2023. augusztus 14., hétfő

Higgyetek az Ő prófétáinak - augusztus 14 - HÉTFŐ - Zsoltárok 100

Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/

Te milyennek látod azt az Istent, Akit Zsoltárok 100 bemutat?

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:

Károli Gáspár fordítás:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=ps+100&version=KAR

Új protestáns fordítás:

https://www.biblegateway.com/passage/?search=ps+100&version=NT-HU

(A következő pontokban azt találod, ahogy a szerző meglátta Istent ebben a fejezetben. Kommentben leírhatod, hogy te milyen Istent fedeztél fel ebben a fejezetben. Ha e-mailben kaptad meg az olvasmányokat, akkor válaszlevélben írhatod meg gondolataidat vagy kommentet írhatsz ide: https://www.facebook.com/higgyetekazoprofetainak

1.    Isten jó és hűséges. Erre a jóságra ujjongással válaszolunk és azzal, hogy őt szolgáljuk.  Őt szolgálni annyit jelent, mint rendelkezésére állni, alávetni magunkat akaratának és vezetésének. Akkor szolgáljuk Istent, ha elismerjük, hogy eljárásai helyesek, és ezek szerint élünk. Egyetértünk az ő uralkodási és vezetési elveivel. Így az Ő szolgálata nem teher, hanem élvezet és öröm.

2.    Amit világnak Istenről tudni kell. Ez a zsoltár azzal fejeződik be, hogy „jó az Isten és örökkévaló az ő kegyelme.” Ez a megállapítás állandóan visszatér és ismétlődik a Bibliában, mert Isten ellensége azt állította róla, hogy Ő rossz, a gyermekei pedig azt éneklik, hogy Isten jó. Ezt kell megtudni a világnak és meglátni Isten gyermekei viselkedésében és meghallani az ő hálaénekükben.  

3.    Ezen kívül még egy olyan Istent látunk:

a.    akinek szolgálni öröm

b.    akinek népe van, akire úgy vigyáz, mint a jó pásztor a nyájára

c.    aki mindent alkotott. Valóban bölcsnek és hatalmasnak kellett lennie Istennek ahhoz, hogy mindent eltervezzen és kivitelezzen

d.    akinek udvaraiban hálaének és dicséret zeng

Olvasmány – E.G. White A NAGY KÜZDELEM 23. fejezet

23. fejezet – MI A SZENTÉLY? (2. rész)

Kutatásuk során egyetlen szentírási bizonyítékot sem találtak annak a közhiedelemnek az alátámasztására, hogy a föld a szenthely; viszont megtalálták a Bibliában a szentély tanának, jellegének, helyének és szolgálatainak részletes magyarázatát. A szent írók bizonyságtevése olyan világos és sokrétű, hogy nem fér hozzá kétség. Pál apostol a Zsidókhoz írt levélben ezt mondja: "Annakokáért voltak ugyan az első szövetségnek is istentiszteleti rendtartásai, mint szintén világi szenthelye. Mert sátor építtetett, az első, amelyben vala a gyertyatartó, meg az asztal és a kenyerek felrakása; ezt nevezték szenthelynek. A második kárpiton túl pedig az a sátor, melyet neveztek szentek szentének. Melyben vala az arany füstölő oltár és a szövetség ládája beborítva minden felől arannyal, ebben a mannás aranykorsó és Áron kihajtott vesszeje, meg a szövetség táblái. Fölötte pedig a dicsőség kérubjai, beárnyékolva a fedelet" (Zsid 9:1-5).

A szenthely, amelyre Pál itt utal, az a sátortemplom volt, amelyet Mózes Isten

parancsára a Magasságos földi lakóhelyéül épített. "Készítsenek nékem szent hajlékot, hogy őközöttük lakozzam" (2Móz 25:8) - hangzott a parancs, amikor Mózes Istennel volt a hegyen. Izrael a pusztában vándorolt, ezért a sátortemplomot úgy kellett elkészítenie, hogy alkalmas legyen a szállításra. Mindamellett rendkívül impozáns építmény volt. Falai vastag aranylemezekkel borított és ezüst foglalatba helyezett függőleges deszkalapokból álltak, a tetejét pedig egy sorozat függönyből, illetve takaróból alakították ki, amelyek közül a külső bőrből volt, a legbelső pedig kérubalakokkal gyönyörűen hímzett fehér gyolcsból. A templomnak pitvara is volt. Itt állt az égőáldozati oltár. Maga a sátortemplom a szentélynek és a szentek szentjének nevezett két helyiségből állt, amelyeket gazdagon díszített függöny, illetve lepel választott el egymástól. Hasonló lepel zárta le az első helyiség bejáratát is.

A szentélyben, a déli oldalon volt a gyertyatartó, amelynek hét lámpája éjjel és nappal világított. Az északi oldalon állt a szent kenyerek asztala. A szentélyt és a szentek szentjét elválasztó függöny előtt volt az arany füstölő oltár, amelyről az illatfelhő Izrael imájával együtt naponként felszállt Isten elé.

A szentek szentjében állt az arany borítású, értékes fából készült frigyláda, amely az Isten által írt törvényt: a Tízparancsolatot megörökítő két kőtáblát rejtette magában. A szent láda csodálatos mestermívű fedele volt a kegyelem királyi széke. A fedél felett tömör aranyból készült két kérub emelkedett, egy-egy a láda két szélén. Isten jelenléte ebben a helyiségben mutatkozott meg, a két kérub közötti dicsőségfelhőben.

Miután a héberek letelepedtek Kánaánban, a sátortemplomot felváltotta Salamon temploma, amely bár állandó és nagyobb építmény volt, de megőrizte az előző templom arányait, és hasonlóképp volt berendezve. A templom ebben a formájában maradt fenn - eltekintve attól, hogy Dániel korában romokban hevert - i. sz. 70-ig. Ekkor a rómaiak elpusztították.

Ez volt az egyetlen olyan templom a földön, amelyről a Biblia tájékoztatást ad. Erről mondta Pál, hogy az első szövetség szenthelye. De vajon az újszövetségnek nincs szenthelye?

Visszalapozva a Zsidókhoz írt levélhez, az igazság keresője egy második, illetve újszövetségi szenthelyre talál utalást a már idézett páli kijelentésben: "Annakokáért voltak ugyan az első szövetségnek is istentiszteleti rendtartásai, mint szintén világi szenthelye. " Az "is" szó sejteti, hogy Pál korábban már tett említést erről a szenthelyről. Az előző fejezet elején ez olvasható: "Fődolog pedig azokra nézve, amiket mondunk, az, hogy olyan főpapunk van, aki a mennyei Felség királyi székének jobbjára üle, mint a szent helynek és amaz igazi sátornak szolgája, amelyet az Úr és nem ember épített" (Zsid 8:1-2).

2 megjegyzés: