FIGYELEM: Ezen a héten új Ellen White
könyvet kezdtünk el olvasni - a végén új heti felolvasás
Az
olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White
könyvéhez
Olvasmány - KRISZTUS PÉLDÁZATAI 1. fejezet 44.
nap
Krisztus korában
ezeket a tanításokat szem elől tévesztették. Az ember már-már fel sem ismerte
Istent műveiben. Bűnössége miatt lepel borult a teremtett világra, amely
ahelyett, hogy Istent nyilatkoztatta volna ki, Istent elrejtő korláttá vált. Az
emberek a "teremtett dolgokat tisztelték és szolgálták a Teremtő
helyett". A pogányok "okoskodásaikban hiábavalókká lettek, és az ő
balgatag szívük megsötétedett" (Róm 1:25.21). Izrael is emberi tanításokat
tett Isten tanításai helyére. Nemcsak a természet dolgait, hanem az áldozati
szolgálatot és magát a Szentírást is - amelyeket Isten önmaga
kinyilatkoztatására adott - annyira eltorzították, hogy Isten elrejtésének
eszközeivé váltak.
Krisztus el akarta
távolítani mindazt, ami elhomályosította az igazságot. Eljött, hogy félrehúzza
azt a leplet, amit a bűn terített a természetre, és hogy láthatóvá tegye azt a
lelki fényt, amelyet a teremtett dolgoknak kellett sugározniuk. Szavai a
természet és a Biblia igazságait új megvilágításba helyezték, és új
kinyilatkoztatássá tették.
Jézus a gyermekek
kezébe adta a gyönyörű liliomot. Miközben e kicsinyek és nagyobbak az Atya
fényében sugárzó fiatalos arcát nézték, ezt a tanítást kapták: "Vegyétek
eszetekbe a mező liliomait, mi módon növekednek (a maguk természetes
szépségében és egyszerűségében): nem munkálkodnak és nem fonnak; de mondom
néktek, hogy Salamon minden dicsőségében sem öltözködött úgy, mint ezek közül
egy". Ezt követte e drága ígéret és e fontos tanítás: "Ha pedig a
mezőnek füvét, amely ma van, és holnap kemencébe vettetik, így ruházza az
Isten; nem sokkal inkább-é titeket, ti kicsinyhitűek?"
Mai bibliai szakasz: 1 Mózes 44. fejezete
Végre
elérkeztünk a tetőponthoz! A testvérek meglehetősen ostobának tűnhetnek. Azok
után, hogy József egyszer már visszacsempészte a pénzüket, azt gondolnánk, hogy
leellenőrzik a zsákjaikat indulás előtt. Nyilvánvaló azonban, hogy a lakoma,
vendéglátás háttérbe szorította félelmeiket, úgy tűnt, minden a legnagyobb
rendben.
Így
hát vidáman indultak útjukra, amikor is megjelent az őrség, azt állítva, hogy
valaki ellopta József ezüst serlegét. A fivérek ismét nem viselkednek túl éles
eszűen, amikor gondolkodás nélkül rávágják: ha valakiről kiderül, hogy ellopta
a serleget, meg kell halnia, a többiek pedig életük végéig József szolgái
lesznek. Az őrség azonban egyértelműen kijelenti, nem lesz halálos ítélet, csak
arra vár szolgaság, akinél megtalálják az edényt. A kupa természetesen Benjámin
zsákjából kerül elő. A legkedvesebb fiú ismét veszélyben! Vajon ez alkalommal
hogyan viselkednek a testvérek?
Júda
tudja, mit kell tennie. Ismét vezetőként és szószólóként viselkedik. Újra
elmondja a fivérek történetét – tizenegy él, egy halott -, majd azt is, hogyan
vállalt kezességet Benjáminért az apjuknál. Júda nem tudná elviselni, hogy
lássa, mit tesz az apjával az, ha Benjámin nélkül tér haza, és esedezik József
előtt, hogy hadd legyen ő szolgává Benjámin váltságára.
Ez
nem ugyanaz a Júda, akit a 37-38. fejezetben láttunk. Az a Júda eladta a legkedvesebb
fiúgyermeket, hogy így szerezzen előnyöket saját maga számára. Az a Júda önző
volt, hataloméhes és kapzsi. De MOST Júda megpróbálja saját magát fogságra
adni, hogy megmentse a szeretett fiút. Többé nem önző és hataloméhes. Feláldozná
magát – lemondva a Jákób örököseként őt illető javakról – hogy megmentse
Benjámint. József látja, hogy bátyjai már nem azok a veszélyes férfiak, akiknek
ő évekkel ezelőtt ismerte őket, és felfedi magát előttük. Beismerték bűnüket,
és valahogy megváltoztak.
Nincs
hely, hogy mélyebben foglalkozzunk a fivérek ijedelmével, és József békülékeny
lelkével, talán csak annyira, hogy elmondjam: hiszem, József azért tudott
ennyire irgalmas lenni, mert bízott abban, hogy Isten lesz, aki igazságot
szolgáltat, ahogyan már korábban is tette.
Amivel
zárni szeretném, az a következő:
Júda
gyökeres erkölcsi változáson ment keresztül, a legkedvesebb fiú iránti
gyűlölettől és ártani akarástól egészen addig jutva, hogy saját magát áldozná
fel, hogy megmentse a szeretettet. Néhány zsidó írás-magyarázó úgy értelmezi
1Mózes 38:26b versét – „Többé azonban nem hált vele Júda” –, hogy a
Támárral történtek Júda számára sorsfordítónak
bizonyultak. Ez kézenfekvőnek is tűnik, elnézve azt a Júdát, akiről 1Mózes 38
után olvasunk, egy teljesen megváltozott embert látunk.
Júda
példája reményt ad nekünk, hogy nem kell a bűnös, önző, romboló életmód
foglyainak lennünk. Ha Isten meg tudta változtatni Júdát, ugyanilyen mélyreható
változásokat tud véghezvinni benned és bennem. Ez az erkölcsi átalakulás,
beleértve az újonnan felfedezett hajlandóságot az önfeláldozásra, Júdát végül
József mellé, a hősök sorába emeli; és ettől a Júdától – nem a tökéletes
Józseftől – származik majd Krisztus. Jó hír, hogy Isten a rossz természetű
Júdákat is családjába fogadja, de nem hagyja őket rossz természetükben. Isten
kegyelme a legelvetemültebb bűnösöket is képes önfeláldozó szentekké formálni.
Stephen Bauer
6. heti
olvasmány a KRISZTUS
PÉLDÁZATAI 1. fejezetéhez (augusztus
23 - 29.
Nem tudok Jézus egyetlen példázatára sem
gondolni, amelyen ha elmélkedünk, nem nyitja meg elménket új, szép és mély
igazságokra Isten jellemével kapcsolatosan. A példázatokban Jézus általános
dolgokat használ, amelyeket gyakran maguktól értetődőknek tartunk és figyelmen
kívül hagyunk - vagy éppen imádunk - és olyan összefüggésekre hívja fel a
figyelmünket, amelyek a gondolatainkat visszavezetik Istenre, mindenik
alkalommal, amikor az a példázatban szereplő tárgy a szemük elé kerül.
Ma ugyanerre van szükségem. Majdnem minden,
amivel találkozok és kapcsolatba kerülök - a házamtól és a számítóképemtől
kezdve a vízig, amely a csapból folyik és a mesterséges fényig, amelyet egy
kapcsoló megnyomásával hozok működésbe - az emberre mutatnak és a világ
dolgaira, és nem Istenre. Olyan emlékművekkel vagyunk körülvéve, amelyek az
emberre és az ember kreativitására mutatnak.
Nem vagyok juhpásztor. Nem vagyok magvető, de
naponta találkozok fizikai, látható eszközökkel, amelyek Krisztusra
mutathatnak, ha megállok, figyelek és hallgatok.
Azok a dolgok, amelyek gyakran elterelik a
figyelmünket Istenről, olyan eszközökké válhatnak, amelyek gondolataimat
Istenre terelhetik. Ez volt Jézus célja a kétezer évvel ezelőtti példázataival.
Ma ugyanolyan hatékonyak és szükségesek, mint amilyenek akkor voltak.
Brandon
Schroeder
Fejlesztési
társigazgató
Light Bearers
(Fényhordozók), www.lightbearers.org
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése