Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 45. fejezet 1469. nap
45.
Rómából írt levelek
Pál apostolnak már keresztényi tapasztalatai kezdetén
különös alkalmakat adott Isten, hogy megismerhesse akaratát, Jézus követőit
illetőleg. "Elragadtatott a harmadik égig", "elragadtatott a
paradicsomba és hallott kimondhatatlan beszédeket, amelyeket nem szabad
embernek kibeszélnie." Bizonyságot tett arról, hogy többször kapott
"látomásokat és az Úrnak kijelentéseit." Az evangélium alaptételeinek
ismeretében "egyenlő volt a fő-főapostolokkal". (2. Kor. 12, 2. 4. 1.
11.) Világos, teljes volt a megértése abban is, "hogy mi a szélessége és
hosszúsága és mélysége és magassága" a "Krisztus minden ismeretet
felülhaladó szereteté"- nek. (Ef. 3, 18. 19.)
Pál nem mondhatott el mindent, amit látomásaiban látott,
mert voltak olyan hallgatói is, akik visszaéltek volna szavaival. Amit azonban
Isten kinyilatkoztatott előtte, képesítette arra, hogy mint jó vezető és bölcs
tanító munkálkodjék. Ezek a kinyilatkoztatások hatották át azokat az üzeneteket
is, amelyeket a későbbi években a gyülekezeteknek küldött. A benyomások,
amelyeket látomásai folyamán nyert, lelkébe vésődtek és lehetővé tették
számára, hogy a keresztényi jellemet kellőképpen szemléltesse. Szóval és
írásban olyan üzenetet hirdetett, mely azóta is mindenkor segítséget és erőt
adott Isten egyházának. Ez az üzenet napjaink hívőihez is világosan szól,
azokról a veszélyekről, amelyek a gyülekezetet fenyegetik és azokról a
tévtanokról, amelyek útjában állnak.
Az apostol mindazoknak, akikhez tanácsadó és buzdító
tartalmú leveleit intézte, őszintén kívánta, "hogy többé ne legyenek
gyermekek, kiket ide s tova hány a hab és hajt a tanításnak akármi szele",
hanem hogy "eljussanak mindnyájan az Isten Fiában való hitnek és az ő
megismerésének egységére, érett férfiúságra, a Krisztus teljességével ékeskedő
kornak mértékére." Felkérte követőit, akik a pogányok között éltek, hogy:
"többé ne járjatok úgy, mint egyéb pogányok is járnak az ő elméjöknek
hiábavalóságában, kik értelmökben meghomályosodtak, elidegenültek az isteni
élettől... az ő szívük keménysége miatt", hanem "okkal járjatok, nem
mint bolondok, hanem, mint bölcsek" és az időt jól kihasználjátok. (Ef. 4,
14. 13. 17. 18; 5, 15. 16.) Bátorította a hívőket, hogy várják azt az időt,
amikor Krisztus, aki "szerette az egyházat, és ónmagát adta azért",
majd "ónmaga elébe állítsa azt dicsőségben, úgy, hogy azon ne legyen
szeplő, vagy sömörgözés, vagy afféle", "hogy legyen szent és
feddhetetlen." (Ef. 5, 25. 27.)
Ezek az üzenetek, melyeket nem emberi erő, hanem Isten ereje,
Isten Lelke által írt, olyan tanácsokat tartalmaznak, amelyeket mindenkinek
tanulmányoznia és gyakran ismételnie kell. Ezekben a levelekben a gyakorlati
kereszténységet, életszentséget vázolja; olyan alapelveket fektet le, amelyeket
minden gyülekezetnek követnie kellene. Világosan megjelöli az utat is, amely az
örök élethez vezet.
Levelében, amelyet római fogsága alatt írt, a
"Kolosséban levő szenteknek és hívő atyafiaknak a Krisztusban", Pál
kifejezi örömét, hogy a hitben kitartottak, amiről Epafrás értesítette, aki
"meg is jelentette nékünk a ti Lélekben való szereteteteket."
"Azért mi is, amely naptól fogva ezeket hallottuk, nem szűntünk meg
érettetek imádkozni és kérni, hogy betöltessetek az Isten akaratának megismerésével
minden lelki bölcsességben és értelemben, hogy járjatok méltóan az Úrhoz,
teljes tetszésére, minden jó cselekedettel gyümölcsöt teremvén és növekedvén az
Isten megismerésében; minden erővel megerősíttetvén az () dicsőségének hatalma
szerint minden kitartásra és hosszútűrésre örömmel."
Pál e szavakkal tolmácsolta kívánságait a kolosséi
hívőknek. Milyen eszményi életcélt mutatnak Jézus követői részére! A keresztény
élet csodálatos lehetőségeiről tanúskodnak és megvilágítják, hogy Isten
gyermekei korlátlan áldásokban részesülhetnek. Mialatt Isten ismeretében
állandóan növekszenek, haladhatnak keresztényi tapasztalatban erőről erőre,
magaslatról magaslatra, "hálákat adván az Atyának, ki alkalmasakká tett
minket a szentek örökségében való részvételre a világosságban."
Mai Bibliai szakasz: 2
Sámuel 15
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Tudjuk, hogy a 14.
fejezet végén feljegyzett dolgok akkor történtek, amikor Dávid már
Jeruzsálemben élt, és öt év múltán megbékélt fiával, Absolonnal. Absolon
önbíráskodásból megölte Amnont, a bátyját, ami egy előre megfontolt gyilkosság
volt. Majd felgyújtotta Joáb mezejét, ezzel gyakorlatilag ellopta a tulajdonát.
Absolon állapota
azonban, ami a lopás bűnét illeti, tovább súlyosbodott az évek folyamán. „Lőn pedig negyven esztendő múlván” (7.
vers) – ami David uralkodásának a végén volt –, Absolon kezdte lopni Izráel
gyermekinek Dávid király iránti hűségét a saját maga számára. Ez egészen odáig
ment, hogy Absolon engedély kért apjától, hogy elmehessen Hebronba Istent
imádni, noha ők Jeruzsálemben imádták Istent, ahol a frigyláda is volt.
Absolon nagyon ravasz
volt, és igen rafináltan szervezte meg az apja elleni lázadást. „És igen nagy lőn az összeesküvés” (12.
vers), ezért Dávid úgy döntött, hogy elmenekül. (13. vers). Sokan hagyták el a
várost Dáviddal együtt, még idegenek is voltak, akik hűséget fogadtak mellette,
hasonló volt ez a hűség ahhoz, amit Ruth könyvében láthatunk (21. vers). Így
Dávid beleegyezett, hogy átkeljenek vele a Kedron patakján (22-23.
vers).
Dávid azonban
visszaküldte Sádók és Abjátár papokat az Úr ládájával Jeruzsálembe (25. vers).
Dávid egy hírszerző hálózatot is szervezett olyanokból, akik Absolon közelében
dolgoztak Jeruzsálemben, akik rendszeresen informálták a királyt Absolon
terveiről. A két pap fiai részt vettek a kémkedésben (36. vers). Így indította
útjára Dávid a tervét, ami hűségre épült. Nem állt szándékában megölni saját
fiát, sőt azt kérte Khúsaitól, hogy éppúgy szolgálja Absolont, ahogy addig őt
szolgálta (34. vers). Dávid azért fohászkodott, hogy bárcsak az Úr összezavarná
Akhitófel gondolatait, aki naponta tanácsolta Absolont, és így meghiúsítaná
terveit (31. vers).
Ez a szakasz is arra
emlékeztet bennünket, hogy úgy tűnik, az Írás feljegyzői a Bibliában mintegy
egybeszövik az egy bizonyos témakörhöz tartozó történeteket, az események
kisebb-nagyobb részleteit, amit olvasunk, az csupán egy szála mindazoknak a
dolgoknak, amiket Dávid király palotájának életéből az Írás kijelent számunkra.
A Szentléleknek az a szándéka, hogy világossá és átláthatóvá tegye ezeknek az
eseményeknek a leírását. Meglehet, hogy esetenként az események részletei nem
időrendi sorrendben kerültek feljegyzésre, de ez nem változtat a kép egészén,
annak üzenetén. Az esztelenség, a kapzsiság, az önjelölt magatartás, a
ravaszság, a hűség másoktól való elcsalása mind annak a lázadásnak a jeleit mutatja,
amely a Mennyben kezdődött.
Drága Istenünk!
Mi magunk is,
részeseivé váltunk a nagy küzdelemnek, amely a Mennyben kezdődött, Lucifer
lázadásával. Ajándékozz meg minket azzal a képességgel, hogy tudnánk inkább
Hozzád hűségesnek lenni mint önmagunkhoz, tudnánk szolgálni mintsem uralkodni,
kérni és nem parancsolni! Jézus nevében kértünk. Ámen!
Koot van Wyk
207. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 45-46. fejezeteihez (július 21-27.).
„… a keresztény a nyomorúság vesszője alatt néha
többet tehet Mesteréért, mint amikor tevékeny szolgálatban dolgozik.” Ez az
oximoront tartalmazó mondat kihívást jelent az önazonosságunk számára.
Gyakran úgy gondoljuk: a hasznosságunk határozza
meg, mennyire szilárd az önazonosságunk. Úgy hisszük, hogy az értékünk abból
származik, ha Isten királyságáért cselekszünk és mutatunk fel dolgokat. Isten
azonban mennyei szemüveget visel. Időnként megengedi, hogy az élet kegyetlen
ütéseket mérjen ránk, megfosztva minket az egészségünktől, önállóságunktól vagy
a karrierünktől. Mi pedig viharverten azt hisszük, vége a
hasznavehetőségünknek, és megkérdőjelezzük, hogy vajon Isten miért engedné meg,
hogy félreállítsanak a csapások.
Pál bizonyosan csodálkozott rajta, hogy miért
lett akadályoztatva abban, hogy végezze hittérítői munkáját Európa-szerte. A
börtönben írt levelei mégis mélységesen reményt keltőek. Több szívhez jutott el
a levelein keresztül, mint az utazásai során.
Isten munkája néha megköveteli, hogy egy lépést
visszalépjünk a tevékenységeinktől, hogy Isten nagyobb céljai elérhetővé
váljanak. Néha Isten bennünk akar elvégezni valamit, amihez mozdulatlanságra
van szükség.
Ideggyógyászati sérülésemnek köszönhetően az
elmúlt három és fél évet házhoz kötve éltem; veszteségek tömegét gyászolhatom
azóta: jövedelemkereső képességemet, azt, hogy autót vezethessek,
lehetőségeket, hogy tanácsot adjak, prédikáljak és tanítsak, a képességet, hogy
utazzak és felfedezzek helyeket. Mindattól, ami „Lorivá” tett, megfosztott a
fájdalom-sújtotta állapotom.
Isten azonban áldások csokrát és a kegyelem
kincsét juttatta nekem. A belső átalakulás megérte a külső pusztítás áldozatát.
A nyereség meghaladja a fájdalmat.
A cselekvőképtelenség Isten kegyelmének
legnagyobb eszköze lehet, nem az Ő legrosszabb átka. Hiszen amíg én képtelen
vagyok, ő képes!
Lori Engel
lelkész (jelenleg rokkantnyugdíjas)
Eugene, Oregon, USA
Fordította Gősi Csaba
Legyen az Úr neve Áldott,a Názáreti Jézus Krisztus Szent és olthatatlan Nevében,most és mindörökké,Ámen🙏🛐✝️
VálaszTörlés