Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 8. fejezet 1580. nap
9.
A svájci reformátor
Isten éppolyan elgondolás szerint választotta ki az egyház
reformátorait, mint alapítóit. A mennyei Tanító mellőzte a föld nagyjait, a
rangosokat és gazdagokat, akik hozzászoktak a vezetőknek "kijáró"
dicsőítéshez és hódolathoz. E gőgös, beképzelt, felsőrendűségben tetszelgő
emberek soha nem szántak volna meg másokat, és az alázatos Názáreti nem tudta
volna őket munkatársaivá formálni. Jézus a tanulatlan, szorgos galileai
halászokat szólította meg: "Kövessetek engem, és azt mívelem, hogy
embereket halásszatok!" (Mt 4:19). E tanítványok alázatosak és
tanulékonyak voltak. Minél kevésbé kerültek koruk hamis tanításainak hatása
alá, Krisztus annál nagyobb eredménnyel tudta őket szolgálatra tanítani és
képezni. Így volt ez a nagy reformáció idején is. A legnevesebb reformátorok
szerény születésű emberek voltak, akiket nem szédített meg a rang, nem
befolyásolt a fanatizmus és a papi furfang. Isten egyszerű eszközökkel akart
nagyszerű eredményeket elérni. Így nem embereké a dicsőség, hanem Istené, aki
általuk akarata és tetszése szerint munkálkodik.
Néhány héttel azután, hogy Luther a szászországi bányász
hajlékában meglátta a napvilágot, az Alpok hegyei között, egy marhapásztor
kunyhójában megszületett Zwingli Ulrik. Zwingli gyermekkori környezete és
neveltetése alkalmas volt arra, hogy küldetésére felkészítse. A természet
csodálatos szépsége és lenyűgöző fensége már korán felébresztette gyermeki
lelkében Isten nagyságának, hatalmának és fenségének érzetét. A környező hegyek
közt véghezvitt hőstettek történetei meghatározták fiatal életének törekvéseit.
Nagyanyjától ismerte meg azt a néhány kedves bibliai történetet, amelyeket ez
az istenfélő asszony az egyház legendái és hagyományai közül kiválogatott.
Zwinglit mélységesen érdekelték a pátriárkák és próféták, a Palesztina dombjain
nyájukat őrző és angyalokkal beszélgető pásztorok, a betlehemi gyermek és a
keresztre feszített Krisztus csodálatos tettei.
Luther Jánoshoz hasonlóan Zwingli apja is iskoláztatni
akarta fiát. Ezért a gyermek már nagyon fiatalon elkerült szülőföldjéről, az
Alpok völgyéből. Zwingli Ulrik értelmi világa rohamosan fejlődött, és csakhamar
felmerült a kérdés, hogy hol lehet tanítására alkalmas tanárokat találni.
Tizenhárom éves korában Bernbe ment, ahol akkor Svájc legkiválóbb iskolája
volt. Itt azonban olyan veszély fenyegette, amely könnyen meghiúsíthatta volna
a hozzá fűzött reményeket. A szerzetesek mindenképpen rá akarták venni arra,
hogy lépjen be egy kolostorba. A dominikánus és ferencrendi szerzetesek
versengtek a nép kegyeiért. Templomaik hivalkodó díszeivel, szertartásaik
pompájával, híres ereklyéik és csodatevő bálványaik vonzerejével igyekeztek
híveik pártfogását megszerezni.
A berni dominikánusok felismerték, hogy ennek a tehetséges
ifjú tudósnak a megnyeréséből hasznot húzhatnak és dicsőséget szerezhetnek
maguknak. Ez a rendkívüli ifjú, ez a szónoki és írói tehetség, ez a zenei és
költői zseni vonzóbbá tenné istentiszteleteiket, és jobban növelné rendjük
bevételeit, mint bármilyen látványos pompa. Fondorlattal és hízelgéssel
próbálták Zwinglit rávenni arra, hogy lépjen be kolostorukba. A diák Luther
eltemetkezett egy kolostor cellájába, és ha a gondviselő Isten nem szabadítja
ki, elveszett volna a világ számára. Zwinglit megmentette Isten ettől a veszélytől.
Apja, aki nem akarta, hogy fia a szerzetesek tétlen és értéktelen életét élje,
Isten gondviselése folytán tudomást szerzett a szerzetesek szándékáról. Látta,
hogy a fia jövője forog kockán, és megparancsolta neki, hogy azonnal térjen
haza.
A fiú engedelmeskedett. De nem sokáig érte be
szülőhelyével, a völggyel, és csakhamar újra tanulni kezdett. Ezúttal Bázelba
ment. Zwingli itt hallotta először Isten ingyen kegyelmének örömhírét.
Wittembach, aki az ókori nyelveket tanította, a görög és a héber nyelv tanulása
közben megismerkedett a Szentírással, és a fénysugarakat tanítványai lelkébe is
továbbította. Wittembach kijelentette, hogy van egy igazság, amely ősibb és
mérhetetlenül értékesebb a teológusok és filozófusok által tanított
elméleteknél. Ez az ősi igazság az, hogy Krisztus halála a bűnös egyedüli
váltságdíja. Zwingli számára ezek a szavak voltak a hajnalt jelző első
fénysugarak.
Mai Bibliai szakasz: 2
Krónikák 27
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Amikor Jótám
25 évesen a trónra került, valószínűleg
még mindig gyászolta apja, Uzziás
halálát. Élete utolsó heteiben és hónapjaiban Uzziás leprában szenvedett, csupán árnyéka volt korábbi önmagának. Olyan gyenge volt, hogy a fiatal Jótám vette át az irányítást, ő intézte a nemzet ügyeit. Mint király, Jótám
„azt tette, amit helyesnek lát az Úr. Egészen
úgy tett, ahogyan apja, Uzziás, csakhogy ő nem ment be az Úr templomába” (2. vers).
A „csakhogy” szó jelzi
az Uzziás és Jótám közötti különbséget. Az előbbi megengedte magának a büszkeséget; az utóbbi szerény volt, mindenben engedelmeskedett Istennek; az előbbi merészen szembeszállt Isten
egyértelmű utasításával a szentélyben
történő szolgálatot illetően, az utóbbi bölcs volt
ahhoz, hogy tanuljon apja hibáiból.
Tanulhatunk azok életéből,
akik előttünk jártak, hogy ne
ismételjük meg az ő hibáikat. Arra
kaptunk elhívást, hogy előre haladjunk, és ne írjuk újra feleslegesen elődeink bűnös történelmét.
Thando Malambo
223. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
9. fejezetéhez
(november 10-16.).
Zwingli, Luther és Tyndale, akik Svájc,
Németország és Anglia legfőbb reformátorai voltak (ebben a sorrendben) 1483
decembere és 1484 januárja között születtek néhány hét eltéréssel. A szüleik
egyáltalán nem ismerték egymást. Így aztán, ha az 1515-ös év Európájában lettél
volna fiatal felnőtt, két évvel azelőtt, hogy a wittenbergi kapura kiszögezték
a 95 tételt, siránkozhattál volna magadban arról, hogy semmit sem tesznek az
emberek, és nem történik előrehaladás. A nagy, gonosz fickók még mindig
mindenen uralkodtak és tönkretették, amihez csak kedvük szottyant tönkretenni.
És elesett a hűség az utcán. És az egyenesség nem juthatott be. Te pedig agyon
aggódhattad magadat ezeken a dolgokon.
Amit azonban nem tudhattál, hogy ez a három erős
férfi épp befejezte különleges kiképzése első szakaszát, hogy a föld nevű
bolygón vezetőkké váljanak.
És ahogyan már mondtam, Zwingli az egyik volt
közülük. Olyan sok kulcsfontosságú dolgot tanulhatunk meg tőle! Íme, ezek közül
egy, amivel elboldogulhatsz: ha lelkeket akarsz menteni, be kell csuknod a
szemedet sok mindenre. Az emberek ki nem állják, ha kijavítjuk őket minden
egyes alkalommal, amikor hibát követnek el. Hogy segítsünk az embereken, szemet
kell hunynunk néhány gyarlóságuk fölött. Képzeljük el, mi lett volna, ha Jézus
kijavított volna minden rosszat, amivel találkozott! Mást se csinált volna.
Zwingli tehát így adott példát az embereknek
Isten kegyelméből. Ők pedig összesereglettek, hogy még többet tanulhassanak
erről.
Eugene Prewitt
a Kelet-Ázsiai Oktatási Intézet igazgatója,
Malajzia
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésJótám apja, Uzzijjá bement a szentélybe, hogy illatáldozatot mutasson be az Úrnak. Az áldozatok bemutatása azonban a papok feladata volt, ők jártak közben a népért, és ez alól a király sem volt kivétel. A király “csupán” az ország politikai vezetésére lett felkenve. Az Isten felé történő szolgálatra, az Istennel való ceremoniális kapcsolattartásra a papok lettek elhívva. Ezzel szemben Uzzijjá maga akart az Úr elé járulni, maga szeretett volna jóillatú áldozatot hozni, és Istennek tetszeni, a maga igazultságában. Elvetette a papok közbenjárását, akik Isten kegyelmét közvetítették a nép felé. Ezzel szembement az Úr akaratával, amit választott népének kinyilatkoztatott.
VálaszTörlésAz önmagunk általi megigazulás gondolatának veszélye ránk is leselkedik. Ha nem Krisztusra tekintünk, nem az Ő áldozatára, és értünk végzett közbenjárói szolgálatára tekintettel próbálunk Isten elé járulni, és kérni, hogy az Ő igazságát tulajdonítsa nekünk, akkor valóban a magunk igazsága alapján tekint ránk Isten, ami nem több megfertőztetett szennyes ruhánál. És a következmények is ehhez mérhetők lesznek. Egyedül Jézus az, akiben reménykedhetünk, az Ő helyettes áldozata, megváltó halála és békéltető közbenjárása az Atya és az emberek között az, ami Isten előtt jóillatú áldozat. Az Ő igazságának palástja, amiben Isten elé járulhatunk, ha Neki szeretnénk tetszeni. Sose feledjük hát el, hogy Jézus mondta ki: “Elvégeztetett” amit ember maga erejéből sosem mondhat ki még saját üdvösségére nézve sem.
Ef 2/8-9: “Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; Nem cselekedetekből, hogy senki ne kérkedjék.”
Jótám nem követte apja példáját, állhatatosan járt az Isten útján, és Isten megáldotta uralkodását, s így nagy hatalomra tett szert. Kövessük Jótám példáját, aki nem vetette el a közbenjárót.
Fontosak tehát a cselekedeteink az Úr előtt, hiszen gyönyörködni szeretne a mi engedelmességünkben, alázatosságunkban. Érdemeket azonban nem szerezhetünk általuk, a kegyelem záloga Krisztus kereszthalála. Fontos mindenkor annak tudatában lennünk, hogy megtérésünktől és Istennel való szövetségkötésünktől kezdődően már a kegyelem állapotában vagyunk, amit nem mi érünk el, hiszen Jézus csaknem 2000 éve már mindent megtett értünk. Cselekedeteink azonban továbbra is fontosak, s ha igazságunk nem is lesz általuk Isten előtt, azért a bennünk munkálkodó szeretetetről mindenkor képet adnak, arról, hogy mennyire lett tökéletessé bennünk Krisztus szeretete Isten és egymás iránt. Betöltjük-e a szeretet törvényét, ahogyan azt Jézus kérte:
Jn 13/34-35: “Új parancsolatot adok nektek, hogy szeressétek egymást: ahogyan én szerettelek titeket, ti is úgy szeressétek egymást! Arról fogja megtudni mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok, ha szeretitek egymást.”
S hogyan tudjuk kifejezni Istennek a cselekedeteinkben is megmutatkozó hálánkat szeretetéért, kegyelméért azáltal is, hogy továbbadjuk a bennünket éltető örömhírt másoknak, hogy életük lehessen nekik is. Hogy Isten országa gyarapodjék a mi közreműködésünk által is, teljesítve Isten szándékát, és jó sáfársággal használva a Tőle kapott ajándékainkat, megteremve a magunk életének gyümölcseit mindnyájan együtt mehessünk be a mi Urunk örömébe, s lehessünk együtt a Mennyeknek országában.
Ámen🛐✝️🙏
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlés