Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 15. fejezet 1622. nap
15.
A két "tanú" jövendölése
A XVI. századi reformáció, amely nyitott Bibliát kínált az
embereknek, bebocsátást kért Európa minden országába. Egyes nemzetek örömmel
fogadták, és a menny ajándékának tekintették. Más országokban a pápaságnak
nagyrészt sikerült meggátolni bejutását. Ezekből az országokból a Biblia
világosságát és felemelő befolyását csaknem teljesen kizárták. Az egyik
országban, ahova bejutott ugyan a világosság, a sötétség nem fogadta be. Az
igazság és a tévelygés századokon át harcolt az uralomért. Végül a gonoszság
győzött, és az emberek elvetették a menny igazságát. "Ez pedig a
kárhoztatás, hogy a világosság e világra jött, és az emberek inkább szerették a
sötétséget, mint a világosságot" (Jn 3:19). E nemzetnek aratnia kellett a
maga választotta út következményeit. Isten visszavonta Lelkének fékező erejét
attól a néptől, amely semmibe vette kegyelmi ajándékát. A gonoszság beérhetett.
És az egész világ látta, mi a következménye annak, ha az igazságot
szántszándékkal elvetik.
A Biblia elleni harc, amely Franciaországban hosszú
századokon át folyt, a francia forradalom jeleneteiben tetőzött. A világ tanúja
volt a pápai politika érvényesítésének, amely azt szemléltette, hogy több mint
ezer éven át mit akart az egyház a tanításaival elérni.
A próféták megjövendölték, hogy a pápaság uralma alatt a
Szentírás be lesz tiltva. A Jelenések könyvének írója kinyilatkoztatta azt is,
hogy milyen iszonyatos következményekkel fog járni - különösen Franciaországban
- a "bűn emberének" uralma. Isten angyala ezt mondta: "A szent
várost tapodják negyvenkét hónapig. És adom az én két tanúbizonyságomnak, hogy
prófétáljanak gyászruhákba öltözve, ezerkétszázhatvan napig... És amikor
elvégezik az ő bizonyságtételüket, a mélységből feljövő fenevad hadakozik
ellenük, és legyőzi őket, és megöli őket. És az ő holttesteik feküsznek ama
nagy városnak utcáin, amely lélek szerint Sodornának és Egyiptomnak hivatik,
ahol a mi Urunk is megfeszíttetett... És a földnek lakosai örülnek és
örvendeznek rajtuk, és ajándékokat küldenek egymásnak; mivelhogy e két próféta
gyötörte a földnek lakosait. De három és fél nap múlva életnek lelke adaték
Istentől őbeléjük, és lábaikra állának; és nagy félelem esék azokra, akik őket
nézik vala" (Jel 11:2-3.7-8.10-11).
Az itt említett két időszak - a "negyvenkét
hónap" és az "ezerkétszázhatvan nap" - egy és ugyanaz. Mindkettő
azt az időt jelenti, amely alatt Krisztus egyháza Róma elnyomásától szenvedni
fog. A pápai fennhatóság 1260 éve i. sz. 538-ban kezdődött, és így 1798-ban ért
véget.
Egy francia katonai egység megszállta Rómát, és fogságba
ejtette a pápát, aki aztán a számkivetésben meghalt. Jóllehet nemsokára új
pápát választottak, de a pápai hierarchia azóta sem tudta előbbi hatalmát
gyakorolni.
Az egyház üldöztetése nem tartott az 1260 éves időszak
végéig. Isten irgalmas volt népéhez, és megrövidítette a súlyos megpróbáltatás
idejét. Amikor a Megváltó megjövendölte az egyház "nagy
nyomorúság"-át, ezt mondta: "Ha azok a napok meg nem rövidíttetnének,
egyetlen ember sem menekülhetne meg; de a választottakért megrövidíttetnek majd
azok a napok" (Mt 24:22). A reformáció hatására az üldözés már 1798 előtt
véget ért.
Mai Bibliai szakasz: Eszter
10
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Eszter könyvének rövid záró
fejezete azzal a biztos jellel kezdődik, hogy a válság és az ezt követő háború
ellenére, Perzsiában bizonyos dolgok úgy maradtak, ahogyan régen voltak.
Ahasvérus király adókat emelt az egész birodalomban és a szigeteken. Talán ez
egy olyan törekvés volt, hogy pótolja azokat a pénzalapokat, amelyeket soha nem
kapott meg Hámántól. Több mint valószínű, ez a királynak egy betegsége volt,
hogy folyton kedvenc emberének akart kedveskedni, vagyis önmagának.
Ez a fejezet arra emlékezet
bennünket, hogy Márdokeus felhatalmazását megerősítették, és fel is jegyezték a
médek és perzsák krónikáiba. Márdokeus nem akart hatalmat, és nem engedte meg,
hogy hatalmi helyzete megmérgezze az értelmét, mint elődjének Hámánnak. Isten
egy jó embert helyezett befolyásos pozícióba, és tette által nemcsak a zsidó
népet áldotta meg, hanem az egész Perzsa Birodalmat. Megérdemelte ezt a
pozíciót.
A záró fejezet nem említi
Eszter nevét. Azt kell feltételeznünk, hogy további élete, mint királynő
ugyanolyan volt, mint az első öt esztendő. Miután elhárítja a borzasztó
válságot, még mindig ugyanannak a férfinak a felesége. Márdokeus még mindig
vigyáz rá, és gondoskodik róla, csak azzal a különbséggel, hogy most már a bent
a királyi udvarban és nem a kapun kívülről. Nem tudunk arról, hogy Eszternek
gyermekei születtek volna, megöregedett volna és boldogan halt volna meg. Csak
életének egy részét ismerjük – a legbátrabb és a legnehezebb – és talán a
legjobb részét. Életének legszebb szakaszában ismerhettük meg őt.
Jean
Boonstra
229. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
15. fejezetéhez
(december 22-28.).
A föld történelmének egyik legsötétebb foltja
volt a francia forradalom, az a felbolydulás, amely az amerikaiaknak
ajándékozta a becses Szabadság-szobrukat. De mi vezetett ehhez a forradalomhoz?
És miért kap ez a vérfürdő egy fejezetet abban a könyvben, amelynek oldalait
jellemzően a nagy reformátorok történetének elmesélésének szentelték?
A válasz egyszerű. A francia forradalom
megmutatta a római katolicizmus végeredményét. Tudjátok, Franciaország, vagyis
a frankok voltak az elsők a proto-európai törzsek közül, akik felkarolták az
államegyházi rendszert. És Franciaország volt az első nemzet, amely keresztes
hadjáratot folytatott a saját, békés polgárai ellen. És Franciaország minden
évben elküldte az inkvizíciót a különböző városaiba. Röviden, az egyháznak
megvoltak a módszerei Franciaországban. Képes volt meggyilkolni vagy száműzni
azokat, akik más nézeteket vallottak, vagy akár elszakadtak. (Még az amerikai
egyesült államokbeli Észak- és Dél-Karolinát is eleinte a Franciaországból
száműzött, hithű emberekkel töltötték fel.)
És azt kérdezheted, mi lehetett az eredménye
1290 évnyi, csaknem korlátlan pápai felsőbbségnek Franciaországban? Vajon békés
és szorgalommal teli katolikus intézmények jöttek létre, amelyek pompás
előrelépéseket hoztak a művészetekben és a tudományokban? Vajon hervadhatatlan
hűség alakult ki az egyház felé? Nem, hanem ateista lázadásba torkollott. A
katolicizmus, mint egyházállami rendszer, ha engedik, hogy kiteljesedjen, végül
önmegsemmisüléssel végződik.
És ezért van, hogy a francia forradalom fontos
azok számára, akik ma élnek. Olyan kérdéseket válaszol meg, amelyeknek
válaszokra van szüksége. Láthatjuk, hogy a dolgok merrefelé haladnak, és
kiszállhatunk abból a járműből, amin a sikeres és népszerű mozgalmat követők
utaznak.
Eugene Prewitt
igazgató, Kelet-Ázsiai Oktatási Intézet,
Malajzia
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésÁmen 🛐✝️🙏
VálaszTörlés