Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 53. fejezet 1494. nap
53.
János, a szeretett tanítvány
János a többi apostol közül azzal tűnik ki, hogy "az a
tanítvány, akit szeret vala Jézus". (János 21, 20.) Kitüntetően élvezhette
Jézus barátságát, mert a Megváltó bizalmának és szeretetének sok-sok jelét
nyerte. Egyike volt azoknak, akik abban a kiváltságban részesültek, hogy ott a
hegyen szemtanúi lehettek Krisztus megdicsőülésének, úgyszintén lelki
gyötrelmének a Gethsemáné kertjében. Szenvedéseinek utolsó órájában Urunk,
édesanyját János gondjaira bízta.
Szeretett tanítványa iránt érzett vonzalmát, János a buzgó
odaadás minden erejével viszonozta. Miként a szőlőág átfonja támasztó oszlopát,
úgy karolta át János is Jézust. Bátran kiállt Mestere mellett, kihallgatásakor
a törvényházban; ott időzött a kereszt lábánál; a feltámadás hírére pedig oly
gyorsan futott a sírhoz, hogy buzgalmában még a hirtelenkedő Pétert is
megelőzte.
Az a bizakodó szeretet és önzetlen odaadás, mely János
életében és jellemében megnyilvánult, a keresztény egyháznak felbecsülhetetlen
értékű tanítást nyújt. Természettől fogva lénye nem volt olyan kedves, mint az
későbbi éveiben megnyilatkozott. Jellemének súlyos fogyatékosságai voltak;
gőgös, önhitt és becsvágyó, sőt, ha megsértették, haragtartó is volt. Ezért őt
és fivérét "a mennydörgés fiainak" nevezték. Ezenkívül a szeretett
tanítvány még szeszélyes, bosszúálló, bírálgató is volt. Az isteni Tanító
azonban mind e sok hiba mögött is, őszinte, szeretetteljes szívét látta meg.
Jézus tehát egyrészt megfeddte önzését, megtörte becsvágyát, próbára tette
hitét; másrészt azonban kinyilatkoztatta előtte azt, amire lelke annyira
vágyott: az életszentség szépségét, a szeretet átalakító hatalmát.
János jellemhibái, a Megváltóval való személyes érintkezése
idején, különböző alkalmakkor, erősen megmutatkoztak. Így többek között akkor
is, midőn Krisztus hírnököket küldött egy satuáriai faluba, azzal a kéréssel,
hogy frissítőket készítsenek Neki és tanítványainak. A falu megközelítésénél
azonban úgy tett, mintha pihenő nélkül tovább akarna menni Jeruzsálembe. Ez
felkeltette a satuáriaiak irigységét és ezért nemhogy meghívták volna, hanem
még annyi szívességet sem akartak tenni, mint amennyit minden közönséges
utasnak megadtak. Jézus sohasem erőszakolja jelenlétét senkire. Így Satuária
lakói elvesztették azt az áldást, melyben részesülhettek volna, ha felkérik,
hogy vendégük legyen.
A tanítványok természetesen tudták, hogy Krisztus jelenléte
áldást jelentett volna a satuáriabelieknek. Mesterük iránt tanúsított hidegség,
féltékenység és tiszteletlenség meglepte és megharagította őket. Különösen
Jakab és János háborodott fel nagyon. Olyan bánásmódot tanúsítani Azzal
szemben, akit ők annyira imádtak, meglátásuk szerint, túlságosan nagy
igazságtalanság volt ahhoz, hogy azonnali megtorlást ne érdemelne. Ezért
buzgóságukban, az Illés próféta elfogatására kiküldött satuáriai főemberek
egykori sorsára gondolva, így szóltak: "Uram, akarod-é, hogy mondjuk, hogy
tűz szálljon alá az égből és eméssze meg ezeket, mint Illyés is
cselekedett?" Nagy ámulatukra tapasztalniuk kellett, hogy szavaik felett
Jézus elszomorodott és még nagyobb csodálkozással hallgatták ajkáról a
következő dorgálást: "Nem tudjátok minémű lélek van ti bennetek; mert az
embernek Fia nem azért jött, hogy elveszítse az embernek lelkét, hanem hogy
megtartsa." (Luk. 9, 54-56.)
Krisztus nem kényszeríti az embereket arra, hogy
befogadják. Csak a Sátán és az ördögi lélek vezetése alatt álló emberek
gyakorolnak kényszert a lelkekre. A gonosz angyalokkal szövetkezett emberek,
azon ürügy alatt, hogy az igazságért buzgólkodnak, saját vallási nézeteik
kényszerítésével, időnként szenvedéseket zúdítanak embertársaikra. Krisztus
ellenben, csak irgalmassággal és szeretetének kinyilvánításával igyekszik a
lelkeket megnyerni. Az emberi szívben nem tűr el vetélytársat; osztott szolgálatot
el nem fogad. Csak önkéntes szolgálatra vágyik, a szív készséges, szeretetből
fakadó odaadására.
Mai Bibliai szakasz: 1 Királyok
16
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Érdekes események
sorozatát figyelhetjük meg ebben az utolsó fejezetben, mielőtt Illés színre
lép, mint a valaha élt legnagyobb izraelita próféták egyike.
Először, az Úr
szólította Jéhu prófétát, hogy kézbesítsen egy üzenetet Baásának. Jéhunak erős
üzenete volt e fiatal király számára, aki szerény helyzetből küzdötte fel
magát, hogy király lehessen. Baása eszköz volt arra, hogy Jeroboám házát
eltörölje, de most meg kell fizetnie ezért a gyilkos cselekedetéért. Úgy tűnik,
mintha az emberek sohasem tanulnának bűneikből, és nem is bánnák meg azokat.
Isten kegyelmes lehetett volna hozzá, de ő inkább más irányt választott.
Másodszor,
szembetaláljuk magunkat egy összeesküvéssel. Ela, Baása fia körülbelül már két
éve uralkodott, amikor az egyik szolgája a seregben, Zimri, felemelte a kezét
Ela ellen, és amikor részeg volt, megölte őt. A védelem, amit a királynak
kellett volna nyújtania, valójában ambíciózus és hatalomvágyó törekvéseinek
része volt! Ismerte a király gyengeségét, gonosz tetteit, iszákosságát, és
tudta, hogy részegen megölheti! De továbbment, és kiirtotta Baása egész házát.
Ela és az apja, Baása elkötelezte magát a bűn mellett, és bűncselekmény
következtében haltak meg. Zimri összeesküvése és erőszakos tevékenysége nem
tartott sokáig. Összesen hét napig volt király Thirsában. Mikor az emberek
meghallották, hogy mit tett, megválasztották Omrit Izráel királyának. Omri, és
Izráel népe körülzárta a várost, ahol Zimri volt, és mikor ezt ő meglátta,
felment a királyi palotába, magára gyújtotta, és meghalt. A csalással szerzett
hatalom nem tart sokáig!
A következő bűnös
lépést maga Omri tette meg. Izrael népe két részre szakadt, és két királyt
kezdett el követni, az egyik volt Tibni, a másik pedig Omri. Az Omrit követők
győzedelmeskedtek, arról pedig nincs tudomásunk, hogy mi történt Tibnivel, vagy
hogyan halt meg. Ha a világ értékrendjének szempontjából vizsgáljuk, Omri jó
király volt. Jólétet hozott a népnek, és még egy másik fővárost is alapított
Samária hegyén. Ám ha a bűn szemszögéből nézzük, ő rosszabb volt az összes
előtte uralkodó királynál. Ő volt az, aki bevezette Baál szolgálatát, és a fia,
Akháb feleségül vette Jézabelt, Baál főpapjának a lányát. A hitehagyás és a bálványimádás
legrosszabb napjai jöttek el Izrael történelmében, és ekkor lépett színre
Illés. Egy olyan prófétára volt szükség, mint Illés, akin keresztül Isten
cselekedhetett.
Leo Ranzolin
210. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 52-53. fejezeteihez (augusztus 11-17.).
Mivel a jellem az egyetlen dolog, amit magunkkal
viszünk a mennybe, amikor a végső trombitaszó felharsan, időnként aggódunk
amiatt, hogy hogyan tökéletesítsük. Amikor azonban a tökéletességre törekszünk,
az eredmény nem lesz kézzelfogható, és így egyfajta csalódást élünk át, és
olyan érzésünk lesz, hogy messze vagyunk a célunktól. A hiba, amit elkövetünk,
az, hogy önhittek vagyunk. Figyelembe kellene vennünk, hogy a jellemünk nem tud
változni, hacsak nem Krisztus él bennünk.
Péternek, csak úgy mint Jánosnak, harcolnia
kellett a perfekcionizmusa ellen, amíg meg nem értették a kulcsot. Mindketten
úgy kezdték Jézussal való járásukat, hogy a tökéletesség felé tartottak, és az
útjuk végén a cél megvalósult - Őbenne. Péter, aki egyszer megtagadta Jézust,
már nem félt meghalni Őérte a szolgálata végén. János jellemében a
nagyravágyás, féltékenység és lobbanékonyság jeleit mutatta, azonban miután
tanúja volt a csodáknak, melyeket Jézus tett, az iránta való szeretete megnőtt.
A hiúságát elhagyva János úgy döntött, követi Jézust, olyan kockázatnak kitéve
az életét, amilyet talán egyik tanítványtársa sem vállalt volna.
A jellem változása nem azonnal következik be,
hanem fokozatos. Sokan elindulnak ezen az úton, mégis elbátortalanodnak, mert
látszólag nincsen előrehaladás. Sátán kihasználja ezt az érzést, és arra
készteti az embereket, hogy adják fel, és hagyják abba a hit versenyét. Ebből
az okból kifolyólag tisztában kell lennünk azzal, hogy a tökéletesség felé
vezető utat már megmutatták nekünk: emeljük fel tekintetünket Jézusra, nézzük
Őt, és értsük meg, hogy a jellem változása úgy lehetséges, hogy megmásszuk
Péter létráját, ami nem más, mint Jézus Krisztus.
Samuel Rafael
teológiai szemináriumi hallgató
Perui Unió Egyeteme
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésÁmen🛐✝🙏
VálaszTörlés