Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 55. fejezet 1503. nap
Az ima a menny elrendelt eszköze, hogy a bűn ellen
sikeresen küzdjünk s keresztényi jellemet fejlesszünk. Az isteni befolyások,
melyek válaszként imáinkra hatásukat éreztetik, véghezviszik a kérelmező
lelkében mindazt, amiért Istenhez könyörög. Kérhetjük bűneink bocsánatát, a
Szentlelket; kérhetünk Krisztushoz hasonló lelkületet, bölcsességet és erőt,
hogy művét munkálhassuk; kérhetünk minden általa megígért adományt, mert
ígérete így szól: "Kérjetek és megadatik néktek!"
Mózes, midőn a hegyen Istennél időzött, ott láthatta annak
a csodálatos épületnek mintáját, amely dicsőségének lakóhelyéül szolgált. Mi
is, fenn a hegyen, Isten közelében, imáink csendes kamrájában - elmélkedjünk
Isten dicsőséges eszményéről, melyet gyermekei elé tűzött. Így valósította meg
Isten mindenkor terveit gyermekeivel; ugyanis, ha Vele kapcsolatban állottak,
feltárta, megvilágította előttük kegyelmi szándékát. Eljárását, ahogyan velünk
igazságokat közöl, e szavak vázolják: "Az ő kijövetele bizonyos, mint a
hajnal." (Hós. 6, 3.) Akit Isten értelmileg megvilágosít, ennek folyamata
olyan, mint ahogyan a hajnali derengésből előtör a verőfényes napsütés.
A megszentelődés: tökéletes szeretet, tökéletes
engedelmesség, tökéletes alkalmazkodás Isten akaratával szemben. Az
életszentség útja: az igazság iránti engedelmesség. Tisztítsuk meg
lelkiismeretünket élettelen tettektől, külső formaságoktól, hogy az élő
Istennek szolgálhasson. Nem vagyunk még tökéletesek; azonban kiváltságunk, hogy
megszabaduljunk énünk, továbbá a bűn béklyóitól, és a tökéletesség felé
haladjunk. Nagy lehetőségek, magas és szent célok tárulnak elénk.
Korunkban sokan csak azért haladnak oly lassan az istenes
életben, mert Isten akaratát úgy értelmezik, ahogy nekik tetszik, ahogy
szeretnék. Mialatt saját vágyaikat követik, megnyugtatják magukat, hogy Isten
akaratát cselekszik. Nem vívnak harcot önmagukkal. Egyesek ugyan időnként
eredményt érnek el s leküzdik élvvágyukat és kényelemszeretetüket. Őszinték és
komolyak, de idővel elfáradnak az állandó erőfeszítés alatt. Ellustulnak,
lanyhák arra, hogy a harcot naponként elölről kezdjék; a pihenés kívánatosabb,
álmos szemeiket behunyják, engednek a kísértés hatalmának, ahelyett, hogy
ellenállnának.
Az Isten Igéjében adott tanítások nem engedik meg, hogy
megalkudjunk a gonosszal. Isten Fia azén jött, hogy mindeneket magához vonzzon.
Nem azért jött, hogy álomba ringassa a világot, hanem, hogy megmutassa a
keskeny utat, amelyen mindenkinek járnia kell, aki végül is Isten városának
kapuit elérni óhajtja. Gyermekeinek követniük kell lábnyomát, ha fel is kell
áldozniuk kényelmüket, vagy önző élvezeteiket. Kerüljön bármily fáradságba és
szenvedésbe, állandóan harcolniuk kell önmagukkal.
Istent legjobban úgy dicsőíthetjük, ha megszentelt
eszközévé válunk, ha általunk munkálkodhat, megnyilatkozhat. Az idő gyorsan
rohan; int felénk az örökkévalóság. Ne fosszuk meg Istent attól, ami Övé. Ne
tagadjuk meg Tőle azt, amiért ugyan jutalmat kapunk, de amit károsodásunk
nélkül vissza sem tarthatunk. Isten egész szíveteket kéri; adjátok át Neki.
Tulajdona az, mind a teremtés, mind a megváltás által. Értelmi erőtöket kéri;
adjátok át Neki, hiszen az Övé. Pénzeteket kéri; adjátok oda, mert ez is az
Övé. "Nem a magatoké vagytok, mert áron vétettetek meg." (l. Kor. 6,
19. 20,) Isten csak a megszentelt lélek hódolatát kívánja, olyan lélekét, akit
a szeretet által tevékeny hit készített elő, hogy Neki szolgáljon. A
legmagasabb eszményt tárja elénk: a tökéletességet. Felkér bennünket, éljünk
teljesen és tökéletesen Őérette ezen a világon, ahogyan Ő helytáll érettünk
Isten színe előtt.
"Mert ez az Isten akaratja", veletek, "a ti
szentté Tételetek." (1. Thess. 4, 3.) Vajon ez a ti óhajotok is? Ha
bűneitek, mint magas hegyek állják el utatokat, de megvalljátok azokat, ha
megalázkodtok és bíztok a megfeszített és feltámadott Üdvözítő érdemeiben,
akkor megbocsát nektek és megtisztít minden igazságtalanságtól. Isten teljes
engedelmességét, alkalmazkodást követel tőletek törvénye iránt. Törvénye
visszhangja Szavának, mely így kiált felétek: Legyetek szentek, mindig
szentebbek! Kérjétek Krisztus kegyelmének teljességét. Teljen meg szívetek
forró vággyal szentsége, igazsága után, melyről Igéje kijelenti: "És lesz
az igazság műve békesség, és az igazság gyümölcse nyugalom és biztonság
mindörökké." (Ésa. 32, 17.)
Mialatt lelketek sóvárogva vágyakozik Istenhez, mindig
többet és többet ragadtok meg kegyelmének felmérhetetlen kincseiből. És,
miközben elmélkedtek ezen kincsek felett, tulajdonaitokká válnak;
kinyilatkoztatjátok a Megváltó áldozatának érdemeit, szentségének védő
oltalmát, bölcsességének és erejének teljességét. "Szeplő és hiba
nélkül" állít benneteket az Atya elé. (2. Péter 3, 14.)
Mai Bibliai szakasz: 2 Királyok
3
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Izrael és Júda
királyságai háborút viseltek a szomszédos moábiták ellen. Meglepetésszerűen
hátba akarták támadni az ellenséget, ezért úgy döntöttek, hogy hosszú
kerülőutat tesznek a sivatagon át. Hozzá kell tennem, hogy ez a világ egyik
legforróbb, legszárazabb és legmélyebben fekvő pusztasága. Az út tovább
tartott, mint remélték, és Izrael serege kifogyott a vízből. Akkoriban a
hadseregek lábasjószágot vittek magukkal hordozható élelmiszerként. Ám a
sivatagban nem volt legelő és víz az állatok számára. A katonák szomjaztak és
az állatok halódtak. Ezért Júda királya megkérdezte a velük tartó Elizeus
prófétát: „Mit tegyünk?” A próféta
szokatlan dolgot kért. Azt mondta:
„Hozzatok ide egy zenészt!”. Amint találtak egy katonát, aki tudott énekelni,
Elizeus elé vitték. Akkor a Szentlélek a
zenészre szállt, és amint ő énekelni kezdett, az Úr keze megérintette a
prófétát, aki az Úr nevében így szólt: „Csináljatok ebben a völgyben árkokat!”
Így Júda királya hitből megparancsolta katonáinak, hogy ássanak vályúkat a sík
homokba. Csodálatos módon az éjszaka folyamán az Edom hegyeiben záporzó
zivatarok reggelre vízzel töltötték meg az árkokat. A felfrissült katonák
sikeresen legyőzték a moábitákat. Ez emlékeztet minket a csodálatos élő vízre,
amit Isten Jézuson keresztül ad nekünk, hogy győzelmet arathassunk
ellenségünkön, sátánon.
Van még egy nagyon
fontos esemény ebben a fejezetben. A csata folyamán az izraeliek az erődjükbe
való visszavonulásra kényszerítették a moábitákat. Mikor Moáb királya látta, hogy menekülésük
eredménytelen volt, és embereinek végzete bekövetkezik, felajánlotta
elsőszülött fiát, a trónörököst égőáldozatul a kőfal tetején, ahol mindenki
láthatta. Ez az elkeseredett áldozat annyira megdöbbentette a konfliktus minden
résztvevőjét, hogy tűzszünetet hirdettek, és Izrael seregei visszavonultak. Ki
ne értené ennek mély lelki jelentőségét? Csak Isten Fiának áldozata hoz békét a
nagy küzdelemben.
Drága Urunk, adj nekünk
hitet és eltökéltséget, hogy árkokat ássunk áldásod elnyerésére, még ha nincsenek is felhők az égen! Kérünk, lepjél
meg, és frissíts fel minket ebben a vigasztalan világban az élő vízzel, amely a
te Egyszülött Fiad áldozata által vált elérhetővé! Ámen.
Doug
Batchelor
211. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 54-55. fejezeteihez (augusztus 18-24.).
János, a szeretett tanítvány, a levelében
bemutatta Isten igaz követőinek jellemzőit. A tanítványok megváltoztatták a
világot a keresztény időszámítás első évszázadában, hiszen Krisztus élt bennük.
Ez annak volt eredménye, hogy Jézussal voltak, tőle tanultak, és az Ő
szeretetét tapasztalták meg. Ahogy teltek a napok Jézus mennybemenetelét
követően, a hívők hajlamosak lettek egymás hibáira figyelni, ahelyett, hogy
Jézusra tekintettek volna, mint életük középpontjára. Ezért aztán János írt a
gyülekezetnek, hogy változtassák meg ezt a hozzáállást, megadva egyúttal a
gyógyírt: hogy szeressék egymást. Ez a testvéri szeretet csak akkor lehetséges,
ha megértettük Isten szeretetét, ami abban nyilvánult meg, hogy Jézust elküldte
értünk. Emellett tudatában kell lennünk annak is, hogy a legnagyobb veszély a
gonosz a szívünkben. Ennek az ellenszere az, hogy tegyük ki magunkat Isten
szeretetének, amiről a legcsodálatosabb bizonyság egy egységes nép létrejötte
lesz.
Az Isten szeretete a hívő életében működik,
azonban nem automatikusan, és nem függetlenül az emberi akarattól. Júdás és
Péter ugyanannak a szeretetnek voltak kitéve, mégis különböző döntést hoztak.
Ezért kell az ént megtagadnunk, és Istennek engedelmeskednünk. Ez az áldozat
vezet a megszentelődéshez. A bűnös természetünknek azonban szüksége van
segítségre az énnel szembeni csatában. Nincsen az imánál jobb segítség, hiszen
aki kér, annak megadatik. Adjunk át hát mindent Jézusnak!
Alvaro F. Rodríguez
Bibliai héber és Ószövetség oktató
Teológiai szemináriumi oktató
Perui Unió Egyeteme
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésIzsák gyermekeinek leszármazottai együttesen vonulnak fel a móábiták ellen. Az edómiták (Ézsau leszármazottai) éppúgy, mint Jákób leszármazottai Izráel és Júda országaiból. A közös ellenség Ábrahám unokaöccsének, Lótnak az idősebbik leányával történt vérfertőző együttlétéből született Móáb leszármazottai. Isten a prófétán keresztül kijelenti, hogy az egyesített sereg kezébe adja Móábot, ezzel sorsuk megpecsételődni látszik. A csata az ígéretnek megfelelően zajlik. Ám Móáb királya a teljes vereség és pusztulás kilátásai közepette megcselekszi azt, amit Ábrahámnak végül nem kellett megtennie. Égőáldozatként áldozza fel saját fiát. Isten népének ősatyja a hitnek olyan példáját mutatta be, amire más - az élő Isten szavára - nem volt képes. Az ő leszármazottai pedig a pogány isteneket imádó nép királyától azt látják, hogy megcselekszi azt, amit végül Ábrahámnak nem kellett. Isten népe a bűnnek Istennel való rendezését az állati véres áldozatok bemutatásában gyakorolta. Az ártatlan emberi vér kiontása olyan felháborodást keltett, hogy az egyesített sereg elvonult Móábból. Az áldozat megmentette az országot a teljes pusztulástól, és békét jelentett - legalábbis egy időre.
VálaszTörlésAz emberi szándék is nagy dolgok cselekvésére késztethet, és az ember áldozata is eredményeket szülhet. Ezek azonban mind jelentőségükben, mind pedig idő tekintetében végesek. Egyedül a Fiúisten helyettes áldozata, az Ő engesztelő halála, ami kizárólagosan, minden bűnre kiterjedően, és örök érvényűen elegendő minden ember megváltására - aki azt elfogadja -, örök váltságot jelentve számunkra, hogy lehessünk az Ő örököstársai, s Mennyei állampolgárságot nyerhessünk az Ő kegyelméből.