Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 41. fejezet 1455. nap
41.
"Majdnem ráveszel engem"
Pál a császárhoz fellebbezett, s így Festus kénytelen volt
őt Rómába küldeni. Azonban hosszabb idő telt el, míg alkalmas hajó kínálkozott.
De mivel még más foglyokat is el kellett küldeni Pállal együtt, ügyeik
kivizsgálása szintén halasztást okozott. Ez adott alkalmat Pálnak, hogy hitének
alaptételeit nemcsak Czézárea főemberei, hanem II. Agrippa király, a Heródesek
utolsó ivadéka előtt is kifejtse.
"Néhány nap elmúltával pedig Agrippa király és Bernicé
érkezék Czézáreába, hogy köszöntsék Festust. Mikor pedig több napig időztek
ott, Festus elébe adá a királynak a Pál dolgát, mondván: Van itt egy férfiú,
kit Félix hagyott fogva, ki felől, mikor Jeruzsálembe mentem, jelentést tőnek a
főpapok és a zsidóknak vénei, kérve ő ellene ítéletet." Azután előadta a
körülményeket, melyek a foglyot arra késztették, hogy a császárhoz
fellebbezzen; elbeszélte a nemrégen megtartott tárgyalást, hogy a zsidók
semmiféle olyan vádat nem hoztak fel ellene, amilyent várt tőlük, hanem csupán
"valami vitás kérdéseik valának ő vele az tulajdon babonaságuk felől, és
bizonyos megholt Jézus felől, kiről Pál azt állítja vala, hogy él."
Ez az elbeszélés felkeltette Agrippa király érdeklődését és
így szólt: "Szeretném magam is ezt az embert hallani." Kívánságának
megfelelően, a következő napra gyűlést hívtak össze. "Másnap tehát eljövén
Agrippa és Bernicé nagy pompával, és bemenvén a kihallgatási terembe az
ezredesekkel és a város főpolgáraival együtt, Festus parancsolatjára előhozák
Pált."
Vendégei tiszteletére Festus ez alkalommal nagy pompát
óhajtott kifejteni. A tiszttartó és a vendégek díszes öltözetei, a katonák
kardjai és parancsnokaik csillogó fegyverzete ragyogó keretet nyújtott a
jelenetnek.
Ott állott Pál, még mindig bilincsekben, az összegyűlt
tömeg előtt. Milyen nagy ellentét! Agrippa és Bernicé, a hatalom és magas állás
birtokosai, s ezért az egész világ hódolata övezte őket; azonban nélkülözték
azokat a jellemvonásokat, melyeket Isten értékel. Törvényét lábbal tiporták,
szívük és életmódjuk romlott volt. Tetteik undort keltettek a mennyben.
Az őréhez láncolt agg fogoly megjelenésében semmi olyan nem
volt, ami a világot hódolatra késztethette volna. Noha barátok, vagyon és
tekintély nélkül állott ott - mint fogoly, az Isten Fiába vetett hite miatt -,
sorsát mégis az egész menny érdeklődése kísérte. Angyalok állottak mellette. Ha
ezen fénylő hírnökök dicsősége csak felvillant volna, akkor a királyi pompa és
büszkeség elhalványodik, megsemmisül; a király és udvaroncai úgy a földre
rogynak, mint egykoron Krisztus sírjának őrzői.
Mai Bibliai szakasz: 2
Sámuel 1
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Saul és három fia
elesett a filiszteusok elleni csatában, ahogyan ezt Sámuel 1. könyve is
feljegyzi. Elérkezett az idő, hogy Dávid lépjen trónra. Sámuel 2. könyvének 1.
fejezete a Saul és Dávid uralkodása közötti átmeneti időszak leírása.
Dávid még filiszteus
területen volt, amikor hírét vette, hogy egy nagy ütközet volt a filiszteusok
és Izráel között. Érthető, hogy Dávid mindent kész volt megtenni, hogy megtudja
a csata kimenetelét. Valószínűleg türelmetlenül várta a legapróbb híradást is a
harctérről. Történetesen a hír egy amálekitától jött, akinek az életét Saul
kímélte meg, amikor Isten parancsa iránti engedetlenségében nem pusztította el
teljes egészében az amálekitákat (1Sám 15:2-3). Függetlenül attól, hogy a
beszámoló mennyire volt megbízható, egy néhány tényre fény derült: 1) Saul
király elvesztette a csatát, és fiával, Jonatánnal együtt meghalt; 2) a hír
hozója amálekita volt; és 3) a hírnök valószínűleg abban a hitben volt, hogy jó
hírt hoz, „örömet szerez Dávidnak” (2Sám 4:10), a puszta tény, hogy elhozta
Dávidnak Saul koronáját és az aranyperecét arra utalt, hogy Dávidban felismerte
az új királyt.
Legnagyobb
meglepetésére Dávid mélyen gyászolt Saul és Jonatán halála és az Úr népének
vesztesége felett. Nem jutalmazta meg az amálekitát, ahogyan azt a hírvivő
várta, hanem saját kardjával végeztette ki, mivel önnön vallomása tanúskodott
ellene: „Én öltem meg az Úrnak
felkentjét” (16. vers).
Dávid gyásza nem csupán
politikai színjáték volt, siratóénekének, az Íj-dalnak (2Sám 1:17-27) keserűsége
bizonyítja bánatának mélységét és őszinteségét. Dávid azt tanácsolja Izráelnek,
hogy ne tegyék közhírré Saul halálát, ehelyett inkább egyszerű szavakkal hívja
Izráel lányait, hogy sírjanak vele Saul felett (24. vers). Saul jó néhányszor
halálra kereste Dávidot, mégsem okozott sem örömet, sem megelégedést számára a
király halála. Az Úr útmutatása az ellenség szeretetéről nagyban átalakította
Dávid látásmódját. Szemében Saul volt „Izrael
gyönyörűsége”, az „erős és hatalmas”,
mert ő volt az Úr fölkentje. Ahogy dicsérte üldözőjében az erényeket, Dávid az
Urat dicsőítette meg, akitől „minden jó
adomány és tökéletes ajándék”
származik (Jak 1:17). Mi is Istennek adunk dicsőséget, amikor másokban, – még
„ellenségeinkben” is –, a jót látjuk meg, és erényeikről beszélünk.
Dávid nagyra értékeli
gyászénekében Jonatánt bátorságáért, apja, Saul iránt tanúsított gyermeki,
ragaszkodó szeretetéért, és a nép iránti elkötelezett hűségéért. Ahogy olvassuk
Dávid sorait, szinte érezzük összetört szíve bánatát, amit Jonatán felett
érzett, akiben oly kivételes barátot veszített el, és osztozunk kimondhatatlan
fájdalmában.
Dávid és Saul, Isten
két felkentje közötti konfliktus arra a kozmikus küzdelemre emlékeztet
bennünket, ami Mihály és a sárkány között folyik (Jel 12:7-9). Ahogyan Dávid
kesergett Saul fölött, úgy sír Jézus is sátán és mindazok miatt, akik vele
együtt fellázadtak a Menny ellen. Dávid szomorúsága ahhoz a keserűséghez is hasonló
volt, amit Jézus érzett Jeruzsálem felett (Mt 23:37-39).
A jó hír az, hogy közel
van az a nap, amikor minden küzdelem véget ér „És az Isten eltöröl minden könnyet az ő szemeikről; és a halál nem
lesz többé; sem gyász, sem kiáltás, sem fájdalom nem lesz többé ...”
Samuel Wang
205. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 41-42. fejezeteihez (július 7-13.).
Ennél tragikusabb
szavak nem hangoztak még el, mint Agrippa király kijelentése: „Majdnem ráveszel
engem, hogy keresztyénné legyek.” Pál lelkiismeretesen bemutatta az
evangéliumot, és azzal zárta mondandóját, hogy megkérte a királyt: döntsön
Jézus mellett. Agrippa, Bereniké és
Fesztusz azonban a hatalmat és a tekintélyt választották a szelíd és alázatos
Megváltó helyett, aki mindent nekik adott, hogy megmentse őket, és ezzel
megpecsételték örök sorsukat.
Bár a Biblia nem beszél
erről, de én eltűnődtem, hogy vajon Pál szavai a palotában nem fognak-e
valamikor beérni és gyümölcsöt teremni. Talán voltak ott más hallgatói is Pál
tiszta és erőteljes elbeszélésének, amely a Krisztus földi életével kapcsolatos
legfontosabb eseményekről szólt. Bizonyságot tett arról, hogy a próféciák
Messiása már megjelent a Názáreti Jézus személyében. Bemutatta, hogy a
Szentírás leírásának megfelelően Jézus betöltött minden jellegzetességet,
amiket Mózes és a próféták adtak meg a Messiás azonosítására.
Sok-sok évvel később a
mi számunkra ugyanolyan bizonyos a Szentlélek felhívása, hogy teljes egészében
Krisztusnak éljünk, mint Pál felhívása volt Agrippának. Számtalan
prédikációban, tanulmányozás során és a Bibliánk lapjain találkoztunk mi is a
rendkívül értékes evangéliumi történetekkel. Az kívánom, hogy egyikünket se
csupán „majdnem rávegyen”, hanem szilárd döntést hozzunk mindannyian, hogy
Jézusért éljünk minden egyes nap, amíg csak el nem jön!
Cindy Tutsch
nyugalmazott
igazgatóhelyettes
Ellen G. White Intézet
Fordította Gősi Csaba
Olvastam régen oly hasznos volt jó újból fel eleveníteni ,különösen tecik az első sorban ,Majdnem rávesszesz . Úgy volna jó hogy sok lélek elgondolkodna az Úr Összes Kijelentésein ÁMEN.
VálaszTörlésÁMEN .
VálaszTörlésÁmen!
VálaszTörlésÁmen
VálaszTörlés