Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 16. fejezet 1633. nap
"Az Alkotmány megfogalmazói felismerték azt az örök
alapelvet, hogy az ember Istenhez való viszonya az emberi törvényhozás fölött
áll, és a lelkiismereti szabadságot nem lehet elidegeníteni. Ennek az
igazságnak a megalapozásához nincs szükség érvelésre. Ezt a lelkünkkel fogjuk
fel. Ez az a tudat, amely dacolva a törvényekkel, oly sok mártírnak adott erőt
a kínvallatás és a lángok közt. A mártírok úgy érezték, hogy az Isten iránti
kötelességük előbbre való, mint az emberi rendeletek, és hogy az ember semmilyen
hatalmat sem gyakorolhat a lelkiismeretük felett. Ez az elv az ember vérében
van, amit semmi sem szüntethet meg."
Amikor Európában elterjedt a hír, hogy van egy ország, ahol
minden ember élvezheti saját munkájának gyümölcsét, és szabadon követheti
lelkiismereti meggyőződéseit, ezrek özönlöttek az Újvilág partjai felé. A
kolóniák rohamosan megsokszorozódtak. "Massachusetts külön törvény alapján
közköltségen szabad befogadást és segítséget kínált minden kereszténynek, aki
átkel az Atlanti-óceánon, hogy megmeneküljön a háborútól vagy az éhínségtől,
vagy üldözői elnyomásától - bármelyik ország polgára is. Így lettek a menekültek
és leigázottak az államközösség törvényes vendégei. " A plymouth-i első
partraszállás után húsz évvel húszezer zarándok telepes volt New Englandben.
A menekültek "meg voltak elégedve, ha takarékoskodva
és kemény munkával megkeresték a puszta megélhetéshez szükséges javakat. A
termőföldtől is csak fáradozásaik szerény gyümölcsét várták. Ösvényükre nem
vetettek csalóka fényt színes álmodozások... Meg voltak elégedve társadalmi
szervezetük lassú, de biztos fejlődésével. Türelmesen viselték zord életkörülményeik
nyomorát. Könnyeikkel és homlokuk verítékével öntözték a szabadság fáját,
mígnem mély gyökeret eresztett az országban."
A Bibliát tartották a hit alapjának, a bölcsesség
forrásának és a szabadság alapszabályának. Elveit szorgalmasan tanították a családban,
az iskolában és a gyülekezetben. Ennek a gyümölcsei a takarékosságban, az
értelmességben, a tisztaságban és a mértékletességben mutatkoztak meg. Valaki
évekig lehetett a puritánok telepének lakója, "és nem látott egyetlen
részegest sem, nem hallott egyetlen káromkodást sem, és nem találkozott
egyetlen koldussal". Bebizonyosodott, hogy a legbiztosabban a Biblia elvei
őrzik a nemzeti nagyságot. A gyenge és elszigetelt kolóniák erős államok
szövetségévé fejlődtek, és a világ csodálkozva látta "a pápa nélküli
egyház és a király nélküli állam" békéjét és jólétét.
Amerika partjai egyre több olyan embert vonzottak, akiket
egészen más indítékok sarkalltak, mint az első zarándokokat. Jóllehet az ősi
hit és tisztaság messzeható és átalakító befolyást gyakorolt, de ez a befolyás
egyre csökkent azok számának növekedésével, akik csupán világi előnyt kerestek.
Mai Bibliai szakasz: Jób
11
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Ebben a fejezetben
Cófár beszél, akiről a biblia elmondj, hogy naamái volt. Egyesek szerint ez azt
jelenti, hogy Nákhornak, Ábrahám testvérének, leszármazottja volt.
Cófár azt mondta
Jóbnak, hogy túl sokat állít magáról, és azt kérdezte Jóbtól, hogy állítólagos
igaz jelleme elnémítja-e majd az embereket, hogy ne feddjék meg őt
gúnyolódásáért (3. vers). Elmarasztalta Jóbot amiatt, hogy azt állította,
tanítása tiszta, és így bátran megállhat Isten előtt (4. vers). Cófár azt
kívánta Jóbnak, hogy bárcsak Isten megtanítaná őt a bölcsesség titkára, és
akkor Jób kétszer is meggondolná, mit beszél (6. vers).
Cófár Isten
megközelíthetetlensége mellette érvelt (7-10 vers) és hogy a gonoszság nem
keveredhet Isten tökéletességével és végtelen nagyságával (11. vers). Cófár
szerint Jób számára az hozna megoldást, hogyha szívét Isten felé fordítaná,
kezét imára emelné fel, ha megtisztítaná magát a hamisságtól, és nem maradna
semmi gonoszság az otthonában (13-14 vers). Akkor feddhetetlen lenne és bátran
emelhetné fel arcát Istenhez, szenvedéseit végképp elfeledhetné, még
legsötétebb órái is úgy fénylenének, mint a hajnal, remény táplálná lelkét,
biztonságban érezhetné magát, senki sem ijesztené fel álmából, és sokan keresnék
barátságát, meghajolva előtte (15-19 vers).
Cófár nem a végidőre,
hanem a jelenre gondolt, amikor arról beszélt, hogy a gonoszok hiába kutatnak
szemeikkel menedék után, és hogy egyetlen reménységük a halál. Jób számára
viszont szerinte van megoldás, abban az esetben hogyha kész Istenhez menni, és
hallgatni szavára. Ha így cselekszik, akkor Cófár szerint az a sok megígért
áldás – amiket sokan a jövőre vonatkoztatnak – már jelen életében az övé lehet.
Jób élete virágozni fog, míg a gonoszok szeme láttára halnak meg.
Csakúgy, mint Jób
számos barátja esetében is így volt, Cófár látószöge is a közvetlen jelenre
összpontosított. Szerintük a jó nem a Mennyben, a valamikori távoli, álombéli
jövőben fog megtörténni velünk, hanem itt és most. Archeológiai kutatások
igazolják, hogy ez a ma is oly divatos filozófia már az ókori Egyiptomban és
Mezopotámiában is létezett. Cófárra és barátaira is hatással volt ez a
gondolkodásmód.
Drága Istenünk!
Életben akarjuk tartani
adventi reménységünket, ami már Jóbban is ott élt. Óvj meg bennünket attól,
hogy a jelen élet szerinti gondolkodásmódba süppedve elveszítsük
adventvárásunkat! Jézus nevében, ámen.
Koot van Wyk
230. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
16. fejezetéhez
(december 29 – január 4.).
A lelkiismereti szabadságot oly könnyű nagy
becsben tartani, amikor magunkról van szó, mégis nehéz kiterjeszteni a
testvéreinkre. Nagy önteltségünkben néha azt hisszük, hogy megoldhatjuk a világ
problémáit, amennyiben ráerőszakoljuk Isten akaratát másokra. Helytelenül, de
úgy véljük, ha megköveteljük a jó cselekedeteket, az azt eredményezi, hogy az
embereknek jó indítékaik lesznek. Sajnos azonban éppen az ellenkezője igaz. Ami
a világot hivatott megtisztítani, az fogja végül az egyházat megrontani! Amikor
meg nem tért emberektől követeljük meg, hogy úgy tegyenek, mintha szentek
lennének, méghozzá a Szentlélek ereje nélkül, a vallás hagyománnyá változik.
Míg a jó cselekedetek természetesen fakadnak az Istent szerető szívből, a meg
nem tért szív számára csak fáradságos munkát jelentenek.
A Zarándok Atyák sokat feláldoztak azért, hogy
kivívják a szabadságukat, hogy meggyőződésük szerint gyakorolhassák hitüket, de
amint megszerezték, rögtön megpróbálták a törvényhozás erejével megtartani azt.
Amikor Isten akaratát államhatalmi törvényekkel próbálták megvédeni a
Zarándokok, a hűségük felhígult, és gyakran le is győzte a nagyobb arányban
jelen lévő hagyomány és babona. Még ma is gyakran tapasztaljuk olyan erők
jelenlétét, amelyek törvényhozással kísérelik meg szabadságunkat korlátozni a
hitünk szerinti Istentisztelet gyakorlásában. Az örökkévalóság hosszú ideig
tart és nem éri meg feladni azt a kényelem és a kompromisszum kedvéért e
kérdésben. Isten a Bibliát és a Szentlelkét adta nekünk, hogy az Ő ösvényén
kalauzoljanak minket. A mi egyetlen biztos fogódzkodónk abban rejlik, hogy
erős, elkötelezett kapcsolatot ápolunk vele, és minden új elgondolást a
Szentírás mérlegének próbája elé állítunk.
Lisa Ward
Vidéki Élet adventista tisztviselő
Cleburne, Texas, USA
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésVALÓBAN ,ÓVJ MEG URAM ÉS LÉGY SEGITSÉGÜNKRE A MEGPRÓBÁLTATÁSOK KÖZEPETTE ,MINT A JÓB ÉLETÉNÉL IS ÁMEN .
VálaszTörlés