Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 19. fejezet 1652. nap
A bánat éjszakáján sötétség sűrűsödött Jézus tanítványai
köré, de Isten nem hagyta el őket. Így hangzik a prófétai ige: "Ha még a
cetétségben ülnék is, az Úr az én világosságom... Kivisz engem a világosságra,
meglátom az Ő igazságát. " "A sötétség sem borít el előled, és
fénylik az éjszaka, mint a nappal; a sötétség olyan, mint a világosság. "
Isten ezt mondta: "Az igazakra világosság fénylik a sötétben. "
"A vakokat oly úton vezetem, amelyet nem ismernek, járatom őket oly
ösvényeken, amelyeket nem tudnak; előttük a sötétséget világossá teszem, és az
egyenetlen földet egyenessé; ezeket cselekszem velük, és őket el nem
hagyom" (Mik 7:8-9; Zsolt 139:12; 112:4; Ésa 42:16).
Azok a kijelentések, amelyeket a tanítványok az Úr nevében
tettek, minden részletükben helyesek voltak; és az események, amelyekre
előremutattak, éppen teljesedtek. "Bétölt az idő, és elközelített az
Istennek országa" - mondták. "Az idő" - a Dán 9. fejezetében
meghirdetett hatvankilenc hét - lejártával, amelynek a Messiásig kellett
nyúlnia, Krisztust, miután János megkeresztelte a Jordánban, a Lélek felkente.
És az "Isten országa", amelynek közeledtét a tanítványok hirdették,
Krisztus halála által jött létre. Ez az ország, a hiedelemmel ellentétben, nem
földi birodalom volt. Nem is az eljövendő halhatatlan ország, amelyet Isten
felállít, amikor "az ország... és a hatalom és az egész ég alatt levő
országok nagysága átadatik a magasságos egek szemei népének"; az az örökkévaló
ország, amelyben "minden hatalmasság néki szolgál és engedelmeskedik"
(Dán 7:27). "Az Isten országa" kifejezés jelzi mind a kegyelem, mind
a dicsőség országát. A kegyelem országát Pál apostol a Zsidókhoz írt levelében
ismerteti. Miután az apostol felhívja az olvasók figyelmét Krisztusra, a
könyörületes közbenjáróra, aki "megindul... gyarlóságainkon", ezt
mondja: "Járuljunk azért bizodalommal a kegyelem királyi székéhez, hogy
irgalmasságot nyerjünk és kegyelmet találjunk" (Zsid 4:16). A kegyelem
királyi trónja a kegyelem országát jelképezi, mert a trón létezése egy ország
létezését sejteti. Krisztus számos példázatban használja "a mennyek
országa" kifejezést, jelezve azt a munkát, amelyet Isten kegyelme végez az
emberi szívben.
A dicsőség trónja ugyanígy ábrázolja a dicsőség országát. A
Megváltó ezekkel a szavakkal utal erre az országra: "Mikor pedig eljő az
embernek Fia az Ő dicsőségében, és Ővele mind a szent angyalok, akkor beül majd
az Ő dicsőségének királyi székébe. És elébe gyűjtetnek mind a népek" (Mt
25:31-32). Ez az ország még a jövőben van. Isten csak Krisztus második
adventjekor állítja fel.
A kegyelem országa közvetlenül az ember bukása után jött
létre, amikor megfogamzott a terv a vétkes emberiség megváltására. Akkor még
csak Isten szándékában és ígéreteiben létezett, az ember pedig hit által
lehetett alattvalója. Ténylegesen azonban csak Krisztus halálakor jött létre. A
Megváltó, elfáradva az emberi konokságtól és hálátlanságtól, még azután is
visszaléphetett volna a Golgota áldozatától, hogy földi misszióját elkezdte. A
Gecsemánéban a fájdalom kelyhe megremegett a kezében. Még akkor is letörölhette
volna homlokáról a véres verítéket, és hagyhatta volna, hogy a vétkes emberiség
elpusztuljon gonoszsága miatt. Ebben az esetben nem lehetett volna megváltás a
bukott ember számára. De amikor a Megváltó odaáldozta életét, és elhaló
lélegzettel így kiáltott: "Elvégeztetett!", a megváltás tervének
megvalósulása biztosítva volt. A megváltás ígérete, amelyet a bűnös pár az
Édenben kapott, megpecsételődött. A kegyelem országa, amelyet Isten előzőleg
megígért, akkor jött létre.
Mai Bibliai szakasz: Jób
30
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Ebben a fejezetben
többet megtudhatunk Jóbról. Igen, az ifjabb generáció tagjai kinevetik őt most
a betegsége idején. Nincsen bennük semmi tisztelet az idősebbek iránt, és úgy
viselkednek, mint a juhászkutyák. Jób nem sokra becsüli a szüleiket (1.
vers). Jób nem ártott ezeknek a
képesítés nélküli fiatal munkásoknak, sőt mivel jövedelemre volt szükségük,
munkát adott nekik és szüleiknek. Ám ezeknek a munkásoknak a gyermekei
gyűlölték Jóbot, amiért szüleiknek kietlen helyen kellett dolgozniuk. Dávid
király is éjjel-nappal juhokat őrzött fiatalkorában, tehát semmi gond nincs
ezzel a munkakörrel. A második vers szerint Jóbnak erős izomzatú emberekre volt
szüksége, a gyenge karúakkal nem tudott mit kezdeni. Munkásokra volt szüksége,
akik segítenek neki sok báránya gondozásában, de ezeknek az embereknek igen
zűrös volt az életmódjuk.
Jób jobban bánt
szolgálóival, mint az akkoriban megszokott volt. Azért járt el így, mert hívő ember volt és
útjai tökéletesek voltak. Jób nem tudja összeegyeztetni azt, hogy valaki hisz
Istenben, de a munkásain keresztüllép. A
3. vers Jób könyvének talán legnehezebb mondata. A „vesztesekről”, a
társadalomból kivetettekről szól. Hajléktalanok és gyökereken kell élniük (4.
vers). Számtalan gyökér-evő vegetáriánus él világszerte, de Jób nem róluk
beszél, hanem azokról, akiknek nincsen más választásuk, kénytelenek a mező
füvét enni. Elűzik őket az emberek közül, ki a szabályos társadalomból, és úgy
ordítanak rájuk, minta tolvajokra (5. vers). A társadalom mindig gyanakvással
viseltetik a hajléktalanokkal szemben és automatikusan kapcsolatba hozza őket a
szomszédban történt betöréssel.
Folyóvíz vájta
völgyekben, barlangokban, vagy bokrok és fák között kell lakniuk, mint az
állatoknak (6-7. vers). Esztelenek és névtelenek fiai, akiket kivertek az
országból (8. vers). Ezeket a nyomorúságos hajléktalanokat alkalmazta Jób és
rájuk bízta a nyájainak őrzését. „Ezeknek most gúnydal és szóbeszéd tárgyává
lettem!” (9. vers) Ahelyett, hogy hálásak lennének Jóbnak, mert javított
életkörülményeiken és rendszeres jövedelmet biztosított számukra,
pletykálkodnak és gúnydalokat költenek Jób bajáról. Elutasítják őt, és távolságot
tartanak tőle (10. vers).
A 11. versben Jób és
Mózes befejezik a korabeli, egyiptomi jövevényszavakkal tűzdelt, akkoriban
elterjedt vers idézését, és Jób saját állapotának leírásával folytatja. Isten
meglazította íjának húrját, és lesújtott rá. Jób betegsége jobb lábán kezdődött
a kelésekkel, amik miatt nem tudott rendesen járni. (12. vers) Ezek fokozták
szerencsétlenségét és fizikai szenvedéseit. (13, 17, 20. vers). Mint valami
széles seben, hasadáson, a bőrén keresztül tört rá a betegség (14. vers).
Rémségek fordultak ellene, gonosz lelkek üldözték és üdvössége eltűnt, mint a
felhő (15. vers). Mióta a betegség rátört, fogyatkozik a lelke. Éjszaka sincs
nyugodalma és nyilallnak a csontjai (16-17. vers). A fájdalom és a betegség
miatt kórházi ápolttá kellett válnia (18. vers). Iszappakolással kúrálta magát,
hamunak és pornak érezte magát (19. vers). Az iszap-kúra mai, modern korunkban
is alkalmazott gyógymód a Holt-tenger környékén.
Jób terápiájának része
az imádság: „Kiáltok hozzád Uram, de Te nem felelsz” (20. vers). Isten
kiszolgáltatta őt a gonosz lelkek urának, sátánnak. (21-22. vers). Színpadiasan
szemlélteti azok sorsát, akik hűségesek Istenhez és bíznak benne: „Fölemelsz,
szélnek eresztesz és széttépsz a viharban” (22. vers). Mindeközben Jób
hite nem változik és tanúsítja: „Hiszen
tudtam, hogy halálba viszel engem, abba a házba, ahol minden élő gyülekezik”
(23. vers).
Jób tud a feltámadás
hajnaláról és az összes még élő szent összegyűjtéséről a végső napon. Jób azt
kérdezi, hogy miért is ne nyújthatná a szenvedő egyszerűen Isten felé a kezét?
(24. vers) Jób saját feddhetetlenségét
bizonygatva kihangsúlyozza, hogy könnyeket ejtett a nehéz sorsúakért, és lelke
szomorkodott a szűkölködők miatt (25. vers).
Jót remélt, de rossz következett, világosságot keresett, de homály tört
rá (26. vers). Nyomorúság napjai jöttek el testére. A bőre megsötétedett, de
nem a napfénytől és segítségért kiált a gyülekezetben (27-28. vers). Az emberek
közül kitaszítva, a gyengék és erőtlenek fivére lett. Bőre elfeketedett és
csontjai kiszáradtak a láz miatt. Citerájának és sípjának hangja gyászossá, jajgatóvá
vált (19-30. vers)
Drága Istenünk! Amit
Jóbtól megtanulhatunk, az az, hogy hűséges maradt a mennyei nézősereg előtti
színpadon elszenvedett csapások ellenére is; hogy jó munkaadója volt a
nyomorúságos embereknek, és hogy fizikai gyengesége ellenére is ismerte
Istenét. Drága Urunk, mi is állhatatosak akarunk maradni! Ámen.
Koot van Wyk
233. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
19. fejezetéhez
(január 19-25.).
Transzcendens Istenben hinni ma még könnyebb
kell, hogy legyen, mint Jézus tanítványainak idejében volt. A technológia
hozzáférést biztosít a világmindenségről való oly mértékű tudáshoz, amely
korábban ismeretlen volt. Az a hit, hogy az óriási kiterjedésű
világegyetemünket egy szervező Erő irányítja és tartja fenn, ma elfogadhatóbb,
mint valaha. Még a Jézusban, mint Isten fiában való hit is könnyebb ma, 2000 év
távlatából, mint a tanítványok számára, akik valójában tapasztalták az Ő emberi
természetét akár érintéssel, akár személyes tapasztalat által. A hitünk próbája
az, hogy hogyan tud ez a transzcendens Isten, aki mindent a kezében tart,
ismerni minket a világegyetemnek ezen a porszemén? (Zsolt 139) Isten valóban
törődik velem? Valóban lesz Jézusnak szó szerinti második eljövetele, a
naptárunk egy szó szerinti napján?
Ki foghatja fel ezt? Hogyan juthat el valaki a
transzcendens Isten megértésétől odáig, hogy várja Isten küszöbön álló uralmát?
Emberileg nézve az ilyen hit lehetetlen. Az a
valaki, aki hisz Jézus szó szerinti és hamarosan bekövetkezendő eljövetelében,
Isten ajándékaként kapja ezt a hitet, és hálásnak kell lennie. Ami az embernek
lehetetlen, az Isten számára teljesen lehetséges!
Heinz Schaidinger
Professzor, Bogenhofen Teológiai Szeminárium,
Ausztria
Fordította Gősi Csaba
Ámen ✝️🛐🙏
VálaszTörlésKároli 30/19: A sárba vetett engem, hasonlóvá lettem porhoz és hamuhoz.
VálaszTörlésRÚF 30/18-19: Hatalmas erővel kapta el ruhámat, szorosan átkarolt derekamnál fogva, 19és belevert a sárba; hasonló lettem a porhoz és a hamuhoz.
A fenti Ige magyarázat ehhez az alábbiakat írja: "A fájdalom és a betegség miatt kórházi ápolttá kellett válnia (18. vers). Iszappakolással kúrálta magát, hamunak és pornak érezte magát (19. vers). Az iszap-kúra mai, modern korunkban is alkalmazott gyógymód a Holt-tenger környékén"
Ez a magyarázat külön magyarázatért szól...
Ámen .
VálaszTörlés