Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 56. fejezet 1505. nap
János olyan világosan és meggyőzően védekezett, olyan
egyszerűen és nyíltan, hogy szavai tartós hatást keltettek. Hallgatói
csodálkoztak bölcsességén és ékesszólásán. De minél meggyőzőbb volt
bizonyságtétele, annál jobban izzott ellenfelei gyűlölete. Domitián császárt
dühroham fogta el. Képtelen volt megcáfolni Krisztus hűséges szószólójának
bizonyságtételeit; képtelen volt kivonni magát azon hatás alól, melyet az
igazság ismertetése felidézett benne; mindazáltal elhatározta, hogy szavát
elnémítja.
Jánost forró olajjal telt üstbe dobták; az Úr azonban
megőrizte hűséges szolgájának életét, miképpen hajdan megőrizte a három héber
ifjú életét az izzó kemencében. Amikor e szavak elhangzottak: Így pusztuljanak
mindazok, akik hisznek a názáreti Jézus Krisztusban, abban a csalóban, János
kijelentette: Mesterem mindent türelemmel elviselt, amit Sátán és angyalai
kieszelhettek, hogy megalázzák és megkínozzák. Odaadta életét, hogy a világot
megváltsa. Megtiszteltetés, hogy szenvedhetek Érette. Én gyenge, bűnös ember
vagyok. Krisztus szent, ártatlan és feddhetetlen volt. Bűnt nem cselekedett,
szájában hamisság nem találtatott.
E szavak éreztették hatásukat; Jánost azok a férfiak, akik
bedobták az üstbe, ki is húzták onnan.
Csakhamar azonban ismét súlyos üldöztetés nehezedett az
apostolra. A császár parancsára Patmos szigetére száműzték "az Isten
beszédéért és a Jézus Krisztus bizonyságtételéért." (Jel. 1, 9.) -
Ellenfelei úgy képzelték, hogy befolyását megszüntetik; végül is a szenvedések
és a nélkülözések végeznek majd vele.
Patmos, az Égei-tenger puszta, sziklás szigete, melyet a
római kormány a gonosztevők száműzetési helyéül jelölt ki. Isten szolgája
számára azonban ez a szomorú hely a menny kapujává vált. A nyilvános élettől,
az elmúlt évek lüktető tevékenységétől elzárva, János szoros közösségben élt
Istennel, Krisztussal és a menny angyalaival. Tanítást, utasításokat kapott
tőlük az egyház számára, az idők végezetéig. Itt tárultak fel előtte azok az
események, melyek e föld történelmének végső napjaiban peregnek le. Istentől
nyert látomásait is itt örökítette meg. Ha szavaival többé nem is tehetett
bizonyságot Róla, akit szeretett és akinek szolgált, az üzenetek, melyeket
Isten ezen a kopár, sziklás szigeten adott neki, mint égő fáklyák világítanak;
hirdetik az Úr megmásíthatatlan határozatait, e föld valamennyi nemzetét és
népét illetőleg.
Mai Bibliai szakasz: 2 Királyok
5
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Ebben a fejezetben Naámán, a befolyásos és tehetős
szíriai parancsnok, aki az egyre súlyosbodó leprájára keres gyógyulást, jön el
Elizeushoz.
Amikor Naámán és kisebb katonai kísérete megérkezett Elizeus szerény
otthonához, a próféta világos utasítással küldte ki szolgáját: „Menj, és
fürödj meg hétszer a Jordánban, akkor újra megtisztul a tested!” (10. vers –
új prot. ford.). A megsértett katonatiszt dühös lett a prófétára, hogy még csak
ki sem jött és nem beszélt vele személyesen. Nem voltak Istenhez intézett imák,
vagy mágikus szavak. Ezen felül felháborítónak találta, hogy a próféta arra
tett utalást, hogy ő olyan koszos lenne, hogy meg kellene fürödnie, méghozzá
hétszer. Talán az egész csak túl egyszerűnek tűnt, de a legvalószínűbb, hogy a
büszkeségén esett csorba. Dühében a halálos beteg parancsnok megsértődve hátat
fordított Elizeus házának, és ellovagolt, vissza Damaszkusz irányába.
Mit is jelképez a lepra? Ha a Jordán a keresztséget –
a halált, eltemettetést és feltámadást (Róm 6:4) jelképezi, akkor a lepra a
bűnt. Halálos és fertőző betegség volt, lassú és szörnyű halállal végződött.
Először az idegeket és a végtagokat támadta meg, tehát akinek leprája volt,
elvesztette az érzékelését. A bűn pedig a lelkiismeretet tompítja el (1Tim
4:2). Ezt teszi az emberrel a bűn. Először a lelkiismeret még elítéli a bűnt,
viszont minél tovább marad valaki a bűnös életben, annál inkább elhalkul a
lelkiismeret ítélő szava. A szív megkeményedik, a bűn betegsége felemészti az
embert úgy, mint azt a lepra teszi.
Naámán így érvelt: „Damaszkusz folyói sokkal
tiszábbak mint a Jordán.” Ez lehet, hogy igaz volt, Isten mégis ezt mondta:
„A Jordánban kell megfürödnöd!” Isten azonban jó, és tudja, mit miért
tesz. A Damaszkusz felé vezető úton Naámánnak a Jordán mentén kellett haladnia.
Ekkor az egyik katonája odajött hozzá, és ezt mondta: „Nézd, uram, ha a próféta
valami nehezet kért volna tőled, megtetted volna, igaz?” Ő igennel válaszolt.
„Miért nem fürdesz hát meg a Jordánban és tisztulsz meg?”
Naámán alázatot gyakorolt, lelovagolt a folyó
partjához, levette páncélzatát, belegázolt a Jordán sáros vizébe, elmerült
benne és minden alámerülésnél végigdörzsölte a testét. Elizeus azt mondta
Naámánnak, hogy hétszer kell megmártóznia. Ha a parancsnok csak ötször fürdött
volna meg, a dolog nem működött volna. Isten, úgy tűnik, különösen ügyel a számokra.
Amikor Józsuétól azt kérte, hogy hétszer járja körül Jerikót a hetedik napon,
ledőltek a falak a negyedik kör után? És mi a helyzet a szombatnappal? Ő nem
azt mondta, hogy bármelyik napot meg fogja áldani, amelyiket mi a kedvünk
szerint elkülönítünk pihenésre és imádatra. Isten a „hetedik napot” kérte, és Ő
úgy is gondolja, amit mond, és elvárja tőlünk, hogy engedelmeskedjünk Neki a
kis részletekben is.
Amint Naámán végül hetedszerre is feljött a víz alól,
a bőre megváltozott. A lepra, ami tönkretette a bőrét, és valószínűleg néhány
ujját és lábujját sem kímélte, nem volt többé. Naámán meggyógyult! Az Írás azt
mondja: „újra tiszta lett a teste, akárcsak egy kisgyermeké” (14. vers).
El tudod képzelni ezt a jelenetet? Miután a parancsnok
hetedszerre megfürdik a Jordánban, feljön a vízből, és a katonái így szólnak:
„Mekkora csoda ez! Az Úr legyen áldva! A leprád teljesen eltűnt, és a bőröd
teljesen újnak néz ki! Megérinthetjük?” El tudod ezt képzelni?
A keresztény egy katona, új, gyermeki bőrrel.
Újjászülettél, mégis katona vagy. Ez a keresztséget is jelképezi; a Jordánban
történt, ott, ahol Keresztelő János elsőként vezette be a keresztséget, és ahol
Jézus is megkeresztelkedett – neked és nekem példát mutatva (Mt 3:13). Apropó
lepra, Jézus is rengeteg leprást gyógyított meg a szolgálata során.
Végül, ennek a lenyűgöző történetnek a végén, Elizeust
egy társa elárulja ezüstért cserébe. Naámán fizetni akart a gyógyulásáért, de
Elizeus visszautasította a fizetséget, mert a megváltás Isten ajándéka. Elizeus
kapzsi szolgája, Géházi, utánaeredt Naámánnak, hazudott neki, és elfogadta az
ezüstöt. Géházi végül Naámán lepráját kapta meg a kapzsiságáért és árulásáért.
Hasonlóképpen Júdást is a kapzsisága vitte rá arra, hogy elárulja a Megváltót
ezüstért és végül felakasztotta magát Krisztus kiszolgáltatása után.
Drága Urunk, Naámánhoz hasonlóan
minket is mindnyájunkat sújt a bűn leprája, azonban most alázattal Hozzád
jövünk. Megbánjuk bűneinket, és szeretnénk Fiad vérében megfürdeni, a
Bárányéban, aki azért ontotta vérét értünk, hogy mi megtisztuljunk. Ámen!
Doug Batchelor
212. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 56. fejezetéhez (augusztus 25-31.).
János, a fiatalember, aki engedélyt kért arra,
hogy tűz szállhasson alá az égből egy őket elutasító falura (Lukács 9:54), a
Szentlélek hatalma által a szeretett tanítvánnyá vált, és egyúttal a tizenkettő
közül az utolsó túlélővé. Mostanra már öregemberként túl sokat látott a
megpróbáltatásokból, a testvére kivégzésétől kezdve a templom elpusztításáig.
Azonban semmi sem tarthatta vissza őt attól, hogy a Jézustól hallott üzenetet
terjessze.
A zsidó vezetők és még a római császár is minden
tőlük telhetőt megtettek, hogy elhallgattassák, azonban végül a legtöbb, amit
tehettek, az volt, hogy száműzik egy kopár, földközi-tengeri szigetre, egy
Patmosz nevű helyre. János számára ez a terméketlen sziklás vidék is az élet és
a béke helye volt, mert az Ura vele volt. Manapság a világ minden tájáról
érkezett embereket a kompok szállítják ide, hogy lássák ezt a sivár vidéket,
hiszen Isten idős szolgálója itt kapta látomásait. Isten az egyik legidősebb
követőjét választotta ki a világmegváltoztató üzenetének hordozójává.
Isten sosem ígér kényelemben eltöltött életet,
azonban az Ő szolgálatában eltöltött élet az egyetlen út, hogy arra a
változásra és békére találjunk, amit János és a hozzá hasonló emberek
megtapasztaltak. Az ellenség gyűlöli, ha Istent szolgáló, hűséges életű
embereket lát, és gyakran próbákat és nehézségeket küld rájuk, azonban nincs hatalma
az Istennek alázatosan odaszentelt életet elpusztítani.
Michael White
Bibliaoktató és fordító
Perui Unió Egyeteme
Fordította Gősi Csaba
Ámen🛐✝🙏
VálaszTörlésNaamán valami különös, látványosabb szertartásra gondolt, vagy ahogy a szolgája kérdezte tőle, valami nagyobb dolog megtételére. Nem hitte, hogy nem szükségesek az ő cselekedetei a testi gyógyuláshoz, hanem egyedül az Úrtól van, Isten emberén keresztül, s neki csak hinnie kell benne, és csupán azt tenni, amit kér.
VálaszTörlésÍgy van ez a lelki megtérésünkkel is, a keresztségig vezető utunk során. Rá kell jönnünk, hogy nem a mi erőfeszítéseinken múlik az üdvösségünk, nem mi tudjuk azt kiérdemelni, hanem egyedül Krisztus érdeme, aki ajándékul adja azt, ingyen, az Ő kegyelméből. A megváltás készen vár, csak el kell fogadnunk Jézust személyes Megváltónknak, hogy értünk is meghalt a kereszten, és ezzel a bűn zsoldja le lett fizetve. Ahogyan Jézus mondta a kereszten: "elvégeztetett". "A Bárány vére volt az ár, Őnála többé nincs halál"
A mi cselekedeteink, áldozataink, akár még a mi kifolyt vérünk is csak ócska üveggyöngy Krisztus drága, szent véréhez képest, mert egyedül Ő, csakis Jézus Krisztus lehet a mi Megváltónk, akiről így szólnak hatalmas hangon: "méltó, a megöletett Bárány!"
Ef 2/8: "Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez"