Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 52. fejezet 1492. nap
Péter már hosszú évek óta tanította a hívőket arra, hogy a
kegyelemben és igazságban állandóan növekedni kell. Most azonban, amikor már
tudta, hogy mártírhalál vár reá, figyelmüket még egyszer ráirányította azokra a
csodálatos kiváltságokra, melyek feltárulnak minden hívő előtt. Az ősz apostol,
hitének teljes tudatában, inti hittestvéreit céltudatos, állhatatos keresztényi
életre. Kérte őket: "Annakokáért atyámfiai, igyekezzetek inkább a ti
elhivatástokat és kiválasztástokat erőssé tenni; mert ha ezeket cselekszitek,
nem ütköztök meg soha, mert ekképpen gazdagon adatik majd néktek a mi Urunknak
és megtartónknak, a Jézus Krisztusnak örök országába való bemenetel." Mily
nagyszerű bizonyosság! Mily dicső reménység tündököl a hívő szemei előtt,
amikor hit által törekszik a keresztényi tökéletesség magaslataira!
Az apostol folytatta: "Annakokáért nem mulasztom el,
hogy mindenkor emlékeztesselek titeket ezekre, noha tudjátok ezeket, és erősek
vagytok a jelenvaló igazságban. Méltónak vélem pedig, amíg ebben a sátorban
vagyok, hogy emlékeztetés által ébresztgesselek titeket; mint aki tudom, hogy
hamar leteszem sátoromat, amiképpen a mi Urunk Jézus Krisztus is megjelentette
nékem. De igyekezni fogok azon, hogy ti az én halálom után is mindenkor
megemlékezhessetek ezekről."
Az apostol joggal beszélhetett Istennek az emberre
vonatkozó terveiről, hiszen Krisztus tanítói működése alatt sokat látott és
hallott az Isten országához tartozó dolgokról. Hogy a hívőket még egyszer
emlékeztesse ezekre, így ír: "Mert nem mesterkélt meséket követve,
ismertettük meg veletek a mi Urunk Jézus Krisztus hatalmát és eljövetelét;
hanem mint akik szemlélői voltunk az ő nagyságának. Mert amikor az Atya
Istentől azt a tisztességet és dicsőséget nyerte, hogy hozzá a felséges
dicsőség ilyen szózata jutott: Ez az én szeretett Fiam, akiben én gyönyörködöm,
ezt az égből jövő szózatot mi hallottuk, együtt lévén vele a szent hegyen.
"
Bármennyire meggyőző volt ez a bizonyíték, hiterősítés
szempontjából, mégis ennél nagyobb erő rejlett a próféciák bizonyságában. Péter
kijelenti: "És igen biztos nálunk a prófétai beszéd is, amelyre jól
teszitek, ha figyelmeztek, mint sötét helyen világító szövétnekre, míg nappal
virrad és hajnal csillag kél fel szívetekben; tudván először azt, hogy az
írásban egy prófétai szó sem támadt saját magyarázatból. Mert sohasem ember
akaratából származott a prófétai szó; hanem a Szent Lélektől indíttatva
szólottak az Istennek szent emberei. "
Az apostol egyrészt dicsőítette az igaz prófétai beszédet,
mint biztos vezetőt a veszély idején, másrészt azonban ünnepélyesen óvta a
gyülekezetet a hamis prófécia fáklyájától, a hamis tanítóktól, akik jönni
fognak és igyekszenek becsempészni veszedelmes eretnekségeket. Ezeket a
gyülekezetben fellépő álnok tanítókat, akik sok hittestvért félrevezetnek, az
apostol "víztelen kútfők"-höz, "széltől hányatott
fellegek"-hez hasonlítja, "akiknek a sötétség homálya van fenntartva
örökre." Amint állította: "utolsó állapotjuk gonoszabbá lett az
elsőnél. Mert jobb volna ráfok nézve, ha meg sem ismerték volna az igazság
útját, minthogy megismervén, elpártoljanak a nekik adott szent
parancsolattól."
Mialatt Péter lelki szemei előtt elvonultak az évszázadok,
egészen az idők végeztéig, a Szentlélek sugallatára leírta azokat az
állapotokat, melyek Krisztus visszajövetelét megelőzik. "Tudván először
azt, hogy az utolsó időben csúfolkodók támadnak, akik saját kívánságaik szerint
járnak és ezt mondják: Hol van az ő eljövetelének ígérete? Mert amióta az atyák
elhunytak, minden azonképpen marad a teremtés kezdetétől fogva." De,
"amikor azt mondják: Békesség és biztonság, akkor hirtelen veszedelem jő
rájuk." (1. Thess. 5, 3.) De nem mindenkit hálózhat be az ellenség. Amikor
minden földi dolog vége közeleg, lesznek hűségesek, akik képesek az idők jelei
megértésére. Mialatt a magukat keresztényeknek vallók tömegei, cselekedeteik
által megtagadják hitüket, a maradék mindvégig kitart.
Mai Bibliai szakasz: 1 Királyok
14
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Újra
láthatjuk a kettészakadt nemzet bűnös életmódjának következményeit. Jeroboám a
saját isteneit követte, ezért is érdekes, hogy a fiának viszont az Abija nevet
adta, ami azt jelenti, hogy „Jehova az én Atyám.” A zsidók mindig is
körültekintőek voltak a nevek választásánál. Olyan nevet adtak az újszülöttnek,
aminek nagy jelentősége van. Sámuelt például az édesanyja kérte az Úrtól. Mózes
neve azt jelentette, hogy a vízből kihúzott. Ismerték az örökségüket! A név,
amit Jeroboám adott a fiának azt jelentette, hogy nem hagyta abba teljesen az
Úr szolgálatát. Elég komoly egybeesés, hogy Roboám és Jeroboám fiának ugyanaz
az volt a neve! Egy nap tragédia sújtotta a családot: Abija megbetegedett. Jeroboám
megkéri a feleségét, hogy öltsön álruhát, hogy úgy nézzen ki, mintha a nép
közül való lenne, és keresse fel az idős prófétát Ahiját, hogy gyógyítsa meg a
fiukat. Ahija hiába volt próféta, mégis abban a betegségben szenvedett, ami sok
más embert is sújtott: vak volt. Isten azonban szólt hozzá, és elmondta neki
Jeroboám és feleségnek tervét. A prófétának így meglett volna a lehetősége,
hogy dicsőíthesse a királyt, és biztosítsa őt támogatásáról, de inkább Isten
üzenetét közvetítette. Jeroboám elhagyta az Urat, nem szolgálta Őt, és ennek
meglettek a következményei. Az üzenet világos volt: uralkodása meg fog szűnni.
Más isteneket és öntött szobrokat követ, ezért bűnének következménye komolyan sújtja
családját: gyermeke meg fog halni, Izrael pedig szétszóratik. Kemény szavak,
súlyos figyelmeztetés az Úrtól!
Jeroboám 22 évig uralkodott, majd a fia, Nádáb követte a trónon. Roboám, Júda királya 17 évig uralkodott. Hasonló helyzet alakult ki ott is: bűnt követtek el, magaslatokat építettek, és azokon, illetve ligetekben az odahelyezett szobrokat dicsőítették. A nép az Asera nevű istennőnek mutatott be termékenységi szertartásokat, valamint éltek a vidéken szodomiták is, akik gyakorlatilag templomban szolgáló férfi prostituáltak voltak. Milyen hihetetlenül romlott helyzet! Sisák, Egyiptom királya felvonult Jeruzsálem ellen, és elvitte az összes kincset a király házából. Micsoda lesújtó esemény! Dávid és Salamon munkája, Izráel dicsősége odaveszett. Jeroboám es Roboám nem csak így fizettek meg a bűneikért, hanem a háborúval is, ami közöttük volt, uralkodásuk minden napján. A hitehagyásnak és a hamis imádatnak ezen tragikus következményei milyen fontos tanulságként szolgálnak számunkra!
Jeroboám 22 évig uralkodott, majd a fia, Nádáb követte a trónon. Roboám, Júda királya 17 évig uralkodott. Hasonló helyzet alakult ki ott is: bűnt követtek el, magaslatokat építettek, és azokon, illetve ligetekben az odahelyezett szobrokat dicsőítették. A nép az Asera nevű istennőnek mutatott be termékenységi szertartásokat, valamint éltek a vidéken szodomiták is, akik gyakorlatilag templomban szolgáló férfi prostituáltak voltak. Milyen hihetetlenül romlott helyzet! Sisák, Egyiptom királya felvonult Jeruzsálem ellen, és elvitte az összes kincset a király házából. Micsoda lesújtó esemény! Dávid és Salamon munkája, Izráel dicsősége odaveszett. Jeroboám es Roboám nem csak így fizettek meg a bűneikért, hanem a háborúval is, ami közöttük volt, uralkodásuk minden napján. A hitehagyásnak és a hamis imádatnak ezen tragikus következményei milyen fontos tanulságként szolgálnak számunkra!
Leo Ranzolin
210. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 52-53. fejezeteihez (augusztus 11-17.).
Mivel a jellem az egyetlen dolog, amit magunkkal
viszünk a mennybe, amikor a végső trombitaszó felharsan, időnként aggódunk
amiatt, hogy hogyan tökéletesítsük. Amikor azonban a tökéletességre törekszünk,
az eredmény nem lesz kézzelfogható, és így egyfajta csalódást élünk át, és
olyan érzésünk lesz, hogy messze vagyunk a célunktól. A hiba, amit elkövetünk,
az, hogy önhittek vagyunk. Figyelembe kellene vennünk, hogy a jellemünk nem tud
változni, hacsak nem Krisztus él bennünk.
Péternek, csak úgy mint Jánosnak, harcolnia
kellett a perfekcionizmusa ellen, amíg meg nem értették a kulcsot. Mindketten
úgy kezdték Jézussal való járásukat, hogy a tökéletesség felé tartottak, és az
útjuk végén a cél megvalósult - Őbenne. Péter, aki egyszer megtagadta Jézust,
már nem félt meghalni Őérte a szolgálata végén. János jellemében a
nagyravágyás, féltékenység és lobbanékonyság jeleit mutatta, azonban miután
tanúja volt a csodáknak, melyeket Jézus tett, az iránta való szeretete megnőtt.
A hiúságát elhagyva János úgy döntött, követi Jézust, olyan kockázatnak kitéve
az életét, amilyet talán egyik tanítványtársa sem vállalt volna.
A jellem változása nem azonnal következik be,
hanem fokozatos. Sokan elindulnak ezen az úton, mégis elbátortalanodnak, mert
látszólag nincsen előrehaladás. Sátán kihasználja ezt az érzést, és arra
készteti az embereket, hogy adják fel, és hagyják abba a hit versenyét. Ebből
az okból kifolyólag tisztában kell lennünk azzal, hogy a tökéletesség felé
vezető utat már megmutatták nekünk: emeljük fel tekintetünket Jézusra, nézzük
Őt, és értsük meg, hogy a jellem változása úgy lehetséges, hogy megmásszuk
Péter létráját, ami nem más, mint Jézus Krisztus.
Samuel Rafael
teológiai szemináriumi hallgató
Perui Unió Egyeteme
Fordította Gősi Csaba
Ámen🛐✝🙏
VálaszTörlésÁmen!
VálaszTörlés