Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 11. fejezet 1601. nap
Ezek a lelkek olyan örömmel üdvözölték a menny üzenetét,
mint a szomjúságtól haldokló vándorok az élő vízforrást. A munkások a mezőn, a
kézművesek a műhelyben a Biblia drága igazságainak megbeszélésével derűt vittek
napi munkájukba. Esténként nem a borkimérésekbe mentek, hanem egymáshoz, hogy
Isten Igéjét olvassák, imádkozzanak és Istent dicsőítsék. Csakhamar nagy
változás mutatkozott ezekben a közösségekben. Bár a legalsóbb néposztályba
tartoztak, a tanulatlan és keményen dolgozó parasztok közé, az isteni kegyelem
megújító, megjobbító hatalma látható volt életükben. Alázatuk, szeretetük,
szent életük tanúsította, hogy mit tehet az evangélium azokban, akik őszintén
befogadják.
Messzire sugározta fényét az a világosság, amely Meaux-ban
gyúlt fel. Nap mint nap szaporodott a megtértek száma. A király, aki megvetette
a szerzetesek szűklátókörűségét, egy ideig határt szabott a papság dühének, de
a pápai vezetők végül diadalmaskodtak. Már állt is a máglya. Meaux püspöke,
akinek választani kellett a máglya és hite megtagadása között, a könnyebb utat
választotta. A nyáj azonban vezére bukása ellenére is rendületlen maradt. Sokan
a lángok között tettek bizonyságot az igazságról. Ezek az egyszerű keresztények
a máglyánál tanúsított bátorságukkal és állhatatosságukkal ezreknek
prédikáltak; azoknak, akik a nyugalmas napokban nem hallgatták meg
bizonyságtevésüket.
Nem csak az egyszerű és szegény emberek mertek szenvedés és
gúny közepette bizonyságot tenni Krisztusról. A kastélyok és paloták nagyúri
csarnokaiban is voltak nemes lelkek, akik az igazságot többre értékelték a
gazdagságnál és rangnál, sőt még az életüknél is. A nemesi vért alatt
emelkedettebb és állhatatosabb lelkület rejtőzött, mint a püspöki talár és
süveg alatt. Louis de Berquin nemesi születésű ember volt, bátor figyelmes,
tanulásra kész, jó modorú, feddhetetlen erkölcsű lovag. "A pápai
határozatok buzgó követője volt, a misék és a szentbeszédek hű hallgatója...
Érdemeit a lutherizmus elleni páratlan gyűlöletével koronázta. " De mint
oly sokan mások, gondviselésszerűen ő is találkozott a Bibliával, és
csodálkozva "nem Róma, hanem Luther tanait találta meg benne". Ettől
kezdve teljesen az evangélium ügyének szentelte magát.
"Franciaország nemesei közül a legműveltebb"
Berquin volt. Lángesze, szónoki képessége, fékezhetetlen bátorsága, hősies
buzgósága és az udvarnál való befolyása miatt - mert a király egyik kedvence
volt - sokan hazája majdani reformátorát látták benne. Beza ezt mondta:
"Berquin második Luther lett volna, ha I. Ferencben második
választófejedelemre talál. " "Rosszabb, mint Luther" -
kiáltották a katolikusok. Franciaország katolikusai valóban jobban féltek tőle.
Eretnekként börtönbe vetették, de a király szabadon bocsátotta. A harc évekig
tartott. I. Ferenc, aki Róma és a reformáció között ingadozott, hol eltűrte,
hol pedig korlátozta a szerzetesek szenvedélyes buzgóságát. Berquint a pápai
hatóságok háromszor vetették börtönbe, de a lángelméjét és nemes jellemét
csodáló király, aki nem volt hajlandó feláldozni a papok gyűlöletének,
kiszabadította.
Berquint többször figyelmeztették a veszélyre, amely
Franciaországban fenyegeti, és arra buzdították, hogy kövesse azokat, akik
önkéntes száműzetésben kerestek oltalmat. A félős és megalkuvó Erasmus, akinek
ragyogó műveltségéhez nem társult az az erkölcsi nagyság, amely az életet és dicsőséget
alárendeli az igazságnak, ezt írta Berquinnek: "Kérd magad követnek
valamelyik idegen országba! Menj, és utazd be Németországot! Ismered Bedát, és
tudod, hogy milyen: ezerfejű szörnyeteg, aki mérgét mindenfelé fröcsköli. A te
ellenségeidet légiónak hívják. Még ha ügyed jobb is lenne, mint Jézus
Krisztusé, addig ki nem engednek a kezükből, amíg nyomorultul el nem
pusztítanak. Ne bízz túlságosan a király védelmében! Bármi történjék is, ne
hozz rám bajt a teológusok tanszékén."
A veszély sűrűsödésével azonban Berquin szilárdsága egyre
nőtt. Ahelyett, hogy elfogadta volna Erasmus számító és megalkuvó tanácsát, még
bátrabb lépésekre határozta el magát. Nemcsak az igazságot védelmezte, hanem a
tévelygést is leleplezte. Az eretnekség vádját, amellyel Róma barátai meg
akarták bélyegezni, visszafordította rájuk. Legaktívabb és legelkeseredettebb
ellenfelei a város és a nemzet egyik legnagyobb egyházi tekintélyének, a nagy
párizsi egyetem teológiai tanszékének tudós doktorai és szerzetesei voltak. E
doktorok írásaiból Berquin tizenkét állítást emelt ki, amelyeket nyilvánosan
"bibliaellenes"-nek és "eretnek"-nek nevezett, és kérte a
királyt, hogy vállalja a bíró szerepét a vitában.
A király, aki örült, hogy alkalma nyílik megalázni a gőgös
szerzeteseket, készséggel összemérte a két szembenálló fél erejét és
eszességét. Arra szólította fel a katolikusokat, hogy védjék meg ügyüket a
Bibliából. A katolikusok jól tudták, hogy e fegyvert aligha tudják használni.
Bebörtönzés, kínvallatás és a máglya olyan fegyverek voltak, amelyekhez jobban
értettek. Most fordult a kocka, és már abban a veremben látták magukat, amelybe
Berquint szerették volna taszítani. Rémülten kerestek valamilyen kibúvót.
"Éppen ebben az időben történt, hogy az egyik
utcasarkon álló Szűz Mária szobrot valaki megcsonkította. " Volt nagy
izgalom a városban! Tömegek sajnálkozva és felháborodva özönlöttek a
tetthelyre. A király is mélyen megrendült. A szerzeteseknek pedig éppen jól
jött ez a dolog. Siettek is kihasználni. "Ez Berquin tanításainak
gyümölcse - kiabálták. - Ez a lutheránus összeesküvés mindent romba dönt:
vallást, törvényeket, még a trónt is. "
Berquint ismét letartóztatták. A király nem volt Párizsban,
és a szerzetesek azt csinálhatták, amit akartak. A reformátor felett törvényt
ültek, és halálra ítélték. Még aznap végrehajtották az ítéletet, nehogy Ferenc
közbelépjen, és megmentse. Berquint délben kivezették a kivégzés helyére.
Hatalmas tömeg gyűlt össze, hogy tanúja legyen az eseménynek. Sokan
megdöbbentek és nyugtalankodni kezdtek, amikor látták, hogy az áldozat
Franciaország legjobb és legkiválóbb nemesi családjából való. Csodálkozás,
felháborodás, megvetés és keserű gyűlölet árnyékolta be a kavargó tömeg arcát.
Csak egy arcra nem borult árnyék. A mártír gondolatai a kavargástól messze
távol jártak. Csak arra gondolt, hogy Ura jelen van.
A rozzant taliga, amelyen vitték, üldözőinek fenyegető
tekintete, a reá váró rettenetes halál - mindez nem érdekelte. Ő, aki halott
volt, de él, és élni fog örökké, akinél a halál és pokol kulcsa van, mellette
volt. Berquin arcán a menny fénye és békéje ragyogott. Szépen volt öltözve:
"bársonyköpeny, szaténból és damasztból készült zeke és aranyszínű
térdnadrág" volt rajta." Hitéről készült bizonyságot tenni a Királyok
Királya és a tanúskodó világegyetem előtt. A gyász semmilyen jele sem
árnyékolta be örömét.
Amint a menet lassan haladt a zsúfolt utcákon, az emberek
csodálkozva látták Berquin tekintetén és viselkedésén a felhőtlen békét és
örömöt. "Úgy néz ki - mondták -, mint aki templomban ül, és szent dolgokon
elmélkedik. "
Mai Bibliai szakasz: Nehémiás
3
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Nagyobb erő van abban,
ha másokat is mozgósítunk Isten akaratának véghezvitelére, mint abban, ha egymagunk
dolgozunk. Nehémiás mozgósította a többieket, hogy segítsenek neki Isten
tervének megvalósításában.
Eliásib, a főpap
fölépítette a Juh-kaput, Hasszenáa fiai a Hal-kaput építették, Jójada, Pászéah
fia és Messullám, Beszódia fia javítgatták az óváros kapuját, és a lista így
folytatódik. A sok, Isten ügyében
elkötelezett munkással igen komoly haladást értek el.
Mindvégig Isten támaszt
vezetőket és Ő ad éleslátást nekik. Ezeknek a vezetőknek azonban másokat is
alkalmazniuk kell Isten akaratának véghezvitelében. Mózes kijelölt másokat,
hogy segítsenek neki, így tett Jézus is kiképezve tizenkét tanítványát, hogy
vele dolgozzanak.
Érdekes megjegyezni,
hogy éppen Nehémiás volt az egyetlen elhivatott Jeruzsálem falainak újjáépítési
munkájának megkezdésére, aki csak akkor érkezett a városba, míg azok, akik ott
laktak, nem kezdeményezték azt. Sokszor a kívülállók tisztábban látják a
szükséges teendőket. Akik benne vannak egy bizonyos helyzetben, már
hozzászokhattak, és nagyon keveset, vagy semmit sem tesznek ellene.
Atyánk, kérünk, adj
nekünk egységes szívet, hogy munkaközösségben szolgálhassunk Téged!
Pardon Mwansa
226. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
12. fejezetéhez
(december 1-7.).
Európa valamennyi országának megvolt a saját
reformációs mozgalma. Franciaországnak is, habár mindössze csekély mértékű együttműködése
volt más országok, mint pl. Németország, reformmozgalmainak vezetőivel.
És annak ellenére, hogy ez a két mozgalom
egymástól teljesen független volt, a Szentírásban ugyanazt a fényt találták, és
ugyanazt a fényt vitték el az embereknek. Isten úgy akarta, hogy az emberek
egyidejűleg lássák a fényt, ahogy kezd kivilágosodni Európa valamennyi részén.
Így aztán mindenki láthatta, hogy a hatalmas mozgalom felülről jött, Istentől.
Malajziai missziós hallgatóként rendkívül
lenyűgözött Kálvin János élete. Szellemi emberként neki volt elég bölcsessége,
hogy az idősebb teológusok hibáit kijavítsa. Azonban ahelyett, hogy csupán
teológiai vitákat folytatott volna velük, alázatos, házról házra járó munkát is
végzett. Kereste azokat, akik érezték az igazság szükségét. És talált is ilyen
személyeket.
Nagy meglepetésemre, nem az volt a legnagyobb
dolog, amit Kálvin tett az evangélium előmozdítására, hogy vitákba bonyolódott
azokkal, akik úgy gondolták, hogy már birtokolják az igazságot! Hanem az, hogy
a keresőkkel az otthonaikban találkozott.
„Tiszta és szeplő nélkül való istentisztelet az
Isten és az Atya előtt ez: meglátogatni az árvákat és özvegyeket az ő
nyomorúságukban, és szeplő nélkül megtartani magát e világtól.” (Jakab 1:27)
Timothy Chin
a Kelet-Ázsiai Oktatási Intézet igazgatója
Malajzia
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésÁmen 🛐✝️🙏
VálaszTörlésHozzon valtozast ez az Imahet mindannyiunk eletebe.
VálaszTörlés