezek a „Gilgálok” legalább két célt
szolgálnak: (1) Amikor megkísértetünk, hogy megkérdezzük, hol van az Isten,
vagy amikor olyan kihívásokkal nézünk szembe, amelyeket nem tudunk kezelni,
akkor visszaemlékezhetünk arra, mit tett Ő a múltban, és bizalommal
nyugodhatunk meg abban a tudatban, hogy ismét meg tud és meg is fog áldani; és
(2) ezek az emlékeztetők bizonyságul szolgálnak másoknak, akik saját kihívásaikkal
néznek szembe. Őket is bátoríthatja az a tudat, hogy az az Isten, aki bennünket
megáldott, kész arra, hogy őket is megáldja a maga különleges módján.
Willie
Edward Hucks II
194. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 24. fejezetéhez (április 21-27.).
Pál meglátta az
evangéliumban rejlő lehetőséget, ami Korinthust illeti, amely nem csak
Görögország, hanem az akkor ismert világ vezető városa volt. A jelentős
akadályok ellenére, amelyek a sikeres evangelizálás útjába álltak Korinthusban,
Pálnak sikerült egy missziós csapatot megszerveznie. Akvilát és Priszcillát
vette maga mellé. A kifinomult érvek és a bölcselkedés helyett, amelyekkel
Athénban élt, Pál elhatározta, hogy pusztán „Jézust, mégpedig, mint
megfeszítettet” fogja prédikálni. Úgy vélte, a bűnösnek, amint megérti az Atya
szeretetét, ami a Fia feláldozásában mutatkozik meg, változás áll be a
szívében, és a világi emberek átalakulnak.
Pál azonban attól sem
tartott, hogy bemutassa, mit is jelent a megfeszített és feltámadt Krisztus
követőjének lenni. Helytelenítette a világiasságot, a hatalom, a társadalmi
címek és a külsőségek szeretetét, miközben végig Jézusra mutatott, mint akiben
beteljesedtek az ószövetségi írások. Isten maga meg is jelent Pálnak
látomásban, hogy bátorítsa őt, hogy a kihívások dacára folytassa a
korinthusbeli munkát, hiszen „nékem sok népem van ebben a városban”.
Érdekes módon Ellen
White Korinthust fontos helyként nevezi meg, ahol Krisztushoz és az Ő
igazságához vezérlő emlékoszlopokat kellett állítani, hiszen hatalmas kereskedelmi
központ volt. A te országodban, ahol élsz, mely nagyvárosokban vannak „fő
közlekedési útvonalak”, és hogyan tudnád támogatni a befolyásközpontokat
Jézusért ezeken a helyeken?
Cindy Tutsch
nyugalmazott
igazgatóhelyettes
Ellen G. White Intézet
Fordította: Gősi Csaba
Ámen
VálaszTörlésÁmen!
VálaszTörlésÁmen!
VálaszTörlés