Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 45. fejezet 1473. nap
Pált, fogságában Isten kegyelme erősítette meg, és tette
lehetővé számára, hogy nyomorúságban örvendhessen. Teljes hittel és
bizonysággal írta a filippii testvéreknek, hogy fogsága az evangélium
haladására szolgált. "Tudtotokra akarom pedig adni atyámfiai, hogy az én
dolgaim inkább előmenetelére lőnek az evangéliumnak; annyira, hogy a
Krisztusban híressé lett az én fogságom a testőrség egész házában és minden
mások előtt, és többen az Úrban való atyafiak közül, bízván az én fogságomban,
nagyobb bátorsággal merik szólani az igét." (Fil. 1, 12-14.)
Az apostolnak ez a tapasztalata tanulságot nyújt számunkra,
mivel feltárja előttünk Isten munkamódszerét. Az Úr győzelemmé változtathatja
azt, amit mi eredménytelenségnek és vereségnek látunk. Bennünket az a veszély
fenyeget, hogy Istenről megfeledkezünk és csak a láthatókra nézünk, ahelyett,
hogy a hit szemeivel a láthatatlanra tekintenénk. Ha azután szerencsétlenség és
nyomorúság szakad reánk, azonnal készek vagyunk vádolni Istent, hogy elhanyagol
és kegyetlen hozzánk. Ha jónak látja, hogy hasznavehetőségünket valamilyen
irányban korlátozza, bánkódunk Fölötte, mert nem gondoljuk meg, hogy Isten így
is csak javunkat akarja. Bárcsak megtanulnók, hogy a csapások Isten magasztos
tervének egy részét képezik; hogy a keresztény a nyomorúság ostora alatt néha
többet tehet Mesteréért, mintha nyilvánosan szolgálatában munkálkodna.
Pál, a filippibeliek elé a keresztényi élet példaképéül
Krisztust állította, "aki mikor Istennek formájában vala, nem tekintette
zsákmánynak azt, hogy ő az Istennel egyenlő, hanem önmagát megüresíté, szolgai
formát vévén föl, emberekhez hasonlóvá lévén; és mikor olyan állapotban
találtatott mint ember, megalázta magát, engedelmes lévén halálig, még pedig a
keresztfának haláláig." (Fil. 2, 6-8.)
"Annakokáért szerelmeseim" - folytatja az apostol
- "amiképpen mindenkor engedelmeskedtetek, nem úgy, mint az én
jelenlétemben csak, hanem most sokkal inkább az én távollétemben, félelemmel és
rettegéssel vigyétek véghez a ti idvességteket; mert Isten az, aki munkálja
bennetek mind az akarást, mind a munkálást jó kedvéből. Mindeneket zúgolódások
és versengések nélkül cselekedjétek; hogy legyetek feddhetetlenek és tiszták,
Istennek szeplőtlen gyermekei az elfordult és elvetemült nemzetség közepette,
kik között fényletek, mint csillagok e világon; életnek beszédét tartván
elébök; hogy dicsekedhessem majd a Krisztus napján, hogy nem futottam hiába,
sem nem fáradtam hiába." (Fil. 2, 12-16.)
Ezeket a szavakat megörökíti az Írás, hogy minden küzdő
léleknek segítségére szolgáljanak. Pál azonban nemcsak utal a tökéletesség
mértékére, hanem meg is mutatja, hogyan érhető el. "Munkáljátok
üdvösségteket", "mert Isten az, aki munkálkodik bennetek."
Az üdvösséget társulás, együttmunkálkodás útján nyerjük el.
A megtérd bűnös és Isten között együttmunkálkodás létesül. Ez elengedhetetlen a
jellem felépítéséhez, helyes alapelvek kialakításához. Az embernek komoly
erőfeszítéseket kell tennie, hogy legyőzze azt, ami a tökéletesség elérésében
akadályozza. Az eredmény azonban teljesen Istentől függ; csupán emberi
erőfeszítések nem elegendők. Isten segítsége nélkül teljesen értéktelenek.
Isten munkálkodik, és az ember is. Az embernek kell ellenállnia a kísértésnek,
de az erőt ehhez Istentől nyeri. Így egészíti ki egymást egyrészt a végtelen
bölcsesség, részvét és erő, másrészt a gyengeség, bűn és teljes tehetetlenség.
Isten azt akarja, hogy uralkodjunk önmagunk felett; azonban
beleegyezésünk és együttmunkálkodásunk nélkül nem segíthet rajtunk. Isten Lelke
az embernek adott erők és képességek által munkálkodik. Önmagunkból nincs
erőnk, hogy szándékainkat, vágyainkat és hajlamainkat összhangba hozzuk Isten
akaratával. Ha azonban készek vagyunk arra, hogy "készségesekké tegyen
bennünket", akkor az Üdvözítő elvégzi helyettünk; "lerontja az
okoskodásokat és minden magaslatot, amely Isten ismerete ellen emeltetett"
és foglyul ejt "minden gondolatot, hogy engedelmeskedjék a
Krisztusnak." (2. Kor. 10, 5.)
Mai Bibliai szakasz: 2
Sámuel 19
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Ez a fejezet a királyság visszaállításával
foglalkozik. Dávid elmenekült Absolon elől, amiért a nép később hibáztatta őt
(2Sám 19:9). Tudni akarták, hogy a király miért van ennyire csendben most, amikor
vissza kellene állítani a monarchiát. Dávid elvesztett fiát, Absolont
gyászolta. Ám rokona, Jóáb (2Sám 17:25; 2Sám 19:13) odament hozzá, és kérdőre
vonta, miért lett hirtelen olyan, mint egy sírós kisgyerek. Joáb sokkterápiát
használ, hogy visszahozza Dávidot a valóságba. Az egy dolog volt, hogy
Dávidnak túl kellett jutnia a fia elvesztésén. Az pedig egy másik, hogy vissza
kellett térnie a palotába. Dávid ekkor nem tudhatta, hogy kik a barátai, és kik
nem. Ezért bevetette diplomáciai gyakorlatát, első célpontja pedig Júda volt.
Elküldött néhányat a megbízhatóbb emberei közül, hogy menjenek el Júdába, és
kérdezzék meg, miért nem ők voltak az elsők, akik visszahívták királyuknak
(2Sám 19:11). Dávid arra utasította embereit, hogy beszéljenek Amasával, Joáb
unokaöccsével, és emlékeztessék arra, hogy ők régen egy család voltak, és miért
nem hívja őt vissza? Felajánlotta neki a hadsereg parancsnoki helyét is Joáb
helyett. Ezzel megnyerte Júda támogatását (2Sám 19:14), majd elment a Jordán
folyóhoz, Júda férfiai pedig odavonultak, hogy kíséretükben mehessen haza a
király.
Dávid életrajzírója ezután Sémei példáját
mutatja be, aki embereivel és Saul fiával jött a király iránti hűségét
kifejezni. Bűnét elismerve járult Dávid elé, hogy üdvözölje őt. Abisai azt tanácsolta,
hogy öljék meg (2Sám 19:21), de Dávid nem engedte meg nekik. A következő
személy, aki a király üdvözlésére jött, Méfibóset volt. Fizikai állapotát
tekintve eléggé el volt hanyagolva, de Dávid szívélyesen visszafogadta. A
lázadás idején Dávid Sibának, szolgájának adta Méfibóset minden vagyonát (2Sám
16:4), de most arra utasította Sibát, hogy osztozzanak meg fele-fele arányban
Méfibósettel. Méfibóset viszont azt mondta, Siba tartson meg mindent magának
(2Sám 19:30).
Egy 80 éves nagyapa, Barzillai is eljött
Dávidot üdvözölni. Dávid meghívta őt, hogy lakjon a palotában, de Barzillai úgy
érezte, „egy érett fát már nem könnyű kitépni”. Júda népének egésze, és Izrael
népének a fele elment üdvözölni a királyt. Ám az emberek megosztottak voltak
északon és délen is. Az északiak úgy vélték, mindössze 10%-os joguk van a
királyhoz, és délnek nem lenne szabad úgy viselkednie, mintha egyedül ők
lennének a király eltartói. Az írnok 2Sám 19:43-ban azzal fejezi be
beszámolóját, hogy érzékelteti velünk Izrael jövőbeni megosztottságát.
Drága
Istenünk! Milyen könnyen be lehet
húzni bennünket a pártoskodásba egy kis pletykával, ami igaznak tűnik,
ahelyett, hogy inkább mélyre ásnánk a te Igédbe! Add nekünk Méfibóset
nagylelkűségét, és Dávid irgalmát, hogy Krisztus lelkületével át tudjunk
hidalni minden megosztottságot!
Jézus nevében kértük mindezt. Ámen.
Jézus nevében kértük mindezt. Ámen.
Koot van Wyk
207. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 45-46. fejezeteihez (július 21-27.).
„… a keresztény a nyomorúság vesszője alatt néha
többet tehet Mesteréért, mint amikor tevékeny szolgálatban dolgozik.” Ez az
oximoront tartalmazó mondat kihívást jelent az önazonosságunk számára.
Gyakran úgy gondoljuk: a hasznosságunk határozza
meg, mennyire szilárd az önazonosságunk. Úgy hisszük, hogy az értékünk abból
származik, ha Isten királyságáért cselekszünk és mutatunk fel dolgokat. Isten
azonban mennyei szemüveget visel. Időnként megengedi, hogy az élet kegyetlen
ütéseket mérjen ránk, megfosztva minket az egészségünktől, önállóságunktól vagy
a karrierünktől. Mi pedig viharverten azt hisszük, vége a
hasznavehetőségünknek, és megkérdőjelezzük, hogy vajon Isten miért engedné meg,
hogy félreállítsanak a csapások.
Pál bizonyosan csodálkozott rajta, hogy miért
lett akadályoztatva abban, hogy végezze hittérítői munkáját Európa-szerte. A
börtönben írt levelei mégis mélységesen reményt keltőek. Több szívhez jutott el
a levelein keresztül, mint az utazásai során.
Isten munkája néha megköveteli, hogy egy lépést
visszalépjünk a tevékenységeinktől, hogy Isten nagyobb céljai elérhetővé
váljanak. Néha Isten bennünk akar elvégezni valamit, amihez mozdulatlanságra
van szükség.
Ideggyógyászati sérülésemnek köszönhetően az
elmúlt három és fél évet házhoz kötve éltem; veszteségek tömegét gyászolhatom
azóta: jövedelemkereső képességemet, azt, hogy autót vezethessek,
lehetőségeket, hogy tanácsot adjak, prédikáljak és tanítsak, a képességet, hogy
utazzak és felfedezzek helyeket. Mindattól, ami „Lorivá” tett, megfosztott a
fájdalom-sújtotta állapotom.
Isten azonban áldások csokrát és a kegyelem
kincsét juttatta nekem. A belső átalakulás megérte a külső pusztítás áldozatát.
A nyereség meghaladja a fájdalmat.
A cselekvőképtelenség Isten kegyelmének
legnagyobb eszköze lehet, nem az Ő legrosszabb átka. Hiszen amíg én képtelen
vagyok, ő képes!
Lori Engel
lelkész (jelenleg rokkantnyugdíjas)
Eugene, Oregon, USA
Fordította Gősi Csaba
Ámen🛐✝🙏
VálaszTörlésBármit is megengedi nékünk az Úr ,egyedül ő tudja mit miért légyen akarataszerint ÁMEN , jóthozki és ez a legfontosabb ÁMEN.
VálaszTörlés