Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 16. fejezet 1629. nap
16.
A zarándokatyák
Az angol reformátorok megtagadták ugyan a katolicizmus
tanításait, de számos formaságát megtartották. Róma tekintélyét és hitvallását
elvetették, jó néhány szokását és szertartását azonban bevitték az anglikán
egyházba. Azt állították, hogy ezek a szertartások nem lelkiismereti kérdések.
Mivel azonban a Szentírás se nem parancsolja, se nem tiltja őket, ezért nincs
bennük semmi bűn, és nem is lényegesek. Megtartásukat, amelynek az volt a
célja, hogy leszűkítse a reformált egyházak és Róma között tátongó szakadékot,
azzal indokolták, hogy a katolikusok így könnyebben fogják a protestáns hitet
elfogadni.
A konzervatívoknak és a megalkuvóknak ezek az érvek
meggyőzőnek látszottak. Volt azonban egy másik osztály is, amely másképp
vélekedett. Az a tény, hogy ezek a szokások a "Róma és a reformáció
közötti szakadék áthidalását" célozzák, szemükben döntő érv volt
megszüntetésükre. A rabszolgaság ismérveinek tekintették őket. E rabsághoz
pedig, amelyből egyszer megszabadultak, semmi kedvük nem volt visszatérni. Úgy
okoskodtak, hogy Isten lefektette Igéjében az igaz istentisztelet
rendtartásait, és az embernek nincs joga ezekhez hozzátenni, vagy belőlük
elvenni. A nagy hitehagyás úgy kezdődött, hogy egyesek megpróbálták Isten
tekintélyét az egyház tekintélyével emelni. Róma azzal kezdte, hogy elrendelte
azt, amit Isten nem tiltott meg, és azzal végezte, hogy megtiltotta azt, amit
Isten kifejezetten megparancsolt.
Sokan mélységesen vágytak arra, hogy visszatérhessenek
ahhoz a tisztasághoz és egyszerűséghez, amely az ősegyházat jellemezte. Az
anglikán egyház számos szokását a bálványimádás emlékének tartották, és nem
tudtak jó lelkiismerettel részt venni istentiszteletén. De az egyház, amelyet a
polgári hatalom támogatott, nem engedte meg, hogy az emberek eltérjenek formáitól.
Az istentiszteletek látogatását a törvény útján megkövetelte, és az illegális
istentiszteleteket bebörtönzés, száműzetés és halálbüntetés terhe mellett
megtiltotta.
A XVII. század elején Anglia újdonsült királya
kijelentette, hogy a puritánokat "alkalmazkodás"-ra bírja, vagy
"kiűzi... az országból, vagy még ennél is rosszabb"-at tesz. Az
üldözöttek és a rabok semmi jelét nem látták annak, hogy sorsuk később javulni
fog. Sokan arra a meggyőződésre jutottak, hogy azoknak, akik Istent lelkiismeretük
parancsa szerint akarják szolgálni, "Anglia örökre megszűnik lakható hely
lenni". Egyesek elhatározták, hogy Hollandiában keresnek menedéket.
Nehézségeket, veszteségeket, rabságot szenvedtek. Szándékaikat meghiúsították.
Ellenségeik kezére játszották őket. De a rendíthetetlen kitartás végül győzött,
és az üldözöttek menedéket találtak a Holland Köztársaság barátságos partjain.
Mai Bibliai szakasz: Jób
7
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Jób megkérdezi azt, hogy nincs-e
meghatározott ideje az emberek születésének? Mózes valószínűleg tanult
csillagászatot Egyiptomban, Hatsepsut udvarában, Senenmut híres csillagász
iskolájában. Mózes, Jób könyvének ihletett írója, fejlett csillagászati
szakértelméről tesz bizonyságot. Jób azt mondja, hogy ahogyan a rabszolga, aki
a forró napon dolgozik, vágyik az árnyékra, úgy a halál alvását is megelőzik
munkás évek és aggodalommal teljes éjszakák (3. vers).
Úgy tűnik, hogy nincs remény Jób gyógyulására
(6. vers). A halál közelségében az élete csak lehelet távolságra van a
távozástól, szemei talán már soha sem látnak jót (7. vers). Az, aki meghal nem
jön elő újra, hogy folytassa életét (8. vers). Nincs hazatérés az ilyen
személynek (9-10 vers). Jób megtagadja azt, hogy csendben maradjon, hogy
„befogja a száját”, ezért gyötrelmében tovább beszél (11. vers). Isten őröket
helyez Jób fölé, mintha a tengeri szörnyektől védené, vagy a szárazon a
kígyóktól, amelyek az embereket veszélyeztetik (12. vers). Nappal a csontjaiban
lévő fájdalom éjszaka pedig a rémálom ijesztgeti őt (13-16 vers). Jób nem akar
tovább élni, még az örökkévalóságban sem (16. vers). Gyűlöli az életet, mivel
az ő napjai hiábavalók.
De Jób tudja, hogy Isten a szívén viseli őt
(17. vers). Amikor Isten szívén viseli, akkor felmagasztalja őt, amikor pedig a
„Sátán viseli Jóbot a szívén” (Jób 1:8), Jób szenved. Isten egész éjjel
látogatja az embereket. Az a gondolat, hogy „Isten minden reggel meglátogatja
az emberek tetteit” nincs a szövegben. Ahelyett, hogy Isten az ember életének
minden pillanatát ellenőrizné, Mózes azt mondja, hogy Isten nem hagyja az
embert egyedül, és Jób tudni szeretné, hogy miért szenved. Isten közel van
Jóbhoz, annak ellenére, hogy neki szembe kell néznie sátánnal (19. vers).
Isten az ember őrizője és Jób azon tanakodik,
hogy az ő szenvedéseinek folytatása azt jelenti-e, hogy vétkezik az Őrizője
ellen, noha ő nincs tudatában egyetlen bűnnek sem (20. vers). Jób rájött arra,
hogy Isten kijelölte őt, és azt szeretné, ha Isten belátást adna neki abba,
hogy miért szenved ő egy ilyen halál közeli állapotban, és bocsánatra vágyik
minden vétkére. Arra gondol, hogy ha meghalna és eltemetnék, senki más, csak
Isten találhatná meg őt, mivel megszűnt létezni (21. vers). Ahogy világossá
válik a könyv további részeiben, Jób rájön arra, hogy Isten ismeri mindenkinek
a formáltatását, és újra tudja azt teremteni, ami nem létezik.
Drága Istenünk! Mi tudjuk azt,
hogy ha szenvedünk, az sátán munkájának köszönhető, és azt is, hogy ha az ölelő
karjaidban maradunk, egy felsőbbrendű célja van a szenvedéseinknek. Nincs öröm
abban, hogy a szenvedést nézzük, még az el nem bukott lények számára sem, akik
láthatják sátán munkájának kibontakozását, minden változatosságában. Bármi
történjék is velünk, kérünk maradj közel hozzánk! Ámen.
Koot van Wyk
230. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
16. fejezetéhez
(december 29 – január 4.).
A lelkiismereti szabadságot oly könnyű nagy
becsben tartani, amikor magunkról van szó, mégis nehéz kiterjeszteni a
testvéreinkre. Nagy önteltségünkben néha azt hisszük, hogy megoldhatjuk a világ
problémáit, amennyiben ráerőszakoljuk Isten akaratát másokra. Helytelenül, de
úgy véljük, ha megköveteljük a jó cselekedeteket, az azt eredményezi, hogy az
embereknek jó indítékaik lesznek. Sajnos azonban éppen az ellenkezője igaz. Ami
a világot hivatott megtisztítani, az fogja végül az egyházat megrontani! Amikor
meg nem tért emberektől követeljük meg, hogy úgy tegyenek, mintha szentek
lennének, méghozzá a Szentlélek ereje nélkül, a vallás hagyománnyá változik.
Míg a jó cselekedetek természetesen fakadnak az Istent szerető szívből, a meg
nem tért szív számára csak fáradságos munkát jelentenek.
A Zarándok Atyák sokat feláldoztak azért, hogy
kivívják a szabadságukat, hogy meggyőződésük szerint gyakorolhassák hitüket, de
amint megszerezték, rögtön megpróbálták a törvényhozás erejével megtartani azt.
Amikor Isten akaratát államhatalmi törvényekkel próbálták megvédeni a
Zarándokok, a hűségük felhígult, és gyakran le is győzte a nagyobb arányban
jelen lévő hagyomány és babona. Még ma is gyakran tapasztaljuk olyan erők
jelenlétét, amelyek törvényhozással kísérelik meg szabadságunkat korlátozni a
hitünk szerinti Istentisztelet gyakorlásában. Az örökkévalóság hosszú ideig
tart és nem éri meg feladni azt a kényelem és a kompromisszum kedvéért e
kérdésben. Isten a Bibliát és a Szentlelkét adta nekünk, hogy az Ő ösvényén
kalauzoljanak minket. A mi egyetlen biztos fogódzkodónk abban rejlik, hogy
erős, elkötelezett kapcsolatot ápolunk vele, és minden új elgondolást a
Szentírás mérlegének próbája elé állítunk.
Lisa Ward
Vidéki Élet adventista tisztviselő
Cleburne, Texas, USA
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésÁmen 🛐✝️🙏
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlés