2019. július 16., kedd

Higgyeztek az Ő prófétáinak - július 16 - KEDD - 2 Sámuel 10


Itt találod az összes felolvasást: http://higgyetekazoprofetainak.blogspot.hu/

Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány Ellen White könyvéhez

Olvasmány – Az apostolok története 43. fejezet 1464. nap

Így, noha látszólag minden lehetősége a tevékeny közreműködésre teljesen megszűnt, Pál befolyása sokkal hatékonyabbá vált, mintha szabadon látogathatta volna a gyülekezeteket, úgy, mint az előző években. Mint az Úr foglyát, a testvérek sokkal jobban szerették; szavai, melyeket mint a Krisztus ügyéért megláncolt szenvedő intézett hozzájuk, sokkal több figyelmet és tiszteletet ébresztettek, mint amikor személyesen közöttük időzött. Csak most, hogy elszakították tőlük, ismerték fel a hívők érettük viselt szenvedéseit, aggodalmait. Ez ideig többnyire kivonták magukat minden felelősség és teherhordozás alól, azzal, hogy nincs olyan bölcsességük, tapintatuk és elpusztíthatatlan tetterejük. Ellenben most, hogy tudatlanságukban meg kellett tanulniuk azokat a tanításokat, amelyeket egyébként mellőztek, sokkal többre becsülték intéseit, tanításait és utasításait, mint annak előtte személyes munkáját. Amint tehát hírét vették bátorságának és hitének, melyet hosszú fogsága alatt tanúsított, ez nagyobb hűségre és fokozott buzgóságra késztette őket Krisztus ügyéért.

Pál római segítőtársai között sokan voltak régebbi barátai és munkatársai közül. Így Lukács, "ama szeretett orvos", aki kísérője volt jeruzsálemi útján, aki megosztotta vele a kétévi czézáreai fogságot. Mellette volt a veszélyes római hajóúton, s még mindig nála időzött. Timótheus szintén hozzájárult sorsa könnyítéséhez. Tikhikus is, "a szeretett atyafi és hív szolga és szolgatárs az Úrban" nemes lelkűen az apostol oldala mellett állott. Azonkívül Démás és Márkus szintén vele volt, valamint Aristárkhus és Epafrás, az "ő fogolytársai". (Kol. 4, 7-14.)

Márk az évek folyamán megerősödött keresztyéni tapasztalataiban. Miközben Krisztus életét és halálát behatóbban tanulmányozta, tisztább és világosabb fogalmakat nyert az Üdvözítő küldetéséről, nehézségeiről és küzdelmeiről. Mikor azután Jézus kezeinek és lábainak sebhelyein feltárultak előtte az emberiségért hozott áldozatának jelei és felismerte, hogy milyen messzemenő volt önmegtagadása az elveszettek, a pusztulásra ítéltek megmentéséért, elhatározta, hogy követi a Mestert az önfeláldozás útján. Mialatt megosztotta Pállal a fogolysorsot, felismerte jobban, mint valaha, mily mérhetetlen nyereség: Krisztust bírni! Mily örök veszteség a világot megnyerni és ezért elveszteni a lelket, amelynek megváltásáért Krisztus vérét ontotta. Márk ezután is bölcs és szeretett segítőtársa maradt az apostolnak, kitartott állhatatosan a legnagyobb kísértések és nehézségek közepette is.

Démás egy ideig állhatatos volt, de később elpártolt Krisztus ügyétől. Erre vonatkozólag írja Pál: "Mert Démás engem elhagyott, e jelenvaló világhoz ragaszkodván". (2. Tim. 4, 10.) Démás, földi nyereségért felcserélte mindazt, ami magasztos és fennkölt. Milyen esztelen csere! Csupán világi gazdagság, vagy tisztelet birtokában, bármennyi legyen is, Démás valóban mégis szegény volt. Viszont Márk, aki inkább választotta Krisztusért a szenvedést, örök kincsekkel bírt, mert a mennyben Isten örökösének, Isten Fia örököstársának tekintették.

Azok között, akik Pál római munkálkodása következtében szívüket odaszentelték Istennek, volt Onésimus, a pogány rabszolga, aki urát, Filemont, egy kolossébeli keresztény hívőt megkárosított és azután Rómába szökött. Pál jó szíve enyhíteni óhajtotta ennek a nyomorult szökevénynek ínségét és szenvedéseit. Azután igyekezett elsötétült lelkét az igazság fényével bevilágítani. Onésimus hallgatott az Élet szavára, beismerte bűneit és megtért.

Onésimus kegyessége és őszintesége, gyöngéd fáradozása Pál érdekében, valamint buzgósága az Evangélium ügyének előbbreviteléért, megnyerte az apostol rokonszenvét. Pál olyan jellemvonásokat fedezett fel benne, amelyekből látszott, hogy használható segítőtárs válhat belőle a missziómunkára. Azt tanácsolta tehát neki, hogy térjen azonnal vissza
Filemonhoz, kérjen bocsánatot tőle, készítsen terveket a jövőre nézve. Az apostol azt is megígérte, hogy szavatol azért az összegért, mellyel Filemont megkárosította.

Mivel éppen készült, hogy Tikhikust elküldi levelekkel a különböző gyülekezetekhez Kis-Ázsiába, Onésimust is vele küldte. Nehéz próbát jelentett ennek a rabszolgának, hogy kiszolgáltassa magát urának, akit megkárosított. De, mert tényleg megtért, nem vonta ki magát kötelezettsége alól.

Pál, Filemonhoz intézett levelet adott át Onésimusnak, amelyben az őt jellemző gyöngédséggel és jóindulattal szállt síkra a bűnbánó rabszolgáért. Kifejezte óhaját, engedné át neki Onésimust a jövőre. A levél szívélyes köszöntéssel kezdődik, Filemonhoz szól, mint baráthoz és munkatárshoz:
"Kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól, és az Úr Jézus Krisztustól! Hálát adok az én Istenemnek mindenkor, emlegetvén téged az én imádságaimban, mert hallom a te szeretetedet és ama te hitedet, mely van benned az Úr Jézushoz és minden szentek irányában, hogy a te hitedben való közösség hathatós legyen, a Krisztus ügyében, minden bennetek levő jónak megismerése által." Azután emlékeztette Filemont, hogy minden jó alapot és minden jó jellemvonást, amellyel bír, Krisztus kegyelmének köszönhet; egyedül csak ez különbönteti meg a romlott és bűnös emberektől. De ugyanaz a kegyelem Isten gyermekévé és az evangélium részére hasznos munkássá teheti a züllött gonosztevőt is.

Mai Bibliai szakasz: 2 Sámuel 10

A fejezetet itt olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:

Új protestáns fordítás:

A Bibliában két beszámolót találunk, amelyek az ammonitákról, szövetségeseikről és barátaikról szólnak. Az egyik beszámoló ebben a fejezetben található, a másik pedig a Krónikák első könyvének 19. fejezetében, ami azt jelenti, hogy az írástudók ugyanazokat – a palota feljegyzései között szereplő – adatokat használták az események leírásához. Sámuel és a Krónikák könyveinek különböző részleteit Sámuel, Nátán és Gád próféták írták (lásd 1Krón 29:29). Ha Sámuel próféta volt a felelős az önéletrajzi részekért Sámuel első könyvében, akkor valószínűleg a második könyv legjelentősebb részeit is ő írta. Figyeljük meg, milyen hitelesen ír! Felhasználja az aktuális jelentéseket, anekdotákat, listákat és más információkat a palotából, amelyeket naponta frissítettek. A Szentlélek inspirálta e fejezet íróját, hogy miként használja a rendelkezésre álló tényszerű jelentéseket.

Itt találhatunk egy beszámolót arról, miként alázták meg Dávid szolgáit az ammoniták: fél szakállukat leborotválták, ruhájukat pedig derékig levágták nagy szégyenükre (1-5. vers). Aztán van egy másik beszámoló a politikai eseményekről, ahol az ammoniták látták a veszélyes helyzetet, és csapatok ezreit toborozták a szomszédos városállamokból, majd kidolgoztak egy haditervet a Dávid emberei elleni harchoz, akik a város előtt sorakoztak fel.  Dávid Joábot nevezte ki parancsnokként csapatai élére, ezekről az eseményekről áttekintést a 6-8. versben találhatunk. Ez a beszámoló főként Joábra és az általa elért eredményekre helyezi a hangsúlyt (9-14. vers), valószínűleg ezeket az ő személyes katonai írnoka jegyezte le. Pontosan ismerjük a háború kimenetelét, és hogy mit tett Joáb. Az ammonitákkal vívott csatában Dávid erői nyertek és az ellenfél megsegítésére érkezett haderő is elmenekült.

Ez a fejezet – Dávid rátermettsége mellett – Joáb katonai leleményességét is méltatja, ahogy ez a 15-19. versben olvasható, amelyeket a palotai írnok jegyzett le. Figyeljük meg, hogy az írástudók gondosan összegyűjtik az adatokat, de távol áll tőlük a propaganda szándéka. E hadi események során az ellenség – amely az Eufrátesz folyón túlról érkezett a Dávid emberei elleni küzdelemre – vereséget szenvedett; sokan meghaltak, a túlélők pedig hazatértek és megtagadták, hogy újra segítsenek az ammonitáknak.

Drága Istenünk!
Ebben a bűnös világba  vannak uralkodók, akik helyesen kormányoznak, és megvédenek bennünket, de vannak királyok,  akik az ellenségeink. Tarts meg két kezedben, és őrizz meg minket, Urunk!  Ámen. 

Koot van Wyk

206. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE  43-44. fejezeteihez (július 14-20.).

Néhány évvel ezelőtt a Via Appián sétáltam, azon az ősi úton, ami Rómába vezet, és elhalad az Appius Fóruma mellett. Pál is ugyanezen az úton sétált – keménykötésű bűnözők csoportjához láncolva. A 2000 évvel ezelőtt itt járt római szekerek nyoma még mindig látható a kőben.

Amikor elhaladtunk egy omladozó fogadó mellett, melynek oldalán vadborostyán nőtt, elképzeltem a kereszt hajlott hátú öreg harcosát, amint elcsigázottan Rómába tart, sértegetés és csúfolódás közepette, amiket az út során azoktól kapott, akik megátalkodott bűnözőnek tartották.

A lelki szemeim előtt hirtelen egy férfit látok, aki az elhaladó tömegből kiugrik, átkarolja Pált, és könnyekkel és örvendezve magához öleli. Újra és újra megismétlődik ez a jelenet, amikor Pál lelki gyermekei felismerik a szeretett evangelistát, aki az élet szavait beszélte nekik Korinthusban, Filippiben és Efézusban. Micsoda öröm és megújult bátorság lett Pál osztályrésze, mikor a barátai megköszönték áldozatos erőfeszítéseit a maguk nevében!

Milyen gyakran jut eszünkbe, hogy köszönetet mondjunk a lelki vezetőinknek? Azoknak, akik különösen értékes bibliaórákat tartottak nekünk a szombatiskolában vagy a gyülekezeti tanítás során, és akiket nagyban bátoríthatna, ha egy köszönő üzenetet kapnának tőled és tőlem! Mi a helyzet a lelkésszel, aki megkeresztelt minket? Ha még mindig él az a személy, megerősíthetnénk a szívét és örömet vihetnénk a mindennapjaiba a megbecsülés egy szavával, hogy segítettek nekünk megismerni Jézust.

Cindy Tutsch
nyugalmazott igazgatóhelyettes
Ellen G. White Intézet
Fordította Gősi Csaba

2 megjegyzés: