Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 39. fejezet 1450. nap
Félix mind ez ideig olyan erőszakos és kegyetlen életet
élt, hogy csak kevesen merészeltek még csak célozni is arra, hogy jelleme és
viselkedése nem kifogástalan. Azonban Pál nem ismert emberfélelmet. Nyíltan
tett bizonyságot Krisztusba vetett hitéről és "kész volt számot adni a
benne élő reménységről." Ezért beszélt azután azokról az erényekről,
melyek a keresztény jellem kialakulásához lényegesek, de amelyek hiányában az
előtte ülő emberpár annyira szűkölködött.
Pál feltárta Félix és Drusilla előtt Isten jellemét; -
igazságosságát, igaz ítélkezését és pártatlanságát, valamint törvényének
lényegét. Világosan kimutatta előttük azt is, hogy az ember kötelessége a
józan, mértékletes élet; szenvedélyeit a józan ész irányítsa, összhangban Isten
törvényével. Testi és szellemi erőit pedig köteles egészségben megőrizni.
Határozottan kijelentette, hogy jön az ítélet napja, amikor mindenki, élete
cselekedetei szerint, jutalmát veszi. Akkor nyilvánvalóvá válik, hogy sem vagyon,
sem rang vagy cím nem szerezheti meg Isten kegyét az ember számára, sőt meg sem
szabadíthatja bűnei következményeitől.
Kimutatta, hogy ez az élet az ember előkészületének ideje
az örök életre. Ha elhanyagolja kiváltságait és alkalmait, örök kárt szenved,
miután Isten nem ad újabb kegyelmi próbaidőt.
Pál különösen kiemelte Isten törvényének mélyreható
követelményeit. Vázolta, hogy mily mélyen behatolnak az ember erkölcsi életének
rejtelmeibe és mennyire megvilágítják mindazt, ami az emberi tekintet és ismeret
előtt rejtve van. Ami kézzelfogható, vagy szavakkal kifejezhető, vagy
egyáltalában minden, ami külsőleg észrevehető, csak tökéletlenül tükrözi az
ember jellemét. Ellenben a törvény kutatja, vizsgálja a gondolatokat, az
indítóokokat és szándékokat. Elítéli azokat a sötét szenvedélyeket, amelyek a
felszín alatt rejtőzködnek: a féltékenységet, a gyűlöletet, a becsvágyat. Sőt
még a gonosz tettek féltve őrzött, rejtett szándékait is, melyekkel titokban
foglalkozunk, azonban alkalom híján meg nem valósíthatunk.
Pál azon is fáradozott, hogy hallgatói gondolatait a bűnért
hozott egyetlen Áldozatra irányítsa. Előbb utalt azokra a véráldozatokra,
amelyek az eljövendő nagy, értékes áldozatnak csak előrevetített jelképei
voltak, azután pedig szemléltette Krisztust, mint akiben a törvény összes
ceremóniái beteljesedtek; akire utaltak, aki az elbukott ember életének és
reménységének egyetlen forrása. Az ősidők, az ókor szent emberei is, a Krisztus
vérébe vetett hit által üdvözültek. Midőn az áldozati állatok haláltusáját
látták, pillantásuk áthatolt a korszakokon, feltekintettek Isten szent
Bárányára, "aki elveszi a világ bűneit."
Isten jogosan igényli valamennyi teremtménye szeretetét és
engedelmességét. Törvényében a jog, az igazság tökéletes zsinórmértékét adta.
Igen sokan azonban megfeledkeznek Teremtőjükről és akaratának ellenére, saját
útaikat követik. Ellenségeskedéssel viszonozzák szeretetét, amely magas, mint a
menny, és széles, mint a világegyetem. Isten nem csökkentheti törvénye
követelményeinek szintjét a bűnös ember akarata szerint; az ember viszont,
saját erejéből, nem tehet eleget a törvény követelményeinek. Tehát a bűnöst
csak a Krisztusba vetett hit tisztíthatja meg minden bűnétől és képesítheti
arra, hogy Teremtőjének engedelmeskedjék.
Pál, a fogoly, síkraszállt tehát az isteni törvény
követelményeinek betartásáért mind a zsidók, mind a pogányok részéről, és
hirdette Jézust, a megvetett Názáretit, mint az Isten Fiát, a világ
Megváltóját.
Mai Bibliai szakasz: 1
Sámuel 27
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Bár Dávidot az Úr
mindezidáig minden bajtól megvédte, mégis újra próbára teszi a hitét. A
kilátásai sötétek. Saját emberei róják meg és hálátlanul viselkednek. Kehilla
emberei megpróbálják átadni őt Saulnak (23: 1-13), és a Zifeusok kétszer is
elárulják a rejtekhelyét. Nábál sértegeti őt. Lassan törvényen kívüliként
kezelik.
Tehát anélkül, hogy
Istentől kérne útmutatást, úgy dönt, hogy menedéket keres a filiszteusok, az
esküdt ellenségeik között. Ákhis, Gáth királya fogadja. Úgy tűnik, ez ugyanaz a
király, aki előtt korábban Dávid őrültnek tettette magát (1Sám 21:12-13). De
akkor egyedül volt, most viszont vele van mind a 600 embere azok feleségeivel
és gyerekeivel. Ákhis nyilvánvalóan úgy látja, hogy növelni fogják a katonai
erejét. Amikor Saul meghallja, hogy hová ment Dávid, úgy dönt, leáll az üldözésével.
Dávid botlása ebben az
esetben hasonlít Illés meneküléséhez a Kármel hegyi győzelem után. Mindketten
túlságosan emberi módon viselkedtek, és így hiányzott belőlük a hit és a
bátorság. Szerencsére Isten nem hagyta el őket.
Dávid következő
lépéseként megkéri Ákhist, hogy adjon neki egy helyet, ahol lakhat, de az
legyen messze a gáthi központtól. Ákhis odaadja neki Siklág városát. Ettől
kezdve Dávid úgy határoz, hogy folytatja rajtaütéseit az amálekiták, és egyéb
sivatagi törzsek ellen, akikkel kapcsolatban Isten elrendelte, hogy Izráel
gyermekei irtsák ki őket. Dávid nem hagyott túlélőket, hogy híreket vigyenek
Ákhisnak, így amikor a filiszteus király megkérdezte, hogy hol voltak, akkor
azt mondta: „Júda déli része ellen vonultam.” Tényleg rajtaütött Júda
déli részén, de a sivatagi törzsek ellen és nem a sajátjai ellen vonult.
Kétértelmű válasza azonban abban a hitben hagyta Ákhist, hogy Júda ellen
vonult.
Dávid melléfogása, hogy
a filiszteusok közé ment Isten útmutatása nélkül, majd kétértelmű kijelentésekkel
takargatta az igazságot, újfent bizonyítja, hogy csakis Isten akaratát követve
lehetünk biztonságban.
Ralph Neall
204. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 39-40. fejezeteihez (június 30 – július 6.).
A zsidó vezetők
gyűlölete Pál iránt nem ismert határokat. Holtan akarták őt látni, azonban nem
érhettek el hozzá. Pál rab volt a római helytartó, Félix őrizete alatt. A
zsidók megérkeztek, hogy bevádolják Pált a helytartó előtt, Pál azonban
megvédhette magát.
Valami nagyon fontosat
tanulhatunk az apostol tapasztalatából. Nem engedte, hogy a pillanatnyi
igazságtalanság és gyűlölködés megmérgezze a szívét. Hanem úgy látta ezt, mint
egy újabb lehetőséget, hogy kinyúljon egy lélek felé, annak megmentése
érdekében Krisztus királysága számára. Pál, aki mindig készen állt az
evangélium szólására, és akinek a szívét Isten szeretete fűtötte, olyan
hatékonyan osztotta meg bizonyságtételét, hogy az Félix szívét is megragadta.
Mit tettél volna te?
Megengedted volna, hogy betöltse a szívedet a gyűlölet a zsidók irányába? Vagy
képes lettél volna a pillanatnyi helyzet fölé emelkedni és alkalmazni az
értelmed erejét, hogy olyan bizonyságot tegyen, amely egy újabb lélek
megnyerését célozza meg Krisztus számára?
„A nagy válságban,
melyet Isten szolgáinak hamarosan át kell élniük, ugyanazzal a
keményszívűséggel, ugyanazzal a gonosz szándékkal, ugyanazzal a makacs
gyűlölettel találkoznak.” Készen állsz-e arra, hogy félretedd érzéseidet azért,
hogy megnyerhess még egy lelket Krisztus számára? Az Isten töltsön meg minket
akkora buzgalommal, mint Pálé volt, hogy lelkeket nyerjünk meg!
Armando Lopez
Biblia-oktató
Hartland Főiskola
Rapidan, Virginia, USA
Fordította Gősi Csaba
Ámen
VálaszTörlés