Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 11. fejezet 1597. nap
"Micsoda?! Hagyjuk jóvá ezt a rendeletet?! Azt
állítsuk, hogy a Mindenható Isten meg akarja ugyan ismertetni magát az
emberrel, de az ember képtelen eljutni Isten ismeretére?!" "Nincs más
biztos tan, csak amely Isten szavával összhangban van... Az Úr tiltja minden
egyéb hitelv tanítását... A Szentírás igéit más, világosabb igékkel kell
megmagyarázni... Ez szent könyv, amelyre a kereszténynek minden dologban
szüksége van, könnyen érthető, és alkalmas a sötétség eloszlatására. Isten
kegyelméből elhatároztuk, hogy kitartunk Isten egyetlen Igéjének tiszta és
kizárólagos prédikálása mellett, ahogyan azt a Biblia ó- és újtestamentomi
könyvei tartalmazzák. Nem teszünk hozzá semmit, ami ellentétben áll vele. Ez az
Ige az egyedüli igazság, minden tan és az egész élet biztos szabálya. Sohasem
csal vagy téveszt meg bennünket. Aki erre az alapra épít, az a pokol minden
hatalmával szemben is megáll, míg minden emberi hiábavalóság, amely ellene
támad, Isten színe előtt kudarcot vall.
"Ezért visszautasítjuk a ránk kényszerített igát.
" "Ugyanakkor a császár őfelségétől elvárjuk, hogy keresztény
uralkodóként viselkedjék velünk, mint aki mindennél jobban szereti Istent; és
mi kijelentjük, hogy készek vagyunk mindazzal a szeretettel és engedelmességgel
adózni mind neki, mind nektek, kegyelmes urak, ami igaz és törvényes
kötelességünk. "
A tiltakozás nagy hatással volt az országgyűlésre. A
többséget nagyon meglepte és megrémítette a tiltakozók bátorsága. A jövőt
viharosnak és bizonytalannak látták. Elkerülhetetlennek tűnt a viszály, a harc
és a vérontás. De a reformátorok, akik biztosak voltak ügyük igazságában,
bíztak a Mindenható erejében. "Nagyon bátrak és határozottak voltak.
"
"E híres tiltakozásban foglalt elvek... a protestantizmus
lényegét alkotják. Ez a tiltakozás a vallást érintő két emberi visszaélés ellen
emel szót: az első a polgári magisztrátus beavatkozása, a második pedig az
egyház önkényes hatalma. E visszaélések helyett a protestantizmus a
magisztrátus fölé a lelkiismeret hatalmát, a látható egyház fölé pedig Isten
szavának tekintélyét helyezte. Először is visszautasítja, hogy a polgári
hatalmak beleavatkozzanak az Isten dolgaiba; majd a prófétákkal és az
apostolokkal együtt mondja: 'Istennek kell inkább engedni, hogynem embereknek.'
A tiltakozók V. Károly koronája előtt magasra emelték Jézus Krisztus koronáját.
Sőt továbbmentek: lefektették azt az elvet, hogy minden emberi tanítást Isten
kinyilatkoztatásai alá kell rendelni." A protestálók továbbá kijelentették,
hogy joguk van szabadon bizonyságot tenni meggyőződésükről. Nemcsak hinni és
engedelmeskedni akarnak, hanem tanítani is azt, amit Isten Igéje mond.
Tagadták, hogy a papoknak és a magisztrátusoknak joguk van ezt megakadályozni.
A speieri protestálás ünnepélyes bizonyságtevés volt a vallási türelmetlenség
ellen, és hangsúlyozása annak, hogy minden embernek joga van Istent úgy imádni,
ahogy a lelkiismerete diktálja.
A nyilatkozat elhangzott, és emberek ezrei jól
emlékezetükbe vésték. A mennyei könyvekbe is bekerült, ahonnan senki emberi
erőfeszítéssel ki nem törölheti. Az egész lutheránus Németország hitvallásként
fogadta el a protestálást. Az emberek mindenütt új és jobb korszak ígéretét
látták a nyilatkozatban. Az egyik fejedelem ezt mondta a speieri
protestánsoknak: "A Mindenható, akinek segítségével szilárdan, szabadon és
bátran meg tudjátok Őt vallani, őrizze meg bennetek ezt a keresztény
állhatatosságot az örökkévalóság napjáig".
Mai Bibliai szakasz: Ezsdrás
8
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Van úgy, miközben
Istennel járunk, hogy valamit állítunk, hirdetünk, de mégis másként
cselekszünk. Azt állítjuk, hogy Isten hatalma végtelen, mégis emberi védelmi
eszközökkel és módszerekkel vesszük magunkat körül.
Ezsdrás jó példával
szolgál arra, hogy hogyan cselekedhetünk következetesen a hitünk szerint.
Ahelyett, hogy a királytól kért volna katonai kíséretet önmaga és a nép
számára, ami arra utalt volna, hogy nem igazán bízik Isten oltalmában, Ezsdrás
Istentől kért védelmet. Böjtöt hirdetett ezekkel a szavakkal: „Azért
böjtölünk, hogy megalázzuk magunkat Istenünk előtt, és biztonságos utazást
kérjünk tőle mind a magunk, mind gyermekeink és minden tulajdonunk számára”
(21. vers – magyar Easy-to-Read [könnyen olvasható] fordítás). Ezsdrás hitte,
hogy „Istenünk keze nyugszik azokon, akik őt keresik, hogy megvédje őket –
de haragja és hatalma zúdul azokra, akik őt elhagyják” (22.
vers – magyar Easy-to-Read fordítás). És Isten válaszolt is imáikra.
Amikor az Úr
felelősséggel ruház fel bennünket, hűségesen kell elvégeznünk a ránk bízott
szolgálatot, tudva azt, hogy Istennek tartozunk elszámolással. Amikor Ezsdrás
útra bocsátotta azokat a férfiakat, akiket az önkéntesen felajánlott javak
hordozására választottak ki, emlékeztette őket, hogy az Úr szolgálatára
különítették el őket, és hogy az adomány szent. Átvették a lemért és leltárba
vett kincseket, és megbízatásuk szerint hűségesen őrködtek felette.
Izrael Szentje, rendelj
olyan férfiakat és nőket, akikben megbízhatunk, és taníts minket Tebenned
bízni!
Pardon Mwansa
225. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
11. fejezetéhez
(november 24-30.).
Amikor azt látom, hogy valakik kockáztatják az
életüket is azért, hogy másoknak halvány esélyt biztosítsanak, a szemeim
könnyekkel telnek meg. És ezért van, hogy „A fejedelmek tiltakozásától” mindig
elszorul a torkom.
Ez a fejezet gazdag, fiatal uralkodók története,
ami boldog végkifejlettel zárul. A fejedelmek fiatalok voltak. Gazdagok voltak.
Uralkodásuk biztos volt, befolyásuk jelentős. És Jézus arra kérte, hogy
mindezeket igazán kockára tegyék, sőt, még az életüket is. És (van nálad
zsebkendő?) ők bátran előálltak a jó ügyért a hatalmas nyomással és veszéllyel
szemben.
Nem minden bátor cselekedet egyenlő. Sokan
bátran kiállnának olyan ügyért, ami egyértelműen helyes. Ebben az esetben a
történelem és a megfigyelők bizonyára igazolják ezt a döntést. De kinek van
bátorsága kiállni, ha a kicsúfolást kockáztatja? (Péter apostolnak sem volt.)
És a protestantizmus első tiltakozása esetében a vitatott dolgok elég kényesnek
bizonyultak ahhoz, hogy egy olyan személy, aki nem áll szilárd erkölcsi alapon,
könnyedén megalkudjon velük, bűntudat érzése nélkül. Az uralkodó nagylelkűen
felajánlotta például, hogy mindenki imádhatja Istent, ahogy csak szeretné! És
abban is megegyeztek, hogy a reformált egyházak használhatják a saját nyelvű
Bibliájukat! Mi volt hát, amiért protestálni kellett volna? Ezért: az uralkodó
megtagadta, hogy új embereket evangelizálni lehessen. Más szavakkal, az
uralkodó ragaszkodott hozzá, hogy az egyházak ugyanolyanok legyenek, mint ma is
sok egyház: halottak, akik nem fognak feltámadni.
És hogy ez ellen tiltakozzanak, a fejedelmek
felszólaltak, és mindent kockáztattak. Ámen. Ámen. Ámen. Te is protestáns vagy?
Eugene Prewitt
a Kelet-Ázsiai Oktatási Intézet igazgatója
Malajzia
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésÁmen 🛐✝️🙏
VálaszTörlés