Az olvasmány szerkezete:
1. Részlet
Ellen White könyvéből
2. Olvasmány a
napi bibliai fejezethez
3. A heti olvasmány
Ellen White könyvéhez
Olvasmány – A nagy küzdelem 18. fejezet 1645. nap
Dániel 8:14 versében találta meg Miller azt a próféciát,
amely - úgy látta - egyértelműen kinyilatkoztatja a második advent időpontját:
"Kétezer és háromszáz estvéig és reggelig, azután kiderül a szenthely
igazsága. " Követte azt a szabályt, hogy a Szentírás saját magát magyarázza,
és megtudta, hogy a szimbolikus próféciában egy nap egy évet jelent (4Móz
14:34; Ez 4:6). Látta, hogy a 2300 prófetikus nap, illetve szó szerinti év
időszaka átlépi a zsidók korszakának határát, tehát nem vonatkozhat ennek a
korszaknak a szenthelyére. Miller elfogadta azt az általános nézetet, hogy a
keresztény korszakban a föld a szenthely, ezért a szenthely Dániel 8:14
versében megjövendölt megtisztítása alatt azt értette, hogy a föld Krisztus
második eljövetelekor tűz által megtisztul. Ha tehát a 2300 nap kiindulási
pontja megtalálható - gondolta -, akkor a második advent időpontját könnyen meg
lehet állapítani. Ezzel feltárul a nagy beteljesülés ideje, amikor a jelen
állapot "minden büszkesége és hatalma, pompája és hiábavalósága,
gonoszsága és elnyomása véget ér"; amikor az átok "eltűnik a földről,
a halál megsemmisül; Isten szolgái, a próféták és a szentek, és akik félik az Ő
nevét, jutalmat kapnak. Azok pedig, akik pusztítják a földet, elpusztulnak. "
Miller új és még odaadóbb buzgósággal folytatta a próféciák
vizsgálatát. Egész éjszakákat és nappalokat szentelt arra a kutatásra, amely
most olyan rendkívül fontosnak és mindennél érdekesebbnek tűnt. Dániel könyve
8. fejezetében nem talált kulcsot a 2300 nap kiinduló pontjához. Gábriel angyal
ugyan parancsot kapott, hogy értesse meg Dániellel a látomást, de csak
részleges magyarázatot adott. Amikor a próféta meglátta látomásban az egyházra
következő rettenetes üldözést, fizikai ereje elhagyta. Képtelen volt többet elviselni,
és az angyal eltávozott egy időre. "Én, Dániel, elájulék, és beteg valék
néhány napig. " "És álmélkodóm ezen a látáson, és senki sem értette.
"
De Isten meghagyta hírnökének: "Értesd meg ezzel a
látást!" Ezt a megbízatást teljesíteni kellett. Ennek engedelmeskedve az
angyal később visszatért Dánielhez, és így szólt: "Most jöttem ki, hogy
értelemre tanítsalak." "Vedd eszedbe azért a szózatot, és értsd meg a
látomást!" (Dán 8:27.16; 9:22-23). A 8. fejezetben leírt látomásban volt
egy olyan fontos pont nevezetesen az idő, a 2300 napos időszak -, amely
megmagyarázatlan maradt. Ezért az angyal, amikor folytatta magyarázatát, főleg
az idő kérdésével foglalkozott.
"Hetven hét szabatott a te népedre és szent
városodra... Tudd meg azért és vedd eszedbe: A Jeruzsálem újraépíttetése felől
való szózat keletkezésétől a Messiás-fejedelemig hét hét és hatvankét hét van
és újra megépíttetnek az utcák és a kerítések, mégpedig viszontagságos időkben.
A hatvankét hét múlva pedig kurtatik a Messiás, és senkije sem lesz... És egy
héten át sokakkal megerősíti a szövetséget, de a hét felén véget vet a véres
áldozatnak és az ételáldozatnak" (Dn 9:25-27).
Isten azzal a kifejezett céllal küldte az angyalt
Dánielhez, hogy megmagyarázza neki azt a pontot, az időre vonatkozó kijelentést,
amelyet nem értett meg a látomásban: "kétezer és háromszáz estvéig és
reggelig, azután kiderül a szenthely igazsága. " Az angyal legelső szava -
miután Dánielt arra szólította, hogy "Vedd eszedbe azért a szózatot, és
értsd meg a látomást!" - ez: "Hetven hét szabatott a te népedre és
szent városodra. " Az itt "szabatott"-nak fordított szó betű
szerint azt jelenti, hogy "levágni". A hetven hét, amely 490 évet
jelent, az angyal kinyilatkoztatása szerint "leszabatik", és
elsősorban a zsidókra vonatkozik. De miből szabatik le? Mivel a 2300 nap a 8.
fejezetben említett egyetlen időszak, minden bizonnyal ez az az időszak,
amelyből a hetven hét "leszabatik". A hetven hét tehát része a 2300
napnak, és a két időszaknak egyszerre kell kezdődnie. Az angyal kijelentette,
hogy a hetven hét Jeruzsálem helyreállítási és felépítési parancsának
kiadásakor kezdődik. E dátum megtalálása esetén a 2300 napos hosszú időszak
kiindulási pontja is megállapítható.
Ezsdrás könyvének 7. fejezetében megtaláljuk a rendeletet
(1226 v.). Legteljesebb formájában Artaxerxes, Perzsia királya adta ki i. e.
457-ben. De Ezsd 6:14 verse szerint az Úr háza Jeruzsálemben "Czirus,
Dárius és Artaxerxes, perzsiai királyok parancsolatjából" épült fel. Ez a
három király - a rendelet kiadásával, megerősítésével és kiegészítésével -
járult hozzá ahhoz, hogy a 2300 éves prófécia teljesedése elkezdődhessen. Ha az
i. e. 457. évet, a rendelet kiegészítésének idejét tekintjük a szózat kezdetének,
akkor a hetven hétre vonatkozó prófécia minden részletének beteljesedése
felismerhető.
"A Jeruzsálem újraépíttetése felől való szózat
keletkezésétől a Messiás-fejedelemig hét hét és hatvankét hét van" - azaz
hatvankilenc hét, illetve 483 év. Artaxerxes rendelete i. e. 457 őszén lépett
életbe. Ettől az időtől számítva a 483. év i. sz. 27 őszéig terjedt. Ekkor
teljesedett ez a prófécia.b A Messiás szó "Felkent"-et jelent. I. sz.
27 őszén Krisztust Keresztelő János megkeresztelte, a Lélek pedig felkente. Péter
apostol bizonyságot tesz arról, hogy "a názáreti Jézust mint kené fel...
az Isten Szentlélekkel és hatalommal" (Acs 10:38). A Megváltó pedig
kijelentette: "Az Úrnak Lelke van énrajtam, mivelhogy felkent engem, hogy
a szegényeknek az evangéliumot hirdessem" (Lk 4:18). Keresztsége után
Jézus Galileába ment, "prédikálván az Isten országának evangéliumát, és
mondván: Bétölt az idő" (Mk 1:14-15).
"És egy héten át sokakkal megerősíti a szövetséget.
" Az itt szemléltetett "hét" a hetven közül az utolsó; annak az
időszaknak az utolsó hét éve, amelyet Isten elsősorban a zsidóknak adott. Az i.
sz. 27-34-ig terjedő idő alatt Krisztus először személyesen, majd pedig
tanítványai által főképpen a zsidóknak hirdette az evangéliumot. Amikor a
tanítványok elindultak az Isten országának jó hírével, a Megváltó ezt az
utasítást adta nekik: "Pogányok útjára ne menjetek, és samaritánusok
városába ne menjetek be; hanem menjetek inkább Izrael házának eltévelyedett
juhaihoz" (Mt 10:50.
"A hét felén véget vet a véres áldozatnak és az
ételáldozatnak. " I. sz. 31-ben, három és fél évvel keresztsége után,
Urunkat keresztre feszítették. A Golgotán bemutatott nagy áldozattal lezárult
az áldozati rendszer, amely négyezer éven át előremutatott az Isten Bárányára.
Az előkép találkozott a valósággal, és ez véget vetett a ceremoniális rendszer
véres és ételáldozatainak.
A főképpen a zsidóknak adott hetven hét, illetve 490 év,
amint láttuk, i. sz. 34-ben ért véget. Ekkor István mártíromságával és Krisztus
követőinek üldözésével - ami a szanhedrin intézkedésére történt - e nemzet
megpecsételte állásfoglalását: az evangélium elutasítását. A tanítványok ezután
a megváltás üzenetét, amely most már nem korlátozódott a választott népre, a
világnak hirdették. Az üldözés miatt Jeruzsálemből menekülni kényszerült
tanítványok "széjjeljártak, hirdetve az igét". "Filep lemenvén
Satuária városába, prédikálja vala nékik a Krisztust. " Péter - Isten
vezetése nyomán - megismertette az evangéliumot az istenfélő Kornéliussal, a cézáreai
századossal. A Krisztus hitét elfogadó lelkes Pált pedig Isten azzal bízta meg,
hogy vigye az örömhírt "messze... a pogányok közég (Acs 8:4-5; 22:21).
Mai Bibliai szakasz: Jób
23
A fejezetet itt
olvashatod el a Bibliából:
Károli fordítás:
Új protestáns fordítás:
Jóbnak és Mózesnek
hasonló tapasztalatai voltak. Mindketten fejedelmi rangban voltak és sokat
veszítettek. Mózesnek menekülnie kellett Egyiptomból, Jób pedig az Isten és sátán
között folyó nagy küzdelem miatt veszítette el mindenét.
Joggal kérdezhetjük,
hogy miért beszéltek úgy Jób barátai, mintha egy bírósági tárgyaláson lettek
volna? Mindkettőjüknek ismerős volt ez a bírósági hangvételű beszéd. Képzeljük
csak el, ha egy multimilliárdos közeli barátai lennénk, bizonyára nem hagyná,
hogy hajléktalanként az utcákat rójuk. Mégis, más megközelítésből kell a
beszélgetést elkezdenünk egy hajléktalannal és egy multimilliárdossal.
Ebben a fejezetben
Jóbon a beszéd sora. Azt mondja, hogy ezen a bizonyos napon keserű a panasza.
Isten keze súlyosbodik rajta, ahogy sóhajtozik (2. vers). A csendet itt egy bal
kezével száját eltakaró, ülő ember jelzi. Jób mégis szükségét érzi, hogy
lehetőséget kapjon Istennel beszélni „az Ő széke előtt”, a mennyei bíróságon –
egy úgymond vizsgálati ítéletben. „Eléje terjeszteném ügyemet, számat megtölteném
mentő érvekkel.” (3-4.vers) Jób olyan jól ismeri Teremtőjét, hogy tudja, Ő
válaszolna neki és Jób megértené, amit Isten mond neki (5. vers).
Vajon olyan lenne
Isten, mint Jób barátai, erővel ítélne, vagy kényszert alkalmazna, mint ők? (6.
vers) Jób értelmezése szerint nem. Bebizonyosodna becsületessége és örökre megszabadulhatna
bírájától (a vizsgálati ítéletben a második haláltól – lásd 7. vers). Jób
tudja, hogy a földi bíróságok, akár északon, délen, nyugaton, vagy keleten nem
tudnak segítséget nyújtani azok számára, akik Krisztusban vannak, aki a mi
Védőügyvédünk a mennyei bíróság előtt. Miért? „Ő jól ismeri lépteimet. Ha
megvizsgálna engem, úgy kerülnék ki, mint az arany” (9-10. vers). Jób hite, ami
olyan, mint Mózesé, ebben a fejezetben hangsúlyozódik ki, bekeretezve,
aláhúzva, kiemelve, ez az egész Jób könyvének központi ékessége.
Jób felsorolja
becsületességét az istentiszteletben, és hűséges cselekedeteit. Megtartotta
Isten parancsolatait, kijelentéseit és felismeréseit sokkal azelőtt, hogy Mózes
a Sínai-hegyen megkapta a Tízparancsolatot. Amit Mózes kapott, az nem volt
újdonság, hanem megismétlése annak, ami már előtte is köztudott volt. Isten
egyedülálló (három személy, mégis egy Isten). „De Ő ugyanaz marad, kicsoda
változtathatná meg? Amit lelke megkíván, azt meg is teszi.” (11-13.vers) A
vizsgálati ítéletben Krisztus „Bizony véghezviszi, amit elrendelt felőlem, és
még sok ilyesmi van nála”. Mikor Jób arra gondol, hogy Isten színe elé kell
állnia, elgyengül a szíve és félelem járja át. De mivel biztos abban, amit
Krisztus érte tesz majd az eljövendő vizsgálati ítéletben, Jób örvendezik, hogy
még nem vágatott le (14-17. vers).
Drága Istenünk! Mózes és Jób tudták, hogy Isten az, aki
megpróbálja őket, és aranyként kerülnek ki a próbából. Kérünk, ne vigyél minket
kísértésbe és add, hogy mi is aranyként kerüljünk ki a próbákból! Ámen.
Koot van Wyk
232. heti olvasmány A NAGY KÜZDELEM
18. fejezetéhez
(január 12-18.).
Számomra William Miller egy hős. Talán nem a szó
hagyományos értelmében, hanem mert küzdött a gyengeségeivel, és nagy
bátorságról tanúbizonyságot téve le is győzte őket. Az érveim emellett a
következők:
1. Hajlandó volt megváltoztatni a nézetét:
Fiatal éveiben deista volt, és csak egy távoli
Istenben hitt. Az a társasági kör, amelyben mozgott, csak erősítette ezt a
gondolkodást. Ennek ellenére végül úgy döntött, nyilvánosan vallomást tesz a
frissen megalapozott hitéről. Úgy vélem, ez hősies.
2. Prédikátor lett:
Kezdetben inkább megtartotta magának a
felfedezéseit Dániel könyvéről és a Jelenések könyvéről. Nagy tehernek érezte,
hogy megossza ezt azt értékes információt, azonban egy idő elteltével
vállalkozott erre a küldetésre. Szemérmessége ellenére végül erős hanggá vált
annak hirdetésében, hogy Krisztus második eljövetelének közel van.
3. Elhagyta a komfortzónáját:
Miller folytathatta volna kényelmes életét,
ehelyett azonban fáradhatatlanul ennek a nagy munkának szentelte magát. Tudni,
hogy mi a helyes, fontos, azonban azt cselekedni, ami helyes, sokkal nehezebb.
Legyőzte a kényelmének belső Góliátját, amivel mindannyian rendelkezünk
magunkban. Időnként Miller naponta prédikált, néha még több alkalommal is egy
nap, bizonyságát tévén forró elköteleződésének.
Üdvös számunkra, ha jó példákat követünk. Isten
biztosította Willam Miller számára az erőt, hogy legyőzze emberi gyengeségeit,
és olyan férfivá válhasson, aki a hősiességet testesíti meg számunkra.
Johannes Kovar
Professzor, Bogenhofen Teológiai Szeminárium,
Ausztria
Fordította Gősi Csaba
Ámen!
VálaszTörlésÁmen 🛐✝️🙏
VálaszTörlésÁder
VálaszTörlésÁmen .
VálaszTörlésÁmen.
VálaszTörlés