2019. december 13., péntek

Higgyetek az Ő prófétáinak - december 13 - PÉNTEK - Eszter 1


Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány – A nagy küzdelem 13. fejezet 1613. nap

Svéd ifjak, akik Wittenberg kútjából ittak, elvitték az élet vizét honfitársaiknak. Ketten a svéd reformáció vezetői közül, Olaf és Laurentius Petri, egy orebroi kovács fiai, akik Luther és Melanchton tanítványai voltak, a megtanult igazságot szorgalmasan továbbadták. Akárcsak a nagy reformátor, Olaf is felrázta a népet lelkesedésével és ékesszólásával. Laurentius pedig, miként Melanchton, művelt, meggondolt és higgadt volt. Mindketten buzgó, nagy teológiai tudású, kegyes emberek voltak. Rendíthetetlen bátorsággal hirdették az igazságot. A katolikusok támadása nem maradt el. Papjaik nyugtalanságot szítottak a tudatlan, babonás nép között. Olaf Petrit gyakran megtámadta a csőcselék, és több alkalommal épp hogy csak megmenekült. E reformátorokat azonban a király pártfogolta és védte.

A római egyház uralma alatt a nép elnyomásban élt, és elszegényedett. Nem volt Bibliájuk. És mivel pusztán szimbólumokból és szertartásokból álló vallásuk volt, amely nem gyújtott világosságot lelkükben, visszatértek pogány elődeik szokásaihoz és babonás hiedelmeihez. A nemzet civakodó pártokra oszlott. A folytonos viszálykodás növelte mindnyájuk nyomorát. A király reformációt akart mind az államon, mind az egyházon belül, és örömmel fogadta e jó képességű emberek segítségét a Róma elleni harcában.

A svéd királynak és vezető embereinek jelenlétében Olaf Petri nagyon ügyesen védte a reformált vallás tanításait Róma képviselőivel szemben. Kijelentette, hogy az egyházatyák tanításait csak akkor szabad elfogadni, ha megegyeznek a Szentírással; hogy a Biblia olyan világosan és egyszerűen tárja fel az alapvető hitelveket, hogy mindenki megértheti őket. Krisztus ezt mondta: "Az én tudományom nem az enyém, hanem azé, aki küldött engem" (Jn 7:16). Pál pedig kijelentette, hogy átkozott lenne, ha bármilyen más evangéliumot hirdetne, mint amit kapott (Gal 1:8). "Akkor hogyan merészelnek mások kényük-kedvük szerint dogmákat csinálni - mondta a reformátor -, és azt mondani, hogy ezeknek a megtartása szükséges az üdvösséghez. "

Bebizonyította, hogy az egyház rendelkezései nem érvényesek, ha ellenkeznek Isten parancsolataival. Képviselte a nagy protestáns elvet, amely szerint "a Biblia és csakis a Biblia" a hit és a gyakorlat egyedüli mércéje.

Mai Bibliai szakasz: Eszter 1

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:

Eszter története mindenkire hatással van.  Az egyik dobozban, amiben gyermekeink iskolai emlékeit őrizzük, van egy rajz az akkor még kicsi lányunktól. Az egyszerű feladat így szólt: „Rajzold le a kedvenc bibliai szereplődet!” Alatta Natalie gyönyörű rajza egy fiatal nőről, aki a király díszes jogara felé nyújtja kezét.

Eszter könyve Isten kezének munkájáról szól, az Ő előrelátásáról és népéről való gondviseléséről. Érdekes módon Isten nevét egyetlen egyszer sem említi Eszter könyve. És mégis, szeretete és vezetése világosan, mintegy aranyfonalként húzódik végig rajta, ami csodálatossá teszi ezt a beszámolót.  A Szentírás más helyein Isten jelenléte félreérthetetlen és akarata vitathatatlan. Eszter könyvében Isten csendben, hűségesen és folyamatosan dolgozik az egyébként közönséges embereken keresztül, hogy véghezvigye akaratát. Legtöbbünk életében így nyilvánul meg akarata és vezetése. Talán ezért is olyan megnyerő Eszter könyve.

Isten keze munkája világosan látszik Eszter könyvének két fő részében. Az első a nagy küzdelem témája. Az egyének és a végeredmény egy egyetemes történetet mutatnak be. És nem lehet nem észrevenni Eszter könyve másik fő témáját, a visszafordulást. Eszter könyvében újra meg újra felbukkan a jövő egyéni és közösségi megújulásának témája. Nem véletlen, hogy ezek a megújulások Isten csendes munkájának következményei.

Eszter első fejezetében megismerkedünk Ahasvérussal (görögül Xerxes), a Perzsa Birodalom királyával, és a jelenet rögtön leleplezi előttünk személyiségét. A király éppen egy hat hónapig zajló ünnepségsorozatot tart birodalma dicsőségének tiszteletére. Majd a király még egy egyhetes fesztivállal is megörvendezteti fővárosa – Susán –  lakóit, kicsiket és nagyokat. Ez a pazarlás, szertelenség és tékozlás még mai modern értelmünkkel is nehezen felfogható.

Míg a férfiak mértéktelenül ettek és ittak, Vásti királyné a nők számára tartott ünnepséget. A férfiak ünnepének utolsó napján a király elküldte eunuchjait, hogy kísérjék hozzá Vástit. A király a végére tartogatta a legjobbat, és örömére szolgált megmutatni nagyra becsült trófeáját, gyönyörű feleségét.

Vásti nem örült ennek, és elutasította részeg férje kívánságát. Könnyen elképzelhetjük a jelenetet, amint Ahasvérus király megkapta a visszautasító választ. Feldühödve tanácsadóihoz fordult és a véleményüket kérte. Emberei rábeszélték, hogy torolja meg Vásti tettét a királyság, és Perzsia összes házasságának érdekében. A király megfosztotta Vástit királynői hatalmától, és kiadott egy rendeletet a férjek tiszteletéről, ami kötelező érvényű lett az egész birodalomban.
Szerencsére mi olyan királyt szolgálunk, aki nem olyan büszke, kicsapongó, gyarló és követelőző, mint Ahasvérus. A világmindenség Istene eléggé szeret minket és eléggé bízik bennünk ahhoz, hogy szabad akaratot adjon nekünk. Soha nem követelte meg, hogy becsüljük Őt, de soha senki nem érdemelte meg a tiszteletet és megbecsülést jobban, mint a mi Királyunk.

Jean Boonstra

227. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM  13. fejezetéhez (december 8-14.).

Amikor a reformációra gondolunk, könnyedén eszünkbe jutnak a következő nevek: Luther, Melanchthon és Zwingli. Ritkán hallunk azonban Menno Simonsról, Tausenről vagy a Petri fivérekről. Ezek az emberek voltak a reformáció hősei rendre Hollandiában, Dániában, illetve Svédországban. Luther és a reformáció hatással volt rájuk és formálta őket, ők pedig elvitték az evangélium fényét a szülőföldjükre. A Hollandiában bekövetkezett reakció a római oldalról egyike volt a bibliai hit valaha volt legerőszakosabb üldözéseinek. Dániában és Svédországban azonban az evangélium viszonylag békés fogadtatásban részesült. Svédország aztán a protestantizmus erődítményévé is fejlődött. Ezen férfiak által az evangélium nagy győzelmet arathatott északon.

Milyen készségekre volt feltétlenül szükség ehhez? Először is, mindannyian olyan emberek voltak, akik az igazságot félelem nélkül keresték, kerül, amibe kerül. Tanulmányozták a Bibliát, a reformátorok írásait, sőt, még személyes képzésben is részesültek (Tausen és Petri). Azután hazautaztak, és azt prédikálták, amit megtanultak. Nem a helyzetük volt az, ami sikeressé tette őket, hanem az erőfeszítéseik.

Ezeket az egyszerű elveket bármelyikünk magáévá teheti. Mi is kutathatjuk a Szentírást, akár egy rejtett kincset, és ki is képeztethetjük magunkat arra, hogy megosszuk az evangéliumot másokkal. Így aztán megoszthatjuk a jó hírt másokkal, bárhová is küld minket Isten. A reformáció idején az evangéliumnak nem volt szüksége sajátos körülményekre vagy módszerekre, annál inkább viszont olyan emberekre, akik hajlandóak teljes szívvel keresni az igazságot, és utána másoknak továbbadni.

Ugyanilyen módon az evangélium ma is eljuthat a föld minden sarkába. Az egyetlen kérdés, ami maradt, az az, hogy hajlandó vagy-e megosztani?

Mario Arambasic
Momento Medien, München, Németország
Fordította Gősi Csaba

1 megjegyzés: