Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 51. fejezet 1485. nap
51.
Krisztus hű pásztora
Az Apostolok Cselekedeteinek könyve nem sokat említ Péter
apostol későbbi munkálkodásáról. A Szentlélek pünkösdnapi kiárasztása után,
lelkipásztori hivatásának mozgalmas évei közben, fáradhatatlanul igyekezett közel
férkőzni zsidó testvéreihez, kik az évenkénti ünnepekre jöttek fel
Jeruzsálembe.
Mialatt a hívők száma növekedett Jeruzsálemben, úgyszintén
a kereszt hírnökei által felkeresett városokban és falvakban, Péter képességei
felbecsülhetetlen értéket jelentettek az őskeresztény gyülekezetek számára. A
názáreti Jézusról tett bizonyságainak, közel és távolban, nagy befolyása volt.
Kettős felelősséget hordozott. Határozott bizonyságot tett a Messiásról a
hitetlenek előtt, és komolyan munkálkodott megtérésükön. Egyszersmind szolgálta
a hívőket is, amennyiben erősítette őket Krisztusba vetett hitükben.
Péter, miután rájött, hogy minden önbizalma hiábavaló,
megtanulta, hogy egyedül csak Isten hatalmában bízzon. Ekkor nyerte
megbízatását, hogy Krisztus pásztoraként munkálkodjék. Krisztus, még mielőtt
Péter megtagadta volna, így szólt hozzá: "Te azért idővel megtérvén, a te
atyádfiait erősítsed." (Luk. 22, 32.) Ezek a szavak rámutattak arra a nagy
és jelentőségteljes munkára, melyet Péter apostolnak a jövőben a megtérőkért és
a megtértekért végeznie kell. Erre a munkára Pétert saját bűne, szenvedése és
bűnbánata készítette elő. Mindaddig, amíg be nem látta saját gyengeségét, nem
tudta felismerni, hogy a hívő teljesen Krisztustól függ. Csak a kísértés
viharában eszmélt fel rá, hogy az ember csak akkor jár biztonságban, ha mit sem
bízik saját erejében, hanem teljesen az Üdvözítőre bízza életét.
Krisztus, utolsó találkozásakor tanítványaival, a Genezáret
tavánál, Pétert ismét beiktatta a tizenkettő közé. Háromszor kérdezte meg tőle:
"Szeretsz-é engem?" (János 21, 1517.) Így tette próbára. Ekkor
osztotta ki munkáját, hogy: legeltesse az Úr nyáját. Megtérése után, hogy
Krisztus ismét kegyelmébe fogadta, nemcsak a nyájon kívül állók megmentésére
kellett törekednie, hanem arra is, hogy a nyáj pásztora legyen.
A szolgálatnak csupán egy feltételét említette Krisztus:
"Szeretsz-é engem?" Ez az egyedül lényeges képesítés. Bármilyen más
tulajdonságai legyenek is Péternek, a krisztusi szeretet nélkül mégsem lehet
hűséges pásztora Isten nyájának. A tudás, az ismeret, a jóakarat, a szónoki
képesség, a buzgóság mind-mind fontos az eredményes munkához, de ha az
evangélista szívében nem él Krisztus szeretete, akkor munkája hiábavaló.
A krisztusi szeretet nem az elragadtatás fellángoló érzelme,
hanem élő, megelevenítő alapelv, melynek ereje állandóan megnyilvánul
életünkben. Ha a pásztor jelleme, lelkülete és magatartása szemlélteti azt az
igazságot, amelyet hirdet, az Úr tetszésének pecsétjét nyomja munkásságára.
Pásztor és nyáj eggyé lesz Krisztusban, mert egyesíti őket a közös remény.
Az Üdvözítő eljárása Péterrel szemben, nagyon tanulságos
mind Péter, mind testvérei számára. Noha Péter megtagadta Urát, de az a
szeretet, mellyel Krisztus hordozta őt, sohasem ingott meg. Tehát, amikor az
apostol megkezdi munkáját, hogy másoknak hirdesse az Igét, neki is türelmes,
résztvevő és megbocsátó szeretettel kell közelednie a bűnöshöz. Meg kell
emlékeznie saját gyöngeségéről és bukásáról, hogy a reá bízott juhokkal és
bárányokkal ugyanolyan gyöngéden bánjon, mint ahogyan Krisztus bánt vele.
Emberek, akik szintén kísértések áldozatai, nagyon
hajlamosak arra, hogy a megkísértettel és a tévelygővel ridegen bánjanak. Nem
olvasnak társaik szívében és így mit sem tudnak küzdelmeikről, szenvedéseikről.
Meg kell tehát tanulniuk a feddést, mely szeretetből fakad, az ütést, mely
sebet ejt, hogy gyógyítson, és olyan intést, mely reménységgel tölt el.
Péter, evangéliumi szolgálatának egész ideje alatt, hűen
őrizte a reá bízott nyájat. Ezáltal méltónak bizonyult az Üdvözítő által reá
bízott kötelességekre és felelősségre. A názáreti Jézust, mint Izráel
reménységét és az emberiség Üdvözítőjét állandóan magasztalta, saját életét
pedig teljesen a Mester fegyelme alá rendelte. A hívőket minden eszközzel
munkatársakká tehát szolgálatra igyekezett nevelni. Istenfélő élete és állandó
tevékenysége sok értékes fiatalembert buzdított, hogy életüket teljesen az
evangéliumi szolgálatnak szenteljék. Az apostol befolyása mint nevelő és mint
vezető, az idők folyamán állandóan növekedett; s mialatt kötelességét - hogy
kiváltképpen a zsidók között munkálkodjék - sohasem tévesztette szem elől,
mégis más országokban is bizonyságot tett és tömegeket erősített meg az
evangéliumi hitben.
Mai Bibliai szakasz: 1 Királyok
7
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Hét évbe telt Salamonnak,
hogy felépíttesse az Úr templomát. Most azonban készen áll az újabb
vállalkozásra, egy magánépítkezésre: egy teljes épületegyüttest szeretne
építeni, amelyben megtalálható a saját palotája és a fáraó leányának a palotája
is. A történészek elfogadják azt a tényt, hogy az építkezés valóban 20 évbe
telt, és ez meglehetősen lefoglalta Salamont. Felépítette a saját házát, a
„Libanon erdő házát", és egy másikat a feleségének. Minden embernek vágya,
hogy egy új otthont építhessen, amit a sajátjának tudhat, és amely az élete
részévé válhat. Milyen kellemes újra meg újra hazamenni, és csak mesélni az
emlékekről! Nem számít, hogy egy palotába, házba, vagy kunyhóba térünk haza.
Első otthonunk emlékei kitörölhetetlenül bevésődnek agyunkba. Azonban
dicséretes, hogy Salamon először az Úrnak épített épületet! A saját háza csak
azután következett. Csakis az Úré volt ez a kiváltság. Legyen ez a mi
tapasztalatunk is: az első helyet a szívünkben mindig Istennek készítsük, neki
kell elsőbbséget adnunk.
Minden építtető megpróbálja
a legügyesebb és legmegbízhatóbb mesterembereket alkalmazni. Salamon is egy
olyan embert kért, aki ügyesen bánik a fémekkel, és Tírusz királya, Hírám
elküldte hozzá névrokonát, a rendkívül ügyes, tapasztalt fémművest. Salamon a
legjobb remekműveket akarta készíttetni a templom számára. Isten különleges
bölcsességgel áldotta meg ezt az embert, és ő volt az egyedüli, aki el tudta
készíteni a templom két oszlopát. Az oszlopok neve Jákin és Boáz lett. Ez a két
oszlop később igen híressé vált, a héber írók folyamatosan beszéltek róluk.
Amikor Nabukodonozor, Babilónia királya elfoglalta Jeruzsálemet, magával vitte
ezt a két oszlopot Babilonba. Végezetül a Salamon által készíttetett temérdek
edényt, valamint a pusztabeli szent sátor felszerelését – az aranyoltárt, az
aranyasztalt, a gyertyatartót, a lámpatartókat stb. – vitték be a templomba.
Így Salamon befejezte a templom építését, és mindent, amit még az édesapja erre
a célra szentelt, az aranyat, ezüstöt és tálakat az Úr házának kincsei közé
helyezte.
Leo Ranzolin
209. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 50-51. fejezeteihez (augusztus 4-10.).
Egy pszichiáter barátnőmmel folytattam
beszélgetést, amikor megjegyezte, hogy az elkerülhetetlen fájdalom miatti
gyötrődést az emberek gyakran csak fokozzák azzal, hogy saját maguknak okoznak
szükségtelen szenvedést. Beszélt nekem a diagnózisáról, amit 16 éves korában
kapott, és ami egy életveszélyes krónikus betegség miatt alakult ki. A
betegsége miatt többször volt sztrókja, többször kapott kemoterápiát, majdnem
elvesztette a veséit és úgy tájékoztatták, nem fogja megérni a 40 vagy 45 éves
kort. Ma már 42 éves és egészséges, és a lecke, amit megoszt velünk, a
gyógyulásának története mellett arról szól, hogy hogyan lehet a nehézségeket
kibírni „szenvedés” nélkül.
Újraolvasván Pál tapasztalatát Néró kezeiben és
Péter jellemformálódását a Fazekasmester kezeiben, azt kérdezem magamtól, vajon
a nehézségeiket ezeknek az érzéseknek a szemüvegén keresztül értelmezték-e:
önvád, szégyen, félelem és kétségbeesés.
Mindketten megtapasztalták a következőket:
megfosztottság, elutasítottság, üldöztetés. Vajon pazarolták-e a drága idejüket
azon morfondírozva, hogy őket kell-e hibáztatni a helyzetükért, vagy azt
gondolva, hogy „Talán sosem fogom jól csinálni?”, „A barátaim elhagytak, ez azt
jelenti, hogy semmit sem érek.” vagy „Nézz csak rám, a börtöntöltelékre! Egy
kudarc az életem!”
Az orvos barátnőm elmagyarázta nekem, hogy a
szenvedést az okozza, hogy „jelentést” társítunk a fájdalmunkhoz. Pál jól
megtanulta, hogyan bírja ki a próbákat anélkül, hogy szenvedést okozna magának,
hiszen a kijelentése is ezt bizonyítja: „megtanultam, hogy azokban, amelyekben
vagyok, megelégedett legyek.” Péter pedig így írja: „Szeretteim, ne rémüljetek
meg attól a tűztől, amely próbáltatás végett támadt köztetek.”
A barátnőm egyike a legjókedvűbb és
szeretetteljesebb embereknek, akit csak ismerek, és ő ezt annak a jó néhány
évnek tulajdonítja, aminek során azt tanulta meg, hogy hogyan gyarapodjon az
elkerülhetetlen fájdalom által, szenvedés nélkül.
Jeanne Van Den Hurk
Anderson Hetednapi Adventista Gyülekezet
Anderson, Dél-Karolina, USA
Fordította Gősi Csaba
Ámen🛐✝🙏
VálaszTörlésÁmen.
VálaszTörlés