Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 45. fejezet 1474. nap
Aki erős, kiegyensúlyozott jellemet akar építeni és minden
tekintetben biztos alapon álló kereszténnyé óhajt válni, annak késznek kell
lennie, hogy Krisztusért mindent odaáldozzon, mindent megtegyen, mert az Üdvözítő
nem fogadhat el megosztott szolgálatot. Naponta kell megtanulnia az alázatos
odaadás jelentőségét. Isten Igéjében kell kutatnia, lényegét meg kell értenie
és engedelmeskednie kell előírásainak. Csakis így juthat el a keresztényi
tökéletességre. Napról napra Isten munkálkodik vele, csiszolja jellemét,
melynek meg kell állania a végső próba órájában. Viszont a hívő napról napra
bizonyságot tesz emberek és angyalok előtt, hogy mit tehet az evangélium az
elesett emberekért.
"Én enmagamról nem gondolom, hogy már elértem
volna" - írja Pál "de egyet cselekszem, azokat, amelyek hátam megett
vannak, elfelejtvén azoknak pedig, amelyek előttem vannak, nékik dőlvén,
célegyenest igyekszem az Istennek a Krisztus Jézusban onnét felülről való
elhívása jutalmára."
Pál nagyon sokat tett. Kezdve attól a naptál, midőn
Krisztusnak adta át magát, élete fáradhatatlan szolgálatból állott. Városról
városra, országról országra utazott, hirdette a keresztről szóló Igét; lelkeket
térített meg az evangéliumhoz és gyülekezeteket alapított. Ezek sorsát
állandóan szívén viselte; több levelet is intézett hozzájuk, hogy oktassa őket.
Időközönként mesterségét is folytatta, hogy mindennapi kenyerét megkeresse.
Azonban életének valamennyi elfoglaltsága közepette sem tévesztette szem elől
az egyetlen nagy célt: "hogy törtessen magasztos elhivatására."
Előtte egyetlen cél létezett csak: hogy hű maradjon Hozzá, aki Damaszkusz
kapujánál nyilatkozott meg előtte és lépett be életébe. Ettől a céltól semmi
sem tudta eltántorítani. A golgotai keresztet magasztalni - ez volt a mindent
átfogó indíték, ami szavait és tetteit ihlette.
Az a magasztos cél, mely Pált arra bírta, hogy minden
fáradtság és viszontagság ellenére is előretörjön, késztessen minden keresztény
munkást arra, hogy fenntartás nélkül szentelje életét Isten szolgálatára. A
világ csábítani Fogja; igyekszik figyelmét elvonni az Üdvözítőről; a hívő
azonban törtessen célja felé. Mutassa meg a világnak, az angyaloknak és az
embereknek, hogy reménységének megvalósulása, megvalósítása minden áldozatot és
erőfeszítést megér, mert elvezet: Isten színe elé.
Noha Pál fogoly volt, de mégsem csüggedt el. Győzelmi ének
hatja át leveleit, melyeket Rómából írt a gyülekezetekhez. "Örüljetek az
Úrban mindenkor" - üzeni a filippieknek - "ismét mondom örüljetek!...
Semmi felől ne aggódjatok, hanem imádságotokban és könyörgéstekben minden
alkalommal hálaadással tárjátok fel kívánságaitokat az Isten előtt. És az
Istennek békessége, mely minden értelmet felül halad, meg fogja őrizni
szíveiteket és gondolataitokat a Krisztus Jézusban. Továbbá, atyámfiai, amik
csak igazak, amik csak tisztességesek, amik csak igazságosak, amik csak
tiszták, amik csak kedvesek, amik csak jó hírűek; ha van valami erény és ha van
valami dicséret, ezekről gondolkodjatok." (Fil. 4, 4-8.)
"Az én Istenem pedig be fogja tölteni minden
szükségeteket az Ő gazdagsága szerint dicsőségesen a Krisztus Jézusban... A mi
Urunk Jézus Krisztusnak kegyelme legyen mindnyájatokkal!"
Mai Bibliai szakasz: 2
Sámuel 20
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Mostanra már sokat tudunk Dávid életrajzírójáról, aki röviddel
Dávid halála után részleteket választott ki mindabból, amit az írnokok apró jegyzetekben
és naplókban írtak le. A palota írnokai és a Joábbal tartó katonai tudósítók gondoskodtak
ezekről a forrásokról. (Lukács is ugyanilyen módon hagyatkozott a forrásokra,
amikor az evangéliumot írta. Lásd: Lukács 1:1-3). Emlékeznünk kell azonban arra,
hogy a Szentlélek a főszerkesztő, és Ő felügyelte, hogy a történetíró ne csak
romantikus hangvételű írásban tudósítson Dávidról, mint hatalmas
hadvezérről, valamint királyként elvégzett nemes munkájáról. A Szentlélek
valósághűen tudósít, és nem hallgatja el Dávid gonosz döntéseit.
A fejezet Séba jelentéktelennek tűnő
lázadásával kezdődik, aki maga mögé állította Izrael népét. A Szentlélek és az
írnok elvetemült, istentelen embernek írja le. (Az angol King James Version
Bibliában „Belial fia”-ként szerepel, ami szó szerint azt jelenti, hogy „értéktelen”.)
Dávid bement jeruzsálemi házába, előhozatta tíz ágyasát, akiket ünnepélyesen
vett feleségül Izrael minden törzséből, bezáratta őket, és soha többet nem
találkozott velük. Özvegyekként kellett élniük. Általában ezek – az
ünnepélyes szertartáson – elvett asszonyok voltak a palota hírforrásai azon
törzsek felé, ahonnan származtak. A király családi élete már amúgy is romokban
hevert, és ez a fordulat még tovább rontott a helyzeten.
Dávid gyorsan le akarta verni Séba lázadását, mielőtt az más területekre is átterjedt volna. Saját hadvezérét, Joábot mellőzve, megbocsátott Amasának, Absolon korábbi hadvezérének, majd elküldte, hogy hívja össze Júda minden férfiúját, hogy üldözőbe vegyék Sébát. Amasa azonban valamilyen okból késett (5. vers). Joáb dühös volt, hogy megkerülték őt, és fiatal, közeli rokonát helyezték a pozíciójába. Amikor Gibeon sziklájánál találkoztak, Joáb – akár Iskáriótes Júdás –, előrelépett, megcsókolta Amasát, és közben beledöfte kardját a gyomrába (10. vers). Miközben Amasa teste ott vérzett az úton, Joáb emberei döbbenten álltak meg mellette. Ekkor egy fiatalember felhívást intézett a többiekhez, hogy legyenek hűségesek Dávidhoz, és kövessék Joábot. A testet ezután lehúzta valaki az útról a mezőre, az emberek pedig Joáb után mentek. A Szentlélek azt szeretné, hogy lássuk a bűn következményeit, és a rossz politikai döntésekből eredő kudarcokat.
Joáb és emberei eljutottak Béth-Maakában
Abeláig, addig az izraeli városig, ahol Séba rejtőzködött. Már éppen
hozzákezdtek volna az ostromhoz, amikor egy bölcs asszony jött ki a városból.
Elmondta, hogy lerombolni ezt a várost olyan, mintha elpusztítanának egyet
Izráel anyjai közül, és lerombolnák az Úr örökségét (19. vers). Joáb hallgatott
az asszonyra, és azzal védekezett, hogy nem a várost akarja elpusztítani, hanem
csak Sébát keresi. Ha kiadják őt, akkor felhagy az ostrommal. Az asszony
visszament, fejét vétette Sébának, és kihajíttatta azt a falon. Hátborzongató
idők! És mindez csak azért, hogy hűségesek maradjanak a királysághoz,
ahhoz a rendszerhez, amit az egész nép választott annak ellenére, hogy
Sámuel próféta figyelmeztette őket a következményekre még Saul idejében (1Sám
8:11-18). Miután Séba meghalt, az emberek hazatértek, Joáb pedig visszament
Jeruzsálembe.
A bűn zsoldja a halál, és szinte minden
bibliai történet figyelmeztet minket valamire. Mindenképpen egyetérthetünk
Sámuellel abban, hogy a királyság nem az ideális rendszer, sőt egyetlen
rendszer sem lehet megfelelő, míg a sátán uralma alatt lévő, bűnös földön
élünk.
Szerető Istenünk!
A te szavad igaz és Te vagy a királyok
Királya. Elsőként Téged áldunk, mielőtt bármely politikai, vallási, vagy egyéb
személynek fogadnánk hűséget. Adj nekünk bölcsességet, hogy kiállhassunk elveid
mellett, hogy bölcsen beszélhessünk akkor is, amikor már minden összedől
körülöttünk, és eljön a káosz ideje. Jézus nevében, ámen.
Koot van Wyk
207. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 45-46. fejezeteihez (július 21-27.).
„… a keresztény a nyomorúság vesszője alatt néha
többet tehet Mesteréért, mint amikor tevékeny szolgálatban dolgozik.” Ez az
oximoront tartalmazó mondat kihívást jelent az önazonosságunk számára.
Gyakran úgy gondoljuk: a hasznosságunk határozza
meg, mennyire szilárd az önazonosságunk. Úgy hisszük, hogy az értékünk abból
származik, ha Isten királyságáért cselekszünk és mutatunk fel dolgokat. Isten
azonban mennyei szemüveget visel. Időnként megengedi, hogy az élet kegyetlen
ütéseket mérjen ránk, megfosztva minket az egészségünktől, önállóságunktól vagy
a karrierünktől. Mi pedig viharverten azt hisszük, vége a
hasznavehetőségünknek, és megkérdőjelezzük, hogy vajon Isten miért engedné meg,
hogy félreállítsanak a csapások.
Pál bizonyosan csodálkozott rajta, hogy miért
lett akadályoztatva abban, hogy végezze hittérítői munkáját Európa-szerte. A
börtönben írt levelei mégis mélységesen reményt keltőek. Több szívhez jutott el
a levelein keresztül, mint az utazásai során.
Isten munkája néha megköveteli, hogy egy lépést
visszalépjünk a tevékenységeinktől, hogy Isten nagyobb céljai elérhetővé
váljanak. Néha Isten bennünk akar elvégezni valamit, amihez mozdulatlanságra
van szükség.
Ideggyógyászati sérülésemnek köszönhetően az
elmúlt három és fél évet házhoz kötve éltem; veszteségek tömegét gyászolhatom
azóta: jövedelemkereső képességemet, azt, hogy autót vezethessek,
lehetőségeket, hogy tanácsot adjak, prédikáljak és tanítsak, a képességet, hogy
utazzak és felfedezzek helyeket. Mindattól, ami „Lorivá” tett, megfosztott a
fájdalom-sújtotta állapotom.
Isten azonban áldások csokrát és a kegyelem
kincsét juttatta nekem. A belső átalakulás megérte a külső pusztítás áldozatát.
A nyereség meghaladja a fájdalmat.
A cselekvőképtelenség Isten kegyelmének
legnagyobb eszköze lehet, nem az Ő legrosszabb átka. Hiszen amíg én képtelen vagyok,
ő képes!
Lori Engel
lelkész (jelenleg rokkantnyugdíjas)
Eugene, Oregon, USA
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésÁmen🛐✝🙏
VálaszTörlés