Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 19. fejezet 1654. nap
Micsoda változás ment végbe a tanítványok szívében, amikor
újra láthatták Mesterük kedves arcát! (Lk 24:32). Jobban és tökéletesebben,
mint valaha, megtalálták azt, "aki felől írt Mózes a törvényben, és a
próféták". A bizonytalanságot, szívfájdalmat, kétségbeesést felváltotta a
teljes bizonyosság, a felhőtlen hit. Csoda-e akkor, hogy Krisztus feltámadása
után "mindenkor a templomban valának, dicsérvén és áldván az
Istent"?! Olyan próbájuk volt, aminél súlyosabb nem is lehetett volna. .És
az emberek, akik csak a Megváltó megalázó haláláról tudtak, keresték arcukon a
fájdalom, a zavar és a kudarc nyomát, de csak boldogságot és diadalt láttak.
Isten így készítette fel a tanítványokat a reájuk váró munkára. Akkor, amikor
mindent elveszettnek hittek, meglátták, hogy Isten szava diadalmasan
megvalósul. Mi is tudta volna most már hitüket gyöngíteni vagy szeretetük
lángját eloltani?! Legnagyobb fájdalmukban "erős vigasztalás" volt a
reménység: lelküknek "bátorságos és erős horgonya" (Zsid 6:18-19).
Tanúi voltak Isten bölcsességének és hatalmának, és tudták, "hogy sem
halál, sem élet, sem angyalok, sem fejedelemségek, sem hatalmasságok, sem
jelenvalók, sem következendők, sem magasság, sem mélység, sem semmi más
teremtmény" nem szakaszthatja el őket "az Istennek szerelmétől, mely
vagyon a mi Urunk Jézus Krisztusban". "Mindezekben - mondták -
felettébb diadalmaskodunk az által, aki minket szeretett" (Róm 8:38-39.37)
"Az Úr beszéde megmarad örökké" (1Pt 1:25). És "kicsoda az, aki
kárhoztat? Krisztus az, aki meghalt, sőt aki fel is támadott, aki az Isten
jobbján van, aki esedezik is érettünk" (Róm 8:34).
Így szól az Úr: "Soha többé nem pironkodik az én
népemu (Jóel 2:26). "Este bánat száll be hozzánk, reggelre öröme (Zsolt
30:6). Amikor a tanítványok találkoztak a Megváltóval a feltámadás napján, és
szavai hallatán szívük gerjedezett; amikor tekintetük értük megsebzett fejére,
kezére és lábára esett; amikor - mennybemenetele előtt - kivezette őket egészen
Bethániáig, és áldásra emelve kezét megparancsolta nekik: "Elmenvén e
széles világra, hirdessétek az evangéliumot", és hozzátette: "imé én
tiveletek vagyok minden napon a világ végezetéig" (Mk 16:15; Mt 28:20);
amikor pünkösd napján a megígért Vigasztaló alászállt, erőt árasztva a
magasságból, és a hivők szíve megremegett mennybement Uruk jelenlétének
tudatától - felcserélték volna-e kegyelme evangéliumának szolgálatát és az adventjekor
átvehető koronát, "az igazság koronájá"-t - még ha útjuk az Övéhez
hasonlóan az áldozat és mártíromság útja is - korábbi tanítványságuk
reménységével, valamiféle földi trón dicsőségével?! Ő, aki "véghetetlen
bőséggel" mindezeket megcselekedheti, "feljebb hogynem mint kérjük
vagy elgondoljuk", megadta nekik - a szenvedésében és örömében való
részesüléssel együtt - a "sok fiak dicsőségre" vezérlésének
kibeszélhetetlen örömét, az "igenigen nagy örök dicsőséget", amelyhez
- mondja Pál - "a mi pillanatnyi könnyű szenvedésünk" "nem
hasonlítható".
A Krisztus második adventjét hirdetők fájdalma hasonlított
az első tanítványok fájdalmához, akik az első adventkor prédikálták "az
Isten országának evangéliumát". "Bétölt az idő, és elközelített az
Istennek országa" - mondták. Miller és társai éppígy hirdették, hogy a
Biblia utolsó és leghosszabb prófétikus időszaka lejáróban van; hogy az ítélet
elközelgett, s az örökkévaló ország nemsokára megnyitja kapuit. Miller és
társai meghirdették a 2300 nap végét (Dán 8:14), amelynek a hetven hét egy
részét képezte. Mindkét csoport prédikálása ugyanannak a nagy prófétikus
időszaknak - csak más és más részének - a teljesedésére épült.
Mai Bibliai szakasz: Jób
32
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Az előző fejezetben Jób
beszédének végét narrátorként maga Mózes írta, madártávlatból rálátást adva
nekünk a Jób és három barátja közötti kapcsolatra. Ahogyan a fejezet első verse
mondja: „Ez a három férfiú már nem felelt
többet Jóbnak, mivel ő igaznak tartotta magát a saját szemében” (1. vers).
Elihu, aki most
szólásra emelkedett, sokkal fiatalabb volt Jób három barátjánál. Viszont
bizonyára elmúlt már harminc éves, hiszen abban az időben nyilvánosság előtt
fiatalabbak nem szólhattak. Mózes azt mondja, hogy Elihu haragra gerjedt. „Jóbra haragudott, mert igaznak tartotta
magát Istennel szemben. De három barátjára is mérges volt, mivel nem találták
meg a helyes választ, mégis kárhoztatták Jóbot” (2-3. vers).
Mózes elmagyarázza,
hogy Elihu eddig azért hallgatott, mert fiatalabb volt. (4. vers). Végül,
hosszú hallgatás után törte meg Elihu a csendet (5. vers).
Jellemző, ázsiai szokás
szerint a fiatalabb ember csöndben maradt, mert tudta, hogy az idősebbeké az
elsőbbség (6. vers). Elihu azt hitte, hogy a kor bölcsességgel jár, ezért
hagyta az idősebbeket beszélni (7. vers). Azt hitte, hogy rendelkeznek az
éleslátás lelkével, mert a Teremtő megengedi nekik, hogy megértsék dolgait (8. vers).
Elihu azt is tudja, hogy a nagy emberek nem válnak mindig bölccsé, és a vének
sem mindig értik meg az ítéletet (9. vers). Valószínű, hogy Elihu most
szerepelt először nyilvánosság előtt. Ha az ember egy olyan hosszú
tanácskozáson vesz részt, amilyen ez volt, nyilvánvalóvá válik, hogy irányítás
nélkül, egyhelyben toporognak, sok ide-oda kapkodással, de előremozdulás
nélkül.
Tehát Elihu úgy érezte,
hogy szólnia kell (10. vers). Végigvárta Jób barátainak beszédeit, figyelte
okoskodásukat, míg a szavakat keresgélték. (11. vers). Amikor az ember már a
szavakat keresi, a beszélgetés a végéhez közeledik. Hatsepszut palotájában
Mózes számtalanszor vett részt megbeszéléseken, és tudta, hogy ha egy fontos
ember beszél, és mindenki rá figyel, lendületesen szól, de egy bizonyos ponton
„lemerül az elem”, és a szavak keresése a beszéd végét jelzi.
Elihu így szól
barátaihoz: „Igen figyeltem rátok, és
íme, Jóbot egyikőtök sem tudta megcáfolni, egyikőtök sem felelt meg érveire” (12.
vers). „Ne mondjátok, hogy megtaláltátok
a bölcsességet: csak Isten győzheti meg őt, és nem ember!” (13. vers). Elihu azt is tudta, hogy Jób nem
hozzá, hanem csak a többiekhez intézte válaszait, de ők összezavarodtak (14-15.
vers). Elihu várta válaszaikat, de ők csöndben maradtak (16. vers). Bejelenti,
hogy most rajta a beszéd sora, mert tele van mondanivalóval, és a gyomra görcsbe
rándult az idegességtől (16-17. vers). Nem tudja visszatartani magát. Elihu azt
mondja, a szavak úgy feszítik szét bensőjét, mint a tömlőbe zárt újbor (must),
amitől az csaknem szétszakad.
Mózes és Jób jól
ismerték az ősi közel-keleti italozási szokásokat, de ők maguk nem ittak
szeszes italt. Elihu a szőlőlé (must) borostömlőben történő érlelési folyamatáról
beszél. Jégvermeket használtak tárolásukra, vagy a földbe ásták a tömlőket,
hogy hidegen tartsák őket. Tudták, milyen fontos az élelmiszereket hűvös helyen
tárolni. (A közel-keleti kutatások
szerint a Hermon-hegyről szerezték be a jeget.)
Elihu engedélyt kér a
szólásra (20. vers). Azt is bejelenti, hogy nem lesz személyválogató, és nem
fog senkinek sem hízelegni. Nem is tudja, hogyan kell, nincsen gyakorlata a
kegyes beszédben. Ha azt tenné, hamar elszólítaná őt Teremtője (21-22. vers).
Ez azt jelenti, hogy még sok a tanulnivalója Istentől, és a gyakorlatban fogja
majd jobban elsajátítani a beszéd szabályait.
Drága Urunk!
Időnként megbeszéléseken veszünk részt, ahol hosszú
fecsegéseket kell végighallgatnunk, néha a Te nevedben. Minden gyűlésen vannak Elihuk,
akik akkor szólalnak fel először. Még ma is ezek a gyűlések jelentik a Te
megoldási módszeredet a problémák kezelésére, és nem az egyszemélyes, gyors
„letaroló” előadások. Ezért kérünk, adj nekünk türelmet, hogy elfogadjuk azt,
amin nem tudunk változtatni! Ámen.
Koot van
Wyk
233. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
19. fejezetéhez
(január 19-25.).
Transzcendens Istenben hinni ma még könnyebb
kell, hogy legyen, mint Jézus tanítványainak idejében volt. A technológia
hozzáférést biztosít a világmindenségről való oly mértékű tudáshoz, amely
korábban ismeretlen volt. Az a hit, hogy az óriási kiterjedésű
világegyetemünket egy szervező Erő irányítja és tartja fenn, ma elfogadhatóbb,
mint valaha. Még a Jézusban, mint Isten fiában való hit is könnyebb ma, 2000 év
távlatából, mint a tanítványok számára, akik valójában tapasztalták az Ő emberi
természetét akár érintéssel, akár személyes tapasztalat által. A hitünk próbája
az, hogy hogyan tud ez a transzcendens Isten, aki mindent a kezében tart, ismerni
minket a világegyetemnek ezen a porszemén? (Zsolt 139) Isten valóban törődik
velem? Valóban lesz Jézusnak szó szerinti második eljövetele, a naptárunk egy
szó szerinti napján?
Ki foghatja fel ezt? Hogyan juthat el valaki a
transzcendens Isten megértésétől odáig, hogy várja Isten küszöbön álló uralmát?
Emberileg nézve az ilyen hit lehetetlen. Az a
valaki, aki hisz Jézus szó szerinti és hamarosan bekövetkezendő eljövetelében,
Isten ajándékaként kapja ezt a hitet, és hálásnak kell lennie. Ami az embernek lehetetlen,
az Isten számára teljesen lehetséges!
Heinz Schaidinger
Professzor, Bogenhofen Teológiai Szeminárium,
Ausztria
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésNagyon szépen köszönöm ! Áldásokkal gazdag, tanítást ! Dicsőség Istenek, és hála ! Sok-sok erőt, kívánok !
VálaszTörlésÁmen ✝️🛐🙏
VálaszTörlés