Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – Az apostolok története 44. fejezet 1468. nap
Pál és munkatársai hűsége és buzgósága, úgyszintén a
Krisztushoz megtértek hite és engedelmessége, nehéz viszonyaik közepette,
megfeddi Krisztus szolgáinak mai lágymelegségét és hitetlenségét. Pál és
munkatársai mondhatták volna, hogy hiábavaló munka Néró szolgáit megtérésre és
Krisztusba vetett hitre felhívni, mivel rettenetes akadályokkal kell
megküzdeniük. Erős ellenállásba ütköznek, súlyos kísértésekkel kell számolniuk,
és ha meg is győződnének az igazságról, aligha állna módjukban engedelmeskedni.
Pál azonban nem így gondolkozott; hittel hirdette az evangéliumot ezeknek a
lelkeknek és eredménye az volt, hogy hallgatói közül néhányan engedelmességre
határozták el magukat, kerüljön bármibe is. Tekintet nélkül az akadályokra és a
veszélyekre, követték az igazságot; rábízták magukat Isten segítségére, hogy az
elnyert világosságot másokkal is közölhessék.
Nemcsak az történt, hogy a császár házából lelkek tértek
meg az igazsághoz, hanem helyükön is maradtak megtérésük után. Nem láttak okot,
hogy eltávozzanak onnan, ahova a kötelesség állította őket, csak azért, mert
környezetük nem volt rokon érzelmű. Az igazság ott éne őket és továbbra is ott
maradtak, hogy megváltozott életmódjuk és jellemük által új hitük átalakító
erejéről tanúbizonyságot tegyenek.
Kísértésbe jössz-e, hogy a viszonyokkal mentegesd magad,
amiért nem teszel bizonyságot Krisztusról? Gondolj csak a tanítványok
helyzetére a császár udvarában - a császár romlottságára, az udvar
elvetemültségére. El sem képzelhetünk körülményeket, melyek kedvezőtlenebbek
lennének a hitéletre és nagyobb áldozatot követelnének, vagy több ellenállást igényelnének,
mint amelyek közepette ezek hívők éltek. És mégis! Nehézségeik és veszélyeik
örvényében is hűségesek maradtak. Megkísérelheti ugyan a keresztény, hogy
látszólag legyőzhetetlen akadályokra hivatkozva mentegetődzik, amiért nem
követi Jézust és igazságát; elfogadható mentséget azonban nem hozhat fel. Ha
tudna, akkor azt bizonyítaná, hogy Isten igazságtalan, mert gyermekei elé az
üdvösség olyan feltételeit szabja, amelyeknek megfelelni lehetetlen.
Aki szívből igyekszik szolgálni Istennek, alkalmat fog
találni, hogy bizonyságot tegyen Róla. Nehézségek nem képeznek akadályt olyan
ember előtt, aki elhatározta, hogy mindenekelőtt Isten országát és annak
igazságát keresi. Azzal az erővel, amelyet a hívő imája és az Írás kutatása
által nyer, törekedni fog erkölcsös életre és a bűntől való szabadulásra.
Miközben feltekint Jézusra, hitének megkezdőjére és bevégzőjére, aki elviselte
a bűnösök ellenállását, maga is készségesen viseli el a megvetést és gúnyt. Ő
pedig, akinek Igéje: igazság - megígérte segítségét és kegyelmét minden
körülmények között. Örökkévaló karjai ölelik át azt a lelket, aki Hozzá fordul
segítségért. Bizton nyugodhatunk oltalmában és elmondhatjuk: "Mikor félnem
kellene is, én bízom te benned." (Zsolt. 56, 4.) Isten beteljesíti ígéreteit
mindazokon, akik Benne reménykednek.
Az Üdvözítő saját példájával mutatta meg, hogy követői
élhetnek e világban, anélkül, hogy e világból valók lennének. Ő nem azért jött,
hogy részt vegyen csalóka élvezeteiben, nem azért jött, hogy szokásainak
hódoljon, vagy fondorlataival éljen; Ő azért jött, hogy teljesítse Atyja
akaratát és megkeresse és megtartsa azt, ami elveszett. Ha a keresztény ezt a
célt tartja szem előtt, akkor tiszta maradhat, bárhol legyen is. Bármilyen
legyen állása, magas vagy alacsony, bárminő legyen élete, fényes vagy szerény,
mindenkor hűséges kötelességteljesítésben fogja kimutatni az igaz hit, az igaz
vallás erejét.
Nem a megpróbáltatásoktól mentesen, hanem azok kellős
közepében fejlődik ki a keresztény jellem. Krisztus követőjét az ellentmondás
és az ellenállás csak annál nagyobb éberségre, annál komolyabb imára készteti.
Erős kísértés, ha Isten kegyelme által kitartunk és elviseljük - türelmet,
éberséget, állhatatosságot, mélységes, maradandó bizalmat eredményez. A
keresztény hit diadala az, hogy képesíti követőit: szenvedni és egyszersmind
erősnek maradni; megalázkodni, de éppen alázatosság által győzni. Egész nap
öldöklik, de mégis él; hordozza a keresztet, de így nyeri el a dicsőség
koronáját.
Mai Bibliai szakasz: 2
Sámuel 14
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Emlékszel Jézus megható
történetre a tékozló fiúról Lukács 15: 11-32-ben? Ez a fejezet Jézus
példázatának ószövetségi megfelelője hasonló motívumokkal, és néhány
különbséggel.
Absolon szándékosan
megölte a testvérét (13. fejezet), ezért el kellett menekülnie Gessurba, és
három évet töltött ott. Dávid nagyon hiányolta (1. vers). Jóáb elhatározta,
hogy megváltoztatja Dávid – Absolonhoz való – viszonyulását, mégpedig úgy, hogy
egy bölcs asszonyt küld hozzá. Az asszony gyászolónak tettette magát, akinek
volt két fia, akik egymás ellen küzdöttek, és végül az egyikőjük meghalt. Most
a rokonok meg akarják ölni a másikat is, reménytelen jövőt hagyva így az
asszonynak. Ezért Dávid előtt esedezett, hogy segítsen ebben a helyzetben.
Dávid megígérte, hogy semmi sem fog történni a megmaradt fiúval, de az asszony
még tovább akart menni, és azt szerette volna, hogy Dávid az Úr nevében ígérje
ezt meg. Dávid megismételte az ígéretét az Úr nevében. Az asszony erre
megkérdezte, miért nem teszi ugyanezt Absolonnal?
Az asszony rámutatott
arra a bölcsességre, hogy „amíg Isten nem
veszi el az életet, az a szándéka, hogy még az eltaszított se maradjon
eltaszítva előle” (14. vers). Ez
az evangélium esszenciája. Az az Isten, akiről az asszony beszélt, és az az
Isten, akit Dávid ismert, ugyanaz volt, tehát nem viszonyulhatott Absolonhoz
továbbra is az addigi módon.
Dávid azonban megérezte,
hogy valaki betanította az asszonynak mindazt, amit mondott, és Jóábot
gyanúsította vele. Az asszony becsületesen bevallotta, hogy igen, Jóáb volt. Az
az Isten, akiről ez az asszony beszélt, megváltoztatta Dávid szívét. Tehát
behívta Jóábot, és megparancsolta neki, hogy hozza vissza Absolont. Jóáb
elment, visszahozta Absolont, de a király megparancsolta neki, hogy ne jöjjön a
palotába, hanem maradjon a saját házában. Absolon két évig maradt a házában.
Ekkor volt pontosan öt éve, hogy Dávid utoljára látta a fiát.
Absolon azt kívánta,
bárcsak láthatná Dávidot, és hívatta Jóábot, hogy szervezzen egy találkozót. De
Jóáb nem jött el. Absolon már nem bírta tovább, hogy ne láthassa az édesapját,
ezért elég furcsa módon hívta fel Jóáb figyelmét, ugyanis felégettette Jóáb
szomszédos földjét. Itt megfigyelhetjük, hogy a megfontolt gyilkosság
bűntettének van egy utóda, mégpedig egy másik parancsolat áthágása: Absolon úgy
kezeli a szomszédja földjét, mintha sajátja lenne.
Természetesen Jóáb most
már kényszerhelyzetben volt, hogy tegyen valamit, ami újra összehozza az
apát a fiával. A 33. versben van az apa reakciója a tékozló fiúval. Amikor Jóáb
a király elé terjesztette Absolon kérését, hogy láthassa őt, Dávid Absolonért
küldetett. A tékozló fiú öt évnyi távollét után „elment a királyhoz, és arcával a földet érintve leborult előtte” (új
prot. ford.) egy olyan magatartást mutatva, ami kifejezi, hogy nem méltó arra,
hogy a király a fiának nevezze. Dávid pedig hasonlóképpen cselekedett, mint a
tékozló fiú apja: „a király pedig
megcsókolta Absolont”. Milyen édes megbékélés!
Szerető Istenünk!
Úgy állunk előtted,
mint akiknek szintén szükségük van megbékélésre, hogy helyreállítsuk
kapcsolatunkat Veled és embertársainkkal. Add meg azt a napot, amikor
elkötelezzük magunkat újra Feléd, és béke uralkodik majd minden dombon és
hegyen, minden faluban és városban, és mindenek felett, a szívünkben! Ámen.
Koot van Wyk
206. heti olvasmány AZ APOSTOLOK TÖRTÉNETE 43-44. fejezeteihez (július 14-20.).
Néhány évvel ezelőtt a Via Appián sétáltam, azon
az ősi úton, ami Rómába vezet, és elhalad az Appius Fóruma mellett. Pál is
ugyanezen az úton sétált – keménykötésű bűnözők csoportjához láncolva. A 2000
évvel ezelőtt itt járt római szekerek nyoma még mindig látható a kőben.
Amikor elhaladtunk egy omladozó fogadó mellett,
melynek oldalán vadborostyán nőtt, elképzeltem a kereszt hajlott hátú öreg
harcosát, amint elcsigázottan Rómába tart, sértegetés és csúfolódás közepette,
amiket az út során azoktól kapott, akik megátalkodott bűnözőnek tartották.
A lelki szemeim előtt hirtelen egy férfit látok,
aki az elhaladó tömegből kiugrik, átkarolja Pált, és könnyekkel és örvendezve
magához öleli. Újra és újra megismétlődik ez a jelenet, amikor Pál lelki
gyermekei felismerik a szeretett evangelistát, aki az élet szavait beszélte
nekik Korinthusban, Filippiben és Efézusban. Micsoda öröm és megújult bátorság
lett Pál osztályrésze, mikor a barátai megköszönték áldozatos erőfeszítéseit a
maguk nevében!
Milyen gyakran jut eszünkbe, hogy köszönetet
mondjunk a lelki vezetőinknek? Azoknak, akik különösen értékes bibliaórákat
tartottak nekünk a szombatiskolában vagy a gyülekezeti tanítás során, és akiket
nagyban bátoríthatna, ha egy köszönő üzenetet kapnának tőled és tőlem! Mi a
helyzet a lelkésszel, aki megkeresztelt minket? Ha még mindig él az a személy,
megerősíthetnénk a szívét és örömet vihetnénk a mindennapjaiba a megbecsülés
egy szavával, hogy segítettek nekünk megismerni Jézust.
Cindy Tutsch
nyugalmazott
igazgatóhelyettes
Ellen G. White Intézet
Fordította Gősi Csaba
Ámen
VálaszTörlésÁmen!
VálaszTörlés