Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 18. fejezet 1644. nap
Mélységes érdeklődéssel tanulmányozta Dániel és a Jelenések
könyvét. Értelmezésüknél ugyanazokat az elveket alkalmazta, mint a többi
igehelynél, és nagy örömmel tapasztalta, hogy a prófétikus szimbólumokat meg
lehet érteni. Látta, hogy az addig beteljesedett próféciák szó szerint
teljesedtek; hogy a különböző képek, metaforák, példázatok, hasonlatok stb.
magyarázata mind megtalálható, mert más igehelyek tisztázzák, és e magyarázatok
alapján szó szerint érthetők. "Meggyőződtem tehát arról - mondja -, hogy a
Biblia a kinyilatkoztatott igazságok oly világosan és egyszerűen feltárt
rendszere, hogy a vándornak, még ha együgyű is, nem kell eltévednie benne.
" Fáradozása nyomán egyik igazság a másik után bontakozott ki előtte,
amint lépésről lépésre nyomon követte a próféciák nagyszerű vázát. Mennyei
angyalok kalauzolták, hogy a Szentírást megértse.
A próféciák addigi teljesedését véve alapul az ezután
teljesedő próféciák megítéléséhez, megbizonyosodott afelől, hogy a Krisztus
lelki uralmát valló népszerű nézetet - a világ vége előtti földi millenniumot -
nem támasztja alá Isten Igéje. E tantétel szerint az Úr személyes eljövetele
előtt ezer évig tartó igazságosság és békesség lesz, és az ítélet napjának
félelmes dolgai a messzi jövőben fognak teljesedni. Ez bármennyire tetszetős
is, ellentétben áll Krisztus és az apostolok tanításaival, akik kijelentették,
hogy a búza és a konkoly együtt nő az aratásig, a világ végéig; hogy "a
gonosz emberek... és az ámítók nevekednek a rosszaságban"; hogy "az
utolsó napokban nehéz idők állanak be"; hogy a sötétség birodalma az Úr
adventjéig tart; hogy szájának lehelete megemészti őket, és eljövetelének
fényességétől elpusztulnak (Mt 13:30.38-41; 2Tim 3:13.1; 2Thessz 2:8).
A világ megtérésének és Krisztus lelki uralmának tanát az
apostoli egyház nem vallotta. A kereszténységnek kb. a XVIII. sz. kezdetéig nem
ez volt az általános véleménye. Mint minden más tévedésnek, ennek is
veszedelmes következménye lett. E tanítás szerint az Úr eljövetelét a messze
jövőben kell várni. Ezért az emberek figyelme elterelődött a Krisztus
közeledtét hirdető jelekről. Magabiztosak voltak, pedig ennek nem volt semmi
alapja. Sok ember elhanyagolta a felkészülést, amely szükséges az Istennel való
találkozáshoz.
Miller megállapította, hogy a Szentírás világosan tanítja
Krisztus valóságos, személyes eljövetelét. Pál ezt mondja: "Maga az Úr
riadóval, arkangyal szózatával és isteni harsonával leszáll az égből"
(lThessz 4:16). A Megváltó pedig kijelenti: "Meglátják az embernek Fiát
eljőni az ég felhőiben nagy hatalommal és dicsőséggel. " "Mert
amiképpen a villámlás napkeletről támad, és ellátszik egész napnyugatig, úgy
lesz az ember Fiának eljövetele is" (Mt 24:30.27). Az egész mennyei sereg
el fogja kísérni. "Eljő az embernek Fia az ő dicsőségében, és Ővele mind a
szent angyalok" (Mt 25:31). "És elküldi az Ő angyalait nagy
trombitaszóval, és egybegyűjtik az Ő választottait" (Mt 24:31).
Jézus eljövetelekor feltámadnak az igazak, az élő igazak
pedig elváltoztak. "Mindnyájan ugyan nem aluszunk el - mondja Pál -, de
mindnyájan elváltozunk, nagy hirtelen, az utolsó trombitaszóra; mert trombita
fog szólni, és a halottak feltámadnak romolhatatlanságban, és mi elváltozunk.
Mert szükség, hogy ez a romlandó test romolhatatlanságot öltsön magára, és e
halandó test halhatatlanságot öltsön magára" (lKor 15:51-53). A
thesszalonikaiakhoz intézett levélben, miután ecsetelte az Úr eljövetelét, ezt
mondja: "Feltámadnak először, akik meghaltak volt a Krisztusban; azután
mi, akik élünk, akik megmaradunk, elragadtatunk azokkal együtt a felhőkön az Úr
elébe a levegőbe; és ekképpen mindenkor az Úrral leszünk" (lThessz
4:16-17).
Isten népe csak Krisztus személyes adventjekor kaphatja meg
a mennyek országát. A Megváltó így szólt: "Mikor pedig eljő az embernek
Fia az Ő dicsőségében, és Ővele mind a szent angyalok, akkor beül majd az Ő
dicsőségének királyi székébe. És elébe gyűjtetnek mind a népek, és elválasztja
őket egymástól, miként a pásztor elválasztja a juhokat a kecskéktől. És a
juhokat jobb keze felől, a kecskéket pedig bal keze felől állítja. Akkor ezt
mondja a király a jobb keze felől állóknak: Jertek, én Atyámnak áldottai,
örököljétek ez országot, amely számotokra készíttetett a világ megalapítása
óta" (Mt 25:31-34). Az itt idézett igehelyekből látjuk, hogy mikor az
ember Fia eljön, a halottak romolhatatlan testben feltámadnak, az élők pedig
elváltoznak. Így készülnek fel az ország átvételére, mert Pál ezt mondja:
"Test és vér nem örökölheti Isten országát, sem a romlandóság nem örökli a
romolhatatlanságot" (lKor 15:50). Az ember jelenlegi állapotában halandó,
romlandó, Isten országa pedig romolhatatlan lesz, és megmarad örökké. Ezért az
ember úgy, ahogy van, nem léphet be Isten országába. De amikor Jézus eljön,
halhatatlanságot adományoz népének, és hívja, hogy vegye birtokba azt az
országot, amelynek eddig csak örököse volt.
Ezek és más igehelyek világossá tették Miller előtt, hogy a
Krisztus eljövetele előttre várt események, mint például a békesség egyetemes
uralma, és Isten országának felállítása a földön, a második advent után
következnek be. A világ állapota és az idők jelei megfeleltek az utolsó napokat
jellemző prófétikus leírásnak. Ezért Miller arra a megállapításra jutott,
mégpedig egyedül a Biblia alapján, hogy a föld jelenlegi állapotára szánt idő
lejáróban van.
"Egy másfajta bizonyíték, amely erősen hatott rám -
mondja -, a Szentírás kronológiája volt... Arra a meggyőződésre jutottam, hogy
a megjövendölt események, amelyek a múltban beteljesedtek, gyakran egy megadott
időpontban történtek. Az özönvíz előtti százhúsz év (lMóz 6:3), és a hét nap,
amely szintén megelőzte; majd a megjövendölt negyvennapos eső (lMóz 7:4),
Ábrahám magvának 400 évig tartó jövevénysége (lMóz 15:13); a pohárnok és a
sütőmester álmának három-három napja (lMóz 40:12-20); a fáraó hét éve (lMóz
41:28-54); a negyven év a pusztaságban (4Móz 14:34); a három és fél évig tartó
éhínség (lKir 17:1; lásd Lk 4:25);... a hetvenéves fogság (Jer 25:11);
Nabukodonozor hét ideje (Dán 4:13-16); és a zsidókra szabott hét hét, hatvankét
hét és egy hét, összesen hetven hét (Dán 9:24-27); - ezek az események, amelyek
bizonyos időhatárok között történtek, valamikor pusztán próféciák voltak, és
pontosan teljesedtek. "
Amikor tehát Miller a Biblia kutatása során különböző
időrendi periódusokat talált, amelyek - ahogyan ő értelmezte - Krisztus második
eljöveteléig nyúlnak, kénytelen volt őket "eleve rendelt" időknek
tekinteni, amelyeket Isten kinyilatkoztatott szolgáinak. "A titkok az
Úréi, a mi Istenünkéi - mondja Mózes -; a kinyilatkoztatott dolgok pedig miénk
és a mi fiainké mindörökké. " Az Úr kinyilatkoztatja Ámós próféta által,
hogy "semmit sem cselekszik... míg meg nem jelenti titkát az Ő szolgáinak,
a prófétáknak" (5Móz 29:29; Ám 3:7). Isten Igéjének kutatói tehát biztosak
lehetnek abban, hogy az Úr az emberi történelem legcsodálatosabb eseményét
világosan feltárja az igazság Igéjében.
"Meggyőződtem arról - mondja Miller -, hogy a teljes
Írás, amely Istentől ihletett, hasznos (2Tim 3:16), és nem ember akaratából
jött egykor létre, hanem Isten Lelke által indított szent emberek írták (2Pt
1:21). ,A mi tanulságunkra írattak meg, hogy békességes tűrés által és az
írásoknak vigasztalása által reménységünk legyen' (Róm 15:4). Ezért a Biblia
kronológiáját éppúgy a Szentírás részének és komoly megfontolásra méltónak
találtam, mint a Szentírás bármely más igéjét. És úgy éreztem, hogy ha meg
akarom érteni azt, amit a kegyelmes Isten kijelentett, nincs jogom a prófetikus
idők felett elsiklani. "
Mai Bibliai szakasz: Jób
22
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Most Elifáz kerül
sorra. Az utolsó idők eseményeit szeretné a jelenben élő emberek életére
alkalmazni. Ebben a fejezetben Elifáz a Jób idejében általánosan elterjedt
gondolkodásmódot követi, és számtalan kérdést tesz fel: „Hasznára van-e Istennek,
ha az egyik ember bölcsességre tanítja a másikat?”; „Törődik-e Isten
azzal, ha te igaz vagy?” (2-3. vers -
új prot. ford.) Ezek az Istenről szóló
kérdések nagyon hasonlítanak azokhoz, amelyeket sátán tett fel mennybéli
lázadása idején.
Ez egyáltalán nem
biblikus, hiszen tudjuk, hogy Isten ezt mondta: „Legyetek igazak, mert én igaz
vagyok.” Elifáz arra a következtetésre
jut, hogy mivel Jób szenved, Isten bünteti őt. „Avagy nem sok-é a te
gonoszságod?” (5. vers.) ezután felsorolja Jób gonoszságait: ok nélkül
zálogot vett embertársaitól, a mezíteleneket nem ruházta föl, a szomjazóknak
nem adott inni és az éhezőknek sem enni (6-7. vers). Bepillantást nyerhetünk
Elifáz gondolkodásmódjába: „A hatalmaskodóé az ország, a kiváltságosok
laknak benne” (8. vers – új prot. ford.). Jób azelőtt gazdag ember volt és
elismert, most nem az. Elifáz folytatja Jób bűneinek listáját: üres kézzel
küldte el az özvegyeket és az árvák erejét letörte (9. vers). Elifáz szerint a
gazdag Jób figyelmen kívül hagyta a
„Tökéletes Uralkodó” jellemét. Ezért vannak most olyan csapdák Jób körül, mint
a félelem és a sötétség (10-11. vers).
Elifáz felfedi előttünk
saját istenképét. Azt mondja, hogy Isten a magasságban lakozik, a csillagokat
és a galaxisokat figyeli. Ő nem olyan, amilyennek Jób szavai szerint tűnik,
miszerint Isten nem tudhatja, mi folyik a Földön, mert a sűrű felhők elrejtik
azt előle (13-14. vers). Elifáz félreértette Jób szavait. Majd provokálja
Jóbot: „Követed-e az ősidők ösvényét, amelyen álnok emberek jártak? Ne feledd,
hogy Isten jó dolgokkal áldotta meg őket, annak ellenére, hogy azt kérték,
távozzon el tőlük. Azután elsodorta őket az áradat. A gonoszok levágatnak, és
jólétüket tűz emészti meg. Távol legyen tőlem a gonoszok gondolkodása!” (16-20.
vers)
Ha Jób megbánja bűneit
és rábízza magát Istenre, akkor békességben lehet Vele. Jóbnak el kell fogadnia
az Isten szájából származó utasításokat és szavait a szívébe kell zárnia
(21-22. vers). Meg kell térnie, akkor felépülhet, és az álnokságot sátrától
messzire kell űznie (23. vers). Elifáz az ezt követő áldások hosszú sorát
ismerteti, mint az ofíri arany és a ragyogó ezüst. Majd hozzáteszi: „A
Mindenható lesz az aranyad és válogatott ezüstöd. Akkor majd a Mindenhatóban
gyönyörködsz, és arcodat Istenhez emeled. Ha könyörögsz hozzá, meghallgat, te
pedig teljesíted fogadalmaidat. Ha valamit elhatározol, meglesz, világosság
ragyogja be utadat” (25-28. vers – új prot. ford.)
Elifáz azt mondja
Jóbnak, hogy viduljon fel, mert az alázatosak felmagasztaltatnak (29. vers). Még
azok is, akik nem ártatlanok, de Istenhez fordulnak, meg fognak szabadulni az Ő
kezének tisztasága által (30. vers).
Drága Istenünk! Ez a
világ nem az otthonunk, és a veled való kapcsolatunk felkészít minket a
távozásra, hogy ne itt éljünk örökké. Kérünk, segíts, hogy Jóbhoz hasonlóan mi
is rád összpontosíthassuk figyelmünket! Ámen.
Koot van Wyk
232. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
18. fejezetéhez
(január 12-18.).
Számomra William Miller egy hős. Talán nem a szó
hagyományos értelmében, hanem mert küzdött a gyengeségeivel, és nagy
bátorságról tanúbizonyságot téve le is győzte őket. Az érveim emellett a
következők:
1. Hajlandó volt megváltoztatni a nézetét:
Fiatal éveiben deista volt, és csak egy távoli
Istenben hitt. Az a társasági kör, amelyben mozgott, csak erősítette ezt a
gondolkodást. Ennek ellenére végül úgy döntött, nyilvánosan vallomást tesz a
frissen megalapozott hitéről. Úgy vélem, ez hősies.
2. Prédikátor lett:
Kezdetben inkább megtartotta magának a
felfedezéseit Dániel könyvéről és a Jelenések könyvéről. Nagy tehernek érezte,
hogy megossza ezt azt értékes információt, azonban egy idő elteltével
vállalkozott erre a küldetésre. Szemérmessége ellenére végül erős hanggá vált
annak hirdetésében, hogy Krisztus második eljövetelének közel van.
3. Elhagyta a komfortzónáját:
Miller folytathatta volna kényelmes életét,
ehelyett azonban fáradhatatlanul ennek a nagy munkának szentelte magát. Tudni,
hogy mi a helyes, fontos, azonban azt cselekedni, ami helyes, sokkal nehezebb.
Legyőzte a kényelmének belső Góliátját, amivel mindannyian rendelkezünk
magunkban. Időnként Miller naponta prédikált, néha még több alkalommal is egy
nap, bizonyságát tévén forró elköteleződésének.
Üdvös számunkra, ha jó példákat követünk. Isten
biztosította Willam Miller számára az erőt, hogy legyőzze emberi gyengeségeit,
és olyan férfivá válhasson, aki a hősiességet testesíti meg számunkra.
Johannes Kovar
Professzor, Bogenhofen Teológiai Szeminárium,
Ausztria
Fordította Gősi Csaba
Hálásan köszönöm ! Nagyon sokat tanultam belőle ! Istené legyen a dicsőség ! Ámen
VálaszTörlésÁmen!
VálaszTörlésÁmen 🛐✝️🙏
VálaszTörlés